martien schreef:? Meen je dat? Je wil het boek van Hobrink hier aanhalen?
Jaaaa, doen!
Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Het is niet helemaal zoWij zijn een vacante gemeente, dus elke dienst verschilt al. Steeds een andere predikant of preeklezen. Maar goed, dat is een klein beetje flauw. Als je belijdend lid van een gemeente bent, heb je zelfs een PLICHT naar elkaar om te zien ! Zoals een lichaam is, een hand heeft een arm nodig, en een voet een been. Zo hebben alle leden een taak, een bedoeling. Er zijn ouderen, zwakkeren, jongeren, sterken, verstandige mensen, mensen met een beperkt vermogen.
Veelkleurigheid als het goed is.
En Mortlach, als ik het zou gaan zien als ritueel, kan ik er net zo goed mee stoppen ! Vooral als het een leeg en hol ritueel is.
Er zijn zondagen dat ik idd met een bepaalde tegenzin ga, we zijn niet alle dagen hetzelfde, maar dat is gelukkig maar zelden.
Je gaat erheen, als het goed, om te horen verklaren wat er in je hart leeft en hoe de Heere werkt, wie Hij voor ons is.
Soms hoor ik een bepaalde tekst wel 3 keer. Je hebt ook bij predikanten "favoriete" bijbelboeken en rondom de feestdagen hoor je natuurlijk ook hetzelfde. Maar.... het is nooit hetzelfde ! Elke predikant heeft zn eigen insteek. Zelfs eenzelfde dominee zal niet 3 jaar achtereen dezelfde riedel houden.
Enne, spiritueel klinkt vaag. Daar valt alles onder.
Je kunt spiritueel zijn, zonder in God te geloven. We hebben ook onze spirituele genezers, je weet wel, somesing with an e ?
schelpje3 schreef:Mortlach, ook bij ons zijn roze mensen welkom, alleen zoals ik eerder zei, geen deelname aan het H.A. 1 jongen die tot de belijdeniscatechisatie was gekomen, heeft zichzelf teruggetrokken. Hij woont niet samen, maar is er wel voor uitgekomen dat hij homofiele gevoelens heeft.
Hij wordt niet raar aangekeken !
Een relatie met God klinkt niet reformatorisch. Een relatie heb je met mensen.
Mortlach schreef:Jaaaa, doen!martien schreef:? Meen je dat? Je wil het boek van Hobrink hier aanhalen?
Martien schreef:Dit klinkt toch een beetje als de zaak pas snijden om er omheen te kunnen komen dat sommige zienswijzen in de bijbel anno 2010 toch echt niet meer kunnen en dat dat lastig is te verkopen.
Je schreef dat "het gezag van god niet ter discussie gesteld mag worden. Maar dan delen we de zaak op en dan kan t weer wel.
Martien schreef:Ik begrijp dat de kwestie van de slaven, de vrouw die haar zwager trouwt en de wereldse positie van de vrouw horen tot punt twee? Dus je meent dat deze wetten ook nu nog met voordeel toegepast zouden moeten worden?
Dan is de vraag hoe consequent wil je zijn. All the way?
Martien schreef:Dus?
Doodstraf weer invoeren en alle moordenaars ter dood brengen? Als we ze niet doden, die moordenaars, zitten we maar te 'rommelen", niet?
Martien schreef:moordenaars van kinderen lopen enkele jaren later weer vrij op straat .Dat is gewoon niet waar. Dat is veeeel te algemeen gesteld en daarom gewoon stemmingmakerij.
Martien schreef:Ohhh???? NIET naar zn/haar gevoelens luisteren? NIET naar de mens luisteren? T wel wel gewoon schepselen van God, toch?
Wat een kouwe, ongenaakbare, afstandelijke maar vooral wrede opmerking.
Martien schreef:Op allerlei andere andere zonden wordt veel minder fel gereageerd.
juist......nu hebben we de kern te pakken. hier ligt het verschil tussen een naamchristen(hypocriet) en een ware gelovige. God is daar zeer duidelijk over in Zijn woordMartien schreef:Precies. DUS moordenaars tot de doodstraf veroordelen, vrouwen achter het aanrecht en verder niks, slaven houden is helemaal ok, ...
Die fundamentele opstelling kan je niet volhouden zonder op gespannen voet te komen met de maatschappij van nu.
Martien schreef:Tsjah.... Wat je wil. Nar mijn mening is de bijbel een symbolisch boek, geen letterlijk. Ik kan me prima voorstellen dat men 3000 jaar geleden over bepaalde zaken anders dacht dan nu. Maar of dat dan betekent dat de zienswijze van nu meteen van diegene afvalligen maakt of ongelovigen, of zelfs "minder" in de ogen van God lijkt me twijfelachtig.
Nou, ik "vrees" niet zo. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat is er wel van gemaakt, maar voor mij is er een andere boodschap te vinden.
Maar ik weet niet of deze discussie hier en nu door mij gevoerd moet worden.... Dr zijn vast anderen die dat veel beter kunnen...
Horeb schreef:juist......nu hebben we de kern te pakken. hier ligt het verschil tussen een naamchristen(hypocriet) en een ware gelovige. God is daar zeer duidelijk over in Zijn woordMartien schreef:Precies. DUS moordenaars tot de doodstraf veroordelen, vrouwen achter het aanrecht en verder niks, slaven houden is helemaal ok, ...
Die fundamentele opstelling kan je niet volhouden zonder op gespannen voet te komen met de maatschappij van nu.
1. Mat 10,38
En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
2. Mat 16,24
Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.
je moet pas gaan oppassen als christen als je met je opvattingen in de maatschappij thuis bent. een christen dient Gods Koninkrijk, en dat is altijd in strijd met dit aardse,waar satan heerst.
Horeb schreef:Martien schreef:Nou, ik "vrees" niet zo. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat is er wel van gemaakt, maar voor mij is er een andere boodschap te vinden.
Maar ik weet niet of deze discussie hier en nu door mij gevoerd moet worden.... Dr zijn vast anderen die dat veel beter kunnen...
wij voeren nu deze discussie. op een refoforum notabene!. ik gruw ervan dat jij de bijbel zo durft interpreteren. er lijkt wel geen enkel gezag meer te bestaan voor Gods heilige woord en Zijn inzettingen.
Als we de bijbel bezien als een symbolisch boek.......Gods rechtvaardigheid afdoen als "twijfelachtig.".......
niet meer vrezen voor Zijn Aangezicht, dan rest nog 1 ding.
Val die grote Koning te voet en vraag Hem of Hij je wilt leren Zijn wegen wandelen. smeek om genade nu je nog leeft, en vraag of je mag behoren tot dat volk wat op God betrouwd in ALLE dingen.
schelpje3 schreef:Martien: wat zeg jij gevaarlijke dingen ! De bijbel een symbolisch boek. Het is het Woord van God, wij hebben het van Hem gekregen.
Het is van alle tijden en plaatsen. Als je het zo gaat bekijken, loop jij dus in Genesis ook al vast. Want er was niets !
Op andere topics is hier ook al over gedebatteerd.
Mijn vader zei altijd, de zonde is een glijdende schaal. De ene zonde zet de deur open voor de andere.
Eerst doe je iets wat eigenlijk niet mag, maar ja, ach, niemand ziet het, het wordt gewoon. Vervolgens doet een ander het ook. En zo ga je maar door.
In de jaren 60 kwam iedereen lopend naar de kerk. Toen er een predikant met de auto kwam, zei mijn vader, nu is het hek van de dam, over tien jaar komt iedereen met de auto. Hij werd uitgelachen. Nu staan de parkeerterreinen vol.
We hebben een relishopbeweging. Veel mensen gaan smorgens in hun eigen gemeente en smiddags elders, omdat daar de waarheid wellicht zuiverder is of de predikant prettiger in het gehoor ligt.
Toen gingen mensen ook meteen maar koffie drinken, want ja, je was er toch al bijna.
Nu is het zo dat bepaalde kerken swinters 10 uur beginnen en szomers een half uur vroeger, want dan heb je nog wat aan je zondag![]()
In de praktijk gaan veel gezinnen daarna dus door naar het strand.
Zo is de glijdende schaal !
Nu vind jij de bijbel een geschiedenisboek,
over een poosje is het eigenlijk allemaal maar verzonnen.
schelpje3 schreef:Martien waar ben je mee bezigzet een wacht voor je lippen, waar geloof jij nu eigenlijk wel in ?
schelpje3 schreef:Nu is het zo dat bepaalde kerken swinters 10 uur beginnen en szomers een half uur vroeger, want dan heb je nog wat aan je zondag![]()
In de praktijk gaan veel gezinnen daarna dus door naar het strand.
Zo is de glijdende schaal !
Nu vind jij de bijbel een geschiedenisboek, over een poosje is het eigenlijk allemaal maar verzonnen.
schelpje3 schreef:Trouwens, het blijft je toch boeien merk ik, anders zou je wel hier weggaan
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten