De heer P. Strootman is er stellig van overtuigd dat er op basis van Galaten 2:7 er 2 evangelien zouden bestaan en als ik dit vanuit de HSV weerleg, wordt deze vertaling aan de kant geschoven als onbetrouwbaar en niet ter zake doende. Dus ik ben even aan het speuren gegaan:
In de SV staat er inderdaad "der voorhuid toebetrouwd was, gelijk Petrus dat der besnijdenis". Ik heb de kanttekeningen bij de SV erbij gepakt en die geven duidelijk aan dat hier bedoeld wordt dat Paulus het evengelie onder de onbesnedenen zal prediken en Petrus het evangelie onder de besnedenen. Vervolgens wordt in alle tegenwoordige Nederlandse vertalingen die ik tevoorschijn kon toveren (HSV, NBG51, NBV, WV95, GNB, dus zowel brontaalgetrouwe als doeltaalgeriche vertalingen) de woorden "onder" of "voor" gebruikt. Als jij dit alles als onbetrouwbaar en niet ter zake doende wil afdoen, tja blijf dan maar lekker in je sektarische hokje zitten.
Ditzelfde geldt trouwens voor je verhaal dat Jezus Christus geen waarachtig mens en waarachtig God zou wezen. Je wil zelfs geeneens aan het bestaan van een Jezus Christus maar gaat Hem ontleden als een menselijke Jezus en een geestelijke Christus. oh oh oh...., waar zijn we dan mee bezig. Zodra je in het Mattheus en in het Lukas evangelie begint te lezen, spat Hij je tegemoet, Jezus Christus, uit de maagd Maria, ontvangen uit de Heilige Geest. In het Johannes evangelie laat Hij Zijn godheid zo ontzettend duidelijk zien, als Hij geen God zou zijn, zou Hij hier wel gigantisch godslasterlijk bezig zijn (dat vonden de farizeen en sadduceeen ook, daarom vermoordden ze Hem). Bij de leer die jij navolgt, wordt ook nog gebazeld over "aionen" en dat het uiteindelijk met ons allemaal wel goed komt. Komt niet echt overeen met dat Jezus Christus is gekomen tot "een val en opstanding"
Als je de verschillende brieven leest zie je ook dezelfde boodschap. Rechtvaardiging door het geloof alleen, goede werken is geen oorzaak van rechtvaardigmaking, maar vrucht van rechtvaardigmaking, nl de heiligmaking. Paulus legt dan wat meer het accent op de rechtvaardigmaking alleen door het geloof, Jakobus wat meer op de goede werken als vrucht van de rechtvaardigmaking, maar de boodschap is hetzelfde.
Hier slaat u uw eigen ruiten aan diggelen, want het fundamentele verschil tussen beide evangelien is juist, dat de mens in het evangelie der Besnijdenis inderdaad gerechtvaardigd kon worden uit werken der Wet, maar in het evangelie van Paulus alléén door geloof. U zult uw 'huiswerk' dus tóch over moeten maken. Het is voor mij toch al een compleet raadsel, dat u het onderstaande tóch blijft zien als één en hetzelfde evangelie:
1) Het evangelie der Besnijdenis.
2) Het evangelie der Voorhuid
Waarvoor dan die verschillende namen? De Schrift leer ook nog, dat wie zich van de heidenen zou laten besnijden, was tegelijkertijd verplicht om de gehele Wet na te komen. Uw 'verklaring' zakt dus als een kaartenhuis in elkaar, beste schrijver! U kunt het zo niet voorstellen, of het is, Schriftuurlijk gezien, absoluut verwerpelijk wat u schrijft. Wáárom zou Paulus dan zo woedend geworden zijn, dat hij de predikers die de gemeente van de heidenen benaderden met hun evangelie der Besnijdenis (dat op zichzelf wel een Goede Boodschap was), binnengedrongen waren, hun in de verzen 8 en 9 van Galaten 1 tot twée'keer vervloekte?
Ik probeerde je daar uit te leggen dat het in de brieven van oa Jakobus en Petrus gaat over goede werken als
van rechtvaardigmaking (even als in de brieven van Paulus) begin jij weer te bazelen over dat ik mijn ruiten in zou gooien omdat je volgens het "zogenaamde evangelie der besnijdenis" zou kunnen zalig worden door goede werken. Als jij het onderscheid tussen "vrucht" en "oorzaak" al niet begrijpt, wordt het wel heel lastig uitleggen.vrucht
[quote
Citaat:
Als laatste hoe zou Paulus zo vurig kunnen zijn tegen degenen die hun gerechtigheid in hun besnijdenis zoeken, als dit een waar evangelie zou zijn? Petrus, Jakobus en anderen verkondigen hun evangelie onder de besnedenen, zij verkondigen niet dat er gerechtigheid is door de besnijdenis, maar in het geloof alleen. (Petrus 1: 5 U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd).
Kijk, hier begrijp ik u weer niet, want zoals ik u al meerder keren gezegd heb, is het evangelie der Besnijdenis op zichzelf wel degelijk een Goede Boodschap, maar aan onbesnedenen gebracht, is het helemaal géén goede Boodschap meer! En hierover struikelt u voortdurend met uw zogenaamde uitleg][/quote]
Dat zogenaamde evangelie der Besnijdenis (wat een term goed niews, namelijk jij moet keihard werken dan kun je zalig worden) is geen evangelie en is niet goed! Daarom is Paulus er ook zo fel op tegen. En Petrus en Jakobus prediken dit ook niet!. Zij zeggen nergens dat het goed is om je te laten besnijden o.i.d. Hun oproep tot goede werken gaat altijd over reeele zaken zoals liefde en barmhartigheid en als je goed leest zul je zien dat de oproep komt tot goede werken komt tot hen die al vernieuwd zijn in het bloed van Jezus Christus en deze goede werken dus vrucht en geen oorzaak zijn om zalig te worden!
Concluderend vanuit de bijbel:
- Is Jezus Christus waarachtig mens en waarachtig God
- Is er 1 evangelie namelijk dat van Jezus Christus en dien gekruisigd
- Zijn goede werken ten allen tijde vrucht, nooitoorzaak van rechtvaardigmaking
- Beslaat het evangelie dus zowel de blijde boodschap van vergeving van zonden, alleen door genade en alleen door geloof in onze Here Jezus Christus, als ook de dringende ernstige oproep ons te bekeren tot een nieuw leven met Hem.
- Roep ik je op je van je dwaalweg te bekeren (oh dit klinkt wel heel zwaar, maar ik meen het wel, omdat dit raakt aan de kern van de Schrift) en bid ik voor je
Nou ik ben allang de draad en de bedoeling kwijt
Als het verhaal zo lang(dradig) en met zoveel zijpaden verteld wordt, schiet het zn doel voorbij.
Ik heb ook geen idee waar ik meneer Strootman nu moet plaatsen ?
Soms zegt hij goede dingen, (voozover ik dat lees ) maar soms denk ik: hij heeft een andere bijbel.
Ik ken hem pas sinds eergisteren hier online ofzo, voor mij heeft de site http://www.goedbericht.nl erg verhelderend gewerkt, omdat daar exact tot op de punt en komma hetzelfde gedachtegoed wordt verkondigd, als dat door de heer P. Strootman wordt verkondigd. En idd, op sommige punten klinkt het heel goed, maar op andere punten wordt de bijbel echt heel veel geweld aangedaan, om het zo toch allemaal maar wat makkelijker, meer ontspannen en beter logisch beredeneerbaar te maken. Maar de bijbel is nu eenmaal een heftig confronterend boek, die spanning van vergeving naast heilig leven, blijdschap en uitzien naast verdriet om de zonde, de machteloosheid, de tekortkomingen, de spanning van 'God doet alles' naast 'ik moet mij bekeren', de spanning van het volledig God zijn van Jezus naast het volledig mens zijn van Jezus, al deze dingen vinden wij ingewikkeld, moeilijk, maar mogen wij nooit gaan proberen dood te redeneren, omdat we dan de werkelijke inhoud wegredeneren. Eens als Jezus Christus wederkomt, zal die spanning die gebrokenheid weg zijn. Dan zal er een volkomen liefhebben, een volkomen blijdschap, een volkomen vrede, een volkomen aanbidding, een volkomen ontspanning zijn. Tot die tijd hebben wij zoals Paulus dat zegt: "te jagen naaar wat voor ons ligt, of ik het grijpen mocht".