Refowebkids deel 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: Refowebkids deel 12

Berichtdoor Sophie77 » 07 jan 2011 09:39

Applaus voor Timon (en voor z'n mama :wink: ) =D> !

Wat speelgoed betreft ben ik het eigenlijk met TheKeimpe eens. Daarom hebben we bákken lego en duplo en ze spelen daar ook heel vaak mee. Toch heeft onze jongste ook een vormenkever voor haar verjaardag gekregen, mét muziekjes en een educatief onderdeel, dus helemaal consequent ben ik niet. Ik vind nl. ook dat je het kunt overdrijven; één of twee van zulke speeltjes kunnen vast geen kwaad :wink:.
En wat betreft het schrijven van je naam op de kleuterschool: als het helemaal uit het kind komt, prima, maar stimuleren zou ik het zeker niet. Hier konden de jongens het geen van allen voor groep 2, en de tweeling zelfs pas aan het eind van groep 2, maar toch hebben we 2 kinderen met een (zeer hoog) IQ. Dus het zegt niks over de intelligentie volgens mij.

Hier mogen de jongste 2 (3,5 en 1 jaar) nog niet op de laptop. Filmpjes kijken is niet interessant omdat het geluid het niet (meer) doet en we stimuleren het ook absoluut niet. Laat ze maar lekker buiten spelen :wink: .
De 4 jongens hebben allemaal 1 tot 1,5 uur computertijd per week (wordt geregeld via Kliktime, dus smokkelen is er niet bij :wink:). Natuurlijk mogen ze langer als er een werkstuk te maken is, of een spreekbeurt of boekbespreking. Dan werken ze op mijn account. Omdat ze vaak met elkaar meekijken, zitten ze al gauw minimaal 3 uur per week achter het beeldscherm, en dan heb je de tijd op school nog niet meegerekend. Dat vind ik voorlopig meer dan genoeg eigenlijk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jan 2011 10:04

Er kan natuurlijk sowieso flink overdreven worden met speelgoed. Wij geven Jurian heel zelden iets tussendoor (alleen een kleurboek ofzo als de oude vol is), maar toch heb ik het idee dat hij best veel heeft. Een mandje duplo, mandje auto's, mandje boekjes, mandje met allerlei zooi, en dan onderin de kast nog wat spul. Als hij jarig is geweest volgende week ga ik toch echt een deel naar de zolder doen. Hij speelt toch vooral met een kleurboek en kleurtjes en de duplo.
Maar als je je kind ook tussendoor nog van alles geeft, dan is een kast toch te klein?
Hoe doen jullie dat met het speelgoed? Want als je bijv een tweede van hetzelfde geslacht hebt, zal het helemaal wel een enorme berg zijn
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jan 2011 10:39

Wij hebben ook bergen, soms schaam ik me er weleens voor :oops: . Toch krijgen ze ook hier niet vaak tussendoor wat. Ik vind juist dat je helemaal een berg speelgoed krijgt als je én jongens én meisjes hebt; Onze tweede speelde bijv. erg graag met duplo. Als hij dat dus kreeg voor z'n verjaardag, ging dat erbij in de (grote) bak die we daar al voor hadden, maar er kwam geen bak extra bij. Inmiddels hebben we er 3 (van die grote Curver-bakken zelfs :shock: ), dat vraagt wel wat ruimte natuurlijk. Maar het werd pas echt veel toen we het eerste meisje kregen. Er kwam toen in de loop van de jaren een buggy, zo'n schattig rieten poppenwagentje, een keukentje met bijbehorende spullen, poppenspulletjes etc. bij, echt allemaal van die meisjesspulletjes, terwijl we ook al een bak autootjes, beesten etc. hadden (waar nog wel wat had bij gekund).
Nu doen we het met een minimum aan speelgoed; vanwege de verbouwing is er veel opgeslagen bij familie, alleen de lego, wat poppen- en keukentjesspulletjes en wat speelgoed voor de jongste hebben we thuisgehouden. Eigenlijk gaat het met die hoeveelheid ook goed. Wel is het een must om iedere week naar de bieb te gaan en te zorgen voor voldoende tekenpapier (lees: typepapier :( ). En we missen in deze tijd van het jaar onze uitgebreide spelletjeskast. Alleen dammen en schaken (en nog een paar puzzels) gaan op een gegeven moment vervelen :wink: ...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jan 2011 10:43

En als je drie van hetzelfde geslacht binnen 2,5 jaar hebt...

Wij hebben vreselijk veel speelgoed. En tussendoor krijgen ze van ons eens een kleinigheidje, maar niet vaak. Zoals voor de stickerkaart voor de WC, of als er eens een markt voor een goed doel is en je moet toch iets kopen...

Maar ja, je hebt ook familie, waarvan er zijn die menen dat je altijd als je komt iets voor kinderen mee moet nemen. En je kunt ze wel vertellen dat dat wel leuk lijkt, maar niet is, zeker niet voor de ouders :? , het landt echt niet.

En mensen willen voor een bepaald bedrag iets geven voor een verjaardag. Ik heb zelf een grote familie, levert ook weer extra op.

Wij hebben op de zolder een speelkamertje, waar nu het nodige ligt. Verder staat er heel wat speelgoed in kratten opgeborgen, wat daar oud ligt te worden... Soms ruilen we wat, maar wat absoluut niet opgeruimd wordt is de DUPLO!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jan 2011 10:58

Voor een bepaald bedrag iets geven voor een verjaardag doen wij sowieso niet. Ook niet voor anderen. Als mijn vader bijvoorbeeld iets heel graag wil wat iets duurder is, dan kopen we dat, maar als hij toch niks weet, en ik zie een leuk stripboek ofzo, dan wordt het gewoon dat.
Dat doen we bij Jurian ook. Voor zijn verjaardag volgende week hebben we nu denk ik 30 euro uitgegeven. Ik weet toch niet meer te verzinnen, en heb geen zin in rommeltjes. Dus houden we het hier op. Vorig jaar was het nog goedkoper. Als hij ouder is en bijv iets van 50 euro heel graag zou willen, dan kan dat dan wel.
jurian krijgt overigens van mijn ouders een keukentje. Neemt wel weer plaats in, maar ik vermoed dat hij dat superleuk gaat vinden. Kunnen we samen koken :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jan 2011 11:03

Tja, was iedereen maar zo... Als wij aan bepaalde mensen een cadeautje van zeg €20,- vragen, dan moeten we iets voor de overige €5,- bedenken, of ze kopen zelf wat, of je krijgt een envelop om "er zelf nog wat voor te kopen". Terwijl wij liever één goed ding krijgen ipv allerlei prullaria.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jan 2011 11:08

O, nu klink ik vast heel ondankbaar...

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 07 jan 2011 11:10

Wij hebben ook veel speelgoed, een helft boven en een helft beneden. ;-)
Van mij mag ze wel op de laptop, maar alleen als ik er naast zit of er langs loop en ze vraagt
toch wel eerst al ze het niet weet of ze er op mag klikken.
En op mijn telefoon speelt ze ook spelletjes, vooral schuifpuzzels.
Ook kijkt ze de meeste dagen wel wat filmpjes op tv.
Ze is minimaal 10 uur per dag wakker nog genoeg tijd om buiten te spelen of met haar speelgoed. :mrgreen:

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 07 jan 2011 11:13

Neeee TK helemaal mee eens!! :mrgreen:
Pruldingen iehll, `k hoop dat die niet in huis komen en zowel er zo snel mogelijk
weer uit gaan! :lol: Hier is de duplo ook favoriet,daar kan ik me zelfs nog prima mee vermaken! :D

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jan 2011 11:27

TheKeimpe schreef:En als je drie van hetzelfde geslacht binnen 2,5 jaar hebt...
.
Tsja, dan wordt je speelgoedvoorraad heel snel groter :roll: ! Wij hebben diezelfde ervaring, want hier werden 4 kids van hetzelfde geslacht geboren in ruim 3,5 jaar ...

Pruldingen gaan over het algemeen snel kapot gelukkig :wink: ...
Hier geeft de hele schoonfamilie een cadeau met elkaar, voor 25 euro. Heerlijk! Niet zo duur en toch ook weer niet zo weinig dat je er niks van kunt kopen. Mijn ouders geven geld voor in de spaarpot. Vinden de kids niet altijd leuk, maar inmiddels hoort het erbij (en wij vinden het prima). Mijn zusjes geven meestal wel iets goedkoops, maar vragen altijd of er nog wensen zijn. Dan vragen we bijv. een kleurboek, viltstiften, vouwblaadjes etc.
En wat MissF zegt over de grootte van het cadeau: zo doen wij het ook. Onze jongste kreeg voor haar eerste verjaardag ook 'maar' een cadeau van 30 euro, terwijl onze tweeling voor hun eerste verjaardag een cadeau van ik geloof 800 euro kreeg. Dat was een speeltoestel voor in de tuin (2 verschillende schommels, klimrek, slingertouw). Natuurlijk erg duur en niet bij hun leeftijd passend, maar we wilden dat ding niet 'zomaar' geven en het was eigenlijk ook voor de andere kids bedoeld. Bij een eerste verjaardag kun je zoiets wel maken, ze kregen van anderen genoeg speelgoed waar ze wél gelijk mee konden spelen. En van dat speeltoestel hebben ze nu, 8 jaar later, nog bijna elke dag plezier :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jan 2011 12:16

Maar als je kind nou zelf heel gelukkig wordt van een prullaria? Wat maakt het dan uit? Jurian kan zich erg goed vermaken met zo'n lichtstuiterbal, ooit eens gekregen van mijn moeder. Ding valt hier onder prulletjes, maar hij is er dolblij mee, net als een oerlelijke sneeuwman die je op kunt winden en kerstliedjes gaat spelen. Ik vind het niks, hij vindt het prachtig. Nouja, dan mag hij er van mij wel mee spelen hoor.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jan 2011 12:45

Eén stuiterbal is natuurlijk geen probleem, maar hier hebben we inmiddels een hele bak vol met (stuiter)ballen enzo! Elk jaar vult hier dus elk kind een schoenendoos (voor Actie Schoenendoos) of rugzak (voor de SDOK) met daarin natuurlijk eten en nuttige spullen, maar ook met balletjes, jojo's, tollen etc. Kunnen we weer gaan sparen voor een schoenendoos of rugzak voor het volgende jaar :wink: ...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 07 jan 2011 13:16

Hier ook een dametje dat een doos vol met 'rommel; heeft. Die staat in de box en daar vermaakt ze zich iedere dag een uur mee :-oo

Verder ben ik ook van 'degelijk' speelgoed. Maar goed, je krijgt toch ook wel andere dingen. En als ze er mee willen spelen... gewoon direct wegdoen als ze het een tijdje laten liggen :mrgreen:
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jan 2011 13:37

Ik ben ook niet zo van de cadeau's kopen. Met zijn verjaardag en sinterklaas en verder weinig tussendoor. Volgende week is Cato jarig en het cadeau voor haar is € 20,00. Ik heb iets gehaald waar Hugo ook mee kan spelen, lekker makkelijk. En toch verbaas ik mij erover dat wij al zoveel 'rommel' verzameld hebben in 2 jaar tijd. Hugo is momenteel helemaal van de blokken en van Thomas en Cato speelt dapper mee....heb zo'n vermoeden dat het geen poppenmeisje gaat worden.

Aan de laptop komen ze nog niet en dat wil ik ook nog even zo houden. Tv-kijken doen ze ook minimaal. Straks is het weer fijn zomer en kunnen ze lekker de hele dag buiten rommelen.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 07 jan 2011 13:39

Ik ben al een tijdje wanhopig wat ik met alle speelgoed, e.d aanmoet :(

De oudste wil schrijven en knutselen, de ander wil met de poppen spelen,
weer een ander wil met de duplo, en aan het eind van de dag lijkt er wel een bom ontploft :? :oops:
Dan zijn alle kasten leeg, ligt alles door elkaar en is heel de grond vol met kleurplaten omdat ze net de onderste uit
de doos moesten hebben en ga zo maar door :roll:

Ik vind het momenteel echt een ramp, hoe doen andere ouders met een groot gezin dat :?:

Terug naar “Archief”