Zondag of Sabbath?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Zondag of Sabbath?

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2011 14:52

Als jij je met allerlei joodse rituelen en feesten bezig wilt houden, prima, maar wees dan consequent: laat je besnijden, vier de Grote Verzoendag en alle andere joodse feesten. Ik erken en verdedig de vrijheid van godsdienst in Nederland, maar als jij eigenlijk joods wil zijn, dan is dat jouw zaak - wij christenen vieren christelijke feestdagen.

Het zou fijn zijn als je onze keuze hierin zou respecteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 jan 2011 15:03

Optimatus schreef:Als jij je met allerlei joodse rituelen en feesten bezig wilt houden, prima, maar wees dan consequent: laat je besnijden, vier de Grote Verzoendag en alle andere joodse feesten. Ik erken en verdedig de vrijheid van godsdienst in Nederland, maar als jij eigenlijk joods wil zijn, dan is dat jouw zaak - wij christenen vieren christelijke feestdagen.

Inderdaad en hij moet ook stoppen met het vieren van het Heilig Avondmaal, want er staat immers nergens geschreven dat het gevierd werd op de zaterdag.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 03 jan 2011 21:36

Optimatus schreef:Als jij je met allerlei joodse rituelen en feesten bezig wilt houden, prima, maar wees dan consequent: laat je besnijden, vier de Grote Verzoendag en alle andere joodse feesten. Ik erken en verdedig de vrijheid van godsdienst in Nederland, maar als jij eigenlijk joods wil zijn, dan is dat jouw zaak - wij christenen vieren christelijke feestdagen.

Het zou ook fijn zijn als jij je onterechte generalisaties en hokjesgeest eens zou willen re-setten.
Ik zal het dan nog maar eens uitleggen, iemand die de zaterdag en niet de zondag houdt (wat niets zegt, want christenen moeten elkaar niet beoordelen op het stuk van een dag, zolang wat je doet maar voor de Heere is) is nog steeds christelijk
Het nieuwe verbond draait om de besnijdenis van het hart, niet de lichamelijke, die een voorafschaduwing was van hetgeen moest komen.
De Grote Verzoendag en de andere feesten, zijn God's inzettingen, niet gewoon joodse feesten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2011 23:54

Wat je lijkt te vergeten is dat die zaken horen bij het eerste verbond, dat heeft afgedaan.

Wat er in de tabernakel / tempel gebeurde wees op de komst van de Grote Hogepriester, Jezus Christus. Niet voor niets scheurde toen Hij stierf het tempel van het voorhangsel van boven naar beneden door. Niet voor niets zegt Jezus in tegen de Samaritaanse vrouw al dat de tijd er aan komt dat Jeruzalem niet meer de centrale gebedsplaats zal zijn. Er is geen jaarlijks verzoeningsritueel meer nodig omdat Hij voor eens en voor altijd het offer van zijn leven bracht. (zie Hebreen 7-10)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 jan 2011 13:22

Marnix schreef:Wat je lijkt te vergeten is dat die zaken horen bij het eerste verbond, dat heeft afgedaan.

Wat er in de tabernakel / tempel gebeurde wees op de komst van de Grote Hogepriester, Jezus Christus. Niet voor niets scheurde toen Hij stierf het tempel van het voorhangsel van boven naar beneden door. Niet voor niets zegt Jezus in tegen de Samaritaanse vrouw al dat de tijd er aan komt dat Jeruzalem niet meer de centrale gebedsplaats zal zijn. Er is geen jaarlijks verzoeningsritueel meer nodig omdat Hij voor eens en voor altijd het offer van zijn leven bracht. (zie Hebreen 7-10)

Ik weet het is "een beetje lang" maar voor de geinteresseerden.

Zullen wij de verbonden eens specifiseren:

WAT IS EEN VERBOND IN DE BIJBEL

Het Griekse woord ‘diatheke’ betekent volgens het woordenboek: Een schikking, een overeenkomst die gemaakt wordt door een partij met absolute macht, die door de andere partij aanvaard of verworpen wordt, maar die niet veranderd kan worden.

Dit is een mooie definitie van Gods verbond met zijn volk.

Het verbond is een schikking, een wilsbeschikking. Dat kan ook een testament zijn.
Het verbond is gemaakt door God, degene die absolute macht bezit.
Het verbond is een overeenkomst die door de mens aangenomen of verworpen kan worden.
Niemand kan de overeenkomst veranderen.

Wat hier duidelijk naar voren komt is de eenzijdigheid van het verbond. God verplicht zich tot iets en de mens, de andere partij, kan het aannemen of verwerpen, maar niet veranderen.

DE INHOUD VAN HET VERBOND

“Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen, maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig, zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen. Immers, als de erfenis van de wet afhangt, dan niet van de belofte; en juist door een belofte heeft God aan Abraham zijn gunst bewezen.” -Galaten 3:17-18
De Statenvertaling schrijft:
“En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt om de beloftenis te niet te doen. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadig gegeven.”
Wat de betekenis van bovenstaande woorden ook is, één ding is duidelijk. De woorden verbond en belofte (beloftenis) hebben dezelfde betekenis. Het is God die belooft en die belofte is het verbond.
In de brief aan de Efeziërs wordt dit nog eens bevestigd. “…aan de verbonden der belofte (Statenvert: van de verbonden der belofte),…” -Efeziërs 2:12
Aan de Hebreeën schrijft Paulus dat God zich heeft verbonden: “…opdat door twee onveranderlijke dingen, waarbij het onmogelijk is, dat God liegen zou,…” -Hebreeën 6:18
Belofte en Gods eed op de belofte als twee onveranderlijke grootheden zijn voor ons geloofsleven het anker dat ons vasthoudt.

Marnix ik wil graag met je daar op verder gaan.

GODS VERBOND MET ADAM

“Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden;…” -Hosea 6:7
De Statenvertaling schrijft:
“maar zij hebben het verbond overtreden als Adam,…”
God had een verbond gemaakt met Adam. In de theologie staat dit bekend als het werkverbond.
God gaf aan het menselijk geslacht in Adam een toezegging van eeuwig leven, tenzij er gegeten werd van de boom der kennis van goed en kwaad. De toegang tot de boom des levens zou dan altijd open blijven. Dit was een verbond waarbij de zegeningen zouden komen op grond van volmaakte gehoorzaamheid. Eén keer het verbond verbreken betekende altijd verloren zijn, ten dage dat gij daarvan eet zult gij de dood sterven -Gen. 2:17.
In dit verbond was geen genade. Zonder genade betekent dus: gehoorzaam zijn aan de gehele wet, het gehele leven.
Maar Adam overtrad dit. Dat was een daad die niet alleen hemzelf gold maar ook al zijn nakomelingen. Het was als het verbond dat Jozua sloot met de Gibeonieten. -Jozua 9.
Het gold niet alleen het volk Israël ten tijde van Jozua, maar het gold steeds, ook toen David koning was, zo’n 500 jaar later. Het verbond hield in dat de Gibeonieten het leven zouden bewaren. Zij mochten niet gedood worden. Dat werd met een eed bekrachtigd. Saul doodt dan toch sommigen van de Gibeonieten.
Gods straf daarop komt tijdens het koningschap van David in de vorm van een hongersnood. In het derde jaar van de hongersnood raadpleegt David de Here en vraagt wat er aan de hand is. De Here wijst David op het verbond van Israël met de Gibeonieten en wat Saul gedaan had. Daarop wordt de zaak tussen Israël en de Gibeonieten geregeld en terwijl de uitvoering van de besluiten nog in volle gang is begint het te regenen. En dat was het einde van de hongersnood (2 Samuël 21:1-14).
Een verbond houdt dus stand in de geslachten. Zo was het ook met Adam.

Van Adam werd geëist om God volmaakt te gehoorzamen, niet alleen voor zichzelf maar ook ten behoeve van zijn nageslacht. God beloofde hem, als hij de toets der verzoeking zou doorstaan en trouw zou blijven aan de Schepper gedurende de grote beproeving waaraan hij onderworpen zou worden, dat zijn gehoorzaamheid hem van zijn aanvaarding en gunst bij God zou verzekeren.
Hij zou dan voor altijd bevestigd worden in heiligheid en geluk en deze zegeningen zouden zich uitstrekken tot al zijn nakomelingen. Maar Adam bleef in gebreke bij het doorstaan van de toets. En omdat hij in opstand kwam tegen Gods wet werden al zijn nakomelingen zondaars.

Wat Adam dus deed was geldig voor al zijn nakomelingen. Dat was, zo kan men zeggen, het eerste verbond.

En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.Hebreeën 9:15

De apostel Paulus besteedt veel aandacht aan dit verbond met Adam. In Romeinen 5:12-18 vergelijkt hij de ene daad van Adam ter veroordeling van het totale nageslacht van Adam met de daad van Christus die eveneens geldt voor het gehele nageslacht van Adam. Hoewel niet genoemd gaat het daar opnieuw over het verbond. Het eerste verbond met Adam en het nieuwe verbond met Christus.

VERSCHILLENDE BENAMINGEN VOOR HET VERBOND

Wij weten uit de Bijbel dat God meerdere verbonden gemaakt heeft. Eigenlijk zou men kunnen spreken van een voortgaande openbaring van het verbond der genade dat God opgericht heeft na de val van Adam. Een verbond om te redden.
Allereerst is er de belofte van het komende zaad, in Genesis 3:15. God daalt af in vijan¬delijk gebied en belooft: ‘Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen’.

HET INITIATIEF GAAT HIER VAN GOD UIT

Ten tweede zal God doen waar de mens niet toe in staat is. Hij plaatst vijandschap. Hij brengt dat in het hart van de vrouw en in het hart van haar zaad. En in allen die deze gaven gekoesterd hebben, daar is dit toegenomen.
Als Noach uit de ark komt en de wereld net verwoest is, dan omsluit God de wereld met een atmosfeer van genade die niet verlossend maar wel behoudend is. Er komt geen nieuwe catastrofe door water van gelijke omvang. En de regenboog wordt het teken van dit verbond.
Als de boog in de wolken is, dan zal Ik hem zien, zodat Ik mijn eeuwig verbond gedenk tussen God en alle levende wezens van alle vlees, dat op aarde is. Genesis 9:16
Opnieuw gaat het initiatief van God uit. Hij doet het. En Hij houdt het verbond.
Opnieuw geldt het verbond voor alle volgende geslachten.

HET VERBOND MET ABRAHAM

Vervolgens komt het verbond met Abraham. God belooft Abraham een nageslacht, een zaad dat een zegen zal zijn voor de gehele wereld. En dat niet alleen. Hij zou een nageslacht hebben, talrijk als de sterren. Het verbond zou ‘een eeuwig verbond’ zijn.
De besnijdenis werd het teken van dit verbond.

En God hoorde hun klacht en God gedacht aan zijn verbond met Abraham, Isaak en Jakob. Zo zag God de Israëlieten aan en God had bemoeienis met hen. Exodus 2:24-25
Het kost God nog heel veel moeite om zijn volk zover te krijgen dat zij Egypte verlaten willen. Maar uiteindelijk vertrekken zij, op de dag af.

HET SINAÏ-VERBOND

Als het volk uiteindelijk bij de Sinaï komt wil God het verbond met Israël vernieuwen.
Maar Israël weet helemaal niet meer wat het verbond inhoudt. Een verbond is, dit wordt hier nogmaals herhaald, ‘een schikking, een overeenkomst welke gemaakt wordt door een partij met absolute macht die door de andere partij aanvaard of verworpen wordt, maar niet veranderd kan worden’. God vraagt Israël om aandachtig naar Hem te luisteren en het verbond te bewaren. Hij vraagt hen eigenlijk om zijn beloften te geloven en er aanspraak op te maken. Maar het volk antwoordt:
“…Alles wat de Here gesproken heeft, zullen wij doen.” -Exodus 19:8
Mozes die hier later commentaar opgeeft zegt:
Toen de Here uw woorden hoorde, terwijl gij tot mij spraakt, zeide de Here tot mij: Ik heb de woorden van dit volk gehoord, die zij tot u spraken; het is goed, alles wat zij gezegd hebben. Och, hadden zij steeds zulk een hart om Mij te vrezen en om al mijn geboden te onderhouden, opdat het hun en hun kinderen voor altoos wèl mocht gaan!” Deuteronomium 5:28-29

God zegt hier eigenlijk: het voornemen is goed maar hun hart deugt niet. Voordat zij konden doen wat God wilde dat zij zouden doen, moesten zij eigenlijk eerst een nieuw hart ontvangen.

Zoals de Bijbel twee wetten laat zien, de een onveranderlijk en eeuwig, de andere als hulpmiddel en tijdelijk, zo zijn er ook twee verbonden. Het verbond der genade werd voor het eerst met de mens gesloten in het paradijs toen na de zondeval de belofte werd gegeven dat het zaad der vrouw de kop van de slang zou verbrijzelen. Dit verbond biedt alle mensen vergiffenis en de hulp van Gods genade voor latere gehoorzaamheid door het geloof in Christus. Tevens beloofde het eeuwig leven op voorwaarde van trouw aan Gods wet. Op deze wijze hebben de aartsvaders de hoop der zaligheid ontvangen.

Het oude verbond bracht hen naar het nieuwe. Zo was de wet die de grondslag vormde voor het verbond – de gebroken wet – de tuchtmeester om hen tot Christus te brengen, opdat zij gerechtvaardigd zouden worden door het geloof.

Hij bezit voor de vervulling van zijn beloften absolute macht. Wij kunnen dit aannemen door het geloof. Wij kunnen dit ook verwerpen, het niet geloven en dan ons best doen. Dat is het oude verbond.
Alles wat de Here gesproken heeft zullen wij doen zei het volk en het maakte een gouden kalf. Toen zij zagen dat zij de wet en het verbond verbroken hadden bleef er niets anders over dan, in bewustzijn van zondigheid, zich op God te verlaten en te geloven wat God beloofd had.

Daar is nog veel meer gedetailleerder op in te gaan, wat de weg was en is voor het volk van God of kind van God.

Ik weet het een lang stuk geworden, maar je weet waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2011 13:44

Je moet eens kijken naar hoe mensen overal ter wereld hun geloof beleven. Hongaren doen dat anders dan Kanaken, Mongolen weer anders dan Zoeloes en Nederlanders weer anders dan Mexicanen. Nogal wiedes dat er verschillen zijn.

Je zou dat kunnen accepteren in plaats van te toeteren dat wij alles maar fout doen. Ik wordt stilaan een beetje buikgrieperig van die sektes die alsmaar schreeuwen dat zij het bij het rechte eind hebben en zij de waarheid hebben enz. enz. enz. Wij, Nederlandse christenen, vieren de zondag als de dag des Heren. Als jij daar een probleem mee hebt, prima, maar val ons daar niet mee lastig als een LP die blijft hangen.

Je bent hier op Refoweb en ook hier wordt de zondag als de dag des Heren beschouwd. Als jij daar geen respect voor op kunt brengen, ga dan weg en zoek een forum waar jij je sabatisme kunt rondtoeteren.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 04 jan 2011 20:10

Optimatus schreef:Je moet eens kijken naar hoe mensen overal ter wereld hun geloof beleven. Hongaren doen dat anders dan Kanaken, Mongolen weer anders dan Zoeloes en Nederlanders weer anders dan Mexicanen. Nogal wiedes dat er verschillen zijn.

Je zou dat kunnen accepteren in plaats van te toeteren dat wij alles maar fout doen. Ik wordt stilaan een beetje buikgrieperig van die sektes die alsmaar schreeuwen dat zij het bij het rechte eind hebben en zij de waarheid hebben enz. enz. enz. Wij, Nederlandse christenen, vieren de zondag als de dag des Heren. Als jij daar een probleem mee hebt, prima, maar val ons daar niet mee lastig als een LP die blijft hangen.

Je bent hier op Refoweb en ook hier wordt de zondag als de dag des Heren beschouwd. Als jij daar geen respect voor op kunt brengen, ga dan weg en zoek een forum waar jij je sabatisme kunt rondtoeteren.

Je vriendelijkheid, verdraagzaamheid en schriftuurlijke onderbouwingen voor de zondag als rustdag zijn een slechte ambassadeur.
Marin, ik waardeer en bewonder je taalgebruik, geduld en toewijding.
Aan de vruchten herkent men den boom.
Als sekte weggezet worden als je je aan de Schrift wilt houden,en zelf geen enkele onderbouwing kunt geven voor je redenen waarom je gelooft dat iets anders zou zijn, dat DAT kan op Refoforum, is pas treurig.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 jan 2011 22:28

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:Je moet eens kijken naar hoe mensen overal ter wereld hun geloof beleven. Hongaren doen dat anders dan Kanaken, Mongolen weer anders dan Zoeloes en Nederlanders weer anders dan Mexicanen. Nogal wiedes dat er verschillen zijn.

Je vriendelijkheid, verdraagzaamheid en schriftuurlijke onderbouwingen voor de zondag als rustdag zijn een slechte ambassadeur.
Marin, ik waardeer en bewonder je taalgebruik, geduld en toewijding.
Aan de vruchten herkent men den boom.
Als sekte weggezet worden als je je aan de Schrift wilt houden,en zelf geen enkele onderbouwing kunt geven voor je redenen waarom je gelooft dat iets anders zou zijn, dat DAT kan op Refoforum, is pas treurig.

Ik wil niet te veel zeggen, maar je kan ook stug houden aan kromme redeneringen. Hoef ik alleen maar te verwijzen naar dit tig-topics die over dit onderwerp hier al zijn verschenen. Lees eerst die maar voordat je zulke conclusies trekt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 04 jan 2011 23:39

Het enige wat ik zeg , is dat een christen de ander niet mag veroordelen op het punt van dagen. EN dat er nergens in de hele bijbel staat dat de zondag de rustdag is of de dag des Heeren, dat is de sabbath of de Oordeelsdag, nooit de zondag.
de zondag is een herdenkingsdag, de sabbat de rustdag.de functies van beiden hebben niets gemeen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2011 10:37

Laat zaterdag nou toch een vrije dag zijn in Nederland.

Doe er je voordeel mee en laat ons met rust.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 jan 2011 14:34

Optimatus schreef:Laat zaterdag nou toch een vrije dag zijn in Nederland.

Doe er je voordeel mee en laat ons met rust.

Beste Optimatus,

Ik begrijp je irritatie en je boosheid en je wan-liners die je steeds opvoert, maar dat ontstaat door onzekerheid van je en geen verweer en omdat Gods woord daar toch duidelijk over is.
Terwijl in de zondagdiensten nog steeds stelt onder het voorlezen van de Tien geboden.
Doe je dan onder het 4e gebod je oren dicht of kijk je een andere kant op?

Kom niet met argumenten dat God de sabbatdag verandert in de zondag(dag) of wat je ook aan wil dragen voor bewijs, dan had God dat of door profetieën of verandering van het gebod duidelijk gesteld, de keus is aan de mens om Hem trouw te zijn, zo zijn er meerdere visies over andere onderwerpen in Gods woord waar verschillende meningen over zijn (zie verschillende kerken en parochies in de wereld) of discussie op refoweb.

Ik heb datzelfde proces ook meegemaakt als gereformeerde jongen van 31jaar nu 71jaar, ook ik kwam in opstand toen ik in aanraking kwam met christenen die vanuit Gods woord aanduiden dat wil je God trouw zijn in alles doe dan wat Hij zegt in Zijn woord, ondanks dat er een bestaande visie naar de verandering naar de zondag algemeen is gesteld.

Optimatus, ik zal je zeggen, ik ben mijn gereformeerde geloof beleven niet kwijtgeraakt ik heb er heel wat geloofstrouw bij gekregen, door bewuste keuzes te maken zuiver te handelen op het Woord van God, het maakt je bewust dat een kerk of instituut zelfs een belemmering kan zijn in de relatie met de Here Jezus in zuiverheid.

Door die keuze van mijn vrouw en ik hebben al onze kinderen en schoondochters en kleinkinderen de Here Jezus lief gekregen, dagelijks te wandelen op Zijn wegen, met de beide benen op de grond!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2011 16:25

Beste Marin, ik denk dat irritatie ook ontstaat door dit soort dingen:

Kom niet met argumenten dat God de sabbatdag verandert in de zondag(dag) of wat je ook aan wil dragen voor bewijs, dan had God dat of door profetieën of verandering van het gebod duidelijk gesteld, de keus is aan de mens om Hem trouw te zijn, zo zijn er meerdere visies over andere onderwerpen in Gods woord waar verschillende meningen over zijn (zie verschillende kerken en parochies in de wereld) of discussie op refoweb.

Daarmee geef je aan: Er valt niet over de praten, zoals ik het zeg is het en discussie daarover is zinloos. Als discussie hierover zinloos is, blijf het dan niet telkens noemen op een discussieforum. Ik en talloze andere christenen (overgrote meerderheid, niet dat dat veel zegt) zijn het niet met je eens op dit punt en hebben daar wel degelijk redenen voor. (of het nou het idee is dat de sabbat zondag is geworden of de sabbat heeft afgedaan omdat het wijst op de rust die Christus bracht. Dan kunnen we discussieren wat de Bijbelse lijn is, maar als je die discussie bij voorbaat uitsluit.

p.s. als iemand op wat voor punt dan ook overtuigd is het goede te doen terwijl het in jouw ogen Bijbels onjuist is, heeft hij God dan minder lief?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 jan 2011 19:40

Marnix schreef:Beste Marin, ik denk dat irritatie ook ontstaat door dit soort dingen:

Daarmee geef je aan: Er valt niet over de praten, zoals ik het zeg is het en discussie daarover is zinloos. Als discussie hierover zinloos is, blijf het dan niet telkens noemen op een discussieforum. Ik en talloze andere christenen (overgrote meerderheid, niet dat dat veel zegt) zijn het niet met je eens op dit punt en hebben daar wel degelijk redenen voor. (of het nou het idee is dat de sabbat zondag is geworden of de sabbat heeft afgedaan omdat het wijst op de rust die Christus bracht. Dan kunnen we discussieren wat de Bijbelse lijn is, maar als je die discussie bij voorbaat uitsluit.

p.s. als iemand op wat voor punt dan ook overtuigd is het goede te doen terwijl het in jouw ogen Bijbels onjuist is, heeft hij God dan minder lief?

Beste Marnix,

IK denk dat je gemerkt hebt dat ik beste Optimatus boven de reactie heb geplaatst, dus doordat hij alleen in wan-liners opmerkingen plaatst gaat hij nooit inhoudelijk op sabbat/zondag discussies in (zie opmerkingen terug), vandaar een wan-liner naar hem toe.
Dus deze reactie is alleen voor Optimatus bedoeld.

Als bovengenoemde zich stoort aan sabbat/zondag discussie, geen probleem, waarom opent hij dan steeds dit onderwerp? Als het zijn interesse niet is waarom dan wan-liners zonder in houdelijke aanvulling of opmerking.

Als de moderators/beheerders steeds het onderwerp sabbat/zondag discussie zinvol vinden zou ik zeggen doe mee omdat het de laatste tijd veel aandacht heeft in de kerken en gemeenten.

je vraag:

Marnix, dat is iets tussen hem/haar en God, alleen die de overtuiging van Gods woord in geloof aanvaardt en het op zichzelf toepast, wordt in staat gesteld God echt lief te hebben.
Jezus zegt: "Wanneer u Mij liefhebt, zult u Mijn geboden bewaren, wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft". (Joh.14:15,21).
Dat wil zeggen: wanneer ik Jezus liefheb, dat leef ik naar Zijn geboden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 06 jan 2011 14:32

Dit persoonlijk getuigenis is tot al mijn vrienden van onderscheidene Kerken en ik hoop, dat deze weinige woorden ons dichter tot elkander zullen brengen, dat ze althans dit mogen bereiken, dat we elkander meer leren respecteren, zo mogelijk zelfs waarderen en, naar het vermaan van Jezus, er voor elkander zullen zijn.

Wanneer ik in deze ogenblikken uitdrukking geef dan kan ik u zeggen, dat ik ten aanzien van de wet der Tien Geboden geloof, dat alle tien geboden letterlijk en geestelijk bindend zijn voor de Christenen en dat deze geboden de maatstaf vormen voor het leven van de wedergeboren mens.

Maar ook, dat de naleving van de grondbeginselen der Tien Geboden niet behoort voort te spruiten uit de gedachte daardoor de zaligheid te verdienen, want het eeuwig leven is en blijft een genadegift Gods door Jezus Christus, onze Here.

Niemand, noch onder het Oude noch onder het Nieuwe Verbond, kan door het onderhouden van Gods geboden zalig worden. In het Oude Verbond zagende gelovigen uit naar het plaatsvervangend lijden en sterven van de Messias en in het Nieuwe Verbond zien de gelovigen terug op het volbrachte werk van Christus.

Voor allen echter, dus zowel voor de gelovigen onder het Oude als onder het Nieuwe Verbond heeft God een maatstaf gegeven om een leven te leiden overeenkomstig Gods wil en deze maatstaf is de Wet des Heren.

De catechismus spreekt in de 33ste Zondag over de waarachtige bekering van de mens en zegt, dat de werken van een wedergeboren mens in overeenstemming dienen te zijn met Gods wet.

Geen wettische navolging van Gods geboden, en onder wettisch versta ik dan wetsvervulling als zaligheidskoopprijs, - zo'n wetsvervulling is in strijd met de Schrift in haar geheel, maar wel een gehoorzamen aan Gods geboden als vrucht van de verkregen verlossing door Christus Jezus.

En ik ben ervan overtuigd, dat mijn andersdenkende vrienden het in dit opzicht toch wel met mij eens zullen zijn en dat door het wekelijks voorlezen van de Wet des Heren beogen, dat ieder lid van hun gemeente door de genade van Christus, zijn leven naar de beginselen van die Wet des Heren zal inrichten.

Wij Christen-Sabbatvierders geloven, dat indien de Tien Geboden werkelijk de maatstaf vormen voor de wedergeboren mens, men zich dan ook consequent dient te houden aan de voorschriften van al die geboden.

Nu zegt het vierde gebod, dat de zevende dag de Sabbat des Heren is, een dag die onder de Protestanten enkel door de Christen-Sabbatvierders wordt geheiligd. En wij doen dat niet uit een wettisch oogmerk, m.a.w. als zaligheidskoopprijs, maar enkel en alleen omdat God het in Zijn Woord heeft bevolen.
Wij geloven niet alleen in de letterlijke en geestelijke navolging van negen geboden, maar in het gehoorzamen van alle tien geboden, als een vrucht van onze bekering en als een bewijs van ons discipelschap van Jezus. Dat is toch volkomen juist en consequent.
Ik kan niet begrijpen, waarom andersdenkende gelovigen de Christen-Sabbatvierders qualificeren als wettisch, enkel en alleen omdat de Christen-Sabbatvierder óók gelooft in de voorschriften van het vierde gebod.

De zevende dag der week is de enige rustdag waarover de Bijbel spreekt. En het kan toch nimmer een dwaling zijn om dat te doen wat nadrukkelijk in Gods Woord wordt geleerd. Wanneer het God behaagde om bij de schepping, dus vóór de zondeval, de zevende dag als rustdag te zegenen en te heiligen en deze rustdag in de Tien Geboden nog eens als Zijn Sabbat aan te wijzen, kan het toch niet als een buitensporigheid worden beschouwd wanneer gelovigen overeenkomstig dat Woord handelen.
Ik ben wel dankbaar, dat te midden van de vele zienswijzen op godsdienstig gebied, God een alleszins betrouwbare reisgids aan de mens geschonken heeft in de Heilige Schrift.
Dat Woord is een lamp voor onze voet en een licht voor ons pad. Voor diegenen wier belijdenis op die zuivere basis, op dat onwankelbare Woord van God berust.
Mag het zo zijn, dat deze woorden u een beter begrip hebben gegeven van die medegelovigen die uit liefde voor hun Heiland en uit dankbaarheid voor hun verkregen verlossing, God willen eren door hun leven in te richten naar de voorschriften van Gods geboden.
Mag door de genade van God de omheiningen die soms zo hoog rondom de verschillende kerken en kerkjes zijn opgetrokken, worden verbroken. En mogen de gelovigen der onderscheidene Kerkgemeenschappen in ware broederschap allen die Jezus als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker liefhebben, als broeders en zusters in Christus leren respecteren en waarderen.
Dat is nl. de ware vrucht van het discipelschap van Jezus.
En moge een ieder zichzelf de vraag stellen: Is mijn leven werkelijk in overeenstemming met de grondbeginselen van de Wet des Heren?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 jan 2011 16:30

Ik ben het geheel eens met Marin.

Terug naar “Archief”