Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 08:20

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef: Onze zondagavonden zien er gelukkig anders uit, dan met zn allen "geboeid" naar opgeklopte evangelische programma's te kijken.

O God ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
Lucas 18:13

Zet mij maar als farizees neer, het maakt mij niet uit. Verlustig jij je maar in dat soort programma's, het leidt je iig af van het enige noodzakelijke.
Als je dan zo'n bekeringsdrang hebt, waarom verspil je dan je kostbare tijd op dit forum ?
Ga dan uit en haal ze binnen ! Of solliciteer bij de EO. :D

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 08:30

Oeps, Schelpje wordt nog feller...
Niet doen.
Niemand 'verlustigt' zich in dit soort programma's
En stop nou toch eens met het vingerwijzen.
Zelf blijk je wonderwel op de hoogte te zijn van alles wt in showbiz land gebeurt omdat je het AD leest en de Telegraaf van de buren krijgt. Dat soort kranten moet ik nou weer niet.
Maar ieder z'n keuze.

Het gaat hier om een series bedoeld programma, waar buitenkerkelijken in aanraking worden gebracht met het geloof.
En van dat geloof hebben wij christenen al heel wat mensen af gebracht...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2010 08:46

schelpje3 schreef:
JeeWee schreef:
schelpje3 schreef: Onze zondagavonden zien er gelukkig anders uit, dan met zn allen "geboeid" naar opgeklopte evangelische programma's te kijken.

O God ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
Lucas 18:13

Zet mij maar als farizees neer, het maakt mij niet uit. Verlustig jij je maar in dat soort programma's, het leidt je iig af van het enige noodzakelijke.
Als je dan zo'n bekeringsdrang hebt, waarom verspil je dan je kostbare tijd op dit forum ?
Ga dan uit en haal ze binnen ! Of solliciteer bij de EO. :D

Lijkt me een goed idee, bij de EO werken is heel leuk :)

Probleem is Schelpje: Je hebt je mening al gevormd voor je er ook maar iets van wist... puur op basis van gevoel. En verder valt er niet met je te praten want je blijft je karikatuur herhalen zonder in te gaan op wat er tegenin wordt gebracht. Ik heb allerlei dingen aangehaald maar je bent op geen enkel punt ingegaan. Je steekt je hakken in het zand en blijft maar roepen dat het slecht is, zonder naar tegenargumenten te luisteren. En dan heeft discussieren weinig zin. De EO is slecht, als de EO probeert zondaars over God te vertellen is het ook slecht. Dat heb jij beslist en zo is het. Maar oh wee als men dan vervolgens wat kritisch is over je houding...... Maar ga dan eens inhoudelijk discussieren. Je hebt Gordon al veroordeelt, de EO ook..... maar ik vroeg waarom het slecht is dat een bedrijf, dat verre van perfect is, in gesprek gaat met mensen die God niet kennen en proberen ze iets van Hem te laten zien. Dat zien we toch overal in de Bijbel ook terug? Je bent er niet op ingegaan. Ik heb aangegeven dat God vaak imperfecte mensen gebruikt om het evangelie te vertellen. Je bent er niet op ingegaan. Gordon is een "relnicht" enzo.... maar wat was Zacheus? De moordenaar aan het kruis? Maria die de voeten van Jezus zalfde enz? Je bent er niet op ingegaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 11:28

Dat Schelpje wat fel is komt natuurlijk omdat de discussie steeds dieper wordt en er naar elkaars standpunten nauwelijks geluisterd wordt.
toch ziet ze veel dingen wel goed vind ik.
maar een forum is natuurlijk om inhoudelijk in te gaan op aangevoerde zienswijze, en dan heeft Marnix hier wel gelijk.
ik ben geen EO fan,omdat ze niet echt de keus durven maken zich te scheidden van de wereld. het is een en....en omroep geworden. daarmee halen ze natuurlijk wel de totale twijfel over zichzelf over de waarheid van hun doelstellingen.

maar als ik dit topic lees is er 1 ding wat me bezighoudt.........

Als God Gordon nou eens in het hart grijpt,en als een verloren zondaar aan Zijn voeten brengt, zou dat geen getuigenis zijn?
Dat kan God toch doen Schelpje?
al die miljoenen mensen zouden zien wat Gods krachtige hand kan doen. en ik weet wel.....we hoeven God Zijn werk niet aan te wijzen, maar we mogen er wel om vragen............

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2010 12:01

Precies. Dat is ook mijn oproep. Niet alleen maar met het hoofdschudden en zeggen: Dat kan niks worden.

Wat trouwens wel goed is om in de hele EO-discussie te bedenken, is dat de EO ook beperkte middelen heeft. Dat mis ik wel eens, men denkt dat de EO alles kan doen en vervolgens veel te weinig doet. Maar de EO is ook gebonden aan doelgroep van de verschillende netten, van netcoordinatoren die programmaformats goedkeuren of afwijzen. Daarnaast wil je ook dat mensen kijken en niet gelijk doorzappen of wegzappen. Als mensen dan hoofdschuddend aan de zijlijn staan denk ik wel eens: Hoeveel mensen bereiken jullie, bereiken wij, met het evangelie? Als we denken het beter te weten moeten we het ook beter doen. En dat laatste mis ik dan wel eens. En daarnaast bestaat de EO natuurlijk voor een groot deel uit linkse christenen waar meer nadruk ligt op de praktijk (liefde, vergeving, dienen etc.) wat je in sommige programma's ook terugziet. Lijkt me op zich niet verkeerd dat dat wat meer aandacht krijgt. Het geloof is voor een groot deel ook heel praktisch en niet vooral theoretisch.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 12:21

De EO was toen hij opgericht was, een prima omroep, opgericht vanuit een bepaalde denkwijze en zorg dat alles afgleed.
De laatste jaren zag je ze steeds meer "opschuiven". De oprichters van weleer herkennen zich er niet meer in ! Er werd geflirt naar links, naar buiten, haalden allerlei aansprekende figuren naar binnen en de EO was zijn identiteit kwijt.
De kinderen van de wereld zijn voorzichtiger dan de kinderen des lichts. Ik ben voor mijn werk veel in aanraking met ongelovige mensen en juist zij begrijpen helemaal niks meer van de EO !
Op zich !! is het idee wel goed, maar er gebeuren zaken om heen, vooraf en ook achteraf, die mij bevestigen dat dit nooit een bedoeling kan zijn van een "omzetting", zo zal ik het maar even noemen.
Ten eerste zijn wij als mens niet in staat een ander te bekeren, wij kunnen onszelf niet eens bekeren.
Zelfs kerkmensen kunnen verloren gaan, denk aan de gelijkenis van de zaaier, veel zaad valt in dorre aarde, de vogels pikken het weg, op de weg, de wind verwaait het. Als je wel eens leest hoe heidenen tot het geloof komen, heeft dat altijd een bepaalde "volgorde". De verhalen kunnen totaal verschillend zijn, maar toch: 1 gemeenschappelijke deler. nl, zij zochten God niet, God pakte hen beet. Soms totaal onverwachts, soms iets geleidelijker.
En als dat dan idd zo'n bekering is, gaat het niet om Gordon, noch om de EO, maar komt de Heere aan Zijn Eer !
JeeWee schijnt zeer verbaasd te zijn dat wij het AD lezen (Telegraaf allang niet meer, buuf is verhuisd :) ) Ik zou zeggen, waarom niet ? Wij hebben geen abonnement, maar mijn man neemt hem mee van kantoor.
Diezelfde JeeWee is helemaal niet verbaasd dat iedereen op zondagavond naar de tv zit te kijken.
Dat er mensen zijn die op zondag dat ding bewust uitlaten, evenals de computer, wil er kennelijk niet in.
Nee, het AD lezen, DAT is pas slecht, want ja, daar staan de sterren in.
En het is tegenwoordig een koud kunstje iets wat op zondag uitgezonden wordt, op maandag in uitzending gemist te zien, maar daar heb ik werkelijk geen behoefte aan. Een 20/10 jaar geleden keken wij met veel genoegen naar bepaalde programma's, de open cirkel (?) heel leerzaam, heel boeiend.
Ook de radio had behoorlijk aanbod.
De EO is was ons betreft de weg kwijtgeraakt door Arie B binnen te halen en de koers drastisch te wijzigen. Beetje water bij de wijn, beetje zus, hier en daar pimpen en voila, je ziet amper verschil tussen een seculiere omroep (bepaalde programma's dan) en de EO.
Het feit dat ze er zelfs over dachten om : er loopt een man over het water... uit te zenden !
Iedereen weet waar Arie nu is, bij de Katholieken.
En heb je de columns kunnen lezen, of bekende mensen hun mening horen geven over dit hele gebeuren.
Je mag een eigen mening hebben, maar toch niet. Iedere lezer op dit forum moet dus naar dit programma kijken, want het is zo leerzaam en we verwachten er zoveel van. Ik zie met zorg de commentaren tegemoet, in de diverse bladen en kranten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 12:28

Tja....

En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
Hij zei tegen hen:
Maar u, wie zegt u dat Ik ben?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 21 dec 2010 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2010 12:28

Schelpje, ik nodig je uit je wat meer in de religiefora te mengen. Daar is het onversneden reformatorische geluid verworden tot een zachte achtergrondruis. Allerhande figuren vinden bijvoorbeeld dat de zondag een Romeins uitvindsel is en niet de Dag des Heeren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 12:38

Optimatus schreef:Schelpje, ik nodig je uit je wat meer in de religiefora te mengen. Daar is het onversneden reformatorische geluid verworden tot een zachte achtergrondruis. Allerhande figuren vinden bijvoorbeeld dat de zondag een Romeins uitvindsel is en niet de Dag des Heeren.

Optimatus, is dit een serieus verzoek ?
Ik heb me bewust niet aangemeld voor religie, is immers apart en als ik zie hoe ik op de algemene topics al niet begrepen word !
Dat geeft niet, vijandschap is mij niet vreemd, ook niet als het vanuit eigen hoek komt.
Een bepaald geluid is niet fijn om te horen ! Gods Woord is niet alleen zacht, maar ook een scherp snijdend zwaard soms.
Ik zei niet voor niks dat het hier net zo goed evangelieweb kan heten ! Dat zeg ik niet met vreugde, het doet mij persoonlijk erg veel pijn als ik bepaalde dingen hier zie. Dat dat mag ! denk ik dan, Is er geen mod die dit weghaalt. Maar blijkbaar op het randje dan.
Optimatus: als je graag in de bevindelijke kring verblijft, dan word je eenzaam. Men begrijpt je niet. Soms hebben mensen dat in hun eigen gezin. De vijandschap kan van eigen man of vrouw komen, of van je kind !
Als de Heere Jezus nu geboren zou worden, hoeveel mensen zouden hem nu aanbidden ?
Of als Hij nu gekruisigd zou worden, wat zouden wij roepen ? Kruis Hem !
Ik dacht altijd dat het veel makkelijker moest zijn geweest om te geloven tijdens de rondwandeling van de Jezus op aarde, maar ook toen geloofden de mensen niet !
En als ik dan lees dat mensen zich laten bedriegen, ja, dan word ik opeen scherp en farizees !
Maar ik kerk meestal onder "scherpe" dominees.
Maar gelukkig zijn er hier dus meer opmerkzamen !

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2010 12:47

Dit is inderdaad een serieus verzoek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 12:50

Optimatus schreef:Dit is inderdaad een serieus verzoek.

doe maar........ik kan je steun wel gebruiken :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 dec 2010 13:19

Voor degenen die het programma niet gezien hebben, maar er wel bij voorbaat een mening over hebben: op de site (http://www.eo.nl/opzoeknaargod) staat (rechterkolom, in het midden) een extra lange vooruitblik op alle afleveringen. Kijk daar 'ns naar, dan zie je bijvoorbeeld ook wat er met het beeld in Gordons tuin gebeurt...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 21 dec 2010 13:20

Ga dan uit en haal ze binnen ! Of solliciteer bij de EO.

Ik vind het jammer dat je gelijk veroordelend bent tegenover andere mensen. Ik vind het prima als jij dit programma niet wilt kijken (met een voor jou belangrijke reden), maar wil dat dan gelijk zeggen dat anderen die het wel kijken FOUT zijn?
Zou je eens inhoudelijk in willen gaan op de argumenten die ik al (en anderen) genoemd heb?

Trouwens: Laat het programma nou toevallig gaan over het enige noodzakelijke, namelijk God vinden. Dus erg afleidend vind ik het niet.

Je zegt ga dan uit en haal ze binnen. Goed idee. Doe je mee? Als je wilt Pm me dan en dan kun je eens met me mee als je wilt. (Dit meen ik serieus)

En als ik dan lees dat mensen zich laten bedriegen, ja, dan word ik opeen scherp en farizees !

Zou je nu eens kort en krachtig kunnen zeggen waarom de mensen zich hier laten bedriegen (en dan wel in relatie met dit programma). Ik heb namelijk nog geen enkel argument, onderbouwd op Gods woord gehoord.

P.S. zou je de aflevering nu niet eens willen bekijken? Misschien verandert je mening dan wel ;)
P.S.2 ik heb je geen farizeeër genoemd hoor ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 14:30

Jozo schreef:
Ga dan uit en haal ze binnen ! Of solliciteer bij de EO.

Ik vind het jammer dat je gelijk veroordelend bent tegenover andere mensen. Ik vind het prima als jij dit programma niet wilt kijken (met een voor jou belangrijke reden), maar wil dat dan gelijk zeggen dat anderen die het wel kijken FOUT zijn?
Zou je eens inhoudelijk in willen gaan op de argumenten die ik al (en anderen) genoemd heb?

Kennelijk is het niet prima als ik niet wil kijken, want ik krijg meteen kijktips :D
Waarom zet de EO een dergelijke programma op zondagavond op Ned 3 (?)
Kijken dan alle buitenkerkelijke jongeren ?
Trouwens: Laat het programma nou toevallig gaan over het enige noodzakelijke, namelijk God vinden. Dus erg afleidend vind ik het niet.

Je zegt ga dan uit en haal ze binnen. Goed idee. Doe je mee? Als je wilt Pm me dan en dan kun je eens met me mee als je wilt. (Dit meen ik serieus)

Ik geloof niet zo in evangeliseren aan de deur. Ik loop wel eens met een collectebus en heb ooit een aantal keren voor aktie kerkwerk ( van de hervormde kerk) langs de deuren gelopen. Veel mensen doen niet eens open ! Ik woon nl niet op het "vriendelijke" platteland, maar in de goddeloze grote stad.
Kerken verdwijnen, omgebouwd tot moskeeen, die wel vol zitten !
Of je krijgt een onbeschoft antwoord, maar meneer/mevrouw, u bent lid van de herv kerk hoor ! Iiiiikkkk ? nou al jaren niet meer. Toch wel ! Nou schrap me dan meteen maar, ik wil er niks mee te maken hebben.
Niks mensen die je binnenhalen, dat dacht ik in mijn jeugdige overmoed. Misschien kan ik de mensen vertellen over een goeddoend God.
Ga weg !
En dat wil dan niet zeggen dat je niks moet doen. Maar je kunt door je houding, je voorleven, een voorbeeld zijn.
Bij ons in de buurt weten ze dat wij als gezin elke zondag naar de kerk gaan. Dat zien ze aan onze kleding, tas. Daar krijg je vragen over die ik altijd beantwoord.
Ik heb laatst iemand meegenomen naar een rouwdienst. Hij werd geleid door een dominee die zeer open is, ook naar buitenkerkelijken en makkelijk te begrijpen.
Nou, hij vond het erg mooi. Ik heb er nog met hem over gepraat en daarna moet ik het loslaten !
Stel je voor dat het door mij zou komen dat hij naar de kerk zou gaan, ga ik toch naast men schoenen lopen.

Zou je nu eens kort en krachtig kunnen zeggen waarom de mensen zich hier laten bedriegen (en dan wel in relatie met dit programma). Ik heb namelijk nog geen enkel argument, onderbouwd op Gods woord gehoord.

P.S. zou je de aflevering nu niet eens willen bekijken? Misschien verandert je mening dan wel ;)
P.S.2 ik heb je geen farizeeër genoemd hoor ;)

Omdat jij open en met begrip mij tegemoet treedt, zal ik een aflevering bekijken, goed ?
Maar mag ik dan ook eerlijk mijn mening zeggen ? Ik zal trachten met open blik te kijken.
Meer kan ik niet beloven, ik weet niet of er gevloekt wordt ? Want dan zet ik hem meteen stop.
Ik laat de Heilige Naam van de Heere niet misbruiken, want als ik blijf kijken, stem ik toe, of niet soms ?
Ik heb een weerzin tegen het programma, omdat ik Gordon er over gehoord heb en die had al een grote waffel dat hij lekker zichzelf mocht blijven :-&
Ik noem hem geen relnicht, hij noemt zichzelf zo, met zelfspot, maar iedereen weet dat hij altijd de confrontatie en ruzie opzoekt. Daar hoef je geen prive voor te lezen :wink:
Wat is er trouwens bij H Huisman en C Keyl blijven hangen hiervan, ik meen ergens gelezen te hebben dat mevr Keyl God niet heeft gevonden. Triest is dat dan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2010 14:50

Hm, Gordon's zoektocht is ook nog lang niet afgelopen. Vandaar dat ik ook vroeg om gebed, als we denken dat hij er "al wel is" (zijn we dat ooit dan?) had ik dat niet gedaan.

Verder is het denk ik ook wel goed om niet alleen naar de kandidaten te kijken maar ook naar de andere mensen in het programma. Op een gegeven moment zijn ze bij een dancefeest met Andy Hunter en Dennis zegt: Ik weet niet wat ik hier van moet vinden, volgens mij hebben veel jongeren hier zelf God ook niet gevonden maar zijn ze volop op zoek. Ik vond dat hij dat goed zag, net als dat hij goed ziet dat de christelijke verdeeldheid een blokkade voor hem is.

Verder, goed dat je gaat kijken, aflevering 2 staat online. Tegelijkertijd hou ik mijn hart vast. :)

Terug naar “Archief”