Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2010 14:40

Optimatus schreef:
TheKeimpe schreef:Mijn vraag staat nog steeds open aan je, Optimatus:

Maar mijn vraag was andersom: wordt dan binnen de gehele PKN een Bijbelse koers gevaren?

Niet meer of minder dan in andere kerken. Het probleem is, dat wat de een Bijbels vindt, de ander dat niet vindt en omgekeerd.

Varen leden die denken in de richting van ds. Hendrikse in jouw visie ook een Bijbelse koers?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 dec 2010 20:33

Dat is die God-ontkenner, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 dec 2010 21:32

Nee, dat is hij niet!
Gevaarlijk om me erin te mengen in dit opzicht. Maar Hendrikse ontkent niet dat God er is. Alleen anders dan meestal 'vertaald' wordt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 dec 2010 21:40

Riska schreef:Nee, dat is hij niet!
Gevaarlijk om me erin te mengen in dit opzicht. Maar Hendrikse ontkent niet dat God er is. Alleen anders dan meestal 'vertaald' wordt.

Hahaha...je bent me net voor. De titel van zijn boek zet heel Nederland op het verkeerde been.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2010 09:22

Hij stelt dat God niet bestaat, maar gebeurd, voor zover ik het heb kunnen volgen.

@Riska, waarom gevaarlijk om je hier in te mengen?

Toch ga je mijns inziens van het Bijbelse spoor af op het moment dat je ontkent dat God een Persoon is.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 16 dec 2010 10:55

TheKeimpe schreef:Hij stelt dat God niet bestaat, maar gebeurd, voor zover ik het heb kunnen volgen.
Yup...zo heb ik het ook begrepen.
TheKeimpe schreef:@Riska, waarom gevaarlijk om je hier in te mengen?

Toch ga je mijns inziens van het Bijbelse spoor af op het moment dat je ontkent dat God een Persoon is.

Voor de geinteresseerden: een samenvatting. Voor mij is de weg van Ds. Hendrikse ook niet _de_ weg. Maar hij ontkent God niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2010 15:24

Toch ontkent hij het bestaan van God wel...

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 16 dec 2010 15:33

TheKeimpe schreef:Toch ontkent hij het bestaan van God wel...

Mijn interpretatie van wat Ds. Hendrikse bedoeld (let wel...de mijne...ik zeg niet dat Ds. Hendrikse het precies zo bedoeld):
't Is net zo iets als de liefde. Ik ben er zeker van dat het bestaat *denkt aan vrouw en kinders*. Ik denk echter niet dat de liefde een fysiek te pakken ding is, zeg ... een persoon.
Er zijn natuurlijk tal van verschillen te bedenken tussen een dergelijke visie op God en de liefde. Maar goed...vergelijkingen gaan altijd maar deels op.

(Ik hoop dat je er wat van kan maken)
(Nogmaals....'t is niet mijn visie. Maar ik probeer me te verplaatsen in zijn gedachtegoed)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2010 16:45

Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar daarom denk ik ook dat hij het Bijbels spoor bijster is, omdat de Bijbel spreekt over God als persoon en niet als gebeurtenis.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 dec 2010 17:49

Het is een 'vertaling' - let op de aanhalingstekens! - van het: "En het geschiedde"... in het Lucasevangelie (NBG'51). Als er staat "En het geschiedde" dan manifesteerde God zich op een bijzondere wijze. Het gebeurde... Het zijn altijd scharniermomenten. Zoiets. En daarmee spreekt hij wel veel mensen aan heb ik gemerkt. Er zijn veel mensen die zich in bepaalde dogma's niet meer kunnen vinden, omdat het totaal niet te rijmen valt met het dagelijkse leven en wat wij ervaren.

@TheKeimpe: ik noemde het 'gevaarlijk' om iets te zeggen ten gunste van Hendrikse, omdat dan wellicht gedacht zou worden dat het mijn gedachtegoed was. Ik ben Gereformeerd (en volgens een predikant 'gereformeerder dan de gereformeerden' omdat ik op een gegeven moment naar die kerk ben overgestapt) en er wordt, ook op dit forum nogal eens gedacht dat Gereformeerden allemaal geloven als Kuitert.
En dat doe ik dus niet, zoals ik mij ook niet kan vinden in de opvattingen van Hendrikse.
Maar of met name Hendrikse helemaal buiten het Bijbelse spoor gaat, ik durf het niet te zeggen... Daartoe is niet aan mij het oordeel.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 16 dec 2010 21:00

Riska schreef:Het is een 'vertaling' - let op de aanhalingstekens! - van het: "En het geschiedde"... in het Lucasevangelie (NBG'51). Als er staat "En het geschiedde" dan manifesteerde God zich op een bijzondere wijze. Het gebeurde... Het zijn altijd scharniermomenten. Zoiets. En daarmee spreekt hij wel veel mensen aan heb ik gemerkt. Er zijn veel mensen die zich in bepaalde dogma's niet meer kunnen vinden, omdat het totaal niet te rijmen valt met het dagelijkse leven en wat wij ervaren.

@TheKeimpe: ik noemde het 'gevaarlijk' om iets te zeggen ten gunste van Hendrikse, omdat dan wellicht gedacht zou worden dat het mijn gedachtegoed was. Ik ben Gereformeerd (en volgens een predikant 'gereformeerder dan de gereformeerden' omdat ik op een gegeven moment naar die kerk ben overgestapt) en er wordt, ook op dit forum nogal eens gedacht dat Gereformeerden allemaal geloven als Kuitert.
En dat doe ik dus niet, zoals ik mij ook niet kan vinden in de opvattingen van Hendrikse.
Maar of met name Hendrikse helemaal buiten het Bijbelse spoor gaat, ik durf het niet te zeggen... Daartoe is niet aan mij het oordeel.

Ik hou er niet van al te lichtvaardig te oordelen, maar Hendrikse gaat volledig buiten het bijbelse spoor. De Bijbel staat namelijk vol van God als bestaand persoon, als een actief betrokken God, die luistert, die onderhandelt, die straft en beloont, die zowel streng en rechtvaardig is, als ook vergevend en verzoenend, dat vergeven gaat dus zelfs zover dat Hij Zijn eigen Zoon gegeven heeft. Kijk naar het volk Israel in de woestijn, hoe God daar in al Zijn macht en Majesteit liet zien dat Hij is de "Ik ben die Ik ben". Een ieder die wat afdoet aan het reele bestaan van God, doet af aan de bijbel en gaat dus scheef. En als we kijken naar Kuitert, vorige week hoorde ik nog van een oude dominee, hoe Kuitert in de jaren 60 nog een degelijk gereformeerde dominee was, die dan wel zijn twijfels had bij bv het scheppingsverhaal uit Genesis, maar zei hij: mensen jullie hoeven niet bang dat het bestaan van Jezus met alles wat daarbij hoort, zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, de uitstorting van de heilige geest, in twijfel wordt getrokken. Nu inmiddels heeft Kuitert dat ook allemaal al lang aan de kant gegooid. Als je begint met twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Bijbel ga je, als God het niet verhoedt, gegarandeerd onderuit.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 dec 2010 09:46

Sja de minimale zaken mijninziens om te kwalificeren als een juiste kerk :

*de algemene geloofsbelijdenis ten volle en gemeend kunnen beamen.
*erkennen dat elke god buiten Christus een AFGOD is, een demoon in vermomming
*erkennen dat iedereen die Christus niet aanneemd verloren zal gaan
*het onderstrepen dat Gods Wil in alles nageleefd dient te worden.
*de volledige erkenning van de bijbel als zijnde de Heilige schrift en volkomen juist en absoluut.
*dient zonder enige terughoudendheid de aanstoot van het kruis te prediken, en aan te sporen tot oprechte bekering, berouw en heiliging.

->
hiernaast volgen enkele toevoegingen ter verduidelijking
-een kerk die homohuwelijken inzegend is duidelijk buitenbijbels bezig en dient NIET Gods wil, en is dus geen ware kerk.
-een kerk die niet de exclusieviteit van Christus durft uit te spreken, ook niet

lees wel dit zijn slechts de MINIMALE grenzen.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 29 dec 2010 13:13

-een kerk die homohuwelijken inzegend is duidelijk buitenbijbels bezig en dient NIET Gods wil, en is dus geen ware kerk.

Bovenstaande is een mening gebaseerd op de bijbel.
Nergens in de bijbel staat dat een kerk die homohuwelijken inzegent buitenbijbels bezig is.

Buitenom of ik het met je eens ben over deze zaken, bepaalt deze zaak niet de essentie van de kerk.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 dec 2010 13:23

Jozo schreef:

Bovenstaande is een mening gebaseerd op de bijbel.
Nergens in de bijbel staat dat een kerk die homohuwelijken inzegent buitenbijbels bezig is.

Buitenom of ik het met je eens ben over deze zaken, bepaalt deze zaak niet de essentie van de kerk.

dat doet het dus wel.

-hoedjes
-rokken
-muziek
-kinder of volwassendoop
-zaterdag of zondag
-soort feestdagen
-armenius of gomarus
-wel of geen paus

hoewel allemaal belangrijke vraagstukken zijn niet direct bepalend in redding of niet.

homohuwelijken inzegenen is wel meteen einde verhaal.
zegen je die in, dan ben je GEEN goede kerk. maar verkondig je bij voorbaat leugenleer.

kan een praktiserend homo gered worden : NOOIT, tenzij hij zich berouwvol bekeerd van zijn boze weg.
maar als hij volhard in deze zonde zal hij voorzeker door Gods Toorn getroffen worden.
en elke kerk die niet hem waarschuwde hiervoor, en hierdoor deze persoon ongewaarschuwd ten onder liet gaan, zal in dit lot delen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 dec 2010 13:45

Wat zitten we weer op Gods rechterstoel...

Terug naar “Archief”