Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor hazelaar » 08 dec 2010 16:29

TheKeimpe schreef:
T.A.F. schreef:
Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.

Het geloof is ook tot aanstoot voor de wereld.

Verspreid het evangelie aan allen, zodat sommigen (de uitverkozenen) tot bekering mogen komen.
Het evangelie is voor de rest een aanstoot.
Terwijl anderen als de ware prediking niet prettig valt bij mensen, dan maar de prediking aanpassen.
Ik heb niet het verlangen nog het doel om in de smaak te vallen bij de wereld.

Ik heb er dus geen probleem mee dat ik aan dat beeld voldoe.
ik was eens een niet gelovige, en ik zou geen probleem met mij gehad hebben. (ik zou wel fel gediscusieerd hebben)
als anderen dat wel hebben, dan is dat om de boze in hen, omdat zij niet verkozen zijn, niet omdat mijn woorden niet juist zijn.

Hoi T.A.F.,
Ik meen dat je elders aangeeft dat je de kaders van de gergem te strak vindt, maar je wilt wel dat iedereen exact in jouw kaders past. ("niet omdat mijn woorden niet juist zijn")
Riska citeert niet zonder reden Paulus als hij stelt dat we nu met een spiegel in een duistere reden kijken, we weten iets, (ja veel, Gode zij dank), maar weten zeker niet alles en kunnen daarmee niet alles tot in detail zeker weten.

Verder zit je wel erg op Gods stoel als je zegt: "Wie het niet met mij eens is, is niet verkoren..." Staan T.A.F. en God op één lijn? Wie tot zijn dood niet voor God buigt, ja, daarvan zou je in alle voorzichtigheid de conclusie kunnen trekken, hoewel ik liever zou zeggen: "Tot aan de dood vijandig tegen God geweest," ipv "niet verkoren." Maar wie het niet met T.A.F. eens is, daar zou ik dit niet van durven zeggen.

@ T.A.F.

- zoals TheKeimpe al zegt is het heel gevaarlijk op Gods stoel te gaan zitten. Natuurlijk hebben we als christenen de plicht om het evangelie te verkondigen en dit ook eerlijk te doen, zonder erom heen te draaien. Maar ook als gelovigen kunnen we ondanks een levende relatie met God, heel erg fout zitten met onze mening. Helaas leven we ook als christenen met de gevolgen van de zonde in ons leven, waardoor ook in ons leven, ondanks het werk van de Heilige Geest sprake is/ kan zijn van een verduisterd verstand.
- Ten aanzien van de PKN neem ik de vrijheid om het totaal met je oneens te zijn. Ik ben er zelf geen lid van, maar onder meer vanwege een relatie en vanwege familie die er kerkt kom ik regelmatig in gereformeerde bondsgemeentes (onderdeel van de pkn) waar:
- voluit bijbels wordt gepreekt
- Jezus wordt voorgesteld als de Enige waar genade te vinden, aan wiens voeten je moet zijn, Hij geleden heeft en gestorven is voor onze zonden en ook weer is opgestaan!
- waar duidelijk stelling wordt genomen tegen zaken als homoseksualiteit e.d. Om misverstanden te voorkomen, deze gemeentes trouwen dus ook echt geen homo's en hebben hier ook geen verplichting toe vanuit de synode!!

Natuurlijk is er een vrijzinnige flank, waar ik mij totaal niet in kan vinden, waar Jezus wordt geloochend, waar het geloof eindigt in 1 grote vraag. (Nu is er niets mis met vragen, alleen Jezus geeft gelukkig radicale, liefdevolle antwoorden!). Maar deze flank is vele malen kleiner dan 60%. Sinds de kerkorde van 1951 is er in principe binnen de tegenwoordige pkn geen enkel probleem om als plaatselijke gemeente een duidelijk bijbelse koers te varen en ook binnen de synode zie je de laatste jaren een koerswijziging komen richting voluit belijdend christen zijn. Er worden stevige uitspraken gedaan tegen vrijzinnige gedachten, helaas durft men binnen de pkn hier geen persoonlijke consequenties aan te verbinden.

Dus concluderend:
Helaas is er een vrijzinnige flank en is het jammer dat de pkn hier niet duidelijker ingrijpt
Maar kan men als plaatselijke gemeente zeer duidelijk gemeente zijn zoals Christus heeft bedoeld. Als ik was opgegroeid en nu zou kerken in een gereformeerde bonds gemeente zou ik geen enkele reden hebben om weg te gaan. Ik voel mij zeer verbonden met deze broeders en zusters in het geloof.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2010 16:50

Ik maak bezwaar tegen de claim dat alleen binnen de rechterflank Bijbelse koers gehouden wordt. Andere stromingen binnen de PKN varen eveneens een Bijbelse koers, maar een andere dan die der rechtsen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 08 dec 2010 17:16

Optimatus schreef:Ik maak bezwaar tegen de claim dat alleen binnen de rechterflank Bijbelse koers gehouden wordt. Andere stromingen binnen de PKN varen eveneens een Bijbelse koers, maar een andere dan die der rechtsen.

Beste Optimatus, mijn excuses als ik dat beeld heb geschapen. Ik heb persoonlijk alleen kennis mogen maken met de "rechterflank" waar wel een bijbelse koers werd gevaren en in mijn studententijd enige malen met een vrijzinnige gemeente waarin heel duidelijk geen bijbelse koers werd gevaren. Met andere stromingen ben ik niet bekend en heb ik dus ook geen oordeel over. Ik geloof je dan ook graag op je woord.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2010 19:36

Optimatus, hoever wil je gaan? Ik vrees dat je niet vol kunt houden dat overal binnen de PKN een bijbelse koers wordt gevaren, toch? Dus als je alles waar wel een bijbelse koers wordt gevaren de rechterzijde noemt...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2010 19:55

hazelaar schreef:
Optimatus schreef:Ik maak bezwaar tegen de claim dat alleen binnen de rechterflank Bijbelse koers gehouden wordt. Andere stromingen binnen de PKN varen eveneens een Bijbelse koers, maar een andere dan die der rechtsen.

Beste Optimatus, mijn excuses als ik dat beeld heb geschapen. Ik heb persoonlijk alleen kennis mogen maken met de "rechterflank" waar wel een bijbelse koers werd gevaren en in mijn studententijd enige malen met een vrijzinnige gemeente waarin heel duidelijk geen bijbelse koers werd gevaren. Met andere stromingen ben ik niet bekend en heb ik dus ook geen oordeel over. Ik geloof je dan ook graag op je woord.

Excuses aanvaard, ik hoop niet dat je dacht dat ik woedend zou zijn, dat was/ben ik uiteraard niet.

Binnen de PKN-gemeenten waar ik actief ben, wordt mijns inziens een Bijbelse koers aangehouden - hoewel wellicht de Geref. Bond daar anders over zou denken. Echter, ook buiten de rechterflank wordt Bijbelse koers gevaren, maar wellicht met andere interpretaties. Ik ben het namelijk niet eens met het idee dat de Geref. Bond als enige nog een Bijbelse koers aanhoudt. (ook in de richting van TK schrijf ik dit).

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 08 dec 2010 21:00

@ optimatus

Dan ben ik ondertussen wel benieuwd wat jij precies bedoelt met "wellicht andere interpretaties" en in hoeverre dat nog overeenkomt met het "varen van een bijbelse koers".

Over bepaalde randzaken kun je rustig een verschil van mening hebben, maar bij een "bijbelse koers varen" horen ook essentiele zaken als:

- Belijden dat Jezus Christus God en mens is
- belijden dat wij mensen in zonden gevallen zijn
- er alleen redding is in het bloed van de Heere Jezus
- ons levensdoel behoort te zijn: het navolgen van Jezus Christus

Zijn die andere stromingen naast de gereformeerde bond ook op die manier concreet zoals de bijbel concreet is? Zijn ze dat niet, maar blijven ze in het vage, dat er iets hogers is, dat we maar goed moet leven, dan varen ze absoluut geen bijbelse koers en heb je er als christen ook niets te zoeken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2010 08:20

Binnen de PKN-gemeenten waar ik actief ben, wordt mijns inziens een Bijbelse koers aangehouden - hoewel wellicht de Geref. Bond daar anders over zou denken. Echter, ook buiten de rechterflank wordt Bijbelse koers gevaren, maar wellicht met andere interpretaties. Ik ben het namelijk niet eens met het idee dat de Geref. Bond als enige nog een Bijbelse koers aanhoudt. (ook in de richting van TK schrijf ik dit).

Maar mijn vraag was andersom: wordt dan binnen de gehele PKN een Bijbelse koers gevaren?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 dec 2010 09:27

Een ‘Bijbelse koers’ op het water van de Bijbel lijkt niet moeilijk te zijn.

Maar ja…. die stuurlui hé… die staan nogal eens op de wal in plaats van op het schip en schreeuwen dat ze dan kunnen :mrgreen:

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 09 dec 2010 10:06

Ik ken aardig wat PKN gemeenten die geen ger. bond zijn en de punten belijden zoals hazelaar die noemt. Dit gaat van confessioneel, tot wat vroeger gereformeerd was.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 dec 2010 10:15

esli schreef:Ik ken aardig wat PKN gemeenten die geen ger. bond zijn en de punten belijden zoals hazelaar die noemt. Dit gaat van confessioneel, tot wat vroeger gereformeerd was.

Mijn buurman die niets met de kerk, van welke signatuur dan ook, te maken wil hebben belijd de punten van hazelaar ook.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2010 10:36

hazelaar schreef:@ optimatus

Dan ben ik ondertussen wel benieuwd wat jij precies bedoelt met "wellicht andere interpretaties" en in hoeverre dat nog overeenkomt met het "varen van een bijbelse koers".

Over bepaalde randzaken kun je rustig een verschil van mening hebben, maar bij een "bijbelse koers varen" horen ook essentiele zaken als:

- Belijden dat Jezus Christus God en mens is
- belijden dat wij mensen in zonden gevallen zijn
- er alleen redding is in het bloed van de Heere Jezus
- ons levensdoel behoort te zijn: het navolgen van Jezus Christus

Zijn die andere stromingen naast de gereformeerde bond ook op die manier concreet zoals de bijbel concreet is? Zijn ze dat niet, maar blijven ze in het vage, dat er iets hogers is, dat we maar goed moet leven, dan varen ze absoluut geen bijbelse koers en heb je er als christen ook niets te zoeken.

Het lijkt mij dat je niet kunt stellen dat de gereformeerde leer de enig ware christelijke leer is, laat staan dat de gereformeerde leer allesomvattend is. Voorbeeldje: het zalven van zieken met olie, in hoeveel gereformeerde kerken gebeurt dit? Het is een Bijbelse handeling.

Het belijden van zonden komt wekelijks voor in de eucharistie in alle kerken die zich katholiek noemen. Ik heb geen idee of dit ook in de orthodoxie of in evangelische gemeenten ook zo gaat.

Het liefhebben van God boven alles en de naaste als ons zelf (de grootste geboden!) worden bij ons in onze hervormde (midden-orthodoxe, want wij hebben nooit kant gekozen) gemeente regelmatig ten gehore gebracht.

Om maar wat te noemen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 dec 2010 10:37

Mijn vraag staat nog steeds open aan je, Optimatus:

Maar mijn vraag was andersom: wordt dan binnen de gehele PKN een Bijbelse koers gevaren?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 11 dec 2010 12:08

DE KERK VAN CHRISTUS EN HAAR KENMERKEN.

Eén van de grote struikelblokken voor de naar waarheid zoekende mensen, is de grote verdeeldheid onder de christenen. Het aantal van elkaar gescheiden kerken en gemeenschappen is in onze tijd onrustbarend groot. Nog erger is het, dat al deze kerken elkaar bestrijden met de Bijbel in de hand. Ieder van hen maakt er aanspraak op de ware kerk te zijn, terwijl in de leer en godsdienstige verrichtingen ze lijnrecht tegenover elkaar staan.
Dit maakt het voor vele niet christenen zeer moeilijk de ware gemeente van Jezus Christus te vinden.

Het moet ons bij een weinig nadenken wel duidelijk zijn, dat hier iets niet in orde is.
Het kan onmogelijk waar zijn, dat hetgeen de ene kerk als absolute waarheid aanprijst en noodzakelijk acht voor de zaligheid, door een ander als leugen en misleiding wordt beschouwd. Daar moet één van beiden fout zijn, tenzij dat het zo zou zijn dat God geen duidelijke openbaring van Zijn waarheid zou gegeven hebben en het aan ieder overgelaten is te geloven wat hem zelf goed dunkt.

Soms hoort men zeggen: och het komt er niet op aan welke kerk men toebehoort, wanneer men maar oprecht is. Maar ook al is men oprecht, dan kan men toch dwalen en op een dwaalweg zijn, is gevaarlijk. Het is daarom noodzakelijk te onderzoeken wat ook hier de Bijbel zegt van de kenmerken van de ware gemeente van Christus.
Johannes 17 : 21. Christus bad voor Zijn gemeente, dat ze allen één zouden zijn. „Opdat ze allen één zijn, gelijkerwijs Gij Vader in Mij en Ik in U, opdat ook zij in ons één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

Deze eenheid moet gebaseerd zijn op de duidelijke uitspraken van het Woord van God. Het tegenwoordige streven naar eenheid onder de christenen, gaat ten koste van vele compromissen en het ter zijde stellen van oude beproefde waarheden. Dit is niet de eenheid die Christus bedoelde. De ware eenheid zou dan tot stand komen wanneer alle kerken en stromingen het besluit zouden nemen om zich te richten naar het duidelijke Woord van God zonder menselijke toevoegsels en zoals er geschreven staat.
Lukas 4 : 1-13. ,,Er staat geschreven," was het machtige wapen waarvan Christus Zich bediende in de verzoekingen van satan.

KENMERKEN VAN DE WARE GEMEENTE.

De gemeente van Christus moet gebouwd zijn op het enige fundament van Jezus Christus en de Apostelen en Profeten.

Efeze 2 : 19-20. „Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is." Dit wil zeggen dat de ware gemeente van Christus alleen het door profeten en apostelen gepredikte woord als de grondslag van haar leer erkent. Helaas is het heden zo, dat vele leerstellingen in de kerken en gemeenschappen niet in overeenstemming zijn met deze grondslag.

Timotheus 3 : 12-13. „En ook allen die Godzalig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden. Doch de boze mensen en bedriegers zullen tot erger voortgaan, verleidende en wordende verleid."
De grote eindstrijd tussen satan en Christus zal gaan om de erkenning van het merkteken van het beest of de autoriteit van God door Zijn zegel te erkennen; de strijd tussen Sabbat en Zondag.
Daarom is één der belangrijkste kentekenen van de ware gemeente in onze tijd, dat deze de geboden van God en het getuigenis van Jezus bewaren.

De gemeente van Christus heeft een bepaalde boodschap aan de wereld, die beantwoordt aan de behoeften van de tijd en heen wijst op de wederkomst des Heren. Openbaring 14: 6_12

Door deze drievoudige boodschap wordt de wereld gewaarschuwd en opmerkzaam gemaakt op de ernst van de tijd en wordt een volk toe- en voorbereid voor de wederkomst van Christus.

Door haar trouw aan God en Zijn wet staat de ware gemeente afgezonderd van de wereld.
Zij wijst elk compromis met de wereld van de hand, en gelooft dat staat en kerk van elkaar gescheiden behoren te zijn. Vandaar dat zij zich ook niet mengt in politieke handelingen. Haar enige doel is God te dienen zoals Zijn Woord ons dit leert en in deze wereld een licht en een zout te wezen.

De ware kerk van Christus viert dus de Bijbelse Sabbat. Niet om door de werken zalig te worden, maar als een vrucht des geloofs en dankbaarheid voor de verkregen verlossing.

DE GEEST DER PROFETIE.

De Apostel Petrus beschouwde het profetische woord als het meest zekere fundament van zijn geloof. 2 Petrus 1 : 19,20.
Op dit fundament was de gemeente van God alle eeuwen door gebouwd. Met andere woorden, de gemeente van God moet zich kunnen identificeren op dit profetische woord. De gave der profetie was ten allen tijde de vastigheid waardoor in de stroom des tijds het werk van God stand hield en zijn richting bepaald zag.Amos 3 : 7: „Gewis, de Here zal geen ding doen, tenzij dat Hij zijn verborgenheid aan zijn knechten de profeten geopenbaard heeft".Spreuken 29: 18. „Als er geen profetie is, wordt het volk (van God zegen) beroofd: maar welgelukzalig is hij die de wet bewaart.
Daarom wordt van de laatste gemeente gezegd: dat zij als kenmerk van haar goddelijke zending draagt: Die de geboden Gods bewaren en het getuigenis van Jezus Christus hebben. Openbaring 12: 17.
Openbaring 19 : 10 leert ons wat we te verstaan hebben onder „de getuigenis van Jezus Christus". „De getuigenis van Jezus is de geest der profetie." Deze gave is wel een der meest uitzonderlijke giften die God aan Zijn gemeente geeft tot aan de tijd van het einde. Door de kennis van het profetische woord en doordat ze geleid wordt door de Geest der profetie worden de diepe waarheden van het woord van God ontsloten en verkrijgt de gemeente van de laatste tijd meerder licht en inzicht in het verlossingsplan.

VOLMAAKT IN DE WAARHEID.

De gemeente van Christus is niet samengesteld uit volmaakte of zondeloze mensen. Maar haar volmaaktheid bestaat daarin dat de volle waarheid welke God heeft geopenbaard door haar wordt aangenomen en aan de wereld voorgehouden wordt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 dec 2010 13:15

Van Dale:
pla·gi·aat het; o -aten het zich toe-eigenen vh geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken

Wikipedia:
Plagiaat is het overnemen van andermans werk zonder correcte bronvermelding. Hierbij wordt een werk van literatuur, wetenschap of kunst gebruikt en vervolgens gepubliceerd of vermenigvuldigd zonder vermelding van de oorspronkelijke auteur, waarbij de pleger van het plagiaat het doet voorkomen alsof dit zijn eigen oorspronkelijke werk is. Vaak gaat plagiaat samen met het schenden van het auteursrecht (piraterij), maar dat is niet altijd het geval.

Bron van de lap tekst:
http://www.agp-internet.com/alive/00000 ... 3ed35.html

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2010 22:56

TheKeimpe schreef:Mijn vraag staat nog steeds open aan je, Optimatus:

Niet meer of minder dan in andere kerken. Het probleem is, dat wat de een Bijbels vindt, de ander dat niet vindt en omgekeerd.

Terug naar “Archief”