Horeb schreef: martien schreef:Beste Horeb,
Laten we even kijken hoe dit precies zit.
Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat als ik niks tegen homo's heb, ik geen gelovige kan zijn. Klopt dat? Was dat de "message"?
nee Martien, dan begrijp je het verkeerd
wat jij doet is het gezag van Gods woord ter discussie stellen om een mening van jezelf te kunnen handhaven. Dat is niets vreemd voor een zondig mens,want dat doen we alle dagelijks.
Ok, dus de "message" is dat het gezag van God volges]ns jou niet ter discussie gesteld mag worden. Helder
je kunt met je verstand wel denken dat een boek van 3000 jaar oud ondertussen wel wat verouderd is nu we tegenwoordig met onze verlichte geesten anders denken als vroeger...........maar je bent mis hoor!
ik voel het derhalve mijn plicht je daarvoor te waarschuwen. Gods woord is de waarheid,en blijft dat tot de laatste dag.
Maar dat voelt dus een beetje raar met betrekking tot die andere punten die in de bijbel staan.
God gaf aan Zijn volk wetten met een doel.
1)de ceremonieele wetten als beeld van Christus offer voor de zonde
2)de burgelijke wetten tot orde en leven tot Zijn eer
3)de zedelijke wetten (tien geboden) om de mensen hun levensdoel voor ogen te stellen.
de eerste zijn vervallen met de verschijning van Christus in het vlees en na Zijn volbracht middelaarswerk. toen scheurde het voorhangsel des tempels als getuigenis dat deze dienst vervuld was
het tweede zou ook vandaag nog tot ons nut zijn om te onderhouden, hoewel wij denken beter te weten als God. lees hiertoe eens het boek van Ben Hobrink......wetenschap in de Bijbel.
? Meen je dat? Je wil het boek van Hobrink hier aanhalen?
het laatste is altijd van kracht voor alle mensen. een mens is een doelmisser geworden in de zondeval,maar de eis blijft overeind.zou dat anders kunnen als God rechtvaardig is?
Dit klinkt toch een beetje als de zaak pas snijden om er omheen te kunnen komen dat sommige zienswijzen in de bijbel anno 2010 toch echt niet meer kunnen en dat dat lastig is te verkopen.
Je schreef dat "het gezag van god niet ter discussie gesteld mag worden. Maar dan delen we de zaak op en dan kan t weer wel.
Ik begrijp dat de kwestie van de slaven, de vrouw die haar zwager trouwt en de wereldse positie van de vrouw horen tot punt twee? Dus je meent dat deze wetten ook nu nog met voordeel toegepast zouden moeten worden?
Dan is de vraag hoe consequent wil je zijn. All the way?
terzake.......als God dus van ons eist dat een mens volgens een door God vastgesteld levensdoel moet leven, dan mag Hij dat van Zijn schepsel verlangen. Als God een VROUW heeft toegedacht aan een man,moeten wij daar niet aan willen rommelen. en zeker niet door te stellen dat Gods wetten wat verouderd blijken te zijn.
Volgens Gods wet moet de overheid een moordenaar zekerlijk doden. nu doen we dat niet meer omdat we denken het beter te weten.........en wat komt ervan terecht?
Dus?
Doodstraf weer invoeren en alle mooirdenaars ter dood brengen? Als we ze niet doden, die moordenaars, zitten we maar te 'rommelen", niet?
moordenaars van kinderen lopen enkele jaren later weer vrij op straat.
Dat is gewoon niet waar. Dat is veeeel te algemeen gesteld en daarom gewoon stemmingmakerij.
moeten we onze homofiele medemens de vrijheid geven voor zijn/haar gevoelens en luisteren naar de mens in plaats van naar de Schepper van die mens?
Ohhh???? NIET naar zn/haar gevoelens luisteren? NIET naar de mens luisteren? T wel wel gewoon schepselen van God, toch?
Wat een kouwe, ongenaakbare, afstandelijke maar vooral wrede opmerking.
als we dat doen moeten we etisch gezien ook alle andere zonde goedpraten en doorgang laten vinden. de reden waarom zo fel tegengesproken wordt is het feit dat mensen zoals jullie......een lans willen breken voor de vrijheid van seksualiteit tussen hetzelfde geslacht. Dat is bijbels gezien niet mogelijk en daarom de felle aanvallen daartegen.
Maar de pointe van deze draad was nu juist dat het simpele feit dat het dan om "zonde" zou gaan NIET verklaart waarom dan daar zo fel op wordt gereageerd.
Op allerlei andere andere zonden wordt veel minder fel gereageerd.
Horeb schreef:Martien schreef:Zo niet dan relativeer je de moraliteit uit het OT en bevinden we ons ten minste op hetzelfde houtvlot. Zo niet, en onderschrijf de deze opsomming, DAN heb je t recht aan mij een rectificatie te vragen, anders zou ik jou om een rectificatie van het vragen om de rectificatie moeten vragen.
Ik ben dus van mening dat er geen tittel nog jota van Gods woord is gevallen.
Precies. DUS moordenaars tot de doodstraf veroordelen, vrouwen achter het aanrecht en verder niks, slaven houden is helemaal ok, ...
Die fundamentele opstelling kan je niet volhouden zonder op gespannen voet te komen met de maatschappij van nu.
ZELFS als je sommige wetten alleen van toepassing verklaart voor het joodse volk, dan zou dat betekenen dat in Israel slaven gehouden kunnen worden, vrouwen achter het aanrecht moeten etc.
we moeten wel de bijbel lezen zoals deze geschreven is. dus burgelijke wetten die alleen betrekking hebben op het joodse volk, niet toepassen op ons......of specifieke wetten met betrekking op die tijd/plaats niet verlengen naar onze tijd/plaats.
Dat klinkt dus een beetje als "inlegkunde".
Horeb schreef:Martien schreef:Kennelijk is het voor jou niet denkbaar dat er gelovigen zijn die de relativiteit van het OT waar het moraal of rechtspraak betreft, kunnen relativeren. Toch zijn die er.
Het geloof is niet opgehangen aan het besef dat men in 3000 jaar over bepaalde zaken anders is gaan denken.
die ruimte die jullie nemen is er gewoonweg niet. het leid je ondergang in en je neemt er vele mee in die "verlichte" denkwijze.ik zal daar dan ook altijd tegen blijven ageren tenzij je mij die ruimte bewijst uit Gods woord.
Tsjah.... Wat je wil. Nar mijn mening is de bijbel een symbolisch boek, geen letterlijk. Ik kan me prima voorstellen dat men 3000 jaar geleden over bepaalde zaken anders dacht dan nu. Maar of dat dan betekent dat de zienswijze van nu meteen van diegene afvalligen maakt of ongelovigen, of zelfs "minder" in de ogen van God lijkt me twijfelachtig.
voor de zondvloed wisten de mensen het ook beter.......weet je het nog? de vrouw van Lot dacht ook anders als God!!
O laten we toch vrezen voor Zijn Aangezicht. we hebben te doen met een Almachtig God
Nou, ik "vrees" niet zo. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat is er wel van gemaakt, maar voor mij is er een andere boodschap te vinden.
Maar ik weet niet of deze discussie hier en nu door mij gevoerd moet worden.... Dr zijn vast anderen die dat veel beter kunnen...