marin schreef:Optimatus schreef:Doet jouw gemeente ook aan oliezalving?
Beste Optimatus, zeker als een lid van onze gemeente behoefte voelt om die handeling in gebed wil ondergaan zal dat gebeuren, het is bijbels, maar het zo persoonlijk het is geen optimatische handeling bij elke zieke.
Vooraf is natuurlijk in de gemeente de persoon opgedragen in gebed, om welke omstandigheden zich voordoen, er wordt natuurlijk naar toe gegroeit.
Maar bij mijn weten en kan herinneren is het 2x bekend gemaakt.
Het is niet alleen het persoonlijk gebed wat zeer belangrijk is.
Als u weet dat een broeder of zuster onder u te lijden heeft. Bid dan voor hem of haar.
Zoals er staat in Jakobus 5:13 - Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.
Wordt het in jullie gemeente een zieke in gebed opgedragen en een olie-zalving uitgevoerd? Omdat je daar zo speciaal om vraagt?
Ik stelde deze vraag omdat ik je een aantal bijdragen van je las die bepaalde handelingen en opvattingen op grond van jouw interpretatie van de Bijbel uitvoert resp. huldigt. Ik was benieuwd, als zijsprongetje, of dat ook zou gelden voor de oliezalving. Ik ben dan ook wel positief gecharmeerd van de consequentie in je geloofsopvatting.
Ons kerkgenootschap, de PKN, heeft in de nieuwe dienstboeken de mogelijkheid voor ziekenzalving "geformaliseerd", in onze gemeente is het (helaas, zo vind ik) geen gemeengoed. Ik ben echter organist in een gemeente behorende tot de OKKN en daar is het H. Oliesel zelfs een sacrament.
Zelf zou ik onder omstandigheden gebruik willen maken van de zalving.
@ Horeb
Was dit een antwoord dat een beetje aan je verwachting voldoet?