Je moet helemaal niet met een kerk aankomen. Gewoon in je eigen omgeving voorleven wat jij gelooft, wat en Wie je draagt en hoe je dingen het hoofd biedt. En dan alsjeblieft niet een 'zeker-weten' want ieder die gelooft komt wel een periode of moment tegen dat er twijfel is. Als er tegenslag is, als er verdriet is.
Dan kom je je eigen geloof tegen - of je eigen ongeloof.
Persoonlijk denk ik dat verhalen: "ik was zus en zo en ik kon niet met mijn depressie omgaan, of ik dronk, was verslaafd aan drugs, maar toen kwam Jezus en toen was alles anders". Nou niet dus, tenminste in de meeste gevallen. De Heer is er, maar het gevecht tegen een verslaving, tegen een depressie is er ook.
En de dag kan komen dat je een ervaring hebt dat de Heer bij je is, waardoor je de kracht krijgt om te vechten tegen depressie/verslaving etc., maar het is niet op staande voet over. Dat maakt het geloof ongeloofwaardig.
Soms kom je iemand tegen die jou een bepaald zicht op iets geeft. Dwingen qua geloof kun je niemand. Je zou het wel willen, maar geloven is een wilsbesluit. En moet groeien.
Er is maar een ding: zorg dat je relatie met God op peil blijft en bid om wijsheid als je met iemand in aanraking komt die het moeilijk heeft en niet gelooft.