Zondag of Sabbath?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag of Sabbath?

Berichtdoor Horeb » 23 dec 2010 12:19

Bastiaan30 schreef:
Horeb schreef:
schelpje3 schreef:...gedenkt den Sabbath dat gij dien heiligt. Simpel toch ?

dus Sabbath vieren voortaan?

Een christen heeft geen rustdag meer, maar onze rust is heden, wanneer je Zijn stem hoort.
de voorafschaduwing der sabbath is ons ten deel gevallen in wat Hij volbracht heeft.
De sabbath is en blijft de rustdag, de zondag een herdenkingsdag (maar zonder bijbelse onderbouwing of aantoonbaarheid)
Maar beiden hebben NIETS met elkaar te maken, wat betreft funktie, volgens mij.

Dag Bastiaan,

zou jij zo vriendelijk willen zijn jouw stelling BIJBELS te onderbouwen?.......met teksten en zo?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 23 dec 2010 13:15

Ja hoor, Horeb,
de apostel in handelingen predikte keer op keer op de sabbath, nooit op de eerste dag.het staat er wel een stuk of 10, 15 keer.
En dat nadat Jezus toch al lang op de vermeende eerste dag was opgestaan.
Heb 8:13 had ik al aangegeven. De sabbath die eens een voorafschaduwing was van wat moest komen, is nu de rust, die de bekeerde christen mag hebben, in Hem.Lees dat gedeelte maar eens goed.
Hoe kan een ONveranderlijke God ooit zonder 1 woord van duidelijke toelichting in Zijn Woord ZIJN rustdag veranderen?
Messiasbelijdende joden houden ook de sabbat, nooit de zondag!
Zijn inzettingen hebben wij veranderd tijdens ons compromis met de Keizer (constantijn) en de paus van destijds, om de kerk in de wereld te krijgen, maar we kregen de wereld in de kerk.
De christenen werden niet langer vervolgd!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2010 16:13

Bastiaan, volg jij alles letterlijk op wat er in de Bijbel staat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 23 dec 2010 17:00

Bastiaan30 schreef:Ja hoor, Horeb,
de apostel in handelingen predikte keer op keer op de sabbath, nooit op de eerste dag.het staat er wel een stuk of 10, 15 keer.
En dat nadat Jezus toch al lang op de vermeende eerste dag was opgestaan.
Heb 8:13 had ik al aangegeven. De sabbath die eens een voorafschaduwing was van wat moest komen, is nu de rust, die de bekeerde christen mag hebben, in Hem.Lees dat gedeelte maar eens goed.
Hoe kan een ONveranderlijke God ooit zonder 1 woord van duidelijke toelichting in Zijn Woord ZIJN rustdag veranderen?
Messiasbelijdende joden houden ook de sabbat, nooit de zondag!
Zijn inzettingen hebben wij veranderd tijdens ons compromis met de Keizer (constantijn) en de paus van destijds, om de kerk in de wereld te krijgen, maar we kregen de wereld in de kerk.
De christenen werden niet langer vervolgd!

thx.....ik ga er eens over nadenken

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 23 dec 2010 17:26

Optimatus schreef:Bastiaan, volg jij alles letterlijk op wat er in de Bijbel staat?

Zou het uitmaken?
Al leefde ik 100 % naar de wet, maar niet uit liefde voor Jezus zou ik het beter kunnen laten.Pas nadat iemand zich bekeerd heeft, wil je niets anders dan je aan Hem gehoorzaam zijn.
Zijn juk is niet zwaar.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2010 17:34

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:Bastiaan, volg jij alles letterlijk op wat er in de Bijbel staat?

Zou het uitmaken?

Jazeker, je neemt anderen nogal de maat. In die context zou het fijn zijn als je antwoord zou geven op de vraag.
Al leefde ik 100 % naar de wet, maar niet uit liefde voor Jezus zou ik het beter kunnen laten.Pas nadat iemand zich bekeerd heeft, wil je niets anders dan je aan Hem gehoorzaam zijn.
Zijn juk is niet zwaar.

En nu nog proberen een gewoon antwoord op de vraag te geven zonder gedraai. Bij voorbaat dank.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 23 dec 2010 17:39

Marnix schreef:Je gaat nu te kort door de bocht. Jij komt op basis van de Bijbel tot een andere conclusie, maar het is te makkelijk om dan te zeggen dat iedereen die tot een andere conclusie is gekomen dan jij, dus de Bijbel niet goed had bestudeerd, als hij dat wel had gedaan was hij het namelijk wel met jou eens geweest. Als het zo makkelijk was waren er denk ik minder verschillende inzichten tussen christenen geweest.

Ik ben bang dat de vervolgde christenen van de derde eeuw weinig in de pap te brokkelen hadden.
En je weet hoe moeilijk het is om vervolgens uit een traditie te stappen of het oneens te worden met je liefhebbende familie.
Hoe veel mensen denk je dat er geloven in dezelfde richting als hun ouders?
Is dat toeval, of omdat ze niemand willen kwetsen, of een andere richting in durven slaan?
Denk je dat de overleveringen waar Paulus het over heeft in 2 Thess 2:15 dezelfde zijn, als die wij tegenwoordig volgen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2010 18:06

Bastiaan30 schreef:

Zou het uitmaken?
Zijn juk is niet zwaar.

Het gaat erom dat jij beweert dat we op Bijbelse gronden niet de zondag "mogen" houden als rustdag. Daarom mijn vraag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 23 dec 2010 21:52

Optimatus schreef:
Bastiaan30 schreef:

Zou het uitmaken?
Zijn juk is niet zwaar.

Het gaat erom dat jij beweert dat we op Bijbelse gronden niet de zondag "mogen" houden als rustdag. Daarom mijn vraag.

Wat ik in de bijbel lees is dat wij elkaar niet mogen oordelen op het stuk (punt) van een dag, feestdag etc.
Wat ik nog wel eens lees op de site van refdag en sgp geloof ik, als je die op zondag aanklikt, is dat de zondag ons als rustdag is gegeven, en dat is gewoon niet waar, de sabbath/zaterdag/zevende dag werd ons (of de joden, for that matter)als rustdag gegeven.Men rust na het werk op de laatste dag, niet op de eerste dag voordat het werk begint.
Kun jij mij aanwijzen uit welke bijbletekst ik kan opmaken dat de zondag nu de geheiligde dag is, die we elkaar dus ook nog eens 'opleggen' ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2010 11:55

Bastiaan30 schreef:
Marnix schreef:Je gaat nu te kort door de bocht. Jij komt op basis van de Bijbel tot een andere conclusie, maar het is te makkelijk om dan te zeggen dat iedereen die tot een andere conclusie is gekomen dan jij, dus de Bijbel niet goed had bestudeerd, als hij dat wel had gedaan was hij het namelijk wel met jou eens geweest. Als het zo makkelijk was waren er denk ik minder verschillende inzichten tussen christenen geweest.

Ik ben bang dat de vervolgde christenen van de derde eeuw weinig in de pap te brokkelen hadden.
En je weet hoe moeilijk het is om vervolgens uit een traditie te stappen of het oneens te worden met je liefhebbende familie.
Hoe veel mensen denk je dat er geloven in dezelfde richting als hun ouders?
Is dat toeval, of omdat ze niemand willen kwetsen, of een andere richting in durven slaan?
Denk je dat de overleveringen waar Paulus het over heeft in 2 Thess 2:15 dezelfde zijn, als die wij tegenwoordig volgen?

Hm, daar ben ik niet zo bang voor. Als ik op zaterdag de rustdag ga vieren zal ik echt niet verketterd worden door mijn familie. Lastig punt is wel dat er weinig kerken zijn die de rustdag op zaterdag houden. Waar men dat wel doet sta ik op bepaalde andere punten niet achter de leer. Als ik dus op zaterdag de rustdag zou willen houden zou ik het met andere punten niet eens zijn en moet dan kiezen welke punten het belangrijkst zijn. Ik kan er ook voor kiezen helemaal geen lid meer van een gemeente te zijn maar dat lijkt me ook niet bijbels. Beter een gemeente waar men op zondag samenkomt ipv op zaterdag, maar waar Hij wel centraal staat... dan helemaal geen gemeente.

Feit is dat het volgens mij geen breekpunt hoeft te zijn. De sabbat was de rustdag van de Joden maar volgens mij niet de verplichte rustdag na de komst van Christus. Ik zie dat er samenkomsten zijn in de Bijbel op de eerste dag van de week. Denk bijv aan 1 Kor 16 en Hand 20:

laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.

Verder ook Kolossenzen 2, waarin we lezen dat de Joodse feestdagen inclusief de sabbat maar een schaduw waren van wat komen zou:

16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

En in Hebreeen 4 wordt een verschil geschetst tussen de (oude) sabbatsrust en de (nieuwe) rust waar Gods Volk in mag ingaan.

4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Wie de sabbat op de Joodse manier wil vieren moet dat dan overigens wel doen op de manier zoals het in het oude testament staat, van vrijdagavond als het donker is tot zaterdagavond als het donker is. Daarnaast lezen we in Ex 35:3 dat er geen vuur mag worden ontstoken. Dus niet koken op zondag (en misschien ook niet autorijden (daarvoor is ook ontbranding nodig), warm water gebruiken enzovoorts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

theoloog
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor theoloog » 24 dec 2010 12:48

Ik weet niet of het al eerder gezegd is op dit forum. Wat betreft het debat Sjabbat vs Zondag kun je een aantal dingen opmerken:

- God rust op de zevende dag van de schepping (Gen. 2:3)
- God gebiedt het volk Israel een dag te rusten en wel de laatste dag van de week (Ex. 20 en Deut. 5) en de overige 6 dagen te werken. (dat vergeten we wel eens hier in het rijke westen)
- Wij gelovigen uit de heidenen horen niet tot het volk Israel en hoeven ons niet langer aan de wet te houden, dan alleen enkele geboden vastgesteld op het apostelconvent (Hand. 15)
- God zal in het NT de wet in de harten zelf inschrijven
- Alle geboden uit de wet worden door Jezus en de apostelen in het NT herhaald behalve het sjabbatsgebod.
- Paulus maakt er een belangrijk punt van dat we elkaar moeten vrijlaten in ons geweten in het volgen van het gebod van de rustdag. (Rom 14:5)
- De gemeente komt vaak aan het eind van de opstandingsdag bij elkaar om samen te vieren dat Jezus is opgestaan. Daarbij wordt het avondmaal gevierd. (zie bijv. 1 Kor. 11)
- tijdens de regering van Constantijn de Grote wordt de zondag tot de rustdag uitgeroepen in het Romeinse Rijk

Nu is de vraag voor ons als gelovigen uit de heidenen: hebben we nog boodschap aan het sjabbatsgebod?

Uit het bovenstaande blijken een aantal zaken:
- het is blijkbaar niet verplicht om per sé een speciale dag vrij te zijn
- het is een Bijbels principe om iedere week een dag rust te nemen, anders zondig je tegen dat wat God in de schepping heeft gelegd.
- Op een 24/7 economie rust een vloek omdat deze ingaat tegen de scheppingsorde van God
- De gemeente heeft al direct op zondag de opstanding van Jezus gevierd.

Combineer je dit dan kun je voor jezelf en als gemeente van Jezus Christus besluiten om de zondag vrijaf te nemen. Er is echter niets op tegen om een andere dag rust te nemen. Voor predikanten en anderen die op zondag werken is het heel belangrijk om een andere dag vrij te nemen en niet altijd maar door te gaan. Ik ken gemeenten die bijvoorbeeld alleen op woensdagavond samen komen en de zondag niet vieren omdat dit niet aansluit bij de mensen die ze willen bereiken met het Evangelie.

Een belangrijk punt is dat we ongelovigen al helemaal niet de wet van God kunnen voorschrijven. Wel moet de overheid ervoor zorgen dat mensen de gelegenheid hebben om regelmatig te rusten (iedere week). Zoveel mogelijk moet een 24/7 economie worden tegengegaan. Daarnaast moeten we ons afvragen of wij de schepping van God niet overbelasten. Ik zou er dus voor zijn om het gebod op de zondagrust af te schaffen. Het is een menselijke instelling. We moeten als christenen niet overtuigen door wetten, maar door gedrag.
<>< A Dieu
De theoloog ;)

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 24 dec 2010 12:59

Ik lees wel in de bijbel dat de zondag een bijzonder karakter/betekenis heeft gekregen (o.a opstanding Heere Jezus), maar niet de directe opdracht deze dag, de rustdag (zaterdag), te verwisselen voor de zondag. Het is mij een vraag die mij al wat langer bezighoud hoe we hiermee moeten omgaan.

Uit het antwoord over deze vraag van ds. Ruijgrok wordt geconcludeerd dat er "in geestelijk opzicht een uitzien is naar de grote
Rustaanbrenger Jezus Christus." Natuurlijk is er wel dit uitzien (als het goed is voor elk christen), maar dat "God heeft de dingen zo geleid en geschikt dat dat nu ook in de viering van de rustdag wordt weerspiegeld." vind ik iets te ver gaan.
Waarom zou je niet kunnen uitzien naar de wederkomst van de Zaligmaker en tegelijkertijd de zaterdag als rustdag houden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2010 13:47

@ Wiepie: Dat laatste kan. Maar volgens mij hoeft het niet. Zie de door jezelf genoemde redenen, waar ik me wel in kan vinden.

Als we kijken naar de bestaande visies (en dat niet gelijk afserveren met: die mensen lezen de Bijbel gewoon niet goed of nemen die niet serieus) zien we de volgende denkbeelden:

1. De sabbat geldt nog steeds voor ons, zoal het in het OT ook was, als absolute rustdag.
(Wel wat verschillende visies wanneer precies (niet iedereen viert het vanaf vrijdag zonsondergang tot een dag erna, niet iedereen steekt dan geen vuur meer aan etc)
2. De sabbat als absolute rustdag is vervangen door de zondag als absolute rustdag.
3. De rustdag is een gegeven goed, waarop we tot rust mogen komen en Hem mogen zoeken maar niet meer de absolute rustdag, (dat was een schaduw van de werkelijkheid die komen zal, Christus)

De eerste visie zie je bij Joden, Messiasbelijdende Joden, zevendedagsadventisten
De tweede visie zie je vooral in de gereformeerde kerken in het westen en kerken die vanuit die hoek door zending zijn gestart of door emigratie zijn ontstaan
De laatste visie zie je wereldwijd het meest. In Nederland vooral bij evangelischen, baptisten, een grote groep katholieken en buiten west-europa om breder (in veel kerken en landen is het heel normaal om na de dienst samen ergens wat te gaan eten en drinken bijvoorbeeld)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 dec 2010 15:25

Ik heb het volledige proces van Geref.art.31 KO (vrijgemaakt) zijn meegemaakt en heb door gebed en studie vanuit Gods Woord moeten erkennen wil je God trouw zijn en door gehoorzaamheid doen wat Hij zegt vallen heel wat discussies die opgeworpen worden door mensen die vanuit hun traditie Gods Woord invullen van je af.

Wat mij nu opvalt is dit dat alle argumenten die opgevoerd worden in dat proces van sabbat/zondag discussie elkaar afhouden om God volledig te vertrouwen door Zijn Woord.
Omdat je een overzicht van de beweegredenen van de mens leest, bemerk je hoe een mens zichzelf voor de gek kan houden.
Mijn vrouw en ik zijn 40 jaar geleden sabbat gaan vieren vanaf vrijdagsavond bij zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang en wij hebben ervaren als je daarin God trouw bent veel zegen en liefde van God daardoor ontvangt en overzicht ervaart in de tijd waarin je leeft en daardoor in verlangen wacht op de komst van de Here Jezus.

Door de wekelijkse sabbat (zaterdag) te vieren van het vierde gebod is een zichtbaar teken van het volk/kind van God.

Veel politieke en geestelijke discussies leiden ons vaak af van de werkelijkheid en dat wordt veelal op de persoon gericht en op het gelijk.

Dat de Here Jezus voor ons gestorven en opgestaan is staat volgens mij los van sabbat/zondag discussie.

Door het verzoenend werk van de Here Jezus en opstanding, heeft God toch geen verbintenis een verandering van Zijn Heilige dag (zaterdag) aangekondigd of wel, laat mij dat lezen!
Niet uit eigen gedachten maar uit het Woord van God!

Elke dag ben ik dankbaar wat Hij voor allen die Hem liefhebben en voor mij heeft bewerkt dat ""vieren"" doe je elke dag, nietwaar.
Door in harmonie met Hem te leven, en door Hem gevormd te worden.

Je weet dat er geen verschil meer is tussen "Jood of Griek....van slaaf of vrije" door de Here Jezus.
Doordat de Here Jezus de wet voor ons heeft vervuld, betekent niet dat er geen wet meer is, de Here Jezus legt die die ons hart.

Christus bevrijdde ons niet van de wet, maar van de vloek der wet: de dood. Het Evangelie is daarom een blijde boodschap, omdat er voor de zondaar een uitweg is door het bloed van Christus waarop het Evangelie wijst.
De vloek der zonde werd door het offer van Golgotha teniet gedaan en de straf der zonde werd weggenomen, door Hem, die de zonden der wereld wegnam, maar de wet van God bleef onveranderd, want deze is het fundament van Gods troon.
Jezus verdiepte de betekenis van de wet.

1 Johannes 2 : 3-6.. „En hieraan onderkennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij zijn geboden bewaren. Wie zegt, ik ken Hem en zijn geboden niet bewaard, die is een leugenaar en in die is de waarheid niet, maar zo wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan onderkennen we dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft."
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 dec 2010 17:33

mooie betogen :)

vooral Marnix geeft hier een erg heldere opsomming van feiten. wil jij daar nog eens op ingaan Bastiaan?
ik hoop zelf ook nog wat in te brengen,maar heb nu absoluut geen tijd. laterzzzzz

Terug naar “Archief”