schelpje3 schreef: Je mag toch ook niet aan het H.A. als je gestolen hebt, of vreemd gaat ! In die lijn wordt homofilie in de kerken gesteld.
Ik blijf me vasthouden aan het topic: de ophef.
Je noemt steeds dingen waar dan ophef over zou zijn: gestolen, vreemdgaan...
Wat kan ik me de ophef goed voorstellen als je geboden overtreedt die God of naaste schaden of te kort doen.
Maar je zo onevenredig druk maken over iets wat geen van beiden doet?
Geen andere goden voor Mijn aangezicht 
Logisch: Alle eer is voor God!
Geen gesneden beeld 
Ja, laat God God en probeer Hem niet in een menselijk beeld te vatten! Daar is Hij te groot voor. Overigens maken we ons niet zo druk meer over die prachtige ikonen, of over de schilderijen van Rembrandt.
De naam des HEEREN niet ijdel gebruiken 
Wat moet dat God pijn doen als je minachtend of vloekend over Hem spreekt. God is daar zo fel op en hoe makkelijk misbruiken we Zijn naam niet. Of laten we na er iets van te zeggen...
De sabbatdag heiligen 
Weer geen egoïsten zijn en God alle ruimte geven om Hem te eren en te loven op die specilae dag die Hij apart heeft gezet.
Onze vader en moeder en onze overheden eren 
Wat bescahdigen we anderen als we dat niet doen? God heeft ze niet voor niks voor ons uitgezocht!
Niet doodslaan 
Kun je een ander nog erger beschadigen?
Niet echtbreken 
Is ook zo logisch om degenee die je vertrouwt, niet los te laten en te pijnigen
Niet stelen 
Afblijven! Je benadeelt de ander!
Geen valse getuigenis spreken 
wat zijn we daar makkelijk in geworden he, en o wat kan het pijn doen.
Niet begeren 
dat schaadt misschien nog het mist de ander. Samen weer over Wegwijs gaan lopen? Of die nog grotere auto uitzoeken?
En dan twee mannen of twee vrouwen die elkaar liefhebben omdat ze niet van het andere geslacht kunnen houden en daarin de Heere willen betrekken...
Ja ik begrijp dat het voor velen niet goed voelt. Vanuit de traditie, vanuit een natuurlijk gegeven dat man en vrouw 'passen' vanuit de bijbelteksten...
Maar ik begrijp niet dat dit zoveel meer hevigheid oproept dan alles wat hier boben staat en waar zo direct God en onze naaste wordt geschaad...