Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martien
Kapitein
Kapitein

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 14 dec 2010 11:20

Schipje schreef: Verder Jeewee: ik zit in een pkn gemeente waar homo's (denk ik) prima 'uit de kast' kunnen komen en er zit er geen een -bij mijn weten en we hebben een kleine gemeente- in de kerk.

Dus ze kunnen het in jouw gemeente gewoon zijn EN doen?

Ik vind dat dus 'door de strot douwen', dat er blijkbaar PERSE in elke gemeente een x aantal homo's MOETEN zijn! DAT is wat mij tegen de borst stuit.

Hm.... Voor zover ik weet zijn de cijfers van 1 op de 10 of 20 een statistisch gemiddelde. Daar zijn altijd uitzonderingen op, maar dat is dan niet zo waarschijnlijk.

Blijft de vraag naar het waarom van de felheid (ik zal t niet rekken, hoor. als t onderwerp klaar is, is t klaar).

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2010 11:46

Schipje schreef: Verder Jeewee: ik zit in een pkn gemeente waar homo's (denk ik) prima 'uit de kast' kunnen komen en er zit er geen een -bij mijn weten en we hebben een kleine gemeente- in de kerk. Ik vind dat dus 'door de strot douwen', dat er blijkbaar PERSE in elke gemeente een x aantal homo's MOETEN zijn! DAT is wat mij tegen de borst stuit.

Ook ik zit een PKN gemeente waar homo's uit de kast zouden kunnen komen. Hoewel een stevige bondsgemeente, is die ruimte er wel. En toch ken ik er in onze gemeente, waar bij een gemiddelde dienst toch zo'n 600 mensen zijn, maar twee.

Ik ga je niks door de strot duwen. Maar de feiten liggen gewoon anders.
Het is sowieso niet makkelijk om uit de kast te komen, ook buiten christelijke kringen. Probeer op uitzending gemist eens te kijken naar het programma dat gisteren (13.12) op Ned 2 werd uitgezonden 'Help, een homo in de klas'. Dat geeft een beetje weer hoe moeilijk het overal is.

En gelet op de vele harde oordelen uit het verleden, in in sommige kerken nog in het heden, is het al helemaal niet makkelijk om in de gemeente openlijk te bekennen dat je anders bent. Je zult maar 15 of 16 zijn en je weet van jezelf dat je homo bent. Weinig mensen zijn zo sterk, dat ze deze felheid aankunnen. Het feit dat ook hier op RW zo weinig mensen zijn die het aandurven om zich te uiten...

En echt, ik weet hoe groot de liefde is vanuit kerkenraden en van predikanten voor mensen die met dit gevecht zitten.

Nog niet zo lang geleden preekte ds. Liefting (Gereformeerde Bond) in de Bethlehemkerk in Delft over het thema homoseksualiteit n.a.v. Zondag 41 uit de HC.
Voor mij was het iets heel bijzonders. Het neemt m.i. elke voedingsbodem voor felheid weg.
De dienst is hier te downloaden.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2010 11:49

martien schreef:Blijft de vraag naar het waarom van de felheid (ik zal t niet rekken, hoor. als t onderwerp klaar is, is t klaar).

Ben bang dat het antwoord niet veel verder komt dan:
"onze normen en waarden"
"het voelt niet goed"
"de Bijbel veroordeelt.."

En dan nog hebben we geen antwoord kunnen vinden op de ongemene felheid t.a.v. dit onderwerp...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 dec 2010 12:56

ik denk dat het komt door a angst voor het onbekende en b omdat het bijna verplicht goed moet vinden, want ja anders ben je of achterlijk of ouderwets of veroordelend of niet liefdevol, of niet vergevend , of discriminerend of geen goed christen enz en dat treft je persoonlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 13:17

martien schreef:
JeeWee schreef:Verder Schelpje3, je vraagt je af waarom ik een topic open met de vraag waarom christenen zo onevenredig fel reageren op homoseksualiteit...
Maar kijk nou even naar jouw felle reacties en je geeft zelf het antwoord...

Wel, misschien wil Schelpje3 wat opschrijven waar die felheid dan vandaan komt...

Die felheid kwam op dat moment omdat JeeWee niet goed las. In ONZE gemeente !
En verder is het haar stokpaardje, met felheid aan de andere kant.
Bij ons in de gemeente weet ik van 2 mensen (niet bij elkaar behorend) die homofiel zijn, de 1 wel samenwonend, de ander niet. Ze worden normaal bejegend. Maar mogen niet deelnemen aan de sacramenten.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 14 dec 2010 15:08

schelpje3 schreef:Bij ons in de gemeente weet ik van 2 mensen (niet bij elkaar behorend) die homofiel zijn, de 1 wel samenwonend, de ander niet. Ze worden normaal bejegend. Maar mogen niet deelnemen aan de sacramenten.

Ach... Dat laatste is jammer. Dat is op zich discriminatie, denk ik?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 dec 2010 15:26

martien schreef:
schelpje3 schreef:Bij ons in de gemeente weet ik van 2 mensen (niet bij elkaar behorend) die homofiel zijn, de 1 wel samenwonend, de ander niet. Ze worden normaal bejegend. Maar mogen niet deelnemen aan de sacramenten.

Als ze het in praktijk (samenwonend) brengen niet, anders wel. Je mag daden veroordelen, personen niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 15:31

martien schreef:

Nee natuurlijk niet ! Je mag toch ook niet aan het H.A. als je gestolen hebt, of vreemd gaat ! In die lijn wordt homofilie in de kerken gesteld. Lees het formulier maar, wie niet aan kunnen en mogen !

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 dec 2010 15:40

schelpje3 schreef:
martien schreef:

Nee natuurlijk niet ! Je mag toch ook niet aan het H.A. als je gestolen hebt, of vreemd gaat ! In die lijn wordt homofilie in de kerken gesteld. Lees het formulier maar, wie niet aan kunnen en mogen !

Als een homo niet praktiserend homo is dan vind ik dat ook zeker discriminatie Schelpje! Dat kan je nooit goedpraten, wat moet God daar niet van vinden? Vraag ik me dan af...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 15:46

Ja geen idee eigenlijk ! Ik weet niet beter of dat is in alle kerken zo, rechterflank dan he ! In de PKN mag overgetrouwd worden, dus daar geen probleem op dit gebied. Maar het wordt als een zonde gezien. Misschien als iemand zich wel zo voelt, maar niet praktiserend is ? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Misschien dat iemand daar iets over kan zeggen ?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 dec 2010 16:00

Naar mijn weten wordt je in alle kerken (dus ook rechtse kerken) toegelaten tot het heilig avondmaal als je wel homo bent, maar het niet ´praktiseert´. Maar schelpje als ik het goed begrijp is dat bij jou in de kerk dus anders? Ik ben daar eerlijk gezegd wel verbaasd over.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2010 16:04

schelpje3 schreef: Je mag toch ook niet aan het H.A. als je gestolen hebt, of vreemd gaat ! In die lijn wordt homofilie in de kerken gesteld.

Ik blijf me vasthouden aan het topic: de ophef.
Je noemt steeds dingen waar dan ophef over zou zijn: gestolen, vreemdgaan...

Wat kan ik me de ophef goed voorstellen als je geboden overtreedt die God of naaste schaden of te kort doen.
Maar je zo onevenredig druk maken over iets wat geen van beiden doet?

Geen andere goden voor Mijn aangezicht :?: Logisch: Alle eer is voor God!
Geen gesneden beeld :?: Ja, laat God God en probeer Hem niet in een menselijk beeld te vatten! Daar is Hij te groot voor. Overigens maken we ons niet zo druk meer over die prachtige ikonen, of over de schilderijen van Rembrandt.
De naam des HEEREN niet ijdel gebruiken :?: Wat moet dat God pijn doen als je minachtend of vloekend over Hem spreekt. God is daar zo fel op en hoe makkelijk misbruiken we Zijn naam niet. Of laten we na er iets van te zeggen...
De sabbatdag heiligen :?: Weer geen egoïsten zijn en God alle ruimte geven om Hem te eren en te loven op die specilae dag die Hij apart heeft gezet.
Onze vader en moeder en onze overheden eren :?: Wat bescahdigen we anderen als we dat niet doen? God heeft ze niet voor niks voor ons uitgezocht!
Niet doodslaan :?: Kun je een ander nog erger beschadigen?
Niet echtbreken :?: Is ook zo logisch om degenee die je vertrouwt, niet los te laten en te pijnigen
Niet stelen :?: Afblijven! Je benadeelt de ander!
Geen valse getuigenis spreken :?: wat zijn we daar makkelijk in geworden he, en o wat kan het pijn doen.
Niet begeren :?: dat schaadt misschien nog het mist de ander. Samen weer over Wegwijs gaan lopen? Of die nog grotere auto uitzoeken?

En dan twee mannen of twee vrouwen die elkaar liefhebben omdat ze niet van het andere geslacht kunnen houden en daarin de Heere willen betrekken...
Ja ik begrijp dat het voor velen niet goed voelt. Vanuit de traditie, vanuit een natuurlijk gegeven dat man en vrouw 'passen' vanuit de bijbelteksten...

Maar ik begrijp niet dat dit zoveel meer hevigheid oproept dan alles wat hier boben staat en waar zo direct God en onze naaste wordt geschaad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 16:44

esli schreef:Naar mijn weten wordt je in alle kerken (dus ook rechtse kerken) toegelaten tot het heilig avondmaal als je wel homo bent, maar het niet ´praktiseert´. Maar schelpje als ik het goed begrijp is dat bij jou in de kerk dus anders? Ik ben daar eerlijk gezegd wel verbaasd over.

Ik weet het eerlijk gezegd niet ! Ik weet alleen van deze situatie, maar beiden gaan niet aan. Ik weet niet of dit uit hun vrije wil is, of niet mag !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2010 16:50

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef: Je mag toch ook niet aan het H.A. als je gestolen hebt, of vreemd gaat ! In die lijn wordt homofilie in de kerken gesteld.

Ik blijf me vasthouden aan het topic: de ophef.
Je noemt steeds dingen waar dan ophef over zou zijn: gestolen, vreemdgaan...

Wat kan ik me de ophef goed voorstellen als je geboden overtreedt die God of naaste schaden of te kort doen.
Maar je zo onevenredig druk maken over iets wat geen van beiden doet?

Geen andere goden voor Mijn aangezicht :?: Logisch: Alle eer is voor God!
Geen gesneden beeld :?: Ja, laat God God en probeer Hem niet in een menselijk beeld te vatten! Daar is Hij te groot voor. Overigens maken we ons niet zo druk meer over die prachtige ikonen, of over de schilderijen van Rembrandt.
De naam des HEEREN niet ijdel gebruiken :?: Wat moet dat God pijn doen als je minachtend of vloekend over Hem spreekt. God is daar zo fel op en hoe makkelijk misbruiken we Zijn naam niet. Of laten we na er iets van te zeggen...
De sabbatdag heiligen :?: Weer geen egoïsten zijn en God alle ruimte geven om Hem te eren en te loven op die specilae dag die Hij apart heeft gezet.
Onze vader en moeder en onze overheden eren :?: Wat bescahdigen we anderen als we dat niet doen? God heeft ze niet voor niks voor ons uitgezocht!
Niet doodslaan :?: Kun je een ander nog erger beschadigen?
Niet echtbreken :?: Is ook zo logisch om degenee die je vertrouwt, niet los te laten en te pijnigen
Niet stelen :?: Afblijven! Je benadeelt de ander!
Geen valse getuigenis spreken :?: wat zijn we daar makkelijk in geworden he, en o wat kan het pijn doen.
Niet begeren :?: dat schaadt misschien nog het mist de ander. Samen weer over Wegwijs gaan lopen? Of die nog grotere auto uitzoeken?

En dan twee mannen of twee vrouwen die elkaar liefhebben omdat ze niet van het andere geslacht kunnen houden en daarin de Heere willen betrekken...
Ja ik begrijp dat het voor velen niet goed voelt. Vanuit de traditie, vanuit een natuurlijk gegeven dat man en vrouw 'passen' vanuit de bijbelteksten...

Maar ik begrijp niet dat dit zoveel meer hevigheid oproept dan alles wat hier boben staat en waar zo direct God en onze naaste wordt geschaad...

JeeWee: een getrouwde man kan een buitenechtelijke vriendin ook heel erg liefhebben. Het gaat niet om de slechtheid van een homofiele relatie, het zijn tenslotte normale nette mensen, zoals ieder ander net mens ! Het gaat om het verbod van God ! Het mag niet ! Het is tegennatuurlijk. Dat het nu algemeen geaccepteerd wordt, is natuurlijk op zich wel fijn, net zoals ieder ander die de wet overtreedt, ook geaccepteerd wordt.
Ik ken heus de zonden van de refowereld wel hoor ! Die zijn net zo erg ! Maar het lijkt alleen niet zo erg, DAT is het verschil. Vooral de zonde van de scherpe tong, die vals en verdraaid spreekt, wordt in de bijbel zeer vaak genoemd en bron van veel kwaad.
Jij ziet 2 mannen die veel van elkaar houden, hoe kan dat nou fout zijn en veroordeeld worden met felheid ?
In jouw ogen is dat haaks op elkaar.
Dat bedoelde ik met pedofilie, HEEFT NIKS TE MAKEN MET HOMOFILIE, maar in de ogen van de pedo houden zij ook heel veel van kindjes en zullen hen nooit schade berokkenen. Ja, en toch is het zonde !
Een ieder zal moeten strijden tegen boezemzonden, wat het ook is ! En voor sommigen is dat misschien de andere geaardheid. Hoeveel transseksuelen en travestieten zijn er in de refogezindte ? Is daar wel eens onderzoek naar gedaan ? maar ja, dat is achter de voordeur tenslotte :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2010 17:57

schelpje3 schreef: JeeWee: een getrouwde man kan een buitenechtelijke vriendin ook heel erg liefhebben.
Ja, MAAR hij schaadt er zijn eigen vrouw mee. Dat is het grote verschil met twee mensen die van elkaar houden als ze niet gebonden zijn aan een ander.

schelpje3 schreef:Het gaat om het verbod van God ! Het mag niet ! Het is tegennatuurlijk.
Daar gaat het in dit topic níet over. Daar zijn andere topics voor. Feit is dat godvrezende mensen hier verschillend over denken. En zonder het met welke mening veplicht eens te moeten zijn, is het een feit dat de Bijbel op veel punten anders wordt geïnterpreteerd. En zeer zeker niet alleen op dit punt!
Hier, in dit topic staat de vraag centraal waarom deze 'zonde' waarbij geen ander wordt geschaad, zoveel meer weerstand oproept, dan de binnenkomer van jou hier boven

schelpje3 schreef: Ik ken heus de zonden van de refowereld wel hoor ! Die zijn net zo erg ! Maar het lijkt alleen niet zo erg, DAT is het verschil.
Misschien sla je onbedoeld hier wel heel erg de spijker op z'n kop: het lijkt alleen niet zo erg. Waarom is dat dan? Dát is de vraag!

schelpje3 schreef: maar in de ogen van de pedo houden zij ook heel veel van kindjes en zullen hen nooit schade berokkenen.
Je maakt weer dezelfde fout als hier boven en je noemt de crux van mijn betoog eerder: mensen die een huwelijk kapot maken, mensen die kinderen misbruiken schaden wél de ander. En dat weten ze zelf ook.

Terug naar “Archief”