Riska schreef:Het is een 'vertaling' - let op de aanhalingstekens! - van het: "En het geschiedde"... in het Lucasevangelie (NBG'51). Als er staat "En het geschiedde" dan manifesteerde God zich op een bijzondere wijze. Het gebeurde... Het zijn altijd scharniermomenten. Zoiets. En daarmee spreekt hij wel veel mensen aan heb ik gemerkt. Er zijn veel mensen die zich in bepaalde dogma's niet meer kunnen vinden, omdat het totaal niet te rijmen valt met het dagelijkse leven en wat wij ervaren.
@TheKeimpe: ik noemde het 'gevaarlijk' om iets te zeggen ten gunste van Hendrikse, omdat dan wellicht gedacht zou worden dat het mijn gedachtegoed was. Ik ben Gereformeerd (en volgens een predikant 'gereformeerder dan de gereformeerden' omdat ik op een gegeven moment naar die kerk ben overgestapt) en er wordt, ook op dit forum nogal eens gedacht dat Gereformeerden allemaal geloven als Kuitert.
En dat doe ik dus niet, zoals ik mij ook niet kan vinden in de opvattingen van Hendrikse.
Maar of met name Hendrikse helemaal buiten het Bijbelse spoor gaat, ik durf het niet te zeggen... Daartoe is niet aan mij het oordeel.
Ik hou er niet van al te lichtvaardig te oordelen, maar Hendrikse gaat volledig buiten het bijbelse spoor. De Bijbel staat namelijk vol van God als bestaand persoon, als een actief betrokken God, die luistert, die onderhandelt, die straft en beloont, die zowel streng en rechtvaardig is, als ook vergevend en verzoenend, dat vergeven gaat dus zelfs zover dat Hij Zijn eigen Zoon gegeven heeft. Kijk naar het volk Israel in de woestijn, hoe God daar in al Zijn macht en Majesteit liet zien dat Hij is de "Ik ben die Ik ben". Een ieder die wat afdoet aan het reele bestaan van God, doet af aan de bijbel en gaat dus scheef. En als we kijken naar Kuitert, vorige week hoorde ik nog van een oude dominee, hoe Kuitert in de jaren 60 nog een degelijk gereformeerde dominee was, die dan wel zijn twijfels had bij bv het scheppingsverhaal uit Genesis, maar zei hij: mensen jullie hoeven niet bang dat het bestaan van Jezus met alles wat daarbij hoort, zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, de uitstorting van de heilige geest, in twijfel wordt getrokken. Nu inmiddels heeft Kuitert dat ook allemaal al lang aan de kant gegooid. Als je begint met twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Bijbel ga je, als God het niet verhoedt, gegarandeerd onderuit.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.