Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

Berichtdoor parsifal » 16 nov 2010 13:12

Ik moet nogal eens hieraan denken

Afbeelding
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 13:26

pannenkoek schreef:
henkie schreef:
Jantjes schreef:Betreffende predikanten blijven liever (zo schrijven ze in de Saambinder) in het duister van de SV rond lopen zoals er vroeger ook mensen waren die de taal van de SV Bijbel niet begrepen. Maar…deze mensen worstelde er mee totdat de Geest Gods hun het vertelde en toen begrepen ze het.

Dat is een veel gehoord argument. Maar als je consequent bent, moet je de Bijbel dan gewoon in de grondtaal gaan lezen en helemaal niet met een vertaling werken.

Ja, dat zeg ik ook altijd. Vaak hoor je, 'ja, maar in de grondtaal staat....' En de schuingedrukte woorden in onze statenvertaling staan niet in de grondtaal, maar om de taal beter te snappen zijn ze er tussen gezet. Daar deed destijds niemand moeilijk over.
Taal leeft nu eenmaal. Nieuwe woorden komen er bij, en oude woorden verdwijnen.
Op het zendingsveld hebben ze ook een andere Bijbel. Daar staat niet 'zo wit als sneeuw.' ze weten niet wat sneeuw is. Daar staat 'zo wit als katoen'
Dat mag blijkbaar wel.
Hoe ze in de saambinder schrijven over de hsv vind ik ook tegenover ds Vreugdenhil niet netjes. Hij heeft er veel tijd in gestoken.

helemaal mee eens.
Niet alleen niet netjes, maar een waar christen geheel onwaardig.
geloof, hoop en liefde, waarvan de liefde de grootste is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 nov 2010 21:41

Nu heeft Ds. Vreugdenhil besloten om het niet hard te spelen. Misschien moeten wij ons dan ook niet laten gaan. Inhoudelijke kritiek okee, maar laat ook die kritiek in liefde gedoopt zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 nov 2010 09:26

parsifal schreef:Nu heeft Ds. Vreugdenhil besloten om het niet hard te spelen. Misschien moeten wij ons dan ook niet laten gaan. Inhoudelijke kritiek okee, maar laat ook die kritiek in liefde gedoopt zijn.

Het gaat hier niet alleen over Ds. Vreugdenhil, daarover alle loftuiting, maar het gaat hier ook over zijn collega’s predikanten in de zelfde kerkelijke denominatie.

Zij vinden bijvoorbeeld dat het woord ‘IJdelheid’ uit de Prediker is vervangen in de HSV door ‘vluchtigheid’, alles is even vluchtig. Waarom moest het woord ‘ijdelheid’ verdwijnen zo vragen de genoemde predikanten zich af. Ik durf te beweren dat de jeugd niets begrijpt van het woord ijdelheid in de Prediker. IJdelheid heeft van daag de dag een totaal ander betekenis als 400 jaar geleden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2010 09:50

parsifal schreef:Ik moet nogal eens hieraan denken

Afbeelding

Hehe..... :)

(sorry, het is toch grappig)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2010 20:50

Het valt nog mee dat ze meisje zeggen... Volgens mij staat dat nergens in de StatenVertaling... Daar staat volgens mij: maagd...

[serieus]
In alle voorzichtigheid wil ik de vraag stellen aan wie het nu ligt dat de HSV een splijtzwam is geworden... Ik heb geen zin om harde woorden over diverse dssen te spreken, maar ik heb de indruk dat tegenstanders niet altijd vies zijn van onzuivere argumentaties.
Daarentegen vond ik de benadering van ds. Clements in het RD van zaterdag een hele nette, hoewel ik inhoudelijk wel mijn vragen had en ds. Russcher overtuigender vond.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 dec 2010 20:09

TheKeimpe schreef:....Daarentegen vond ik de benadering van ds. Clements in het RD van zaterdag een hele nette, hoewel ik inhoudelijk wel mijn vragen had en ds. Russcher overtuigender vond.

De theoloog Maarten Wisse is het niet helemaal met je eens. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 dec 2010 10:05

De argumenten waren allesbehalve sterk, ben ik met Wisse eens. De rest van het verhaal slaat de spijker ook op z'n kop.

Wat ik uit het verhaal in het RD proef, is dat er ook wat moeite is met het feit dat de Gereformeerde Bond met het initiatief is begonnen. Waarbij ook vraagtekens worden gesteld bij de intenties. Ik hoop dat dit een individuele mening is want dat is natuurlijk kerkisme in de meest ernstige vorm.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2010 12:34

Het vreemde daaraan is, dat men een Nationale Synode verwerpt. Het zal dus nooit gebeuren dat in naam van alle kerken een opdracht wordt uitgevaardigd, omdat de onderlinge verdeeldheid zal blijven bestaan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2010 14:32

Cathy schreef:
TheKeimpe schreef:....Daarentegen vond ik de benadering van ds. Clements in het RD van zaterdag een hele nette, hoewel ik inhoudelijk wel mijn vragen had en ds. Russcher overtuigender vond.

De theoloog Maarten Wisse is het niet helemaal met je eens. :wink:

Uhm, zoveel verschillen we niet van mening hoor... Maar ds. Clements sprak niet over een duivelswerk, blablabla etcetera.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 13 dec 2010 18:43

Jantjes schreef:Het gaat hier niet alleen over Ds. Vreugdenhil, daarover alle loftuiting, maar het gaat hier ook over zijn collega’s predikanten in de zelfde kerkelijke denominatie.

Zij vinden bijvoorbeeld dat het woord ‘IJdelheid’ uit de Prediker is vervangen in de HSV door ‘vluchtigheid’, alles is even vluchtig. Waarom moest het woord ‘ijdelheid’ verdwijnen zo vragen de genoemde predikanten zich af. Ik durf te beweren dat de jeugd niets begrijpt van het woord ijdelheid in de Prediker. IJdelheid heeft van daag de dag een totaal ander betekenis als 400 jaar geleden.

pontificaal oneens!!!

de jeugd zou moeite hebben met de zogenaamde moeilijke woorden uit de bijbel????????. ik lach erom!!!
dezelfde jeugd ontwikkeld en leert iedere dag meerdere woorden middels SMS,Hyves enz enz...en dan is het nooit moeilijk of onbegrijpelijk.
de kern ligt veel dieper...........
. 1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

als we door de Heilige Geest dat onderscheid mogen krijgen, gaan we verlangen naar dat ouderwetse "moeilijke" woord van God. het wordt dan ook dierbaar, en we hebben helemaal geen nieuwe vertaling meer nodig omdat we gaan bidden......
HEERE, wilt U de woorden uitleggen in mijn hart?

en dan geeft Hij het verstand erbij om te kunnen begrijpen.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 13 dec 2010 19:12

Horeb schreef:pontificaal oneens!!!

de jeugd zou moeite hebben met de zogenaamde moeilijke woorden uit de bijbel????????. ik lach erom!!!
dezelfde jeugd ontwikkeld en leert iedere dag meerdere woorden middels SMS,Hyves enz enz...en dan is het nooit moeilijk of onbegrijpelijk.
. 1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

als we door de Heilige Geest dat onderscheid mogen krijgen, gaan we verlangen naar dat ouderwetse "moeilijke" woord van God. het wordt dan ook dierbaar, en we hebben helemaal geen nieuwe vertaling meer nodig omdat we gaan bidden......

Zucht.

Lach jij dan maar dat niemand de Bijbel meer leest, maar ik vind het bedroevend. Waarom lees je de originele SV niet meer, maar daar waar de woorden al aangepast zijn?

Je reactie is vreselijk naief. Jezus sprak ook niet met veel moeilijke woorden, maar in alle eenvoud en duidelijkheid (en ja, ook scherp). De HSV is niet ineens Jip en Janneke taal, ook bij deze vertaling heb je het licht van de Heilige Geest nodig.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 13 dec 2010 19:57

. 1 Kor 2,14

Jij leest ook gewoon de grondtekst? Misschien nieuw maar 400 jaar geleden was men het ook niet eens met de statenvertaling.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 dec 2010 22:50

. 1 Kor 2,14

Natuurlijk kunnen we een cursus oud-Nederlands gaan volgen om de SV beter te kunnen begrijpen. Maar ik steek die tijd liever in het bestuderen van de werkelijke inhoud van de Bijbel.
Met alle respect, maar ik zie mezelf bijvoorbeeld niet bidden: "HEERE, wilt U het woord 'murmureren' uitleggen in mijn hart?
Laten we gewoon een beetje nuchter blijven.

Je geeft zelf een schitterend voorbeeld van deze hele discussie met je tekst uit Korinthe. Ik zal niet lachen want heb het zelf ook vaak verkeerd gebruikt ;-)

Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. SV

Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden. HSV

Het gaat dus niet om begrijpen maar om aannemen en is hier helemaal niet van toepassing. Zie verder: http://refoweb.nl/vragenrubriek/16650/b ... -gods-zijn

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boekenstek » 13 dec 2010 23:21

Wie durft in dit topic belachelijk te doen over de SV? De Heere althans niet, Die heeft er zijn duizenden door onderwezen...... En met vrucht.

Laten we onze toon wat matigen...

Terug naar “Archief”