TheKeimpe schreef:T.A.F. schreef:Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.
Het geloof is ook tot aanstoot voor de wereld.
Verspreid het evangelie aan allen, zodat sommigen (de uitverkozenen) tot bekering mogen komen.
Het evangelie is voor de rest een aanstoot.
Terwijl anderen als de ware prediking niet prettig valt bij mensen, dan maar de prediking aanpassen.
Ik heb niet het verlangen nog het doel om in de smaak te vallen bij de wereld.
Ik heb er dus geen probleem mee dat ik aan dat beeld voldoe.
ik was eens een niet gelovige, en ik zou geen probleem met mij gehad hebben. (ik zou wel fel gediscusieerd hebben)
als anderen dat wel hebben, dan is dat om de boze in hen, omdat zij niet verkozen zijn, niet omdat mijn woorden niet juist zijn.
Hoi T.A.F.,
Ik meen dat je elders aangeeft dat je de kaders van de gergem te strak vindt, maar je wilt wel dat iedereen exact in jouw kaders past. ("niet omdat mijn woorden niet juist zijn")
Riska citeert niet zonder reden Paulus als hij stelt dat we nu met een spiegel in een duistere reden kijken, we weten iets, (ja veel, Gode zij dank), maar weten zeker niet alles en kunnen daarmee niet alles tot in detail zeker weten.
Verder zit je wel erg op Gods stoel als je zegt: "Wie het niet met mij eens is, is niet verkoren..." Staan T.A.F. en God op één lijn? Wie tot zijn dood niet voor God buigt, ja, daarvan zou je in alle voorzichtigheid de conclusie kunnen trekken, hoewel ik liever zou zeggen: "Tot aan de dood vijandig tegen God geweest," ipv "niet verkoren." Maar wie het niet met T.A.F. eens is, daar zou ik dit niet van durven zeggen.
@ T.A.F.
- zoals TheKeimpe al zegt is het heel gevaarlijk op Gods stoel te gaan zitten. Natuurlijk hebben we als christenen de plicht om het evangelie te verkondigen en dit ook eerlijk te doen, zonder erom heen te draaien. Maar ook als gelovigen kunnen we ondanks een levende relatie met God, heel erg fout zitten met onze mening. Helaas leven we ook als christenen met de gevolgen van de zonde in ons leven, waardoor ook in ons leven, ondanks het werk van de Heilige Geest sprake is/ kan zijn van een verduisterd verstand.
- Ten aanzien van de PKN neem ik de vrijheid om het totaal met je oneens te zijn. Ik ben er zelf geen lid van, maar onder meer vanwege een relatie en vanwege familie die er kerkt kom ik regelmatig in gereformeerde bondsgemeentes (onderdeel van de pkn) waar:
- voluit bijbels wordt gepreekt
- Jezus wordt voorgesteld als de Enige waar genade te vinden, aan wiens voeten je moet zijn, Hij geleden heeft en gestorven is voor onze zonden en ook weer is opgestaan!
- waar duidelijk stelling wordt genomen tegen zaken als homoseksualiteit e.d. Om misverstanden te voorkomen, deze gemeentes trouwen dus ook echt geen homo's en hebben hier ook geen verplichting toe vanuit de synode!!
Natuurlijk is er een vrijzinnige flank, waar ik mij totaal niet in kan vinden, waar Jezus wordt geloochend, waar het geloof eindigt in 1 grote vraag. (Nu is er niets mis met vragen, alleen Jezus geeft gelukkig radicale, liefdevolle antwoorden!). Maar deze flank is vele malen kleiner dan 60%. Sinds de kerkorde van 1951 is er in principe binnen de tegenwoordige pkn geen enkel probleem om als plaatselijke gemeente een duidelijk bijbelse koers te varen en ook binnen de synode zie je de laatste jaren een koerswijziging komen richting voluit belijdend christen zijn. Er worden stevige uitspraken gedaan tegen vrijzinnige gedachten, helaas durft men binnen de pkn hier geen persoonlijke consequenties aan te verbinden.
Dus concluderend:
Helaas is er een vrijzinnige flank en is het jammer dat de pkn hier niet duidelijker ingrijpt
Maar kan men als plaatselijke gemeente zeer duidelijk gemeente zijn zoals Christus heeft bedoeld. Als ik was opgegroeid en nu zou kerken in een gereformeerde bonds gemeente zou ik geen enkele reden hebben om weg te gaan. Ik voel mij zeer verbonden met deze broeders en zusters in het geloof.