HIV genezen dankzij stamceltherapie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

HIV genezen dankzij stamceltherapie?

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2010 12:27

Ik lees hier een berichtje dat er in Duitsland een HIV-besmette persoon zou zijn genezen na een stamcelbehandeling die hij onderging tegen zijn leukemie. Als het allemaal waar is, en dat hoop ik natuurlijk, dan is dat een geweldige doorbraak.

Blijkbaar zijn er mensen met een gunstige mutatie (jaja, dat bestaat echt, evolutie-alert!) waardoor ze van nature zeer resistent zijn tegen de meest voorkomende HIV-virussen (iets met een eiwitje CCR5 dat ze niet meer hebben waardoor het virus de cel niet kan binnendringen.) Behandeling met stamcellen van dit soort donoren zou dus in bovenstaand geval hebben geleid tot uitroeing van HIV in de stamcelontvanger.

Als het allemaal waar is, lijkt me dat geweldig nieuws voor alle mensen die aan HIV lijden, al blijkt uit het berichtje dat de behandeling geen pretje is. Voorkomen blijft altijd beter dan genezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: HIV genezen dankzij stamceltherapie?

Berichtdoor schelpje3 » 15 dec 2010 13:09

Het zou fijn zijn, maar stamcelther. staat nog in de kinderschoenen. Bepaalde hartziektes proberen ze nu ook hiermee te genezen en in Japan (!) proberen ze een ongeneeslijke spierziekte te genezen, maar dat lukt niet best.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 dec 2010 13:47

Waarom een ! achter Japan?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 dec 2010 14:38

Oh sorry, ik bedoelde een vraagteken, want ik wist niet meer zeker of het nu in Japan was :D

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2010 16:46

Ik vraag me ineens af of dit om dezelfde persoon gaat als waar ik al eens van gehoord/gelezen had. Zoals al wel in het artikel staat: voor de behandeling moet het afweersysteem plat gelegd worden en dat is erg gevaarlijk. En dan moet de therapie natuurlijk aanslaan. Toch is het een mooi bericht. Als het allemaal blijkt te kloppen dan klopt inderdaad de aanname dat zodra alle aangedane cellen uit het lichaam zijn/vervangen worden, de infectie echt weg is. Dat geeft wel aanknopingspunten, hoop ik. Als daar toch eens een genezing voor gevonden zou kunnen worden...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 dec 2010 17:02

Ja maar dan ook voor vele andere ziektes ! HIV krijgt over het algemeen erg veel aandacht. Niet onterecht, maar er zijn zo veel verschrikkelijke ziektes, waar je zelden iets over hoort.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2010 17:19

HIV is dan ook op wereldwijde schaal een gigantisch probleem. Dat maakt het logisch, dat er zoveel aandacht voor is. Wat niet wegneemt dat er hopelijk voor veel andere ziektes remedies gevonden worden, uiteraard!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2010 17:51

schelpje3 schreef:Ja maar dan ook voor vele andere ziektes ! HIV krijgt over het algemeen erg veel aandacht. Niet onterecht, maar er zijn zo veel verschrikkelijke ziektes, waar je zelden iets over hoort.

In dit geval misschien omdat het nog steeds een vrij recente ziekte is, met een enorm aantal slachtoffers. Maar goed, elke ziekte is natuurlijk even erg. Ik moet ineens denken aan het feit dat de stichting van Lupus-patiënten (Lu-wat?, ja precies) de makers van de televisieserie House M.D. met Hugh Laurie een prijs hebben gegeven. Dit omdat in bijna elke serie de acteurs het wel even over Lupus hebben, en dat het een auto-immuunziekte is enzo, wat de naamsbekendheid dus enorm vergroot heeft.

Wat betreft de therapie uit de openingspost: het vergt inderdaad het volledig wegvagen van iemands immuunsysteem met chemo en bestraling waarna de stamceldonatie wordt toegediend. Het is nog enorm ver verwijderd van een haalbare optie, maar de eerste stap is er wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 dec 2010 18:28

HIV is een "spanningsveldziekte". Men noemt het een infectieziekte. Prof Smalhout noemt het echter een geslachtsziekte ! Dat is het van oorsprong. En dat gaat best ver hoor. Ik heb hem erover gehoord en er over gelezen. Het wordt doorgegeven als bloed-bloed contact, tijdens de seksuele gemeenschap met name. De besmettingen hierbuiten vallen mee. Zeker toen die gruwelpraktijken naar buiten kwamen, van die lui die mensen met opzet besmet hebben, tijdens een orgie ! Gruwelijk ! Op zo'n moment is een mens nog minder dan een beest. Hoe diep zink je als je dit "opwindend" vindt :(
HIV heeft altijd heel veel aandacht gekregen, zeker toen het nog ongeneeslijk was. Laatst was in het nieuws dat jongeren er heel makkelijk over denken. Het is intussen een chronische ziekte geworden. En ach, met hulp van wat medicijnen is het prima beheersbaar !
Niets is minder waar volgens mij. Het is nog steeds een heel gevaarlijke ziekte.
Hoe kan dit stopgezet worden ? Met condooms, zoals "de wereld" voorstelt ?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2010 19:16

Mortlach, er staat in dat stukje ook dat het waarschijnlijk toch niet op grote schaal toegepast gaat worden, omdat je immuunsysteem ervoor platgelegd moet worden. Dus het is wel een stapje vooruit, maar nog geen grote doorbraak.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2010 19:27

schelpje3 schreef:HIV is een "spanningsveldziekte". Men noemt het een infectieziekte. Prof Smalhout noemt het echter een geslachtsziekte ! Dat is het van oorsprong. En dat gaat best ver hoor. Ik heb hem erover gehoord en er over gelezen. Het wordt doorgegeven als bloed-bloed contact, tijdens de seksuele gemeenschap met name. De besmettingen hierbuiten vallen mee. Zeker toen die gruwelpraktijken naar buiten kwamen, van die lui die mensen met opzet besmet hebben, tijdens een orgie ! Gruwelijk ! Op zo'n moment is een mens nog minder dan een beest. Hoe diep zink je als je dit "opwindend" vindt :(
HIV heeft altijd heel veel aandacht gekregen, zeker toen het nog ongeneeslijk was. Laatst was in het nieuws dat jongeren er heel makkelijk over denken. Het is intussen een chronische ziekte geworden. En ach, met hulp van wat medicijnen is het prima beheersbaar !
Niets is minder waar volgens mij. Het is nog steeds een heel gevaarlijke ziekte.
Hoe kan dit stopgezet worden ? Met condooms, zoals "de wereld" voorstelt ?

Voor de duidelijkheid: HIV is nog steeds een ongeneeslijke ziekte, daarom is het ook chronisch. Dit ene geval van die man met leukemie is heel erg mooi, maar is nog ver verwijderd van genezing voor iemand zonder leukemie.

En het is inderdaad jammer, dat sommige jongeren er zo makkelijk over denken, wat het gaat hier niet om 'hulp van wat medicijnen'. Er moeten echt halve chemische fabrieken in gepompt worden om het beheersbaar te houden. En ja, het is een geslachtsziekte, want voornamelijk seksueel overdraagbaar. Maar er zijn veel meer slachtoffers dan alleen zij die roekeloos en bewust seks hebben zonder condoom. Het probleem zit veel dieper. Mannen die in sommige delen van de wereld zonder het zelf te weten hun vaak heel trouwe monogame vrouw besmetten. Kinderen die geboren worden met het virus. Dan is het natuurlijk allang niet meer een ziekte die simpelweg een 'geslachtsziekte' genoemd kan worden. Dat maakt de ziekte ook zo vreselijk moeilijk uitroeibaar.

Als iedereen condooms zou gebruiken en alle besmette vrouwen en mannen medicatie zouden gebruiken - door medicatie neemt de mate van besmettelijk drastisch af, zelfs bij seksueel contact - dan zou dat een stap in de goede richting zijn. Uiteraard. Maar praktisch haalbaar? Nee, verre van. Echt een utopie. Want deze mensen willen ook gewoon kinderen, maar niet iedereen heeft toegang tot ivf en/of spermawassen, etc. En dan de medicijnen: die zijn al helemaal niet overal verkrijgbaar.

Het onderwerp grijpt me aan. Het is zo ontzettend ingewikkeld en schrijnend. In Afrika zat ik bij de dokter en naast mij werden een moeder en dochter positief getest. De arts dacht, dat ze nog een paar jaar - hooguit - te leven hadden. Ik vroeg naar de medicatie: hopeloos. Ze woonden te ver weg van een kliniek en leefden niet met de tijd. En het op tijd innemen van de medicatie is van levensbelang.

Moeder en dochter verlieten de kliniek. Er kwam een andere moeder binnen met een baby'tje dat zo vreselijk ziek werd en 's nachts zweette. Moeder was HIV-positief. Ik heb de diagnose niet meer aangehoord maar ben met tranen in mijn ogen naar buiten gelopen.

Condooms. Echt een utopie.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2011 17:06

Er wordt op veel grotere schaal aan stamcel-transplantatie gedaan dan hier geschetst wordt. Regelmatig vindt het plaats bij veel vormen van kanker (leukemie, lymfklierkanker etc.). Als er dan andere ziekten "en-passant" ook kunnen genezen is dat mooi meegenomen toch?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 08 jan 2011 14:13

De enige stamceltherapie die echt goed loopt is beenmergtransplantatie. Andere celtherapieën zitten allemaal nog in experimentele fases. Transplantatie van navelstreng stamcellen begint ook goed op gang te komen.

Op dit moment zijn er 100en clinical trials (fase III) waar stamcellen een rol in spelen (waarvan 1 met embryonale stamcellen). Ik verwacht dan ook dat stamcellen nog veel meer een rol gaan spelen, maar dat dat nog wel zeker 20 jaar gaat duren voordat het echt 'common practice' is.

Om aan te geven dat het nog niet zo'n standaardprocedure is:
Per 1 januari 2007 is klinische stamceltherapie in Nederland verboden. Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn er nog te veel risico's aan stamceltherapie verbonden. Enkel de academische centra en het Nederlands Kanker Instituut mogen de therapie als experiment toepassen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “Archief”