Tweede komst, fysiek of niet? (advent en reïncarnatie)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Tweede komst, fysiek of niet? (advent en reïncarnatie)

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2011 20:05

De meeste christenen menen dat Jezus terug zal komen op een wolk, waarbij ze zich baseren op Handelingen 1 vers 11:

'....Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.'

Op basis van dit vers alleen lijkt dat zelfs een logische conclusie, maar toch rijzen er een aantal vragen waarvan ik er een wil stellen. Indien Jezus letterlijk op dezelfde wijze terug zou komen zoals hij gegaan is, dan moet hij bij zijn tweede komst fysiek uit - of op een wolk op een zeker moment ergens verschijnen. Letterlijke interpretatie van Handelingen 1 vers 11 betekent dat Christus voor de tweede maal vlees wordt.

1 Joh 4,2
Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;

Incarneren betekent vlees worden en de Geest van God herkennen wij aan het getuigenis dat Jezus is geïncarneerd. Men zou kunnen beargumenteren of dat geldt voor alle christenen van alle tijden of uitsluitend voor de geïnspireerde apostelen, maar voor nu is dat niet zo relevant dus laat ik het even buiten beschouwing. Johannes leert dus dat Christus' vleeswording een zeer belangrijk punt der herkenning is en hieruit kunnen we op zijn minst concluderen dat wij als latere christenen zijnde geloven mogen dat Jezus eenmaal in het vlees is geweest. Advent draait ruwweg om de volgende twee zaken:

* De kerk staat stil bij de voorzeggingen van de komst van Jezus Christus in het vlees op aarde.

* De kerk overdacht door de eeuwen heen tijdens de adventsperiode niet alleen de komst van Christus in het vlees, maar ook Zijn wederkomst op de wolken op de jongste dag. Dat aspect krijgt anno 2010 vrijwel geen aandacht tijdens advent. De wederkomst is vaak onderdeel van de preek op oudejaarsdag.

Bron: Refdag.nl

Zoals opgemerkt betekent incarneren vlees worden en u voelt hem al aankomen, hoe kunnen christenen reïncarnatie ('opnieuw in het vlees komen) verwerpen als zij tijdens advent uitkijken naar Christus' tweede komst in het vlees?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Tweede komst, fysiek of niet? (advent en reïncarnatie)

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 jan 2011 20:13

mohamed schreef:De meeste christenen menen dat Jezus terug zal komen op een wolk, waarbij ze zich baseren op Handelingen 1 vers 11:

'....Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.'

Op basis van dit vers alleen lijkt dat zelfs een logische conclusie, maar toch rijzen er een aantal vragen waarvan ik er een wil stellen. Indien Jezus letterlijk op dezelfde wijze terug zou komen zoals hij gegaan is, dan moet hij bij zijn tweede komst fysiek uit - of op een wolk op een zeker moment ergens verschijnen. Letterlijke interpretatie van Handelingen 1 vers 11 betekent dat Christus voor de tweede maal vlees wordt.

1 Joh 4,2
Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;

Incarneren betekent vlees worden en de Geest van God herkennen wij aan het getuigenis dat Jezus is geïncarneerd. Men zou kunnen beargumenteren of dat geldt voor alle christenen van alle tijden of uitsluitend voor de geïnspireerde apostelen, maar voor nu is dat niet zo relevant dus laat ik het even buiten beschouwing. Johannes leert dus dat Christus' vleeswording een zeer belangrijk punt der herkenning is en hieruit kunnen we op zijn minst concluderen dat wij als latere christenen zijnde geloven mogen dat Jezus eenmaal in het vlees is geweest. Advent draait ruwweg om de volgende twee zaken:

* De kerk staat stil bij de voorzeggingen van de komst van Jezus Christus in het vlees op aarde.

* De kerk overdacht door de eeuwen heen tijdens de adventsperiode niet alleen de komst van Christus in het vlees, maar ook Zijn wederkomst op de wolken op de jongste dag. Dat aspect krijgt anno 2010 vrijwel geen aandacht tijdens advent. De wederkomst is vaak onderdeel van de preek op oudejaarsdag.

Bron: Refdag.nl

Zoals opgemerkt betekent incarneren vlees worden en u voelt hem al aankomen, hoe kunnen christenen reïncarnatie ('opnieuw in het vlees komen) verwerpen als zij tijdens advent uitkijken naar Christus' tweede komst in het vlees?

Jezus heeft na zijn Opstanding een nieuw lichaam gekregen, van een andere substantie, wij allen zullen een nieuw lichaam krijgen, wat niet meer kan vergaan, sommigen ter verheerlijiing, anderen ter afgrijzing.
natuurlijk komt Jezus terug, bij de Opname der gemeente gaan we Hem tegemoet in de lucht, op de wolken.(1thess 4;15-17)
Hoe kan iemand hierover twijfelen? het staat er toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2011 20:30

Bastiaan30 schreef:Jezus heeft na zijn Opstanding een nieuw lichaam gekregen, van een andere substantie

Hoe is dat mogelijk zeg? In mijn Bijbel staat:

Joh 20,25
De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.

Thomas nam geen genoegen met een ander lichaam, nee hij wilde de de littekens van de spijkers zien en het gat in Jezus' zijde waar ze hem met een speer (Joh 19,34) hadden doorboort, want anders zou hij 'geenszins geloven'. Als je dus consequent bent zul je moeten bekennen dat indien jij gelijk hebt en Jezus opstond met een ander lichaam, Thomas zijn tekenen niet gekregen heeft, ongelovig is gebleven en dus in zijn zonden (Joh 8,24) is gestorven.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 jan 2011 20:51

mohamed schreef:
Bastiaan30 schreef:Jezus heeft na zijn Opstanding een nieuw lichaam gekregen, van een andere substantie

Hoe is dat mogelijk zeg? In mijn Bijbel staat:

Joh 20,25
De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.

Thomas nam geen genoegen met een ander lichaam, nee hij wilde de de littekens van de spijkers zien en het gat in Jezus' zijde waar ze hem met een speer (Joh 19,34) hadden doorboort, want anders zou hij 'geenszins geloven'. Als je dus consequent bent zul je moeten bekennen dat indien jij gelijk hebt en Jezus opstond met een ander lichaam, Thomas zijn tekenen niet gekregen heeft, ongelovig is gebleven en dus in zijn zonden (Joh 8,24) is gestorven.

De joden zullen Hem ook zien, inclusief de wonden der kruisiging.
maar het is een onvergankelijk lichaam geworden, wat niet meer sterft, begrijp ik.
Ik had begrepen, dat Jezus als eersteling al dat verheerlijkte lichaam had gekregen, na zijn opstanding.
Natuurlijk geloof ik dat hij opgestaan is, door God na 3 dagen opgewekt uit de doden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 12:00

Bastiaan30 schreef:De joden zullen Hem ook zien, inclusief de wonden der kruisiging.
maar het is een onvergankelijk lichaam geworden, wat niet meer sterft, begrijp ik.
Ik had begrepen, dat Jezus als eersteling al dat verheerlijkte lichaam had gekregen, na zijn opstanding.
Natuurlijk geloof ik dat hij opgestaan is, door God na 3 dagen opgewekt uit de doden.

Een verheerlijkt lichaam heeft geen littekens.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2011 13:02

Jezus is lichamelijk opgevaren naar de hemel. Dit is waargenomen met de fysieke ogen.
De mannen in witte kleding zeiden: "Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren." Is dat nu zo moeilijk?
Hij hoeft dan toch niet voor de 2e keer vlees te worden. Als Jezus fysiek zo blijft zoals Hij naar de hemel opgevaren is, dan hoeft er toch niets te veranderen? Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?

Wil je meer bevestigingen? Hieronder (maar) een bloemlezing:

Ez. 12:9-10
9 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik zal zoeken te verdelgen alle heidenen, die tegen Jeruzalem aankomen.
10 Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.

Ez. 14:3-4:
3 En de HEERE zal uittrekken, en Hij zal strijden tegen die heidenen, gelijk ten dage als Hij gestreden heeft, ten dage des strijds.
4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeen gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden.

Matt 24:30-31
30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

Op. 1:5-7
5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.

1 Tess 4:16-18
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.

Om even de nadruk op dat laatste te leggen: Geen Mohamed zal mij die troost ontnemen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 14:40

dalethvav schreef:Jezus is lichamelijk opgevaren naar de hemel. Dit is waargenomen met de fysieke ogen.
De mannen in witte kleding zeiden: "Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren." Is dat nu zo moeilijk?
Hij hoeft dan toch niet voor de 2e keer vlees te worden. Als Jezus fysiek zo blijft zoals Hij naar de hemel opgevaren is, dan hoeft er toch niets te veranderen? Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?

Wil je meer bevestigingen? Hieronder (maar) een bloemlezing:(....)

Opmerkelijk dat sommige christenen zo afwijzend tegen reïncarnatie staan vind je niet?
Om even de nadruk op dat laatste te leggen: Geen Mohamed zal mij die troost ontnemen.

Wie zegt dat ik jou wat van jou wil, laat staan je wat afnemen? :mrgreen:

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2011 14:53

mohamed schreef:
dalethvav schreef:Jezus is lichamelijk opgevaren naar de hemel. Dit is waargenomen met de fysieke ogen.

Wil je meer bevestigingen? Hieronder (maar) een bloemlezing:(....)

Opmerkelijk dat sommige christenen zo afwijzend tegen reïncarnatie staan vind je niet?

Zo'n christen die afwijzend tegenover reïncarnatie staat ben ik ook. De lichamelijke wederkomst van Jezus heeft namelijk helemaal niets met reïncarnatie te maken.

Overigens een beeje jammer dat je verder niet ingaat op de geciteerde teksten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 15:00

Naar mijn idee Mohamed heb je het over buitenaardse en Goddelijk zaken.
En denk ik niet dat jij dat zomaar uit kunt leggen. Wij hebben een menselijk
en aards verstand, die deze dingen niet kunnen begrijpen alleen maar geloven.
Niet alles valt te beredeneren wat in de Bijbel staat.

Kun jij 1 kor. 15-52 begrijpen ... hoe dat precies in zijn werk zal gaan.
Daar staat dat ons lichaam in een ondeelbaar ogenblik verandert zal worden.
n.m.i. van vergankelijk tot onvergankelijkheid.

En reincarnatie er bij halen slaat nergens op, dat zijn menselijke verzinsels.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 15:16

dalethvav schreef:Overigens een beeje jammer dat je verder niet ingaat op de geciteerde teksten.

Die teksten onderschrijf ik van harte hoor en als alle oog hem letterlijk zou zien, betekent het immers des te meer dat reïncarnatie een christelijk concept is, want zoals al opgemerkt betekent het 'overnieuw in het vlees'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2011 15:18

schaapje schreef:Naar mijn idee Mohamed heb je het over buitenaardse en Goddelijk zaken.

In een ander topic heb ik daar wat over geschreven ja, maar hier niet hoor!

Berjan

Berichtdoor Berjan » 11 jan 2011 15:43

Reïncarnatie is net zo "goddelijk" als het weerkomen op de wolken.

Wat overigens heel vreemd is om letterlijk te nemen. De Aarde is een bol, en niet plat. En er staat ook nog: IEDER oog zal hem zien als hij komt.

Dit kan eenvoudigweg niet. Zelfs de zon is niet voor iedereen op hetzelfde moment te zien, en die is een 100 keer groter dan de Aarde.

Dus ga alsjeblieft geen dingen zeggen waar je je waarschijnlijk nog niet in verdiept hebt.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2011 15:49

mohamed schreef:
dalethvav schreef:Overigens een beeje jammer dat je verder niet ingaat op de geciteerde teksten.

Die teksten onderschrijf ik van harte hoor en als alle oog hem letterlijk zou zien, betekent het immers des te meer dat reïncarnatie een christelijk concept is, want zoals al opgemerkt betekent het 'overnieuw in het vlees'.

Reïncarnatie hoeft, voor die christenen die geloven in een lichamelijke wederkomst van Jezus, ab-so-luut niets met reïncarnatie te maken te hebben.
Jezus is éénmaal geïncarneerd (zijn geboorte uit de maagd Maria).
Hij is ook lichamelijk opgestaan (zijn lichaam lag niet meer in het graf en de doeken waarmee zijn dode lichaam omwikkeld waren lagen nog in het graf).
Met datzelfde, niet gereïncarneerde, maar opgestane lichaam is hij ook naar de hemel gevaren.
Met datzelfde, niet gereïncarneerde maar opgestane en naar de hemel opgevaren lichaam zit (soms staat, hand 7:56: En hij [Stefanus] zeide: Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechter hand Gods.) hij ook aan de rechterhand van de Vader.
En met datzelfde, niet gereïncarneerde, maar opgestane opgevaren lichaam komt hij ook terug op de Olijfberg.

Zo simpel staat het er eigenlijk. Niets reïncarnatie

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2011 16:03

Berjan schreef:

Reïncarnatie is net zo "goddelijk" als het weerkomen op de wolken.

Wat overigens heel vreemd is om letterlijk te nemen. De Aarde is een bol, en niet plat. En er staat ook nog: IEDER oog zal hem zien als hij komt.

Dit kan eenvoudigweg niet. Zelfs de zon is niet voor iedereen op hetzelfde moment te zien, en die is een 100 keer groter dan de Aarde.

Dus ga alsjeblieft geen dingen zeggen waar je je waarschijnlijk nog niet in verdiept hebt.

Tja de Here God heeft niet gezegt als je van de vrucht van deze boom eet zul je sterven.....
maar misschien...... kom je nog een keer terug op deze aarde....Belachelijk idee zeg!!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 11 jan 2011 16:22

Tja de Here God heeft niet gezegt als je van de vrucht van deze boom eet zul je sterven.....
maar misschien...... kom je nog een keer terug op deze aarde....Belachelijk idee zeg!!

Misschien moet ik niet reageren op orthodoxe eenkennige Christenen. Maar dat Jezus op de wolken terug komt, letterlijk dus is voor mij even belachelijk, als jij reïncarnatie vindt.

Het enige verschil: Ik onderbouw het met feiten, en jij enkel met de Bijbel.

Nogmaals: De Aarde is rond, en dan kan iets nooit aan alle kanten zichtbaar zijn. Zelfs al was Jezus een miljoen keer groter dan de Aarde, dan was het nog onmogelijk voor IEDER oog, om hem te zien. Dit is gewoon een feit. Je mag er wat mij betreft mee doen wat je wilt, maar voor mij is het letterlijk lezen onmogelijk.
En ik vind het persoonlijk ook heel jammer als mensen toch in de dode letter blijven steken (zo staat het er, en dus is het zo)...

En reïncarnatie is HET antwoord op "alle" problemen. Maar je moet je er wel in verdiepen vanuit het gedachtegoed zelf, en niet enkel vanuit Christelijk oogpunt.

Ik ga ook niet het Christendom bestuderen, vanaf de kant van de Islam (om maar een voorbeeld te noemen).

Terug naar “[Religie] - Open forum”