Kerstfeest?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 08:15

Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:Ach ,.....

Waarom zoveel verbale agressie tegen mensen die jou helemaal niets misdaan hebben. Enkel omdat ze er een andere mening op nahouden?

verbale agressie??ik zeg gewoon mijn standpunt,n.a.v de vraag van de topicstarter, een onderbouwing van jouw standpunt kun je geven, zoals Marnix doet, anders gewoon stil blijven, alsjeblieft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jan 2011 12:37

Bastiaan30 schreef:
Pasker schreef:Bastiaan30: -
Ze voluit met Paulus zou instemmen; rechtvaardigmaking alleen uit het geloof. Goede werken zijn geen "oorzaak" van rechtvaardigmaking, maar "vrucht" van rechtvaardigmaking (dus herroeping van het concilie van Trente)

Ben ik niet met je eens want door ons geloof worden we echt niet rechtvaardig want dan zou het geen genade maar verdiensten zijn.
Volgens mij worden wij pas rechtvaardig door de werken der Wet en onze liefde voor onze naaste.

deze quote is niet van mij, maar goed. wat zegt het concilie van trente?
(niet dat het me veel doet, concilies en synodes halen het niet bij de Schrift)
Niemand kan de wet houden, dus ik ben blij met Paulus' boodschap.

En als er nu eens onduidelijkheid over de Schrift is? Is een synode dan niet praktisch om de "klokken gelijk te zetten" of moet iedereen dan maar met z'n eigen interpretaties gaan aanmodderen? Volgens mij krijg je in het laatste geval allerlei rare sekten, zoals Zevendedagsadventisten, Bijbelvorsers (Jeh. Getuigen), en meer van die doe-het-zelvers.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 15:43

of de Bereans,
waren zeker ook doe het zelvers?
Blijf bij de Schrift en de boodschap, zoals wij die u nalaten, schreef de apostel.
Onderzoek de geschriften, en wend u niet tot hen die geveinsde nederigheid prediken, wetticisme, of zich leraren vergaderen die prediken naar de mens' eigen begeerlijkheden.

Want zeg nu zelf, je weet best dat 95 % van je veilige gemeentetje zich daar thuisvoelt vanwege de traditie en de familie.Een levend geloof ten gevolge van schriftonderzoek en gebed nadat je zonder ouders zou zijn opgegroeid in je betreffende kerk, had je zeer waarschijnlijk ergens ander gebracht.Wees nu eens echt onbevooroordeeld en reset yourself.Met alleen de bijbel.
Zo moeilijk is die ook weer niet.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 jan 2011 16:03

Bastiaan30 schreef:
Pasker schreef:Bastiaan30: -
Ze voluit met Paulus zou instemmen; rechtvaardigmaking alleen uit het geloof. Goede werken zijn geen "oorzaak" van rechtvaardigmaking, maar "vrucht" van rechtvaardigmaking (dus herroeping van het concilie van Trente)

Ben ik niet met je eens want door ons geloof worden we echt niet rechtvaardig want dan zou het geen genade maar verdiensten zijn.
Volgens mij worden wij pas rechtvaardig door de werken der Wet en onze liefde voor onze naaste.

deze quote is niet van mij, maar goed. wat zegt het concilie van trente?
(niet dat het me veel doet, concilies en synodes halen het niet bij de Schrift)
Niemand kan de wet houden, dus ik ben blij met Paulus' boodschap.

Jij zegt dat niemand de Wet kan houden. Volgens mij wel en daarom hebben we ook de Heilige Geest ontvangen. We staan dus niet onder de Wet maar zijn uitvoerders van de Wet want de Wet is immers in ons hart geschreven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2011 16:08

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:Ach ,.....

Waarom zoveel verbale agressie tegen mensen die jou helemaal niets misdaan hebben. Enkel omdat ze er een andere mening op nahouden?

verbale agressie??

Dat is wat ik een kleine 2 maanden geleden schreef ja. In de kleine twee maanden zie ik niet echt verandering bij je.
ik zeg gewoon mijn standpunt,n.a.v de vraag van de topicstarter,

Nee, dat doe je niet. Je kijkt maar zijdelings naar de openingspost om vervolgens je stokpaardjes tevoorschijn te halen. Daarbij schaam je je niet om klinkklare onzin (je zou het ook keiharde leugens kunnen noemen, maar ik ga uit van het positieve) neer te plempen.
een onderbouwing van jouw standpunt kun je geven, zoals Marnix doet, anders gewoon stil blijven, alsjeblieft.

Je had daadwerkelijk verwacht dat ik puntsgewijs in zou gaan op je klinkklare onzin? Ik zie niet in waarom ik veel tijd en energie in een reactie moet steken als je bijdrage enkel uit halve waarheden en hele leugens zonder enige onderbouwing bestaat.

Waarom stel je aan mij andere eisen dan aan jezelf?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 16:24

[/quote]
Jij zegt dat niemand de Wet kan houden. Volgens mij wel en daarom hebben we ook de Heilige Geest ontvangen. We staan dus niet onder de Wet maar zijn uitvoerders van de Wet want de Wet is immers in ons hart geschreven.[/quote]
Nee, dat is pas beloofd aan Israel, wanneer zij tot bekering zijn gekomen, het is een kenmerk van het nieuwe Verbond met Zijn Verbonds-Volk, niet iets wat bij de Gemeente past.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 16:36

@Faramir
Dat doe ik niet, ik heb nog nooit mezelf verlaagd tot het gebruiken van veroordelende onliners,zoals klinklare onzin, keiharde leugens, enz
Als je zegt dat ik een halve waarheid gebruik, NOEM DAN WELKE EN ONDERBOUW HET, losse flodders kan ik weinig mee.
Ook jij bent nog niet veel veranderd, zie ik, misschien dat je net nieuwe batterijen hebt in je alert-melder, wanneer je PC een RK sensitiviteitje oppikt..
Probeer wat minder persoonlijk te discussieren, als je ook al geen tegenargumenten hebt, dan lijkt het ten minste nog wat professioneler.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 jan 2011 16:41

Bastiaan30 schreef:

Jij zegt dat niemand de Wet kan houden. Volgens mij wel en daarom hebben we ook de Heilige Geest ontvangen. We staan dus niet onder de Wet maar zijn uitvoerders van de Wet want de Wet is immers in ons hart geschreven.[/quote]
Nee, dat is pas beloofd aan Israel, wanneer zij tot bekering zijn gekomen, het is een kenmerk van het nieuwe Verbond met Zijn Verbonds-Volk, niet iets wat bij de Gemeente past.[/quote]
Dus volgens jou was er geen uitstorting van de Heilige Geest op alle vlees? Hoe kunnen Christenen dan tot God hun Vader bidden als zij niet uit God geboren zijn?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2011 16:55

Bastiaan30 schreef:@Faramir
Dat doe ik niet, ik heb nog nooit mezelf verlaagd tot het gebruiken van veroordelende onliners,zoals klinklare onzin, keiharde leugens, enz

Mag jij liegen? Dit is een forum, en het leuke daarvan is dat al je reacties (indien deze niet verwijderd zijn) terug te halen zijn.
Als je zegt dat ik een halve waarheid gebruik, NOEM DAN WELKE EN ONDERBOUW HET, losse flodders kan ik weinig mee.

Ik zal zo je oude bijdrage citeren en aangeven wat je vraagt.
Ook jij bent nog niet veel veranderd, zie ik, misschien dat je net nieuwe batterijen hebt in je alert-melder, wanneer je PC een RK sensitiviteitje oppikt..

Laster is iets waar ik niet tegen kan. Of het nu de RKK de PKN of wat mij betreft de islam betreft. Dat mensen die zich met laster bezighouden het vervelend vinden dat niet iedereen ja knikt als ze weer eens onzin uitkramen begrijp ik overigens wel.
Probeer wat minder persoonlijk te discussieren, als je ook al geen tegenargumenten hebt, dan lijkt het ten minste nog wat professioneler.

Ik ben geen professional op het gebied van forumdiscussies, die intentie heb ik ook niet. Over persoonlijk gesproken, wat denk jij dat je nu aan het doen bent? Nogmaals, waarom stel jij andere eisen aan jezelf dan dat je van anderen verwacht? Is dat niet ontzettend hypocriet?

Bastiaan30 schreef:Ach , de meesten vieren ook de zondag zoals de joden hun sabbat, zonder na te denken.
Net als Kerstmis geheel onbijbels.
Maar ja we willen onze eigen religie, door mensen geinstalleerd,
de zondag werd door Keizer Constantijn ingesteld, (en Pascha verboden!)

De zondag (en zo veel andere dingen die hem worden toegeschreven) zijn niet door Constantijn ingesteld. Constantijn had geen zeggenschap op concilies daar hij geen bisschop was. Constantijn had er slechts zijdelings mee te maken.
kerstmis door de RKK ingesteld, op een datum die niet eens in de buurt kan liggen van de Gebeurtenis,

Kerstmis is niet door de rooms-katholieke Kerk ingesteld. Geschiedkundig kan dit simpelweg niet daar pas gesproken wordt over een rooms-katholieke Kerk na het grote schisma van 1054 na Christus.
Dankdag ipv Loofhuttenfeest,

Een/de dankkdag en het loofhuttenfeest lijken geen eens op elkaar.
Een Pontif(Hogepriester Paus) ipv Jezus.

Jezus staat in elke Mis in elke viering centraal. De paus heeft Jezus niet vervangen oid. Lees de catechismus van de katholieke Kerk er mar op na om te zien wat voor een plaats zowel Jezus als de paus innemen binnen het katholieke geloof.
De doop ipv de besnijdenis,

Niet ipv.
Belijdenis ipv doop,

Ook niet ipv. Je haalt van alles en nog wat door elkaar en tevens zeg je nu eigenlijk dat de belijdenis ipv de besnijdenis is gekomen. Ik ben dan wel geen protestant, maar weet wel dat het klinkklare onzin is.
Vandaar, "zal Ik nog geloof vinden wanneer ik terug kom"?

Kijk maar eens heel goed in de spiegel, want aan waarheidsbevinding doe je zo te zien niet. Welke Waarheid heeft halve waarheden en hele leugens nodig? Indien je daadwerkelijk informatie wil over bijvoorbeeld kerkgeschiedenis dan zou ik als ik jou was eens afstappen van de samenzweringssites en serieuze geschiedkundige werken uit de bibliotheek halen.

Zoals nu is aangetoond, je reacties staan bol van de oneliners, halve waarheden en hele leugens. Misschien doe je het niet bewust, maar het is helaas niet anders.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 16:59

Pasker schreef:
Bastiaan30 schreef:

Jij zegt dat niemand de Wet kan houden. Volgens mij wel en daarom hebben we ook de Heilige Geest ontvangen. We staan dus niet onder de Wet maar zijn uitvoerders van de Wet want de Wet is immers in ons hart geschreven.

Nee, dat is pas beloofd aan Israel, wanneer zij tot bekering zijn gekomen, het is een kenmerk van het nieuwe Verbond met Zijn Verbonds-Volk, niet iets wat bij de Gemeente past.[/quote]
Dus volgens jou was er geen uitstorting van de Heilige Geest op alle vlees? Hoe kunnen Christenen dan tot God hun Vader bidden als zij niet uit God geboren zijn?[/quote]
Ik denk dat de heilige Geest leeft in de ware christen,en deel is geworden van zijn geweten en bewustzijn.
Wij leven dan zoveel mogelijk, zoals God het graag ziet.Wellicht is het goed vergelijkbaar met de situatie die de joden zullen beleven, maar wat je aanhaalde was tot hen gezegd, niet tot de Gemeente.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 17:06

Faramir, In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk.

Dit zegt de Encyclopedie. je kunt dit veranderen als je meent dat het niet waar is. Doe dat even, dan gaan we verder met het volgende debacle, ok?
hier vast de link, ik zal het je makkelijk maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2011 17:13

Bastiaan30 schreef:Faramir, In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk.

Heel leuk en aardig van Constantijn, maar dat betekende niet dat de christenen op dat moment opeens van de zaterdag naar de zondag gingen met hun vieringen. Dat deden ze namelijk al enige tijd.
Dit zegt de Encyclopedie. je kunt dit veranderen als je meent dat het niet waar is. Doe dat even, dan gaan we verder met het volgende debacle, ok?
hier vast de link, ik zal het je makkelijk maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Je leest iets en je koppelt er vervolgens wat andere dingen aan die je maar half snapt. Interessant hoor, maar de moeite van het lezen niet echt waard. Ga anders ook even op de rest in, ik vermaak me wel met het afschieten van je stokpaardjes hoor.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 17:17

Uit Wikipedia, ook. De oorsprong van kerstmis
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.

Aanbidding van het kind Jezus door de engelen te Bethlehem.
Hugo van der Goes, 1480.
De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in....etc

Wie er gelijk heeft gaat het me niet eens om, maar ik onderbouw mijn standpunten tenminste. jij kmot alleen maar met verwerpingen a la ''klinklare onzin, leugens etc, VOORDAT je zelfs maar iets opzoekt.
Voor jou dus ook, RESET jezelf !

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2011 17:30

Bastiaan30 schreef:Uit Wikipedia, ook. De oorsprong van kerstmis
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.

Heel leuk en aardig, maar voor mij geen nieuwe informatie hoor.

Zegt de term kerstenen je iets? Dat zou je eens op moeten zoeken. Kerstenen kan namelijk ook van toepassing zijn op bepaalde feestdata.
Aanbidding van het kind Jezus door de engelen te Bethlehem.
Hugo van der Goes, 1480.
De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in....etc

Nu maak je het wel heel humoristisch. Allereerst plaats je zonder de afbeelding het onderschrift van een afbeelding wat op zich al wel bijzonder is. Waar jij stopt met enz enz gaat de tekst nog wel verder hoor namelijk met: "hoewel ze wel gevierd werd." Selectife uit de context knippen en plakken noemen ze dat ook wel.

Maar goed, je vond het schijnbaar dus erg dat men er eerst geen data voor was gepland op de kerkelijke kalender (anders zou je het vast niet citeren zonder commentaar) en je vindt het ook erg dat dat nu wel het geval is. Kortom, hoe de vroegere christenen het ook deden, voor jou is het nooit goed genoeg.
Wie er gelijk heeft gaat het me niet eens om, maar ik onderbouw mijn standpunten tenminste. jij kmot alleen maar met verwerpingen a la ''klinklare onzin, leugens etc, VOORDAT je zelfs maar iets opzoekt.
Voor jou dus ook, RESET jezelf !

Je snapt het nog steeds niet he.

Als ik hier op dit forum het holle-aarde idee poneer dan verwacht je toch niet serieus dat anderen de moeite nemen om aan te tonen inclusief bronnenonderzoek dat mijn idee niet klopt. Indien je dat wel denkt dan is het allemaal nog humoristischer dan ik al dacht.

Ik ben wel weer klaar met je, je hebt wederom geen deuk in een pakje boter weten te slaan en ik ben niet van plan om nog meer tijd te verspillen aan je hersenspinsels.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 17:34

Nog een stokpaardje voor je, pak je geweer maaar vast.
http://bijbel.wikidot.com/kinderdoop

Ook onzin zeker?

Terug naar “Archief”