Aan de tegenstanders van de HSV.
De fiets waarop u rijdt om een goed boek te halen bij de christelijke boekhandel, werd die fiets vroeger niet gezien als een heidens ding? De auto waarmee u elke zondag naar de kerk gaat, werd de eerste auto niet gezien als een duivels ontwerp?
Ik weet nog wel dat ik vroeger met mijn ouders naar Schiphol ging om vliegtuigen (vroeger geschreven in combinatie met het bijvoeglijk naamwoord 'duivels') te bekijken, geweldig vond ik het! Helaas heb ik de eerste vlucht naar de maan niet meegemaakt, anders had ik dat ook zeker gevolgd.
Is het niet zo dat, toen het idee voor de Staten Vertaling opkwam, er veel tegenstand was?
(Over het ontstaan van de SV is op deze webpagina overigens meer te lezen: http://www.getrouwevertaling.nl/sv-sv1937nauta-1.html)
De Luthervertaling was een vertaling die Luther in Wartburg heeft geschreven. In 1523 verscheen toen het Duitse Nieuwe Testament. Het was een vertaling die in een zeer kort tijdbestek geschreven is en mede daardoor ook veelvuldig van de grondtekst afweek. Toch heeft God dit werk ruim gezegend! Halleluja!
Maar moeten we elke vertaling dan maar accepteren? Waar ligt de grens daarin? Kan je de eerste fiets of auto wel vergelijken met de ingang van de HSV?
Natuurlijk kunnen we over bovenstaande nog zeer lang discussiëren. En dat was ik nu net even niet van plan. Ik denk dat dit forum al genoeg discussieert over de inhoud. Ik wil hiermee alleen aan u vragen om te gaan relativeren. Met welke insteek stapt u in deze discussie? Waarom weegt u de HSV meer dan de SV?
Door deze hele discussie ben ik overigens weer een enthousiaste fan geworden van de spreuk 'De geschiedenis leert ons dat we niets uit de geschiedenis leren.'
PS. Bovenstaand stukje is sarcastisch beschreven en zit vol met kleine en grote vooroordelen. Ik heb dit bewust gedaan om mijn vraag, om te gaan relativeren, kracht bij te zetten. Ik zou het jammer vinden als u kritisch op deze schrijfstijl reageert, want dan heeft u mijn boodschap totaal niet begrepen en dan moet ik ook aan mijn eigen schrijfkwaliteiten gaan twijfelen.