Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2010 15:37

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Dat snap ik, maar er wordt soms net gedaan alsof iedere puber vanaf het 15e jaar achter sex aanrent.
Als ik voor mezelf spreek, het duurde bij mij totdat ik mn 1e vriendje kreeg, op mn 18e, voordat ik echt ontdekte wat bepaalde gevoelens inhielden.
Nu zie ik het bij onze volwassen kinderen ook. Tuurlijk vertellen ze mij niet alles :wink: maar je krijgt als moeder snel genoeg door in hoeverre je kind hiermee bezig is. Bij ons zijn het laatbloeiers. (tot nu toe)

Dat zal dan wel erfelijk zijn. :wink:

Zou kunnen :D

Maar goed, dat is dus in jouw gezin zo het geval. In zijn algemeenheid gaat het niet altijd op, dat ben je toch hopelijk met me eens. In de huidige culturele situatie loopt de seksuele ontwikkeling niet meer gelijk met de relationele, omdat men op ongeveer hetzelfde moment geslachtsrijp wordt maar veel later trouwt. En nou wil ik niet haarkloven over 16/18 jaar, maar pak'm'beet 28. Mensen zat die dan nog niet zijn getrouwd, maar je kan moeilijk volhouden dat die mensen nog moeten ontdekken wat bepaalde gevoelens inhouden.

De vraag is wat dat voor gevolgen heeft. Probeer je de werkelijkheid in het steeds slechter passende Bijbelse keurslijf te drukken, of probeer je de Bijbelse betekenis zo opnieuw uit te vinden dat het wel weer behulpzaam is? Of zijn er nog andere opties?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 15:42

Ik loop echt niet met mn oogies dicht 8) Ik heb hier steeds van die lange lummels over de vloer, allemaal lekker aan de studie en wat komen ze hier doen ? dvdeetje kijken, gamen met play station en Wii. Ik hoor van geen meisjes, ook niet aanstaande, ze zijn druk met hun studie en op een bepaalde manier zelfs "kinderlijk". Ze zijn in de leeftijd van 18 - 20 jaar. Van hun moeders hoor ik hetzelfde, nee ik word voorlopig nog geen oma, aldus 1 van hen :lol:
Daarentegen de dochters ! Die hebben veelal rond die leeftijd dikke verkering.
Ach ja, de vrouwen lopen immers voor op de mannen :wink:

Nog een aanvulling: er is een vereniging in Nederland, van jonge stellen die elkaar beloven geen seks voor het huwelijk te hebben ! Wist jij dat ? Ik keek er nogal van op, maar heb daar toch wel respect voor ! Je moet het BEIDEN willen he, als de 1 meer wil dan de andere, wordt het natuurlijk niks.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 dec 2010 15:48

Waarom 'wordt het niks' als 1 van de 2 meer wil dan de ander? Als degene die meer wil de ander gaat dwingen tot meer wordt 't (mag ik hopen) niks met die relatie, maar als het goed is respecteer je de grenzen van de ander...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 16:52

Het wordt niks omdat je SAMEN die afspraak maakt. Dus als meneer toch wil, krijgt mevrouw het moeilijk. Wie gaat dan overstag ? Mevrouw toch ? Of houdt meneer zich uiteindelijk in ?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 dec 2010 16:57

dat hoeft niet...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 dec 2010 17:26

Je maakt idd. samen afspraken. Dat kan dus betekenen dat de 1 die geen moeite heeft met sex voor het huwelijk met zijn/haar partner afspreekt toch te wachten, omdat de partner dat wil. Dat kan prima werken en dan kan je dus wachten terwijl 1 van 2 dat niet nodig vindt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2010 17:39

schelpje3 schreef:Nog een aanvulling: er is een vereniging in Nederland, van jonge stellen die elkaar beloven geen seks voor het huwelijk te hebben ! Wist jij dat ? Ik keek er nogal van op, maar heb daar toch wel respect voor ! Je moet het BEIDEN willen he, als de 1 meer wil dan de andere, wordt het natuurlijk niks.

Vreseijk, om eerlijk te zijn. Waarom moet dat nou in een vereniging? Doet me een beetje denken aan de Amerikaanse gewoonte die aan het ontstaan is waarin de dochter de vader beloofd maagd te blijven, met maagdelijkheidsringen en al. Net even iets te 'creepy'.

Het zou natuurlijk wel een enorme grap zijn als op de jaarvergadering van die vereniging een paar lui het echt niet meer houden en de boel ontaard in een grote orgie :-$

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2010 17:39

schelpje3 schreef:Het wordt niks omdat je SAMEN die afspraak maakt. Dus als meneer toch wil, krijgt mevrouw het moeilijk. Wie gaat dan overstag ? Mevrouw toch ? Of houdt meneer zich uiteindelijk in ?

Andersom natuurlijk ook; vrouwen zijn toch ook wel eens gewoon *censuur*?

Joh, mag dat woordje niet? Wat goed... laat ik dan zeggen 'overvallen door lustige verlangens'... :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 dec 2010 18:26

Dat soort verenigingen en ringen en afspraken met vader vind ik ook een beetje ver gaan. Je bent gewoon zelf verantwoordelijk voor je seksualiteit en dat gaat op een gegeven moment niemand meer iets aan. Punt. En natuurlijk zijn het niet alleen mannen die in relaties verder willen dan de ander, ook vrouwen zitten vol hormonen.

Als je een relatie hebt, dan maak je als het goed is gewoon afspraken. Maar ja... ik kan me wel voorstellen, dat je nog zo goed kunt hebben afgesproken geen gemeenschap te hebben, maar dan toch op een gegeven moment... tja. Zelfs iedereen die als maagd het huwelijk ingegaan is, zal dit toch wel herkennen? Ik vond het in ieder geval weleens flink moeilijk, hoor 8)

@Mortlach: ik vraag me alleen wel iets af. In een eerdere post stelde je, dat je bij een serieuze relatie echt niet meer van plan was om dan nog helemaal tot het einde te wachten. Maar wat nu als je jouw droomvrouw ontmoet en een relatie met haar krijgt en zij wil wel degelijk wachten? Laat je haar dan gaan, of kies je ervoor om haar wens te respecteren?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2010 18:41

Galateia schreef:@Mortlach: ik vraag me alleen wel iets af. In een eerdere post stelde je, dat je bij een serieuze relatie echt niet meer van plan was om dan nog helemaal tot het einde te wachten. Maar wat nu als je jouw droomvrouw ontmoet en een relatie met haar krijgt en zij wil wel degelijk wachten? Laat je haar dan gaan, of kies je ervoor om haar wens te respecteren?

Dat is een lastige. Ik kan me lastig voorstellen dat mijn droomvrouw dat zou willen (het is mijn droomvrouw, toch?). Het zou niet echt bij het karakter passen, denk ik. Maar goed, er zijn een hele hoop meer manieren om seks te beleven (zeker mijn mijn interesses :-oo ) dan simpele penetratie. Daar kan ik wel zonder als het moet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 dec 2010 19:18

Mortlach schreef:
Galateia schreef:@Mortlach: ik vraag me alleen wel iets af. In een eerdere post stelde je, dat je bij een serieuze relatie echt niet meer van plan was om dan nog helemaal tot het einde te wachten. Maar wat nu als je jouw droomvrouw ontmoet en een relatie met haar krijgt en zij wil wel degelijk wachten? Laat je haar dan gaan, of kies je ervoor om haar wens te respecteren?

Dat is een lastige. Ik kan me lastig voorstellen dat mijn droomvrouw dat zou willen (het is mijn droomvrouw, toch?). Het zou niet echt bij het karakter passen, denk ik. Maar goed, er zijn een hele hoop meer manieren om seks te beleven (zeker mijn mijn interesses :-oo ) dan simpele penetratie. Daar kan ik wel zonder als het moet.

Maar het zou zomaar kunnen, dat die droomvrouw echt heel anders is op dit gebied dan je nu denkt. Ik dacht ook altijd dat ik met een grote sterke neger zou trouwen. Nou, ik ben toch echt al meer dan 10 jaar smoorverliefd op mijn toch echt hele blanke droomman 8)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2010 20:21

Galateia schreef:Maar het zou zomaar kunnen, dat die droomvrouw echt heel anders is op dit gebied dan je nu denkt. Ik dacht ook altijd dat ik met een grote sterke neger zou trouwen. Nou, ik ben toch echt al meer dan 10 jaar smoorverliefd op mijn toch echt hele blanke droomman 8)

Ja, maar goed, als je daarvan uitgaat, kan ik daar dus helemaal niks over zeggen. Laten we het zo zeggen dat voor mij bepaalde eigenschappen van mijn 'droomvrouw' wel vaststaan, simpelweg omdat er anders een enorme verandering in mij zou moeten plaatsvinden die ik mij niet kan voorstellen.

Maar goed, wat me net nog even te binnen schoot toen ik hieraan dacht... Wat probeert God nou eigenlijk te voorkomen met zijn gebod? Even buiten het hele 'overspel'-gebeuren om, want voor mij is seks binnen een langdurige, bestendige, monogame relatie in liefde en trouw geen overspel.

Men is zo gebrand op het voorkomen van penetratie, maar waarom eigenlijk? Cultureel gezien is het natuurlijk weer heel logisch: penetratie betekent de kans op zwangerschap, en dat wil je niet buiten een huwelijk om, om moeder en kind te beschermen. Helder. Nu is dat tegenwoordig geen probleem meer met meerdere keus uit voorbehoedsmiddelen (waar ik persoonlijk geen enkel moreel bezwaar tegen heb, ook niet tegen de pil en het spiraaltje). Dus daar kan het niet meer om te doen zijn.

Waarom hebben we dan seks? Voor de bijzondere intimiteitsbeleving. Is God daar dan tegen? (waarom zou Hij, maar goed...) Nu kan ik me genoeg dingen voorstellen die die intimiteitsbeleving evenaren en zelfs overstijgen, dus wat doe je daar dan mee?

Nee, het is me duidelijk dat deze richtlijn zijn maatschappelijke waarde dreigt te verliezen (aangenomen dat voorbehoedsmiddelen geen issue zijn), en dat is jammer. Ik ben namelijk wel van mening dat er zorgvuldig moet worden omgesprongen met seksualiteit, en dat dat vanuit de geestelijke kant ondersteunt mag worden. Probleem is dus alleen dat het dat niet meer doet. Het is zinloze frustratie of een reden onbezonnen aan een huwelijk te beginnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 20:29

De bijbelse bedoeling is: de man zal zijn ouders verlaten, dus trouwen ! en zijn vrouw aanhangen. Alle andere varianten zijn niet bijbels !

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 dec 2010 20:42

Zonder die discussie nou perse te willen heropenen: je ouders verlaten is niet per definitie hetzelfde als trouwen. En we weten ook allemaal, dat in die tijd trouwen wel iets anders was dan nu. Sommige mannen hadden zelfs meerdere vrouwen, of bijvrouwen, etc. Kunnen we het nu ook niet echt meer mee eens zijn.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 dec 2010 22:31

schelpje3 schreef:De bijbelse bedoeling is: de man zal zijn ouders verlaten, dus trouwen ! en zijn vrouw aanhangen. Alle andere varianten zijn niet bijbels !
ik snap anderen wel hoe ze er over denken maar in dit geval ben ik het met jou eens. Trouwens het trouwen van toen kan je niet vergelijken met nu. Het kwam er op neer dat er een bruidsschat werd gegeven. Tegenwoordig net zo in andere culturen en daar trouwen ze ook.

Galateia schreef:Als je een relatie hebt, dan maak je als het goed is gewoon afspraken. Maar ja... ik kan me wel voorstellen, dat je nog zo goed kunt hebben afgesproken geen gemeenschap te hebben, maar dan toch op een gegeven moment... tja. Zelfs iedereen die als maagd het huwelijk ingegaan is, zal dit toch wel herkennen? Ik vond het in ieder geval weleens flink moeilijk, hoor 8)
tuurlijk ik vond het ook moeilijk maar wij hadden samen de afspraak dat we het niet zouden doen. Puur om het feit dat ik, mocht ik toen zwanger raken, dan al zou moeten stoppen met werken. Bovendien wilde ik net met een studie beginnen. Achteraf ben ik gewoon blij met mijn keuze. Weet je, God is je legale derde persoon in je huwelijk. Samen (en met Hem!) zou je je leven moeten uitstippelen. En als jij (stellen) daarin verantwoording kan afleggen tegenover God dan is er niemand die kan oordelen. Afgezien van het feit dat ik nog steeds vind dat sex na het huwelijk hoort. Maar goed, daar heeft iedereen een eigen mening.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”