mohamed schreef:Optimatus schreef:T.A.F. schreef:Kinderachtige reactie.
De NBV klopt gewoon niet, op grond van de Heilige Geest, en op grond van Theologie.
Als iemand anders zegt, dan moet ie dat uit zichzelf of uit een andere geest zeggen.
Jij vroeg me naar de beweegredenen van de vertalers en ik beantwoorde je.
Uiteindelijk gaat het om het eindproduct dat niet klopt, niet de vertaler die het maakten.
Wel is die vraag hoe die vertalers tot zó'n gedrocht konden komen wel belangrijk als je idd na die NBV te verbranden een WEL correcte vertaling wenst te maken.. om diezelfde fouten die tot dat gedrocht hebben geleid niet nog eens te maken.
Ik heb meer vertrouwen in mensen die de grondteksten kunnen lezen dan in fanatici die coute que coute aan een bepaalde vertaling hangen. Meestal hebben die mensen geen snars verstand van vertaalwerk of taalwetenschap, laat staan van de grondteksten en beroepen zij zich op secundaire en derhalve selectieve bronnen.
Het mag, hoor, ga je gang - maar pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben.
T.A.F. heeft een aantal verschillen getoond tussen de SV en de NBV welke vertalingen beide zijn overgezet door mensen die de grondteksten kunnen lezen. Dus ook al heeft hij die kennis niet en baseert hij zijn persoonlijke motivaties op vergezochte overtuigingen, dat verandert helemaal niets aan de feiten die hij heeft gepresenteerd. Van mij mag je hem zo zwart maken als je wilt en veeg je zijn hele betoog onder het grote kleed, maar erg sterk vind ik het niet. Want de verschillen die hij noemde zijn er namelijk wel, wat het bewijs is dat de mensen op wie jij je vertrouwen hebt gesteld niet eenduidig zijn. Waarom vertrouw je meer op de vertalers van de Minority Text dan de mensen die de Textus Receptus gebruiken als grondtekst? Immers, beide hebben zij de kennis en dus ook hun gegronde redenen.
Ik stem in met wat Galateia en Cicero schrijven: vertalen is interpreteren. De kennis van de grondtalen is in 2010 stukken groter dan in de zeventiende eeuw. Ik heb geen hoge dunk van het tergende fanatisme van T.A.F. aangaande de Statenvertaling en zijn soms totaal misplaatste aanvallen op alles wat daar van afwijkt. Er valt derhalve weinig zwart te maken wat zichzelf al zwartgemaakt heeft (op dat punt is T.A.F. een soort Wilders op gereformeerde grondslag).