Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:De meeste christenen menen dat Jezus terug zal komen op een wolk, waarbij ze zich baseren op Handelingen 1 vers 11:
'....Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.'
Op basis van dit vers alleen lijkt dat zelfs een logische conclusie, maar toch rijzen er een aantal vragen waarvan ik er een wil stellen. Indien Jezus letterlijk op dezelfde wijze terug zou komen zoals hij gegaan is, dan moet hij bij zijn tweede komst fysiek uit - of op een wolk op een zeker moment ergens verschijnen. Letterlijke interpretatie van Handelingen 1 vers 11 betekent dat Christus voor de tweede maal vlees wordt.
1 Joh 4,2
Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
Incarneren betekent vlees worden en de Geest van God herkennen wij aan het getuigenis dat Jezus is geïncarneerd. Men zou kunnen beargumenteren of dat geldt voor alle christenen van alle tijden of uitsluitend voor de geïnspireerde apostelen, maar voor nu is dat niet zo relevant dus laat ik het even buiten beschouwing. Johannes leert dus dat Christus' vleeswording een zeer belangrijk punt der herkenning is en hieruit kunnen we op zijn minst concluderen dat wij als latere christenen zijnde geloven mogen dat Jezus eenmaal in het vlees is geweest. Advent draait ruwweg om de volgende twee zaken:
* De kerk staat stil bij de voorzeggingen van de komst van Jezus Christus in het vlees op aarde.
* De kerk overdacht door de eeuwen heen tijdens de adventsperiode niet alleen de komst van Christus in het vlees, maar ook Zijn wederkomst op de wolken op de jongste dag. Dat aspect krijgt anno 2010 vrijwel geen aandacht tijdens advent. De wederkomst is vaak onderdeel van de preek op oudejaarsdag.
Bron: Refdag.nl
Zoals opgemerkt betekent incarneren vlees worden en u voelt hem al aankomen, hoe kunnen christenen reïncarnatie ('opnieuw in het vlees komen) verwerpen als zij tijdens advent uitkijken naar Christus' tweede komst in het vlees?
Bastiaan30 schreef:Jezus heeft na zijn Opstanding een nieuw lichaam gekregen, van een andere substantie
mohamed schreef:Bastiaan30 schreef:Jezus heeft na zijn Opstanding een nieuw lichaam gekregen, van een andere substantie
Hoe is dat mogelijk zeg? In mijn Bijbel staat:
Joh 20,25
De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.
Thomas nam geen genoegen met een ander lichaam, nee hij wilde de de littekens van de spijkers zien en het gat in Jezus' zijde waar ze hem met een speer (Joh 19,34) hadden doorboort, want anders zou hij 'geenszins geloven'. Als je dus consequent bent zul je moeten bekennen dat indien jij gelijk hebt en Jezus opstond met een ander lichaam, Thomas zijn tekenen niet gekregen heeft, ongelovig is gebleven en dus in zijn zonden (Joh 8,24) is gestorven.
Bastiaan30 schreef:De joden zullen Hem ook zien, inclusief de wonden der kruisiging.
maar het is een onvergankelijk lichaam geworden, wat niet meer sterft, begrijp ik.
Ik had begrepen, dat Jezus als eersteling al dat verheerlijkte lichaam had gekregen, na zijn opstanding.
Natuurlijk geloof ik dat hij opgestaan is, door God na 3 dagen opgewekt uit de doden.
dalethvav schreef:Jezus is lichamelijk opgevaren naar de hemel. Dit is waargenomen met de fysieke ogen.
De mannen in witte kleding zeiden: "Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren." Is dat nu zo moeilijk?
Hij hoeft dan toch niet voor de 2e keer vlees te worden. Als Jezus fysiek zo blijft zoals Hij naar de hemel opgevaren is, dan hoeft er toch niets te veranderen? Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?
Wil je meer bevestigingen? Hieronder (maar) een bloemlezing:(....)
Om even de nadruk op dat laatste te leggen: Geen Mohamed zal mij die troost ontnemen.
mohamed schreef:dalethvav schreef:Jezus is lichamelijk opgevaren naar de hemel. Dit is waargenomen met de fysieke ogen.
De mannen in witte kleding zeiden: "Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren." Is dat nu zo moeilijk?
Hij hoeft dan toch niet voor de 2e keer vlees te worden. Als Jezus fysiek zo blijft zoals Hij naar de hemel opgevaren is, dan hoeft er toch niets te veranderen? Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?
Wil je meer bevestigingen? Hieronder (maar) een bloemlezing:(....)
Opmerkelijk dat sommige christenen zo afwijzend tegen reïncarnatie staan vind je niet?
dalethvav schreef:Overigens een beeje jammer dat je verder niet ingaat op de geciteerde teksten.
schaapje schreef:Naar mijn idee Mohamed heb je het over buitenaardse en Goddelijk zaken.
En reincarnatie er bij halen slaat nergens op, dat zijn menselijke verzinsels.
mohamed schreef:dalethvav schreef:Overigens een beeje jammer dat je verder niet ingaat op de geciteerde teksten.
Die teksten onderschrijf ik van harte hoor en als alle oog hem letterlijk zou zien, betekent het immers des te meer dat reïncarnatie een christelijk concept is, want zoals al opgemerkt betekent het 'overnieuw in het vlees'.
Berjan schreef:En reincarnatie er bij halen slaat nergens op, dat zijn menselijke verzinsels.
Reïncarnatie is net zo "goddelijk" als het weerkomen op de wolken.
Wat overigens heel vreemd is om letterlijk te nemen. De Aarde is een bol, en niet plat. En er staat ook nog: IEDER oog zal hem zien als hij komt.
Dit kan eenvoudigweg niet. Zelfs de zon is niet voor iedereen op hetzelfde moment te zien, en die is een 100 keer groter dan de Aarde.
Dus ga alsjeblieft geen dingen zeggen waar je je waarschijnlijk nog niet in verdiept hebt.
Tja de Here God heeft niet gezegt als je van de vrucht van deze boom eet zul je sterven.....
maar misschien...... kom je nog een keer terug op deze aarde....Belachelijk idee zeg!!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten