schelpje3 schreef:HIV is een "spanningsveldziekte". Men noemt het een infectieziekte. Prof Smalhout noemt het echter een geslachtsziekte ! Dat is het van oorsprong. En dat gaat best ver hoor. Ik heb hem erover gehoord en er over gelezen. Het wordt doorgegeven als bloed-bloed contact, tijdens de seksuele gemeenschap met name. De besmettingen hierbuiten vallen mee. Zeker toen die gruwelpraktijken naar buiten kwamen, van die lui die mensen met opzet besmet hebben, tijdens een orgie ! Gruwelijk ! Op zo'n moment is een mens nog minder dan een beest. Hoe diep zink je als je dit "opwindend" vindt
HIV heeft altijd heel veel aandacht gekregen, zeker toen het nog ongeneeslijk was. Laatst was in het nieuws dat jongeren er heel makkelijk over denken. Het is intussen een chronische ziekte geworden. En ach, met hulp van wat medicijnen is het prima beheersbaar !
Niets is minder waar volgens mij. Het is nog steeds een heel gevaarlijke ziekte.
Hoe kan dit stopgezet worden ? Met condooms, zoals "de wereld" voorstelt ?
Voor de duidelijkheid: HIV is nog steeds een ongeneeslijke ziekte, daarom is het ook chronisch. Dit ene geval van die man met leukemie is heel erg mooi, maar is nog ver verwijderd van genezing voor iemand zonder leukemie.
En het is inderdaad jammer, dat sommige jongeren er zo makkelijk over denken, wat het gaat hier niet om 'hulp van wat medicijnen'. Er moeten echt halve chemische fabrieken in gepompt worden om het beheersbaar te houden. En ja, het is een geslachtsziekte, want voornamelijk seksueel overdraagbaar. Maar er zijn veel meer slachtoffers dan alleen zij die roekeloos en bewust seks hebben zonder condoom. Het probleem zit veel dieper. Mannen die in sommige delen van de wereld zonder het zelf te weten hun vaak heel trouwe monogame vrouw besmetten. Kinderen die geboren worden met het virus. Dan is het natuurlijk allang niet meer een ziekte die simpelweg een 'geslachtsziekte' genoemd kan worden. Dat maakt de ziekte ook zo vreselijk moeilijk uitroeibaar.
Als iedereen condooms zou gebruiken en alle besmette vrouwen en mannen medicatie zouden gebruiken - door medicatie neemt de mate van besmettelijk drastisch af, zelfs bij seksueel contact - dan zou dat een stap in de goede richting zijn. Uiteraard. Maar praktisch haalbaar? Nee, verre van. Echt een utopie. Want deze mensen willen ook gewoon kinderen, maar niet iedereen heeft toegang tot ivf en/of spermawassen, etc. En dan de medicijnen: die zijn al helemaal niet overal verkrijgbaar.
Het onderwerp grijpt me aan. Het is zo ontzettend ingewikkeld en schrijnend. In Afrika zat ik bij de dokter en naast mij werden een moeder en dochter positief getest. De arts dacht, dat ze nog een paar jaar - hooguit - te leven hadden. Ik vroeg naar de medicatie: hopeloos. Ze woonden te ver weg van een kliniek en leefden niet met de tijd. En het op tijd innemen van de medicatie is van levensbelang.
Moeder en dochter verlieten de kliniek. Er kwam een andere moeder binnen met een baby'tje dat zo vreselijk ziek werd en 's nachts zweette. Moeder was HIV-positief. Ik heb de diagnose niet meer aangehoord maar ben met tranen in mijn ogen naar buiten gelopen.
Condooms. Echt een utopie.