Vrijgezellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor christien » 29 dec 2010 11:55

@ T.A.F :

Terugkomend op jou post, vrijwilligerswerk trekt me gewoon niet. Ja dat kan maar is het ook niet Bijbels om je
dienstbaar op te stellen ten opzichte van je medemens? En dan niet alleen naar je eigen belang te kijken, maar om
echt wat te kunnen beteken voor hangjongeren of misschien wel voor die bejaarde die behoefte heeft aan een
pastoraal gesprek? Ook al komt daar geen relatie uit voort, maar misschien wel heel veel dankbaarheid, en voldoening!

Ik interpreteer een klein beetje een bepaalde hooghartigheid, maar zeg het gerust als ik dit verkeerd lees.

Uiteindelijk is het niet de bedoeling mijn inziens van dit topic om iemand allerlei adressen aan te dragen, als
optie's voor (vrijwilligers) werk. Ik denk dat je zelf goed in staat bent om dit uit te zoeken.
Maar misschien toch iets in het pastoraat in verzorg/verpleeg huizen ed? :wink:

Ik wil verder niet in gaan op je reacties wat betreft homofilie, dat laat ik graag in een ander topic :wink:

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 dec 2010 12:23

dank zuster voor je woorden, en je hebt zeker gelijk :

Ik heb in een relatie gezeten waar het meisje lief en alles was, maar.. ze had niet God op dezelfde plek staan als ik. (ja ze was wel kerkelijk, meer en actiever nog dat ik zelfs) maar persoonlijk leefde het gewoon niet.. samen bidden samen bijbellezen, of zelfs maar over het geloof samen praten het kwam er gewoon niet van. Zoals ik over God sprak vond ze maar vreemd, ze was totaal niet gewend persoonlijk met God te zijn, en wilde dat niet leren ook.

Hoewel het heerlijk was, iemand te hebben om voor te koken als ze thuiskwam, samen uit eten te gaan etc etc.. erken ik vanuit die ervaring idd, dat er nog iets ergens is dan alleen.

Toch hoeft niet alles koek en ei te zijn.. ze had genoeg andere minpuntjes, maar daar kon ik wel mee leven.. het idee dat iemand helemaal perfect moet passen.. is ook iets overdreven door veel mensen.

hoewel dus idd geld, beter alleen dan met een verkeerd iemand samen, geld ook beter met een acceptabel iemand samen, dan met niemand samen;)

Maar uiteindelijk beschikt God hierin.. (wat niet wil zeggen dat wat Hij beschikt ook altijd plezierig is voor ons.. en het zou toch wel als een zwaar kruis voelen als ik alleen moest blijven, maar ik zou het dan wel dragen als dat kennelijk zijn wil is, niet veel wat ik eraan kan veranderen in dat geval;)

Jongerenreizen.. dat heb ik nog nooit gedaan maar wat ik ervan hoor is idd dat veel jongeren dat aangrijpen om te ontvluchten aan hun ouders (treurnis dus;))

en hoewel ik je verhaal mooi vind (God is toch maar genadig he) weet ik ook dat in de MEESTE gevallen geld doe je zelf niks, kan God ook niks zegenen (God zegend het werk van onze handen) en dat gaan zitten wachten tot je vanzelf tegen die ene persoon oploopt ook geen slim idee kan zijn;)

aangaande zielige vrouwen aantrekkelijk voor andere vrouwen... oke dat wellicht niet.. maar probeer voor de grap deze text eens in te vullen op een serieuze christenlijke datingsite :

"ik voel me ongelukkig als vrijgezel, en wil gewoon gelukkig getrouwd zijn, ik vind chatten veel teveel gedoe en spreek liever gewoon snel met mensen af om ze te leren kennen, misschien word jij wel mijn ware?"

een profiel mannelijk, een profiel vrouwelijk, beiden geen foto.

je zult zien, dat het vrouwelijk profiel HEEL VEEL reacties van interesse krijgt (ah die is makkelijk te krijgen)
terwijl het mannelijke profiel er niet een krijgt of op zijn best een paar goedbedoeldende steunbetuigingen.

Voor mannen is het dus wel iets meer taboe om verlangend te zijn, mannen worden kennelijk geacht meer content te zijn als vrijgezel ofzo?

schelpje3 schreef:Ach T.A.F. je kunt beter alleen zijn dan met de verkeerde partner, want dan ben je niet alleen maar eenzaam !
Je moet eerst zelf je beste gezelschap worden, alvorens je iemand's gezelschap kan zijn.
Misschien toch niet zo krampachtig zoeken, laat het afhangen van de gebeurtenissen.
Zielige vrouwen aantrekkelijk voor andere vrouwen :shock: Mwah, ik denk het niet.
Ik heb verschillende teleurstellende relaties gehad, voor ik trouwde en liet het op een gegeven moment helemaal los.
Ik had een paar jongerenreizen gedaan, nou dat is het ook niet hoor, misschien voor iemand anders wel, maar ik vond het een treurnis :(
Al die opgefokte haantjes en kipjes.
Dan maar alleen. Tot ik op een avond een leuke man letterlijk tegen het lijf liep, hij kwam een deur uit, waar ik in wilde.
Het was pats boem, bleek hij aan het einde van onze straat te wonen :lol:
Ik had hem nooit gezien, maar hij ging smorgens vroeg weg, en ik was druk met van alles en nog wat.
Nooit gedacht, zo dicht bij huis, hij ook niet !

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 dec 2010 12:32

christien schreef:@ T.A.F :

Terugkomend op jou post, vrijwilligerswerk trekt me gewoon niet. Ja dat kan maar is het ook niet Bijbels om je
dienstbaar op te stellen ten opzichte van je medemens? En dan niet alleen naar je eigen belang te kijken, maar om
echt wat te kunnen beteken voor hangjongeren of misschien wel voor die bejaarde die behoefte heeft aan een
pastoraal gesprek? Ook al komt daar geen relatie uit voort, maar misschien wel heel veel dankbaarheid, en voldoening!

Ik interpreteer een klein beetje een bepaalde hooghartigheid, maar zeg het gerust als ik dit verkeerd lees.

Uiteindelijk is het niet de bedoeling mijn inziens van dit topic om iemand allerlei adressen aan te dragen, als
optie's voor (vrijwilligers) werk. Ik denk dat je zelf goed in staat bent om dit uit te zoeken.

Ik wil verder niet in gaan op je reacties wat betreft homofilie, dat laat ik graag in een ander topic :wink:

ik snap je punt aangaande hooghartigheid.. en misschien kwam het zo over.
maar zie het meer aangaande de maslow piramide

-laag 1 essensiele levensbehoeftes (eten, kleding, onderdak)
pas als die laag vervuld is ga je verder kijken
-laag 2 veiligheid, je leven zeker zijn
-laag 3 sociale behoeftes (liefde, geborgenheid, etc)
-laag 4 erkenning (van anderen horen dat je ergens goed in bent etc)
-laag 5 zelfontplooing...

voor mij zou die piramide nog iets anders kunnen weergegeven kunnen worden..
maar iig is duidelijk dat laag 1 en 2 in voldoende mate vervuld zijn...
maar laag 3 en 4 duidelijk niet!
je vraagt me dus dingen weg te geven aan anderen (laag 5) terwijl laag 3 en 4 nog niet vervuld zijn.
Jij noemt vooral elementen uit laag 4 (erkenning) maar ik zoek vooral elementen uit laag 3 (liefde, geborgenheid) bovendien speelt mee dat ik me vaak naar beneden getrapt voel..

ik BEN slim, ik KAN wat.. maar ik krijg de kans gewoon niet, dan maar bij de bejaarden gaan lopen voelt niet als een taak naar vermogen.. en hoeveel waardering die mensen ook mogen hebben, dan ervaar ik nog steeds dat ik niet echt erkend word..

het is dus niet uit hoogmoedigheid bedoeld.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 29 dec 2010 15:27

@T.A.F:
Fijn dat je in ieder geval m'n punt snapt, ik begrijp jou beredenatie ook maar toch denk ik dat je
je gestelde doel mogelijk ook anders kan bereiken. Maar dat is afhankelijk of dat je daarvoor open wilt staan.

Door dingen zoals je dat zelf zegt weg te geven aan anderen (laag 5) kan je juist erkenning, waardering krijgen (laag 4)
Maar dit vraagt wel inzet, en misschien tevreden zijn met minder. Hierbij heb ik niet gezegd, en zeg ik niet
dat je niks kan! Maar waarom zou je het gewoon niet proberen. Kijk eens of dat je op pastoraal gebied
iets in je eigen gemeente kan betekenen? Als het uiteindelijk niet bevalt, dan mag je je in ieder geval 'prijzen'
dat je er wel alles aan gedaan heeft. Daar tegen over staat als het wel bevalt je de opgedane ervaring ook kan
vermelden op je C.V als je solliciteert voor een functie waar dit mogelijk ook relevant voor is.

Uiteindelijk heb ik geen VWO hersens zoals jij, maar daar gaat het in dit leven gelukkig niet altijd om.
Met doorzettingsvermogen kan je ook een eind komen, om zo je doel te bereiken!

Ik respecteer je, maar toch ondanks je uitleg blijf ik het toch een beetje zien als hooghartigheid, en vindt
ik je erg vasthoudend om volgens een bepaald patroon je doel te bereiken. Hierin laat je mijn inziens geen
ruimte voor andere mogelijkheden ed. Een denk ik, gemiste kans.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 30 dec 2010 01:12

T.A.F. schreef:ik BEN slim, ik KAN wat.. maar ik krijg de kans gewoon niet, dan maar bij de bejaarden gaan lopen voelt niet als een taak naar vermogen.. en hoeveel waardering die mensen ook mogen hebben, dan ervaar ik nog steeds dat ik niet echt erkend word..

Dit valt me van je tegen, T.A.F.! "...dan maar bij de bejaarden gaan lopen..." Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van bejaarden, maar door ze bij voorbaat op deze manier af te serveren, doe je hen (en jezelf) tekort. Niet alle bejaarden zijn dement, sommigen zitten enkel in het bejaardenhuis vanwege een lichamelijke beperking en zijn behoorlijk intelligent. Er zijn er zéker die smachten naar een gesprek op niveau, want zoveel maken ze niet mee op hun kamertje... Getekend door het leven kunnen ze je wijze lessen leren. En op jouw beurt mag je er allicht iets laten zien van het Evangelie.

Maar goed, als bejaarden niets voor je zijn, dan zoek je toch verder? Als je maar wilt, is er heus wel wat te vinden, ook binnen je eigen kring! Ik weet niet uit welke kerk je komt, maar wellicht kun je wat betekenen voor jullie jeugdbond?

Ik heb zelf vrijwilligerswerk gezocht dat niet al te sterk gelinkt is aan mijn opleiding/dagelijkse werk, maar juist iets waar ik andere kwaliteiten in kwijt kan & een ander soort mensen in ontmoet. Dat maakt het leven boeiend... :)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 30 dec 2010 11:13

T.A.F. schreef:ik BEN slim, ik KAN wat.. maar ik krijg de kans gewoon niet, dan maar bij de bejaarden gaan lopen voelt niet als een taak naar vermogen.. en hoeveel waardering die mensen ook mogen hebben, dan ervaar ik nog steeds dat ik niet echt erkend word..

Vaak.... haal je meer waardering en liefde uit dingen die je doet, die onder je werkvermogen liggen.
Het omgaan met mensen, de waardering die je van hen krijgt, de liefde die je van hen krijgt... teveel om op te noemen.
Dát zijn de goedmakertjes van mijn dag! En dan zou ik misschien wel op VWO niveau kunnen, denken, werken en/of leren. Als je daga in dag uit achter een bureau tabelletjes zit in te vullen...IK (met de nadruk op ik, aangezien ik niet voor andere mensen kan spreken) haal daar geen voldoening van.

In mijn werk, kom ik dagelijks in contact met 'bejaarden', mensen die al een heel leven achter zich hebben, een leven van moeiten en verdriet, maar ook van vreugde en blijde dingen. Deze mensen hebben zo'n gigantische levenservaring! Ik ben blij dat ik daar nog wat van en mag leren.

T.A.F ik kan me voorstellen dat je graag een levenspartner zou willen, en dat dat één van de 'doelen' in je leven is. Maar vergeet niet dat de wereld véél groter is, dan die ene vrouw die jouw leven compleet zal gaan maken! Er is nog zoveel om van te genieten, er zijn zoveel zegeningen die God jouw geeft-> tel je zegeningen!!! in plaats van de dingen te tellen die je niet hebt!! Het maakt je leven dan zoveel mooier! En natuurlijk zijn er dan momenten in je leven waarin je een levenspartner mist! En dat mag ook, mar blijf er alsjeblieft niet in hangen!!!
http://www.youtube.com/watch?v=wODZDmBi ... re=related

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2010 22:13

Buh, zo op het laatst toch nog even 'eindejaarsblues' Hopelijk wordt 2011 een goed jaar: 4 jaar single is toch ondertussen wel weer genoeg.

Maar goed, frustratie even van me afgeschreven naar mensen waarbij ik altijd even mag klagen, hard gesport in de sportschool, haar laten knippen, verzorgingsproducten gekocht en nu een nieuw receptje aan het uitproberen (iets met linzen en soep wordt het, hoop ik).

Gaat vast helemaal goed komen, al heb ik geen idee hoe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 23:49

T.A.F. schreef:
christien schreef:@ T.A.F :

ik snap je punt aangaande hooghartigheid.. en misschien kwam het zo over.
maar zie het meer aangaande de maslow piramide

-laag 1 essensiele levensbehoeftes (eten, kleding, onderdak)
-laag 2 veiligheid, je leven zeker zijn
-laag 3 sociale behoeftes (liefde, geborgenheid, etc)
-laag 4 erkenning (van anderen horen dat je ergens goed in bent etc)
-laag 5 zelfontplooing...

voor mij zou die piramide nog iets anders kunnen weergegeven kunnen worden..
maar iig is duidelijk dat laag 1 en 2 in voldoende mate vervuld zijn...
maar laag 3 en 4 duidelijk niet!
je vraagt me dus dingen weg te geven aan anderen (laag 5) terwijl laag 3 en 4 nog niet vervuld zijn.
Jij noemt vooral elementen uit laag 4 (erkenning) maar ik zoek vooral elementen uit laag 3 (liefde, geborgenheid) bovendien speelt mee dat ik me vaak naar beneden getrapt voel..

ik BEN slim, ik KAN wat.. maar ik krijg de kans gewoon niet, dan maar bij de bejaarden gaan lopen voelt niet als een taak naar vermogen.. en hoeveel waardering die mensen ook mogen hebben, dan ervaar ik nog steeds dat ik niet echt erkend word..

het is dus niet uit hoogmoedigheid bedoeld.

Nou TAF, momenteel heb ik ook werk onder mijn niveau, maar ik geniet ervan.
Geen stress, maar heel veel voldoening. Ik las pas dat jongeren sowieso nu geen opleiding en baan voor het hele leven hebben, maar grote kans lopen dat ze af en toe moeten switchen. Maak gebruik van je tegenslagen, misschien is dat het ?
Denk niet in hetgeen je niet kunt, maar kijk wat je wel kunt.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 31 dec 2010 09:12

Ah jah die ellende van de variabele markt.

Het enige wat ik kan proberen is zo te stemmen dat de zaken gehernationaliseerd worden die ik graag gehernationaliseerd zie..
en sja mijn ouders kozen niet zomaar voor onderwijs (moeder) en bestuursambtenaar (vader) overheidsbanen zijn de banen met de meeste zekerheid.
en ook ALS het me lukt om GPW af te ronden en daarna ooit Theologie.. gemeentelijk werk is ook redelijk veilig, er zijn ALTIJD minder mensen die het werk op de kansel of elders willen doen dan banen. Is het niet in Nederland, dan wel in het buitenland waar de kerk nog wel groeid.

Het klopt wat je zegt schelpje, zelfs mensen met een goede opleiding, die tot de beste van hun klas behoren, en goed presteren op hun werk, lopen het risico zonder waarschuwing opeens op straat te staan, domweg omdat hun afdeling word weggesaneerd door de directie.
De persoonlijke binding tussen bedrijf en personeel en bedrijf en klanten lijkt geheel weg, en met dat komt een vrij kille manier van werken.

De post bvb : voor personeel, was er altijd een degelijk uurloon, zo'n 120%-140% van minumloon, en vaak deed 1 postbezorger een wijk voor decennia.
(hierdoor was hij een bekend gezicht in de wijk, en was voor klanten postbezorging extreem betrouwbaar, omdat zulke goede krachten de wijk door en door kennen)

Echter tegenwoordig is om te beginnen dat uurloon al fors aangetast, en krijgt bijna geen enkele postbezorger meer een eigen vaste wijk voor lange tijd (ze gooien rustig mensen naar andere wijken toe na een paar maanden dienst) bovendien zijn veel postbezorgers vervangen voor zogenaamde flexwerkers. die krijgen stukloon, wat effectief zo'n 6 euro per uur inoud MINDER dan minimumloon dus... verder word er voor hen ook geen premies en dergelijke afgedragen omdat dat niet hoeft bij flexwerkers. Voor personeel is een dergelijke ontwikkeling dus een ramp.

Maar andersom voor klanten is het ook niks, postkantoren sluiten, en men moet sigarenboeren, en supermarkten bezoeken om de diensten te laten uitvoeren die men gewent is. Deze hebben vaak veel 16 jarig personeel in dienst dat er hooguit 2 jaar werkt, met als gevolg dat de service drastisch verlaagd is. ipv een nette expert achter de balie, heb je te maken met amateurs die jouw pakketje of brief moeten afhandelen.
Ook in de bezorging merk je het.. steeds vaker tref je brieven in je bus die niet voor jou waren, pakjes en brieven raken vaker beschadigd tijdens de bezorging (ongemotiveerd personeel wat de post niet met de juiste zorg behandeld, logisch gezien hun slechte loon) en het aantal bezorgde poststukken is gedaald van 99,999% naar zo'n 97,2% dat betekend dat je nu niet meer er zeker van op aankunt dat je brief ook echt aankomt. raakte vroeger 1 op de 100.000 poststukken kwijt.. nu is dat dus 1 op de 35.

En zie je al dit in de prijs? geenzins. De prijs om een brief te laten bezorgen is de laatste jaren toegenomen, en voor het bezorgen van een aangetekende brief (nu nodig wegens onbetrouwbaarheid posterijen) of een pakje, betaal je nu veel meer als enkele jaren terug.

Duurder voor klanten, slechter voor klanten
Lagere lonen voor personeel, slechtere arbeidsomstandigheden voor personeel.

Lijkt me wel duidelijk wie de enige is die voordeel heeft van zoiets? -> en dit gebeurd in elk bedrijf, elke beroepsgroep in meer of mindere mate, post is enkel voorbeeld.

Aangaande dat eruit geschopt worden, mijn broer is een goed opgeleide IT-er op hoog niveau. hij maakte zo'n kortzichtige re-organisatie mee. 1200 mensen die domweg ontslagen werden, die 3 jaar terug nog voor veel geld weggekocht waren bij andere bedrijven. Hij heeft dan de veerkracht om alternatieven te gaan zoeken.. zowel binnen IT als erbuiten.. maar ik ben daarin meer als mijn ouders, op zijn minst vind ik een dergelijke adem in je nek niks;)

Je zult je tenzij er iets veranderd op moeten instellen.. maar ik heb wel een ik ben te laat geboren gevoel, al dat ""gezeur" steeds moeten waken of je baas je geen poot uitdraaid, elk jaar weer je zorgverzekering en bankrekening bekijken en vergelijken of er geen betere aanbieder is, is me wel erg veel gedoe.

Overigens mocht ik een functie krijgen als assistent winkelmanager of iets dergelijks (strikt bezien een MBO 3/4 baan) dan is dat wel iets waar ik content in kan zijn. 1400-1800 bruto, vast urencontract van 32-40 uur, en enig gezag, is al een stap in de goede richting. En hetzelfde geld voor banen als conducteur, serivicemedewerker elektronische dienst, en dergelijke. Natuurlijk niet voor heel mijn leven, maar iig is dat een basis waar je wat mee kunt.
en zulk werk is nog steeds ver onder mijn kunnen, maar ik besef me het is het beste wat ik kan krijgen zolang ik geen papieren heb, de normale man MOET voor zulke banen al papieren halen, misschien dat ik door mijn vwo me er zonder binnen kan praten of met een rushcursus van 6 weken intern eraan voldoe.

Echter daar zit dus juist het probleem.. zulk werk is schaars tegenwoordig. Zoveel nul urencontractbanen, of alleen deeltijdcontracten, die geven geen enkele inkomenszekerheid, en dat is juist wat ik zoek, een stabiel inkomen, wat me de rust geeft om vanuit die sitiatie alsnog mijn papieren te kunnen halen, deze keer zelf gefinancieerd zonder studiefinanciering of dergelijke.

Zet je mij echter achter een lopende band neer, in een TE simpel administratief baantje, sorteercentrum(en dan niet als leidinggevende), callcentermedewerker, en dergelijke, dan kwijn ik weg. in onder je niveau heb je ook lagen.

Maar je hebt absoluut gelijk dat met klagen je niks opschiet en je gewoon stuk naar banen moet blijven zoeken en sollicitaties moet blijven versturen.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 31 dec 2010 11:05

@ T.A.F zullen we weer ontopic gaan? Ik wens je veel succes met het zoeken naar een baan, waar je je thuis zult voelen! :wink:

Ik wil iedereen een fijne jaarwisseling toewensen, en Gods zegen voor 2011.
En in welke vorm dan ook veel liefde en geluk.... :-oo

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 31 dec 2010 19:39

hierna idd weer ontopic, maar wilde dit verhaal nog wel delen..

Een aparte oudjaarsavond..

De dag begind als om 08.00 mijn wekker gaat..
ik sta op en wil een wasje draaien.. helaas wasmachine blijkt stuk.
Ik overdenk mijn opties en besef dat ik 3 dagen lang het zonder moet doen..
immers, pas maandag kan ik de reperateur weer bellen.

Controlefreak als ik ben, vind ik dat niet leuk.
Maar ik heb in de jaren geleerd om pragmatisch te zijn.
Dus ik besluit om nog langs de winkels te fietsen voor een paar verse setje ondergoed,
zodat ik het iig de komende dagen red.

Dan ga ik rustig mijn huis opruimen, wat in mijn planning stond,
en zet me rond 14.00 neer voor de computer.

Ik merk meteen waarom mijn goede voornemen o.a. is, minder computeren,
want om 16.30 merk ik geschrokken op dat ik alweer 2.5 uur op forums en facebook zit.
Dus ik trek mijn schoenen aan en race naar de winkels..
maar helaas het noodlot heeft al toegeslagen..
om onverklaarbare reden hebben ze allemaal vandaag besloten om 17.00 al dicht te gaan.
Geen idee waarom, oud en nieuw vier je toch pas snachts?
Maakt dat halve uurtje dan zoveel uit?

Alweer compromissen sluiten, ik denk na, en besef dat kleding kopen niet meer kan.
Handwasje thuis doen dus.
Maar ik wilde nog voor een tweede reden de stad in, wat lekkers.
Ik vier oudjaar bij mijn broer, en met lege handen aankomen, dat vind ik niks.
Ik dacht even na, en vond een paar hapjes maken wel een leuk idee.
wat dadels, wat geitenkaas, wat gember, komkommer, kleine tomaatjes, olijven, en een stel prikkertjes,
en je komt een heel eind.
maar bij de supermarkt aangekomen ontdek ik dat die OOK om 17.00 al dichtging.
ik heb nog staan smeken tegen die jongedame die de ingang blokkeerde of ze niet met haar hand over haar hart kon strijken..
maar ze was onverbiddelijk, nee we zijn dicht.

zuchtend loop ik weg.. denkend aan hoe dat vroeger bij de winkel ging waar ik werkte..
als een klant PRECIES weet wat ie moet hebben.. en het rolluik is nog open..
er staan zelfs nog klanten af te rekenen.. en dr komt nog iemand aanlopen..
dan kneep je een oogje dicht.. je wist immers zelf hoe naar het is de aankoop mis te lopen.
Maarja deze 16 jarige dame zal hoogstwaarschijnlijk meer uitgekeken hebben naar haar festifiteiten vannacht,
en daarom resuluut alle mensen wegsturen die haar werkdag met enkele minuten zouden hebben kunnen verlengen.

Goed wat nu, sja dan maar naar de oliebollenkraam, weinig origineel,
maar beter dan met lege handen.
Ik kom aan, en ze blijken ook puddingbroodje-bollen te hebben.
Dat lijkt me wel wat, dus ik bestel er 10 van, en bedenk dan dat ze bij de chinees,
gebakken banaan hebben, als ik dat ook haal, breng ik toch nog wat aparts mee.

Bovendien is het nu 17.20 en ik moet nog eten, dus zo gezegd, zo gedaan.
nadat ik mijn bestelling geplaatst heb bij de chinees ga ik op het bankje zitten
dat er staat voor wachtende klanten en raak aan de praat met een oudere heer, die daar al zit.

Deze man lijkt erg eenzaam, en ik bied een luisterend oor..
hele verhalen heeft de man verteld, van zijn jeugd als straatbengel,
tot zijn diensttijd, zijn leven als topsporter, en dan..
zijn kwetsbare jaren nu.. waar hij erg eenzaam is, zelfs niemand heeft binnen te lopen.
nooit zoveel gehuild als afgelopen dagen zegt de man.. die toch arbeidskampen, oorlogen,
treitereijen en dergelijke meegemaakt heeft.
Geen kinderen, zijn vrouw al overleden..
Het blijkt dat de chinees waar ik zit zoveel medelijden met de man had, dat ze hem gisteren hadden uitgenodigd om met hen
oud en nieuw te vieren (met o.a. een uitgebreide maaltijd) gratis, uiteraard.
Wat ik dan toch weer mooi vind, hoeveel uitbaters zouden tegenwoordig nog een eenzame klant op zo'n manier persoonlijk uitnodigen..
Het meest typerend vind ik dat de man vertelde over de strijd, tussen zijn vaders kant (arbeiders) en zijn moeders kans (kerkelijk) en dat hij gedoopt was..
ook vertelde hij dat hij er niets mee deed.. maar zijn vrouw, die voor het leger des heils werkte.. haalde hij eens na een dienst op en alles wat hij meekreeg was het afsluitend gebed en slotliet..
maar juist toen greep God hem bij de schouder.. toch zat de man niet meer in kerken.. hij liet niet merken waarom.. maar merkte wel op dat ze er wel waren om te collecteren,
maar niet om je gewoon op te zoeken.. net zoals hij vertelde dat hij als kind vaak klusjes deed, en dan kreeg je een paar snoepjes.. tegenwoordig zijn ze daar te beroerd voor,
dan wille ze daar meteen geld voor... bitterheid, maar wel een met een kern van waarheid helaas..
Iig was het fijn er voor de man even te kunnen zijn, en toen mijn bestelling er was, ben ik ook nog even blijven zitten, tot 18.10, en ik echt weg moest..

Ik moest glimlachend nog terugdenken aangaande een discussie over vrijwilligerswerk en ouderen hier op refoweb op de weg naar huis.
huisgekomen, at ik snel mijn maaltijd en keek nog even op de site van de geregem wie er vanavond in de dienst sprak..
om te zien dat ze de dienst opeens van 19.00 naar 17.00 hebben verplaatst..
daar gaat mijn avond.. ik keek juist zo uit na een dienst en voelt bitter.. (je denkt dan, net toch braaf geweest, dan zou ik nu geen tegenslag moeten krijgen)
maargoed als alternatief dit verhaal maar opgeschreven om toch een soort bezinningsmoment te hebben voor ik naar oudjaarsfeest ga.

Gods zegen in 2011

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 31 dec 2010 21:45

Mensenkinders, wat een verhalen toch allemaal hier ;)
Ik wens alle vrijgezellen (en uiteraard ook de getrouwden onder ons) een heel mooi, gezond en gezegend 2011!!

Liesjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Liesjuh » 03 jan 2011 20:13

Ook ik ben vrijgezel(lig)
Liesjuh!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2011 23:00

Welkom in het topic dan, Liesjuh.

Ik ga zelf mijn 5de jaar als vrijgezel in. Maar blijkbaar was er zo lang voor nodig om de situatie echt te accepteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 07 jan 2011 13:38

Welkom in het topic liesjuh, en praat gezellig mee :wink:

Terug naar “Archief”