Spons schreef:marin schreef:Pasker zegt:
Hier maak je volgens mij toch wel een grote fout, op de zevende dag is het Sabbath, dus NIET de Sabbath is op de zevende dag.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is de Sabbath van de Here uw God.
Pasker dat begrijp ik niet goed, wil je dat even uitleggen? En dan met bijbelse argumenten.
Zes dagen zult gij of mag men arbeiden, daar zit het niet in, daar mag je een keus in maken, maar de wekelijkse sabbatdag tussen vrijdagavond zonsondergang en zaterdag zonsondergang is een heilige tijd die heeft God als een teken gesteld voor Zijn kinderen ... om trouw te zijn aan God en Zijn zegen te ervaren, daar kan geen menselijke instelling tegen op hoe goed ook bedoeld!
Ex 31,15
Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.
dan mag daar wel een zekere nuance in aangebracht worden, toch wel treurig dat men dan bij voor een baan bij de politie, brandweer, leger, verpleeg en ziekenhuizen een zekere dood tegemoet gaat ! En alle voorgangers in de kerken dan ... die worden tenslotte ook betaald.... als we het heel letterlijk zouden nemen he

Spons lees dit eens goed!!!
Toen Jezus Zich tot de Farizeeën wendde met de vraag of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, leven te redden of te doden, stelde Hij hen oog in oog met hun eigen verdorven bedoelingen.
Zij achtervolgden Zijn leven met haat, terwijl Hij velen het leven redde en waar geluk bracht.
Door de nutteloze opmerkingen van de joden opzij te zetten, eerde Christus de sabbat, terwijl zij die Hem aanklaagden, Gods heilige dag onteerden.
De Heiland onderhield de Sabbat en leerde Zijn discipelen die te onderhouden. Hij wist, hoe men de Sabbat moest vieren, want Hij had die Zelf ingesteld.
De Joodse leraars hadden veel
eigen verordeningen gemaakt aangaande het vieren van de Sabbat, en zij eisten, dat iedereen deze verordeningen zou gehoorzamen. Zij sloegen daarom de Heiland gade, om te zien wat Hij doen zou.
De Sabbat was niet ingesteld om een last voor de mens te zijn. Hij was bestemd om hem goed te doen en rust en vrede te geven. Daarom zei onze Here: "De Sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de Sabbat." Mark. 2 : 27.
En de Schriftgeleerden en de Farizeeën letten op Hem, of Hij op de sabbat genas, om een aanklacht tegen Hem te vinden.
Maar Hij kende hun overleggingen en zei tot de man, die de verschrompelde hand had: "Sta op en ga in het midden staan." En hij stond op en ging staan.
"Zo zei dan Jezus tot hen: Ik leg u de vraag voor of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of verloren te doen gaan? Toen zag Hij allen rondom Zich aan en zeide tot hem: Strek uw hand uit. Hij deed het en zijn hand werd weder gezond. En zij raakten volkomen hun verstand kwijt en spraken er met elkander over, wat zij Jezus zouden doen."
"Het is geoorloofd." Dat wil zeggen, het is volgens de wet. Jezus berispte de Joden nooit omdat zij Gods wet eerden, of omdat zij de Sabbat hielden.
Integendeel handhaafde Hij altijd de wet in al zijn volmaaktheid.
Toen Jezus de vraag deed: "Wat is geoorloofd op de Sabbat? goed te doen of kwaad te doen ? een mens te verderven of te behouden? toonde Hij, dat Hij in de harten der goddeloze Farizeeën lezen kon, die Hem beschuldigden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.