Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor JeeWee » 20 dec 2010 19:30

Ik heb in dat programma heel wat meer verdraagzaamheid gezien dan hier in de reacties van vandaag...

Toch maar weer eens kijken of ik zelf de vruchten van de Geest in mezelf herken...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 20:01

Marnix schreef:quote="schelpje3"]
Jo'tje schreef:Ja, de mensen bij jou op de markt hebben uiteraard helemaal gelijk.
Gordon is een atheïstische relnicht en de EO is helemaal geschift dat ze denken dat God iets met hem te maken wil hebben.

Ik stop alvast met deze manier van discussiëren, want op die manier heb ik er echt geen zin in.
Als je Andries Knevel in één adem noemt met Op Zoek naar God heb je echt geen idee waar je over praat namelijk.
Behalve dan dat je misschien weet dat het allebei ergens iets met de EO te maken heeft.

A.K. is anders wel HET gezicht van de EO :mrgreen:
De mensen waar ik over sprak (niet van de markt !, wat een denigrerende opmerking trouwens) hadden het programma wel gezien en hadden daar een prima onderbouwd commentaar over ! "op de straat" stond tussen aanhalingstekens, zoals je kon lezen.

En je leest hier positieve reacties, ook al heb ik ook wel kritiekpuntjes en kanttekeningen. Maar je kiest er voor de critici te geloven en de anderen niet. Dan ben je nooit echt neutraal geweest.

schelpje3 schreef:Ik ben niet bevooroordeeld, hij zei dat hij gewoon zijn eigen uitdrukkingen ging gebruiken ! Ik heb toch ook geen reactie op de inhoud gegeven ?
Nee ik heb totaal geen behoefte aan aanhaken.
Gordon is altijd wel in voor choquerende programma's, dan is hij voluit homo, dan wil hij toch weer kinderen en eigenlijk een vrouw pffft
Die jongen heeft een ziekelijke manier van aandacht zoeken, is altijd in de contramine, roept de vreselijkste dingen over allerlei mensen.
Als de Heere iemand stilzet, hetzij actief, hetzij passief, horen we daar van !
En hebben we A Knevel en consorte niet nodig.
Ik heb trouwens ook nog mensen "op de straat" over het programma gehoord, en ik wist dus zeker dat ik niks gemist heb :D
Ik gun Gordon DE verandering, maar dat gaat echt niet op deze manier.
En dat jongeren zouden aanhaken, daar geloof ik niets van, gezien de commentaren die ik gehoord heb.

- God heeft de EO inderdaad niet nodig. God gebruikt wel mensen om het evangelie te brengen. Hij is niet afhankelijk van mensen maar zeker ook niet van jouw kwalificaties van mensen en instanties. Je kan niet zeggen: God gebruikt dit niet en dat niet want daar sta ik niet achter..... en dit en dat is goed dus dat gebruikt Hij wel. En dat doe jij wel: Op deze manier kan Hij Gordon niet bekeren. Klein gedacht van iemand die zondaren gebruikt, met hun beperkte mogelijkheden, om mensen tot God te brengen. En je kan ook niet zeggen: God kan een hoop mensen bereiken maar niet Gordon, want die is te slecht, te egoistisch. Over de Naam des Heren lasteren....

Maar jou houding hier is erg haatdragend. Natuurlijk is Gordon geen lieverdje en heeft hij heel veel verkeerd gedaan. Dat soort mensen zie je in de Bijbel ook veel, en de houding is dan niet: Afwijzen.... ziekelijk mannetje, wil alleen aandacht. Kijk eens hoe Jezus met ziekelijke mensen die de grootste zonden doen omgaat.... En vergelijk dat met jou houding....[/quote]

Ach ja, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2010 20:10

Schelpje3 schreef:Ach ja, wiens brood men eet, wiens woord met spreekt ....

Dat kan zijn... dat geeft ook aan waarom je als je iets negatiefs er over hoort, gelijk denkt: Nou, dat is dus helemaal niks.

Weet je, een van de deelnemers zei zoiets: Ik vind het moeilijk, en het feit dat al die christenen zo verdeeld zijn maakt het alleen maar moeilijker. En toen schaamde ik me als christen en dacht: Inderdaad, moet je kijken, we bakkeleien over van alles en nog wat, veroordelen elkaar op basis van allerlei zaken, voelen ons vaak beter dan de anderen, wijzen naar die anderen... moet je hen zien, dat kan toch niet.... Lekker signaal geven we daarmee af aan de wereld. Onze verdeeldheid is een van de grote oorzaken van de ontkerkelijking en mensen weinig van Hem zien bij de gelovigen.

Jezus zegt in het hogepriesterlijk gebed over zijn volgelingen: Vader, ik bid u dat ze één zijn zoals U en ik dat zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. Beseffen we dat onze verdeeldheid, gebrek aan eenheid, een blokkade kan zijn voor mensen om in Hem te geloven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 dec 2010 20:10

Vanavond even gekeken. Erg mooi om te zien. Ben benieuwd of het Jezusbeeldje in Gordons tuin blijft staan ^^
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 20:15

Vast wel, zolang het duurt :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2010 20:25

Waarom zeg je dat op zo'n manier? Toen Jezus met Zacheus mee naar huis ging gingen "vrome" mensen zich afvragen waarom Hij zich inliet met zulke grote zondaren en zelfs met ze at en dronk. Men wist niet wat de uitkomst zou zijn... maar Zacheus was te slecht.

Wij weten ook niet hoe het verder gaat met Gordon. Ik denk dat het een enorme strijd in hem is. Maar hem van tevoren afserveren doet zeker geen goed. Misschien is het inderdaad iets tijdelijks en gaat het voorbij. Misschien valt het zaad op rotsbodem, of tussen de dorens... maar misschien ook wel in goede aarde. Jij en ik weten het niet. Wat hebben we er dan aan als we van tevoren al een inschatting maken op basis van iemands gedrag? Hij is te slecht, de EO is ook niks... dus het zal wel niets worden? Je mag klein denken van mensen, zolang je niet hoogmoedig wordt... maar denk niet te klein van God. En wat kan je dan het beste doen? Wat hoop je? Dat Gordon de oude Gordon blijft of dat Hij God vindt en de ware zin van het leven. Bidt daar dan voor in plaats van te roepen: Dat wordt toch niks.

Wat bij mensen onmogelijk is is bij God mogelijk. Dus in plaats van dingen als onmogelijk te kwalificeren kan je misschien beter Hem om het onmogelijke vragen. Hij heeft het toch ook jou en mij onverdiend gegeven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 21:23

Ja tuurlijk Marnix, en dat alles ging en gaat via de EO.
Je kunt alles wat je wilt recht praten wat krom is.
Maar sorry, ik zie er helemaal niks in.
Ik heb hem vantevoren gehoord, en nu ook het commentaar van diverse kijkers, ik word er niet positiever van.
Als jij dat wel wordt, prima !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 dec 2010 21:34

Beetje triest schelpje, dat je zelfs zonder iets gezien te hebben, je oordeel al weer klaar hebt. Je baseert je mening slechts op wat je leest in de roddelrubrieken die je uiteraard slechts van de buren krijgt.
'Zaait aan alle wateren'. En dat is wat de EO doet. Met alle beperkingen van het publieke bestel, die er zijn.
Ze grijpen de kans om een breed publiek te breuken op de jongerenzender Ned.3
En dan kunnen wij alleen maar bidden dat God dit wil zegenen.
Probeer nou toch eens voorzichtig te zijn met je harde oordelen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meboy

Berichtdoor meboy » 20 dec 2010 21:47

Aaargh! Ik wíl me niet eens meer christen noemen, laat maar! Ik ben dat doodanalyserende, zure, oordelende, harde, onvermurwbare gedoe zó zat!!!! Dat wil je niet weten...

Is er nog iets van warmte, iets van vonk, iets van leven, iets van ontferming, mededogen, vreugde, vrede etc? Of moet ik dat bij de wereld en de boedhisten gaan halen? Ik neem het die mensen niet eens meer kwalijk dat ze niet in het wespennest van evangelisch en reformatorisch nederland willen stappen; blijf er alsjeblieft MIJLENVER vandaan! Dan ren ik met je mee totdat we er niets, maar dan ook niets meer van horen!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 dec 2010 21:51

meboy schreef:Aaargh! Ik wíl me niet eens meer christen noemen, laat maar! Ik ben dat doodanalyserende, zure, oordelende, harde, onvermurwbare gedoe zó zat!!!! Dat wil je niet weten...

Is er nog iets van warmte, iets van vonk, iets van leven, iets van ontferming, mededogen, vreugde, vrede etc? Of moet ik dat bij de wereld en de boedhisten gaan halen? Ik neem het die mensen niet eens meer kwalijk dat ze niet in het wespennest van evangelisch en reformatorisch nederland willen stappen; blijf er alsjeblieft MIJLENVER vandaan! Dan ren ik met je mee totdat we er niets, maar dan ook niets meer van horen!

Kom maar hier hoor.
We zijn niet allemaal zo verhard.
De liefde van Jezus straalt nog in en door ontelbare harten van Christenen die het allemaal wat anders zien.

Maar laat Jezus je hart niet verlaten. Daar doe je boven al Jezus pijn mee, maar in tweede instantie ook jezelf.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 20 dec 2010 22:00

meboy schreef:Aaargh! Ik wíl me niet eens meer christen noemen, laat maar! Ik ben dat doodanalyserende, zure, oordelende, harde, onvermurwbare gedoe zó zat!!!! Dat wil je niet weten...

De zaken die jij noemt zijn er iig in mijn hart zeker wel.
Maar ik hoed me voor die boedhistische houding van "ah Jezus, welkom, zet hem maar neer naast de rest van mijn goden, het nog wel een plekje voor hem"

Onder gelovigen MOET ik fel zijn, immers voor hen is de wet bedoeld, maar naar ongelovigen heeft het weinig zin met Gods wet te komen, voordat ze zich bekeren. Wat jij een wespennest noemt, ervaar ik dus niet zo, en voor zover ik het ervaar, is mijn huid kennelijk dik genoeg om tegen de wespensteken te kunnen. Hooguit moet ik soms een krant pakken om wat vliegen weg te jagen;)

Dit is de Waarheid, zonder deze Waarheid ga je naar de hel, om deze Waarheid aan te nemen, moet je je vrije wil opgeven en voortaan Gods wil volgen in alles, als je ook maar in een ding voor jezelf blijft leven inplaats van voor God, dan ga je alsnog verloren. En zelfs al doe je in alles Gods wil, dan blijf je behouden, maar dan nog zuiver uit genade.
Dit is de aanstoot van het kruis... en de wereld hoort die niet graag idd. Als die niet bevalt is dat not my problem.

Inderdaad is dat niet zo kil en koud als het soms word gebracht, waarom immers delen we dit? Ik wil niet dat mensen verloren gaan. Als ik mensen te vriend wilde houden, deed wat het beste voor mij was, dan sprak ik mijn geloof niet zo duidelijk uit. Dan hield ik het voor mijzelf en liet hen zonder enige waarschuwing verloren gaan. Juist OMDAT ik om anderen geef ben ik zo fel, ook al weet ik dat door die felheid ik vaak eenzaam achterblijf, uiteindelijk is dat liefdevoller, dan maar tolerant en verdraagzaam naar alles te zijn.

Bovendien is de wereld vaak vals, ik herrinner me bvb een discussie over homofilie op mijn vwo destijds. men vroeg mij als de enige gelovige in de klas, naar mijn mening hierover (aangaande die islamitische spreker die homofilie een besmettelijke ziekte noemde) ik dacht na en zei, ik zie homofilie ook als ziekte, maar niet als besmettelijk, meer zoals kanker. Ik ken niemand die ervoor kiest homo te worden, het overvalt je. Mogelijk hebben genen, opvoeding en eigen levensstijl ermee te maken, het een meer dan het ander, net zoals bij kanker. Maar zelfs iemand die kettingrookt wens je geen longkanker toe en kiest er zelf niet voor om dat te krijgen, zo zal ook niemand er zelf voor kiezen homo te zijn. Waar je echter wel voor kunt kiezen als je eenmaal de ziekte hebt hoe je ermee omgaat. iemand die kanker heeft, kan bestraling halen, en daardoor genezen, of iig langer leven, of niets doen, zijn ziekte laten botvieren en zeker weten dat hij zal sterven. Ook al zal hij zich als hij geen bestraling en chemo haalt beter voelen, uiteindelijk gaat hij daar dood aan.
Nu zo is het ook met homofilie, hij kan Gods behandeling kiezen, namelijk alleen blijven, misschien geneest God hem wel, maar zelfs al gebeurd dat niet.. iig is hij dan behouden voor de eeuwigheid.. of zijn neiging erop losleven, wat voor nu misschien beter mag voelen, maar uiteindelijk voor hem de geestelijke dood zal betekenen, de hel dus.

-> hierop keek driekwart van de klas me niet meer aan en sprak niet meer met me voor de rest van het jaar.

Aan het eind van het jaar, na het uitreiken van de diploma's sprak de enige homo in mijn klas me aan.. (en het was er een die niet zomaar homo was.. hij ging op vakantie naar taiwan voor sexreisjes, bezocht darkrooms, en meer van dergelijke streken).
En hij vroeg me dit : de rest van de klas zegt me te accepteren maar ik MERK aan ze dat ze me anders benaderen dan ze elkaar benaderen, jij verketterd vrijwel alles waar ik voor sta en wat ik doe, maar je benaderd me als enige als gelijke..
Waarop ik na even denken, slechts antwoorde dat mijn geloof me leert, de zonde te haten, niet de zondaar, en dat mijn felheid niet is om te veroordelen, maar opdat mensen zich bekeren. De hel is vreselijk, dat wens je niemand toe.. maar als mensen niet Gods wil doen, komen ze daar wel.. ik hoop dat je tot inkeer komt en daarvoor bespaard blijft.

Die jongen daarna niet meer gesproken maar we zijn wel met respect voor elkaar nog wat gaan drinken na die laatste schooldag voor beiden onze eigen weg te gaan.
Laatst gewijzigd door T.A.F. op 20 dec 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2010 22:10

meboy schreef:Aaargh! Ik wíl me niet eens meer christen noemen, laat maar! Ik ben dat doodanalyserende, zure, oordelende, harde, onvermurwbare gedoe zó zat!!!! Dat wil je niet weten...!

Toe, Meboy. Christen ben je omwille van Christus, niet omwille van andere mensen.
Bovendien, het alternatief voor christen (van Christus) zou Jezuïet (van Jezus) zijn, maar de Jezuïten waren ook niet bepaald de meest verdraagzamen aller christenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 20 dec 2010 22:16

Optimatus schreef:
meboy schreef:Aaargh! Ik wíl me niet eens meer christen noemen, laat maar! Ik ben dat doodanalyserende, zure, oordelende, harde, onvermurwbare gedoe zó zat!!!! Dat wil je niet weten...!

Toe, Meboy. Christen ben je omwille van Christus, niet omwille van andere mensen.
Bovendien, het alternatief voor christen (van Christus) zou Jezuïet (van Jezus) zijn, maar de Jezuïten waren ook niet bepaald de meest verdraagzamen aller christenen.

Messiaans Joods kan ook nog;)
Of Gnostisch/Theosofisch;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2010 22:25

T.A.F, als jij op deze manier mensen tot geloof wil brengen, verwacht ik een uiterst magere oogst.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 dec 2010 22:31

JeeWee schreef:Beetje triest schelpje, dat je zelfs zonder iets gezien te hebben, je oordeel al weer klaar hebt. Je baseert je mening slechts op wat je leest in de roddelrubrieken die je uiteraard slechts van de buren krijgt.
'Zaait aan alle wateren'. En dat is wat de EO doet. Met alle beperkingen van het publieke bestel, die er zijn.
Ze grijpen de kans om een breed publiek te breuken op de jongerenzender Ned.3
En dan kunnen wij alleen maar bidden dat God dit wil zegenen.
Probeer nou toch eens voorzichtig te zijn met je harde oordelen!

TAF heeft tenminste de durf om een oprecht geluid hier te laten horen, evenals Peter in de vragenrubriek.
Refoweb kan zachiesaan evangelieweb heten, iedereen komt in de hemel.
Wat worden mensen toch bedrogen voor de eeuwigheid !
Slapende maagden, die menen dat hun lamp brandt, ontwaakt !

Terug naar “Archief”