schelpje3 schreef:Klein gedeelte ? Toen de gehele mensheid

Er moesten er eerst genoeg komen om uit te "waaieren". Ik weet niet precies wanneer de rest van Azie en Europa aan de beurt kwam. Wel vroeg uiteraard, maar nog niet in de tijd van Genesis.
Azië/Europa is nog wel te doen. Ik denk eerder aan Zuid-Amerika. Het is toch een behoorlijke wandeling om daar te komen... Maar goed, off-topic.
Tja, die bijvrouwen. Salomo had er ook veel. Natuurlijk is dit niet goed te praten. De mensen in de bijbelse tijd waren eigenlijk dezelfde zoals wij. Met dezelfde fouten en zwakheden. Kain sloeg zn broer dood. Simson hield van een mooie vrouw. De zonde van Onan. Ach, niks nieuws onder de zon.
Niet goed te praten? Nee, nu niet meer, maar destijds blijkbaar geen enkel probleem. Die bijvrouwen dan...
Het zou ons tot troost en bemoediging moeten zijn. Ik dacht als kind wel eens: hoe kun je NIET geloven als je in de tijd van de rondwandeling van de Heere Jezus leefde ! Je ziet hem toch ! Maar Hij moest gekruisigd worden.
Als je in Lapland woonde, of Zuid-Chili...
Dus als God vandaag een bode zou zenden, zouden nog de meeste mensen niet geloven.
Geloven is aannemen van hetgeen je niet ziet, dus dat staat haaks op de wetenschap. Vandaar dat sommige studenten tijdens hun studie vastlopen, veel gebeurtenissen kunnen immers niet.
Ik geloof zeker niet dat geloofs haaks staat op wetenschap. Bepaalde letterlijke interpretaties misschien, maar als je de Bijbel in historisch-culturele context bekijkt is zelfs Genesis geen probleem voor gelovige wetenschappers. Maar goed, met de veranderende cultuur (met name het verleggen van de trouwdatum en de ontwikkeling van betrouwbare anticonceptie) moet de betekenis toch meeveranderen wil het maximaal behulpzaam blijven? Ik heb het idee dat voor sommigen de Bijbel in steen gehouwen staat, voor eeuwig en altijd goed, ongeacht tijd, cultuur, etc...