Getuigen of overtuigen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Getuigen of overtuigen?

Berichtdoor Riska » 07 jan 2011 19:28

Je moet helemaal niet met een kerk aankomen. Gewoon in je eigen omgeving voorleven wat jij gelooft, wat en Wie je draagt en hoe je dingen het hoofd biedt. En dan alsjeblieft niet een 'zeker-weten' want ieder die gelooft komt wel een periode of moment tegen dat er twijfel is. Als er tegenslag is, als er verdriet is.
Dan kom je je eigen geloof tegen - of je eigen ongeloof.

Persoonlijk denk ik dat verhalen: "ik was zus en zo en ik kon niet met mijn depressie omgaan, of ik dronk, was verslaafd aan drugs, maar toen kwam Jezus en toen was alles anders". Nou niet dus, tenminste in de meeste gevallen. De Heer is er, maar het gevecht tegen een verslaving, tegen een depressie is er ook.
En de dag kan komen dat je een ervaring hebt dat de Heer bij je is, waardoor je de kracht krijgt om te vechten tegen depressie/verslaving etc., maar het is niet op staande voet over. Dat maakt het geloof ongeloofwaardig.

Soms kom je iemand tegen die jou een bepaald zicht op iets geeft. Dwingen qua geloof kun je niemand. Je zou het wel willen, maar geloven is een wilsbesluit. En moet groeien.

Er is maar een ding: zorg dat je relatie met God op peil blijft en bid om wijsheid als je met iemand in aanraking komt die het moeilijk heeft en niet gelooft.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jan 2011 19:35

JeeWee schreef:Tot op heden zoeken we het in onze benadering steeds bij ongelovigen.
Maar misschien is het veel beter om het eens heel dicht bij onszelf te houden.

Als christenen komen we uit allerlei verschillende kerken, kerkjes en gemeenten en daar binnen zijn dan weer de (on)nodige afsplitsingen. We hebben bijna net zoveel visies op de bijbel als er kerkmensen zijn.

Is het dan nog mogelijk om alleen maar te getuigen van je eigen visie zonder de ander te willen overtuigen en die dwingend op te leggen?
Die drang tot overtuigen heeft al heel wat scheuringen in kerken en gezinnen opgeleverd...

ik hoor Paulus spreken over het planten van het evangelie........Appollos was de natmaker.........God zelf moet het zaad tot wasdom brengen.
meestentijds behaagd het God een eenvoudig gesproken woord te gebruiken om mensen tot stilstand te brengen.
we moeten boven alles bij evangeliseren bedenken dat we niet meer kunnen als een woordje spreken.......en dan nog in alle mogelijke gebrek...........God doet daarmee wat Hem behaagd.

dat er kerken vol zitten met godsdienstige mensen zegt uiteindelijk niets. ook die mensen hebben een waarachtige bekering nodig. ook daar zal het erop aankomen of de Heere in het hart werken wil ten goede.
dus voor alle onbekeerden is hetzelfde evangelie nodig....................

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 jan 2011 19:58

Maar wat wil je daar nu mee zeggen?
Enerzijds zie je dat mensen elkaar de kerk uitvechten omdat elkaar trachten te overtuigen en als dat dan niet lukt, gaan we apart zitten en kijken we elkaar nooit meer aan.

Waarom kan het dan niet dat we hoofdzaken van bijzaken getuigen en in alles de liefde voorop laten gaan.

Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens bent. Maar er blijft ruimte om te getuigen, je mening door te geven zonder deze op te leggen..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jan 2011 20:08

JeeWee schreef:Maar wat wil je daar nu mee zeggen?
Enerzijds zie je dat mensen elkaar de kerk uitvechten omdat elkaar trachten te overtuigen en als dat dan niet lukt, gaan we apart zitten en kijken we elkaar nooit meer aan.

Waarom kan het dan niet dat we hoofdzaken van bijzaken getuigen en in alles de liefde voorop laten gaan.

Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens bent. Maar er blijft ruimte om te getuigen, je mening door te geven zonder deze op te leggen..

wil jij daar mee beginnen JeeWee?........met datgene wat jij hoofdzaken vind.........en een ander bijzaken misschien......jezelf onder de mening van je naaste te stellen.
want dat zal dan moeten voor ons allemaal.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2011 20:13

Waarom zoek je het binnen de kerken?
Dat getuigt(!) van een vorm van arrogantie dat jouw kerk het bij het rechte eind heeft en een andere kerk niet. Getuigen van Christus doe je in de ontmoeting met mensen. Gelovig of ongelovig moet men kunnen zien dat jij bij Christus hoort, dat je Hem wilt volgen.
Dat gaat buiten welke kerk dan ook om.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 jan 2011 20:17

Getuigen is dus voor jou je mening doorgeven?
Onze mening is volkomen onbelangrijk, het gaat er om wat de Heere zegt in Zijn Woord. Het lijkt wel of het een onbegrijpelijk Woord is.
Haal het Woord aan, zeg wat er in de bijbel staat, dat is Gods Woord en dat Woord zal doen waartoe het uitgezonden is. Meer kan een mens niet doen.......

h.g. Learsi

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jan 2011 20:30

learsi schreef:

Getuigen is dus voor jou je mening doorgeven?
Onze mening is volkomen onbelangrijk, het gaat er om wat de Heere zegt in Zijn Woord. Het lijkt wel of het een onbegrijpelijk Woord is.
Haal het Woord aan, zeg wat er in de bijbel staat, dat is Gods Woord en dat Woord zal doen waartoe het uitgezonden is. Meer kan een mens niet doen.......

h.g. Learsi

amen. dat is wat ik ook bedoelde.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 jan 2011 20:34

Dat ben ik wel met je eens, maar helaas lijkt dat 'doorgeven' niet universeel te kunnen. Hier bijvoorbeeld op Refoweb neem ik toch aan dat we allemaal proberen om het Woord door te geven.
Net als in veel kerken.
En dan ontstaan er verhitte discussies die niet blijven steken in 'getuigen', maar vaak ontaarden in overtuigen.

Niks mis met het vol overtuiging doorgeven van wat jij van harte gelooft dat de Bijbel ons zegt. En ik denk ook dat er niks mis mee is om te zeggen dat jij vindt dat de ander ongelijk heeft.
Maar op de een of andere manier willen we vaak bijna dwangmatig dat de ander je overtuiging overneemt i.p.v. de ander de ruimte te geven om diens overtuiging te houden...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2011 20:43

Het gaat er helemaal niet om wat jij vindt wat een tekst in de Bijbel betekent.
Het gaat niet als je getuigt, om een enkele tekst. Het gaat om de grote verhalen die in de Bijbel staan en alleen als je de kans krijgt mag je daarover spreken. Anders niet.
Anders mag je alleen maar spreken over jouw eigen geloof, over jouw relatie met God, met Christus.

En hier op Refoweb - of welk ander christelijk forum dan ook - mag je met elkaar spreken over hoe jij denkt dat een tekst uitgelegd moet/kan worden. Maar dan heb je contact met mensen die de Bijbel kennen en de Bijbel zien als Gods Woord. Dat is gewoon een andere insteek dan dat jij morgen met je ongelovige buurman/collega aan de praat komt.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 07 jan 2011 21:18

learsi schreef:Getuigen is dus voor jou je mening doorgeven?
Onze mening is volkomen onbelangrijk, het gaat er om wat de Heere zegt in Zijn Woord. Het lijkt wel of het een onbegrijpelijk Woord is. Haal het Woord aan, zeg wat er in de bijbel staat, dat is Gods Woord en dat Woord zal doen waartoe het uitgezonden is. Meer kan een mens niet doen.......

h.g. Learsi

Je vergeet alleen dat niet iedereen die zichzelf christen noemt alle regels van de heer opvolgt. Ik ken genoeg mensen die zichzelf christen noemen en gewoon voor het huwelijk seks hebben. Om maar een voorbeeld te geven. Daar naast zijn er vele verschillende stromingen in het christendom. Denk al bijvoorbeeld aan het het protestantse en katholieke stroming. En daar binnen verschillen ze ook weer van mening over verschillende zaken. Dus ja, mensen nemen toch wel hun mening mee in religie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Protestant ... _Nederland

Kijk hier maar is, allemaal verschillende stromingen binnen het protestantisme.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2011 12:03

Als het over evangelisatie gaat, hoor ik altijd 'getuigen', 'laten zien', 'vertellen' en dat soort termen. Ik vraag me af in hoeverre er ook wordt geluisterd naar de mensen, wat hun visie is, wat hen drijft. Of is dat allemaal niet zo belangrijk want zij (de ongelovigen) hebben het toch bij het verkeerde eind? Zelfs als die houding onbewust is, zul je niet heel ver komen met je pogingen, ben ik bang.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 08 jan 2011 13:58

Daar heb je een belangrijk punt te pakken Morlach. Een goed gesprek begint altijd met luisteren!
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 jan 2011 14:16

Mortlach schreef:Als het over evangelisatie gaat, hoor ik altijd 'getuigen', 'laten zien', 'vertellen' en dat soort termen. Ik vraag me af in hoeverre er ook wordt geluisterd naar de mensen, wat hun visie is, wat hen drijft. Of is dat allemaal niet zo belangrijk want zij (de ongelovigen) hebben het toch bij het verkeerde eind? Zelfs als die houding onbewust is, zul je niet heel ver komen met je pogingen, ben ik bang.

Mortlach,

wat was Paulus aan het doen toen God hem bekeerde?.......wat was zijn levensdoel?......

de bekering van de mens is geen zaak van de mens. de ware wedergeboorte wordt "Buiten ons, in ons gewerkt" zegt Gods woord. God gebruikt daar Zijn woord (de bijbel) voor.

als God dat zaadje van geloof gaat zaaien in een mensenhart, maakt het niets uit wat hij daarvoor dacht of geloofde. God zelf gaat dan zo iemand overtuigen in zijn ziel en overbuigen tot Zijn wil.
als "evangelisten" hoeven we dan ook niet anders te doen als het rechte woord te zaaien. in biddende afhankelijkheid en met bewogen harten over het heil van onze naaste

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2011 15:28

Horeb schreef:
Mortlach schreef:Als het over evangelisatie gaat, hoor ik altijd 'getuigen', 'laten zien', 'vertellen' en dat soort termen. Ik vraag me af in hoeverre er ook wordt geluisterd naar de mensen, wat hun visie is, wat hen drijft. Of is dat allemaal niet zo belangrijk want zij (de ongelovigen) hebben het toch bij het verkeerde eind? Zelfs als die houding onbewust is, zul je niet heel ver komen met je pogingen, ben ik bang.

Mortlach,

wat was Paulus aan het doen toen God hem bekeerde?.......wat was zijn levensdoel?......

de bekering van de mens is geen zaak van de mens. de ware wedergeboorte wordt "Buiten ons, in ons gewerkt" zegt Gods woord. God gebruikt daar Zijn woord (de bijbel) voor.

als God dat zaadje van geloof gaat zaaien in een mensenhart, maakt het niets uit wat hij daarvoor dacht of geloofde. God zelf gaat dan zo iemand overtuigen in zijn ziel en overbuigen tot Zijn wil.
als "evangelisten" hoeven we dan ook niet anders te doen als het rechte woord te zaaien. in biddende afhankelijkheid en met bewogen harten over het heil van onze naaste

Ik weet niet of Mortlach weet dat Paulus een grote vijand van de Heere was. Een christenvervolger !
Hoe zouden wij moeten evangeliseren als het Woord niet werkzaam is in ons ? We kunnen natuurlijk ons riedeltje wel houden, over de Bijbel, maar wat leeft er in je hart ? Als DAT niet echt is, komt het ook niet over.
Ik hoor vaker dat mensen soms niet goed luisteren. Je zit soms onder dezelfde prediking, maar wat kan iemand er iets heel anders uithalen, zowel positief als negatief ! Zelfs onze oren kunnen soms niet deugen. Of het blijft voorin hangen.
Het kan zo zijn dat iemand uit de wereld wordt gegrepen en ons voor gaat ! Terwijl wij een kerkbank hebben versleten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2011 15:38

Horeb schreef:de bekering van de mens is geen zaak van de mens. de ware wedergeboorte wordt "Buiten ons, in ons gewerkt" zegt Gods woord. God gebruikt daar Zijn woord (de bijbel) voor.

De apostelen werden er op uitgestuurd om het evangelie te preken maar niet om Bijbels te verkopen die er nog niet waren. Bekering geschiedt veel meer door het gesproken woord dan het geschrevene - en zeker in het begin. Van een goede spreker die respect afdwingt zal men veel sneller wat aannemen dan iemand die stamelt en zachtjes praat terwijl hij zich achter zijn kop koffie verschuilt, zelfs al verkondigen zij beide dezelfde boodschap. Aangezien al deze aspecten op een forum ontbreken zul je zelden meemaken dat men iets van elkaar aanneemt.

Wat we lezen op fora is een bevestiging van wat we reeds weten, veel meer dan een reden om iets nieuws te leren. Iemand als Orlanod Bottenbley zou hier tot in de eeuwigheid kunnen door emmeren, maar aan het eind van de rit nog geen volgeling achter zich hebben weten te scharen, terwijl hij irl door het gesproken woord velen aan zich wist te binden. Dat deed hij niet doordat hij zo intelligent is, of vanwege een waterdicht verhaal, maar simpelweg omdat de mensen hem aardig vinden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”