Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Sterretje » 10 jan 2011 16:17

Heb even een paar postings verwijderd.
Laten we de toon 'positief' houden!
Time flies when you have none!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2011 16:22

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Draaien ze K3 op een kdv :shock: ?
Wat is er mis met leuke KINDERliedjes over eendjes, kikkertjes, hondjes, katjes ?

Je bedoelt die liedjes die ze 100 jaar geleden nog zongen?

Nou zeg :shock:
Er zijn honderden leuke kinderliedjes die helemaal niet oubollig zijn.
Zeg Mortlach, we hebben het NIET over cdtjes voor boven de 30 :mrgreen: maar voor kindjes nog net in of net uit de luiers.
Hun wereld bestaat uit pappa, mamma, opa en oma, en alle dieren om ons heen !
En niet uit die subtiele verwijzingen naar hetgeen jij of ik misschien doen (of niet :wink: )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 16:23

oké, sorry als ik een beetje vervelend deed, maar ik krijg altijd een beetje jeuk als er ineens vanalles wordt verboden om er ergens een stukje tekst is wat je als je echt wilt verkeerd kunt interpreteren (wat een kind toch niet begrijpt).

Maar goed, positief dus... Verbieden kan natuurlijk gewoon nog zolang je kind het argument 'omdat ik het zeg!' accepteert. Al zul je vrij snel op een punt komen waarop dat niet langer zo zal zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 16:25

schelpje3 schreef:Nou zeg :shock:
Zeg Mortlach, we hebben het NIET over cdtjes voor boven de 30 :mrgreen: maar voor kindjes nog net in of net uit de luiers.
En niet uit die subtiele verwijzingen naar hetgeen jij of ik misschien doen (of niet :wink: )

Niet, in mijn geval, maar goed. In veel van die liedjes zit meer dan je denkt hoor. Zeker als ze hun oorsprong hebben in middeleeuwse tijden. Alleen is het dan vaak zo subtiel dat maar weinig mensen het opmerken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2011 17:15

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Nou zeg :shock:

Niet, in mijn geval, maar goed. In veel van die liedjes zit meer dan je denkt hoor. Zeker als ze hun oorsprong hebben in middeleeuwse tijden. Alleen is het dan vaak zo subtiel dat maar weinig mensen het opmerken.

Ja dat heb ik vaker gehoord. De 3 kleine kleutertjes op het hek, zouden geen 3 zonnige snoetjes zijn.
Nou sorry hoor, maar als pril kinderzieltje denk je daar niet over na, als het goed is [-X
Kinderliedjes hadden vroeger een andere functie. Mijn moeder zong liedjes voor me, tranentrekkend :?
Van poesjes die dood gingen, van jantje die in zn broekie een scheur had, en toen het broekje heel werd, ging zn moeder van narigheid dood (Speenhoff)

Ik had plaatjes van de Biotex, die waren leuk :D

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2011 17:26

@schelpje3: volgens mij zijn dat geen kinderliedjes, maar smartlappen. In de categorie Zangeres zonder Naam... :)

Iets anders: Kortjakje is uiteraard uit den boze hè 8) Google maar eens op de herkomst van dit oeroude liedje.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 17:42

schelpje3 schreef:Ja dat heb ik vaker gehoord. De 3 kleine kleutertjes op het hek, zouden geen 3 zonnige snoetjes zijn.
Nou sorry hoor, maar als pril kinderzieltje denk je daar niet over na, als het goed is [-X

Nee, precies. Maar bij K3 op magische wijze ineens wel? Ik was serieus dat je je kind best zelf kunt vragen waar hij/zij denkt dat het liedje over gaat.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 jan 2011 18:37

Hier dans ik regelmatig met mijn zoon op K3. Er zijn inderdaad liedjes die echt meer voor oudere kinderen zijn, zeker niet voor peuters/kleuters. Maar er zijn evenzoveel liedjes die echt fantastisch zijn. Zo zingen we hier bijna dagelijks 'handjes draaien'. Een stukje van de tekst:

Handjes draaien, handjes draaien, handjes draaien
Alle kindjes op de wereld doen me na
Aha aha aha aha
Van de Zuidpool tot in Noord-Amerika
Handjes draaien, handjes draaien, handjes draaien, handjes draaien

Ik weet niet hoe het komt
Maar heel de wereld rond
Doen we dit dansje ooit allemaal
En 't lijkt misschien banaal
Maar prins of generaal dit dansje doen ze ooit allemaal
Wie je ook mag zijn, ooit vond je het fijn

En we gaan handjes draaien, handjes draaien, handjes draaien
Alle kindjes op de wereld doen me na
Aha aha aha aha
Van de Noordpool tot in Afrika

Dit is zo onschuldig als het maar zijn kan. En goed dansbaar 8)

Ik vind het logisch dat je bij bepaalde liedjes je bedenkingen hebt, die heb ik namelijk zelf ook. En ik ben toch best wel een heel erg makkelijk persoon in vergelijking met anderen :wink:
Maar sommige liedjes zijn ook gewoon heel erg leuk.

Wat ik wel schokkend vind, zijn uitspraken over het verbieden van muziek. Hoe werkt dat dan? Wat wil je je tiener dan precies verbieden? Ik snap dat bepaalde satanische bands niet getolereerd zullen worden. Maar gewone pop? Als je dat verbiedt, beginnen daar dan niet juist de problemen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 jan 2011 19:03

ik hoop ze duidelijk te kunnen maken, tegen die tijd, maar ook al eerder, dat bepaalde muziek heel onschuldig lijkt, terwijl het dat niet is. Luister maar eens naar mensen die vertellen over hun pop verslaving, wat heel onschuldig leek, maar wat dus duidelijk duivels is.
Ik probeer zo lang mogelijk om dit uit mijn huis maar vooral uit de oren van mijn kinderen te houden.

Hoe? Dat moet dus nu al beginnen met de muziekkeuze van peuters. En in mijn ogen dus K3 buiten de deur te houden en goede alternatieven te bieden.
Dat laatste zal nu heel makkelijk zijn, maar straks niet meer, daar ben ik me van bewust.

En ik zal echt niet zeggen: dat mag niet, punt uit. Maar ik vermoed dat er echt wel discussies over gevoerd gaan worden.... En uiteindelijk moeten ze zelf beslissen...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 jan 2011 19:54

k heb thuis geen k3, vind dat er genoeg andere leuke kinderliedjes zijn die teminste rustig op de achtergornd aankunnen ipv heftig aanwezige muziek.

Galiatiea: die zingt onze dochter ook altijd. K kom niet verder dan handjes draaien handjes draaien en als ik dan vraag heo is die dan verder zegt ze: van mama see :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 jan 2011 20:16

@lammetje: hoe doe je dat dan als ze naar school gaan?

Voor de duidelijkheid: ik vind ook echt niet alle muziek ok. Er zijn grenzen. Maar om nu achter veel dingen een duivelse boodschap te zoeken? Op een gegeven moment is een liefdesliedje gewoon een liefdesliedje.

En angst voor popverslaving? Uhm. Tja, zijn er ook geen klassieke muziek-verslaafden? Of orgelverslaafden? Als je alles moet verbieden wat misschien ooit een verslaving zou kunnen worden, dan wordt opvoeden best wel lastig, lijkt mij.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 10 jan 2011 21:02

Ach, dit is allemaal zo persoonlijk. Daar kom je gewoon niet uit.
Ik ben nogal rechtlijnig en zwart-wit in zulke dingen. Daar ben ik me van bewust en ik geloof ook niet dat je het heel lang vol kunt houden om dingen te verbieden. Maar je motivatie is vooral belangrijk bij zulke dingen. Op een gegeven moment zullen onze kinderen wellicht beslissingen nemen die de onze niet zouden zijn, dat is dan hun verantwoordelijkheid.
Wij willen bijvoorbeeld geen Donald Duck'jes in huis. Belachelijk volgens de meeste mensen om ons heen. Maar wij hebben moeite met al die onwerkelijke dingen als heksen, draken en dergelijke dingen. Samen met onze kinderen hebben we er een paar doorgenomen en in alle Duckjes kwamen dergelijke dingen voor. Toen snapten onze kids wat we bedoelden. En als ze ergens anders een duckie lezen, vinden we dat echt geen groot probleem, maar hier komen ze er gewoon niet in. Dan maar belachelijk...
En in het geval van dat liedje dat ik postte, is het volgens mij heel goed uit te leggen, dat dat niet de manier is van omgaan met elkaar en sexualiteit. Maar goed, moet zeggen dat ik verder weinig van K3 afweet.

Roselynn

Berichtdoor Roselynn » 10 jan 2011 21:14

Het liedje: HEYAH MAMA

Hittegolf in de stad
Jongens en meisjes dansen door de straten
Lekker uitgelaten
Ik wil jou, jij wil mij
Ik weet een plekje waar ze ons niet vinden
Jij mag me verslinden
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes

Het wordt een leuke zomer
Lieve mooie dromen

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Hittegolf in m’n hart
Laat mij vanavond naar je kamer komen
In duizend hete dromen
Ik wil jou, jij wil mij
Slaap nu maar zacht en laat je ramen open
Ik kom er aangeslopen
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes
Het wordt een leuke zomer
Lieve mooi dromer

En dat luisteren kinderen van 5! SHokking![/quote]

Ik hoor het wijsje er bij in m'n hoofd.. nooit geweten dat dit de tekst is. Vind ik wel schokkend. Ik heb geen kinderen, maar zou niet willen dat ze dit zouden horen. Misschien denk ik wat te ver door, en kinderen denken vast niet op die manier, toch zou ik er niet blij mee zijn als ze dit op een KDV horen!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 10 jan 2011 21:26

nee, dit hoeft mijn kind ook niet mee te bleren.. ik ben bang dat je er op den duur niet aan ontkomt, maar ik haal het niet voor haar in huis!!

en mortlach: dit liedje gaat echt niet over een kindje met haar moeder!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 21:46

lammetje schreef:ik hoop ze duidelijk te kunnen maken, tegen die tijd, maar ook al eerder, dat bepaalde muziek heel onschuldig lijkt, terwijl het dat niet is. Luister maar eens naar mensen die vertellen over hun pop verslaving, wat heel onschuldig leek, maar wat dus duidelijk duivels is.
Ik probeer zo lang mogelijk om dit uit mijn huis maar vooral uit de oren van mijn kinderen te houden.

Als je op dat moment dan maar wel in je achterhoofd houdt dat je een extreme situatie neemt en dan net doet of dat algemeen geldend is. Voor hetzelfde geld kan ik anecdotes vinden van mensen bij wie religie-verslaving het gezin kapot heeft gemaakt, maar dat is geen reden om religie in het algemeen maar te weren, toch? Zo 'duidelijk duivels' is de meeste popmuziek trouwens helemaal niet, niet in mijn ogen tenminste, tenzij je zo zwart-wit denkt dat alles waar Jezus niet vanaf druipt direct duivels moet zijn.

Hoe? Dat moet dus nu al beginnen met de muziekkeuze van peuters. En in mijn ogen dus K3 buiten de deur te houden en goede alternatieven te bieden.
Dat laatste zal nu heel makkelijk zijn, maar straks niet meer, daar ben ik me van bewust.

In het kader van het positief meedenken: als je kind echt echt echt heel graag een K3 cdtje wil, vantevoren alle teksten op internet opzoeken en beoordelen, cdtje kopen, cdtje kopiëren zonder de nummers die niet door de christelijke beugel kunnen en dat cdtje dan aan je kind geven. Nauwelijk werk tegenwoordig, kind gelukkig en ouders gerustgesteld. Win-win lijkt me dat.

En ik zal echt niet zeggen: dat mag niet, punt uit. Maar ik vermoed dat er echt wel discussies over gevoerd gaan worden.... En uiteindelijk moeten ze zelf beslissen...

Ik hoop dat dat tegen die tijd voor iedereen goed gaat, acceptabel dan, want met pubers is dat wel eens lastig. En er is muziek te vinden waarbij K3 echt totaal bij verbleekt hoor.

Terug naar “Archief”