Tweede komst, fysiek of niet? (advent en reïncarnatie)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Tweede komst, fysiek of niet? (advent en reïncarnatie)

Berichtdoor Horeb » 11 jan 2011 17:14

Berjan schreef:
Tja de Here God heeft niet gezegt als je van de vrucht van deze boom eet zul je sterven.....
maar misschien...... kom je nog een keer terug op deze aarde....Belachelijk idee zeg!!

Misschien moet ik niet reageren op orthodoxe eenkennige Christenen. Maar dat Jezus op de wolken terug komt, letterlijk dus is voor mij even belachelijk, als jij reïncarnatie vindt.

Het enige verschil: Ik onderbouw het met feiten, en jij enkel met de Bijbel.

Nogmaals: De Aarde is rond, en dan kan iets nooit aan alle kanten zichtbaar zijn. Zelfs al was Jezus een miljoen keer groter dan de Aarde, dan was het nog onmogelijk voor IEDER oog, om hem te zien. Dit is gewoon een feit. Je mag er wat mij betreft mee doen wat je wilt, maar voor mij is het letterlijk lezen onmogelijk.
En ik vind het persoonlijk ook heel jammer als mensen toch in de dode letter blijven steken (zo staat het er, en dus is het zo)...

En reïncarnatie is HET antwoord op "alle" problemen. Maar je moet je er wel in verdiepen vanuit het gedachtegoed zelf, en niet enkel vanuit Christelijk oogpunt.

Ik ga ook niet het Christendom bestuderen, vanaf de kant van de Islam (om maar een voorbeeld te noemen).

beste Berjan,

zolang jij op een menselijke manier van God blijft denken en praten zul je nooit de bijbel en God begrijpen. wat je ook wetenschappelijk denkt te onderbouwen.........het heeft voor een gelovige geen enkel nut.

de wetenschap faalt telkens weer, en geeft dan weer een nieuwe draai aan de feiten, zodat ze toch weer denken het beter te weten als God.
voor ons als gelovige hoeft dat niet. je mag van mij ook best denken dat je gelijk heb......of je mening onderbouwen met zogenaamde feiten........alleen snijden ze bij mij geen hout.
alles wat tegen Gods woord ingaat, dus anders spreekt als de bijbel, is waardeloos.

eens zul je het moeten toegeven. hopenlijk zul je dat doen voor het te laat is voor je persoonlijk heil. verder heb ik geen haast dingen te bewijzen............Hij komt op Zijn tijd.

tot die tijd is mijn geloof vervat in onderstaande tekst....

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vlezes;
en een eeuwig leven.
Amen

Berjan

Berichtdoor Berjan » 11 jan 2011 17:41

zolang jij op een menselijke manier van God blijft denken en praten zul je nooit de bijbel en God begrijpen. wat je ook wetenschappelijk denkt te onderbouwen.........het heeft voor een gelovige geen enkel nut.

Ik praat hier toch niet op een menselijke manier over God? Het enige wat in mijn ogen niet kan is dat Jezus op de wolken terugkomt en dat dan IEDEREEN hem zal zien. Of hij moet zich in vier personen splitsen, dan zou het nog enigszins kunnen. En ook op de wolken. Volgens mij weet iedereen onderhand wel dat we in een kosmos leven, en dat de Aarde niet het middelpunt is. Dat de hemel niet boven ons is, want we zijn al naar de maan geweest en kunnen lichtjaren ver kijken.

Hoe mensen dan toch voet bij stuk blijven houden als het om de wederkomst gaat, dat is mij een raadsel. Maar ik ben in de geschiedenis van het Christendom gedoken, en er zaten wel vreemdere dingen bij.

de wetenschap faalt telkens weer, en geeft dan weer een nieuwe draai aan de feiten, zodat ze toch weer denken het beter te weten als God.
voor ons als gelovige hoeft dat niet. je mag van mij ook best denken dat je gelijk heb......of je mening onderbouwen met zogenaamde feiten........alleen snijden ze bij mij geen hout.

Nou, hoe meer de wetenschap weet hoe harder de Bijbel faalt. Goed, bepaalde zaken kenden ze al wel maar dat kan ook wel dat je beseft dat men toen al veel wist en aan wetenschap deed.
En dat laatste, daar zal ik maar niet op reageren. Want ja, als je feiten niet wil zien enkel om je geloof in stand te houden dan helpt verder niks meer.

eens zul je het moeten toegeven. hopenlijk zul je dat doen voor het te laat is voor je persoonlijk heil. verder heb ik geen haast dingen te bewijzen............Hij komt op Zijn tijd.

Misschien zal ik het nooit hoeven toegeven, daar al eens aan gedacht?

tot die tijd is mijn geloof vervat in onderstaande tekst....

Prima toch?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 18:06

@Berjan

Jij wil alles verstandelijk beredeneren, er staat in de Bijbel dat allen Hem zullen zien,
er staat niet dat dat tegelijkertijd is, of wel?

En reíncarnatieleer dat is pas wreed, dan blijft alles voor eeuwig zoals het is op deze "bende"-wereld.
Want jij zegt dat het DE oplossing is, nou ik zie er niet veel van, jij wel?
Het lijkt er op dat het met de mensheid steeds erger wordt.
Je hoeft alleen het nieuws maar te volgen dat zegt al genoeg, jou niet?
Als je hoort wat mensen elkaar aandoen kun je het nauwelijks geloven.
Maar dat is hun karma zal je kunnen zeggen. :(
Laatst gewijzigd door schaapje op 11 jan 2011 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 18:10

Berjan schreef:
En reincarnatie er bij halen slaat nergens op, dat zijn menselijke verzinsels.

Reïncarnatie is net zo "goddelijk" als het weerkomen op de wolken.

Wat overigens heel vreemd is om letterlijk te nemen. De Aarde is een bol, en niet plat. En er staat ook nog: IEDER oog zal hem zien als hij komt.

Dit kan eenvoudigweg niet.

Toen een jaar of 40 geleden de eerste TV's kwamen zei mijn oma gelijk, nu snap ik hoe de hele wereld straks Jezus zal kunnen zien.
En toen waren er nog niet eens live uitzendingen, en alle andere communicatie-middelen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 18:17

Tja Bastiaan dat denk ik ook wel eens :D

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 18:21

schaapje schreef:Tja Bastiaan dat denk ik ook wel eens :D

Dan zal de bazuin klinken , uit Openbaring 1:10 (ondanks dat velen denken dat deze dag des Heeren de zondag is :wink: )
Gelukkig geen orgel voor je :-)

Berjan

Berichtdoor Berjan » 11 jan 2011 18:29

schaapje schreef:@Berjan

Jij wil alles verstandelijk beredeneren, er staat in de Bijbel dat allen Hem zullen zien,

Jawel hoor, ELK oog zal hem zien ALS hij komt. Wat denk je, dat hij op zijn tocht naar beneden bij alle landen langsgaat? Zolang duurt het niet, om beneden te komen.

En reíncarnatieleer dat is pas wreed, dan blijft alles voor eeuwig zoals het is op deze "bende"-wereld.
Maar dat is hun karma zal je kunnen maar zeggen. :(

Volgens mij begrijp je vrij weinig over reïncarnatie? Reïncarnatie alleen zal misschien wel "wreed" zijn, maar zelfs dan heeft iedereen meerdere kansen. Volgens de orthodoxe gelovigen worden de mensen die nu niet goed kiezen, vernietigd of gemarteld in de hel, is dat wreed?

En de meesten religies die reïncarnatie in zich hebben, geloven in een evolutie omhoog, en dat iedereen eens gered wordt of naar Nirwana mag. Dus wreed? Nee, niet als je het zo bekijkt.
En ja, mensen die bewust zijn van karma zullen een ander geen pijn doen (al was het enkel uit egoïstisch standpunt gezien).

Toen een jaar of 40 geleden de eerste TV's kwamen zei mijn oma gelijk, nu snap ik hoe de hele wereld straks Jezus zal kunnen zien.
En toen waren er nog niet eens live uitzendingen, en alle andere communicatie-middelen.

O, en al die volkeren in de rimboe dan, of in Afrika? Die zitten dan met de gebakken peren? Of wacht men net zolang tot daar ook tv is?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 18:29

:lol: :lol: :lol: @Bastiaan

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 18:36

Berjan schreef:
schaapje schreef:@Berjan

Jawel hoor, ELK oog zal hem zien ALS hij komt. Wat denk je, dat hij op zijn tocht naar beneden bij alle landen langsgaat? Zolang duurt het niet, om beneden te komen.

Maar dat is hun karma zal je kunnen maar zeggen. :(

Volgens mij begrijp je vrij weinig over reïncarnatie? Reïncarnatie alleen zal misschien wel "wreed" zijn, maar zelfs dan heeft iedereen meerdere kansen. Volgens de orthodoxe gelovigen worden de mensen die nu niet goed kiezen, vernietigd of gemarteld in de hel, is dat wreed?

En de meesten religies die reïncarnatie in zich hebben, geloven in een evolutie omhoog, en dat iedereen eens gered wordt of naar Nirwana mag. Dus wreed? Nee, niet als je het zo bekijkt.
En ja, mensen die bewust zijn van karma zullen een ander geen pijn doen (al was het enkel uit egoïstisch standpunt gezien).

O, en al die volkeren in de rimboe dan, of in Afrika? Die zitten dan met de gebakken peren? Of wacht men net zolang tot daar ook tv is?
In het kleinste dorp van het dunstbevolkte land van Afrika hebben de mensen al een mobiele telefoon, waar ze internet banking mee kunnen doen en youtube filmpjes kunnen bekijken, onderschat Afrika niet.
Maar aan je spottende manier van reageren zie ik al dat je niet wilt geloven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 18:39

Berjan,

Hoe weet jij hoe God zal rechtspreken ?
Jammer dat je zo over God denkt.
Ik denk dat God rechtvaardig is er zal niemand op een plek zijn die er niet hoort,
daar ben ik vast van overtuigd.
En de Here Jezus zei; dit evangelie zal over de hele wereld gesproken worden
en dan zal het einde komen. Ik denk dat iedereen een kans zal hebben en als het niet
zo zou zijn, laat dat maar aan de Rechtvaardige over.
Ik denk dat jij veel te veel naar die "zware"christen hebt geluisterd.

m.v.g.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 11 jan 2011 19:02

In het kleinste dorp van het dunstbevolkte land van Afrika hebben de mensen al een mobiele telefoon, waar ze internet banking mee kunnen doen en youtube filmpjes kunnen bekijken, onderschat Afrika niet.
Maar aan je spottende manier van reageren zie ik al dat je niet wilt geloven.

Ja hoor Bastiaan, ik ben spottend :lol:

Ik reageer toch normaal, op mensen die dingen als op wolken komen letterlijk nemen. Een kind kan nu toch weten dat dat beeldspraak is, en anders geduid moet worden?

En er zijn toch nog genoeg dorpjes in het oerwoud die nog nooit van tv gehoord hebben, onderschat dat niet..
Zelfs in Afrika, ik ben vorig geweest in zo'n dorpje. Ze hadden zelfs nog nooit blanke mensen gezien.

Berjan,

Hoe weet jij hoe God zal rechtspreken ?
Jammer dat je zo over God denkt.
Ik denk dat God rechtvaardig is er zal niemand op een plek zijn die er niet hoort,
daar ben ik vast van overtuigd.
En de Here Jezus zei; dit evangelie zal over de hele wereld gesproken worden
en dan zal het einde komen. Ik denk dat iedereen een kans zal hebben en als het niet
zo zou zijn, laat dat maar aan de Rechtvaardige over.
Ik denk dat jij veel te veel naar die "zware"christen hebt geluisterd.

m.v.g.

Dus er zijn mensen die in de hel thuishoren, wil je zeggen? Of is de hel na afloop leeg, omdat God rechtvaardig oordeelde en er niemand in de hel thuishoorde?

Wat ik van de Bijbel mee heb gekregen, is dat Adam en Eva iets verkeerds deden, ze uit het paradijs geknikkerd zijn (dat om een reden die ik vreemd vind maar daar zal ik niet teveel over uitweiden in dit topic), vervolgens heeft God de Aarde onder water gezet, acht mensen werden gered, er kwam een man Abra(ha)m en uit hem kwam een volk (israel). Daaruit kwam Jezus, en nou moet men in hem geloven en dankbaar zijn, anders is Jezus niet voor jou gestorven. En zal je toch in de hel komen. Die hel is enkel ontstaan, doordat Adam en Eva een fout begingen. Want daarvoor was die er niet (God zag dat het goed was).

Nou rechtvaardig met een hoofdletter R.

En die een-na-laatste zin hoor ik wel vaker: "Ik laat het wel aan god over" dat begrijp ik wel, maar zelf zie ik dat als "Ik wil er niet aan denken, want dan word ik misschien wel depressief of niet-gelovig"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 19:44

dalethvav schreef:Reïncarnatie hoeft, voor die christenen die geloven in een lichamelijke wederkomst van Jezus, ab-so-luut niets met reïncarnatie te maken te hebben.
Jezus is éénmaal geïncarneerd (zijn geboorte uit de maagd Maria).

Dus incarnatie en reïncarnatie hebben niets met elkaar te maken??! ](*,)

Als reïncarnatie geen Bijbels concept is, waarom zetten de Joden dan een stoel klaar voor Elia?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 19:47

Berjan schreef:Die hel is enkel ontstaan, doordat Adam en Eva een fout begingen. Want daarvoor was die er niet (God zag dat het goed was).

Exact, heel goed punt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 19:52

Berjan schreef:
Tja de Here God heeft niet gezegt als je van de vrucht van deze boom eet zul je sterven.....
maar misschien...... kom je nog een keer terug op deze aarde....Belachelijk idee zeg!!

Misschien moet ik niet reageren op orthodoxe eenkennige Christenen. Maar dat Jezus op de wolken terug komt, letterlijk dus is voor mij even belachelijk, als jij reïncarnatie vindt.

Het is pure beeldspraak natuurlijk.

64 Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 20:03

Ik zie dat het geen zin heeft om discussie verder aan te gaan. Jij hebt kennelijk besloten niet
te geloven.
Ik wel, ik zie dat ik in zonden geboren ben door de keuze van ongeloof van adam en eva
en daar kan ik niets aan doen...toch? Nou hoe liefdevol dat God zelf voor een uitweg zorgt,
want door geloof is er weer omgang met mijn Schepper.
En als je zegt ik laat alles aan God over (oordeel) Hij heeft ons wel opgedragen om te
evangeliseren (ben er niet zo goed in) en te bidden voor mensen. Openbaring staat dat
er een schaal voor God is met wierook, en dat zijn de gebeden van zijn kinderen.
Berjan ik heb al genoeg van het werk van God gezien in antwoord op gebed.
Ik heb mensen tot bekering zien komen waar ik het nooit van had kunnen voorstellen.
Sommige dingen snap ik ook niet, maar ik weet dat God een liefhebbende God, die
niets anders wil dat iedereen tot bekering komt.

Groetjes
Laatst gewijzigd door schaapje op 12 jan 2011 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”