Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 11:54

zoek zelf dit maar op in je bijbel :

*en als je je naaste betrapt op zondigen, vermaan hem opdat hij zich bekeerd!
*indien hij zich niet bekeerd en onwelwillend is van zijn boze weg te keren, breng zijn zaak voor de oudsten
*als hij ook bij de oudsten zich weigerd te bekeren, zul u zijn zaak voor de ganse gemeente brengen
*indien hij ook daar niet tot inkeer komt, stuur hem weg uit de gemeente
*verwijder zulken uit uw midden, voor zijn verderfelijke gedrag zich verspreid, want een rotte appel kan de gehele mand bederven

learsi schreef:
T.A.F. schreef:een persoon die actief homosexueel is, moet de kerk uitgegooid worden en de toegang ontzegd (dus niet alleen niet als lid niet toegelaten hij moet zelfs de deur niet eens binnen komen) tenzij hij zijn gedrag aanpast en de homosexuele relatie verbreekt en algemene schuldbelijdenis doet en voortaan die zonde laat.

Hoi T.A.F. probeer eens uit de bijbel aan te tonen, dat zo een persoon ¨uit de kerk gegooid¨ moet worden?

bij voorbaat dank en een hartelijke groet

Learsi

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 11:58

JeeWee schreef:
T.A.F. schreef: een persoon die actief homosexueel is, moet de kerk uitgegooid worden en de toegang ontzegd (dus niet alleen niet als lid niet toegelaten hij moet zelfs de deur niet eens binnen komen)

Echt een schande dat dit soort teksten hier nog te vinden zijn!

een schande dat er kerken zijn die dit niet doen, en mensen die hoewel ze zicht christen noemen deze stellingname niet steunen.
christen zijn betekend ZIJN WIL liefhebben.
Homosexualiteit (en dan doel ik dus op de actieve handeling) is een gruwel in Gods ogen..

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:01

Optimatus schreef:
T.A.F. schreef: een persoon die actief homosexueel is, moet de kerk uitgegooid worden en de toegang ontzegd (dus niet alleen niet als lid niet toegelaten hij moet zelfs de deur niet eens binnen komen)

En bedrijvers van andere zonden, zoals mensen die gevloekt hebben of gelogen (de PVV-fractie kan er over meepraten) of categorisch te hard rijden (en daarmee de wetten van de van God gegeven overheid willens en wetens negeren en overtreden)?

Kort gezegd: mogen zondaars naar de kerk komen?
Zo niet, dan wordt het vrij leeg...

zondaars die oprecht zich willen bekeren mogen naar de EREDIENST komen.
(ook mensen die keer op keer struikelen, al zou ik ze dan wel erg vermanend gaan toespreken en gaan vragen waar hun hart echt licht.. dat dit steeds weer gebeurd)
Mensen die bewust blijven leven in zonde, die dus bvb bewust samenwonen, bewust sex hebben voor het huwelijk, bewust homosexuele relaties doen, of ook maar iets anders bewust, waarvan zij weten dit mag niet, zonder de bereidheid zich hiervan te bekeren als zij hierop gewezen worden, die moet je idd ook verwijderen uit de gemeente. Iemand die bvb stelselmatig zwartwerkt.. bvb.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:02

God dienen.

Wullimpie schreef:
T.A.F. schreef:En dit is dus onder andere waarom ik de PKN zie als een kerk waar elke serieuze christen zo snel mogelijk weg moet.

*Homofilie is een afwijking.
-> iemand kiest er niet voor om die afwijking te krijgen, dat wil ik nog erkennen.

Echer
*Homosexualiteit is een keuze!
-> iemand kies er zelf voor om deze gruwel in Gods ogen uit te leven.

voor iemand met de homofiele afwijking is de enige christenlijke oplossing hier eerlijk over zijn tegen de gemeente, en kiezen om deze neiging levenslang te onderdrukken en alleen te blijven.

Een gemeente die anders predikt, is voor mij geen christenlijke gemeente.

een persoon die actief homosexueel is, moet de kerk uitgegooid worden en de toegang ontzegd (dus niet alleen niet als lid niet toegelaten hij moet zelfs de deur niet eens binnen komen) tenzij hij zijn gedrag aanpast en de homosexuele relatie verbreekt en algemene schuldbelijdenis doet en voortaan die zonde laat.

Wie mag er nog wel de kerk in van jou?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2010 12:06

T.A.F. schreef:zondaars die oprecht zich willen bekeren mogen naar de EREDIENST komen.
Aangezien een kerkdienst een openbare gelegenheid is, kun je iemand niet verwijderen uit een eredienst, tenzij zo iemand de dienst verstoort. Dus zelfs iemand die zich niet oprecht wil bekeren, mag naar een eredienst komen. Dat is des te meer zo, omdat we bekeerd worden door horen van het Woord en niet pas de kerk in mogen stappen als we bekeerd zijn.
Dat zou het paard achter de wagen spannen zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:09

Ik erken trouwens wel dat er te weinig aandacht is voor de strijd.

Ik kende een iemand die homo was, die de JUISTE keuze nam, namelijk alleen blijven.
Uit liefde voor God, wist hij ik kan en mag deze gevoellens NOOIT uitleven, dat is mijn kruis, en daar leef ik naar.
Hij ban ook om ervan bevrijd te worden..
(ik ken gevallen waar dat gebeurd is, maar in dit geval dus niet)
Voor zulke mensen moet er ruimte zijn om over hun strijd en moeite te praten..
En voor zo iemand heb ik diep respect.

Het zijn echter de homo's die hun gevoelens maar bot willen vieren die zelf veel van dit respect om zeep helpen.
(gevalletje je geeft een vinger... nemen hele hand)
Dat is ook geen goede zaak, en ik erken er is vaak te weinig ruimte om over gevoellens als dat te praten.
Ook bvb pedofilie.. das net zo'n taboe.. het uiten mag en kan net als homofilie nooit.. maar zouden mensen met die gevoellens er niet beter over praten?
Opdat zij het een JUISTE plek kunnen geven, terwijl hun HANDELEN en HART ertegeningaan en WEL Gods wil volgen?

Op homosexuele relaties is dus voor mij maar een antwoord : excommunicatie.
maar op homofiele gevoellens (wat een ziekte is, en we moeten meeleven met zieken) hoort ons medeleven.
laat duidelijk zijn dat ik niet harteloos ben, maar dat Gods wet en wil voor mij ondiscutabel is.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:12

elbert schreef:
T.A.F. schreef:zondaars die oprecht zich willen bekeren mogen naar de EREDIENST komen.
Aangezien een kerkdienst een openbare gelegenheid is, kun je iemand niet verwijderen uit een eredienst, tenzij zo iemand de dienst verstoort. Dus zelfs iemand die zich niet oprecht wil bekeren, mag naar een eredienst komen. Dat is des te meer zo, omdat we bekeerd worden door horen van het Woord en niet pas de kerk in mogen stappen als we bekeerd zijn.
Dat zou het paard achter de wagen spannen zijn.

Ik zou de EREdienst op zondag graag alleen voor leden (en aspirantleden) zien, met dus een gesloten deurbeleid.
en daarnaast bijbelstudiegroepen, inloophuizen, of doordeweekse diensten om geintereseerden en nog niet bekeerden te woord te staan.
(don't call us, we call you beleid)
Gezien dat een kerkgebouw privebezit is kan nog altijd mensen de toegang ontzegd worden, vrije toegang, behalve dan voor de mensen op de zwarte lijst.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2010 12:14

T.A.F. schreef:Mensen die bewust blijven leven in zonde, die dus bvb bewust samenwonen, bewust sex hebben voor het huwelijk, bewust homosexuele relaties doen, of ook maar iets anders bewust, waarvan zij weten dit mag niet, zonder de bereidheid zich hiervan te bekeren als zij hierop gewezen worden, die moet je idd ook verwijderen uit de gemeente. Iemand die bvb stelselmatig zwartwerkt.. bvb.

Ben jij zonder zonden? Ga jij niet door met zondigen ook al weet je soms dat het zonde is?
Kortom: Ben jij een heilige of zo? En je noemt nu een aantal dingen die te maken hebben met seks. Wat maakt jou er zo op gericht?
Vraag aan jou: ben jij helemaal vrij van het 'dienen van de mammon'? Helemaal vrij van 'het kwaadspreken'? om maar een paar dingen te noemen die de Heer aangeeft als zonde?
Of anderszins: Zou het kunnen zijn dat je een Schriftgeleerde bent die net als de Farizeeën regels lieten gelden voor liefdevol handelen?

Kortom: Jezus zegt: "wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen".

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:25

Riska schreef:
T.A.F. schreef:Mensen die bewust blijven leven in zonde, die dus bvb bewust samenwonen, bewust sex hebben voor het huwelijk, bewust homosexuele relaties doen, of ook maar iets anders bewust, waarvan zij weten dit mag niet, zonder de bereidheid zich hiervan te bekeren als zij hierop gewezen worden, die moet je idd ook verwijderen uit de gemeente. Iemand die bvb stelselmatig zwartwerkt.. bvb.

Ben jij zonder zonden? Ga jij niet door met zondigen ook al weet je soms dat het zonde is?
Kortom: Ben jij een heilige of zo? En je noemt nu een aantal dingen die te maken hebben met seks. Wat maakt jou er zo op gericht?
Vraag aan jou: ben jij helemaal vrij van het 'dienen van de mammon'? Helemaal vrij van 'het kwaadspreken'? om maar een paar dingen te noemen die de Heer aangeeft als zonde?
Of anderszins: Zou het kunnen zijn dat je een Schriftgeleerde bent die net als de Farizeeën regels lieten gelden voor liefdevol handelen?

Kortom: Jezus zegt: "wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen".

ik ben niet zonder zonde, maar ben wel gevoellig voor vermaning en wil verlost worden van die zondes. Graag zelfs, ik mis vaak de vermaning van mijn broeders..
De vraag waar is je hart echt.. waarom doe je dit nu alweer.. moet ook ik mezelf soms stellen.. het zou beter zijn als anderen die vaker stelden maar bij gebrek daaraan stel ik hem mezelf.. en ja ik worstel ermee.. ben ik gered? geen idee..
Ik weet wel dat meer dan wat dan ook ik verlang bevrijd te worden van alle driften, daden, gedachtes verlangens die niet naar Gods wil zijn, dat ik me gelukkig voel en gezegd als ik rein ben en DAT als de grootste gave van God zie.. bezig zijn met de hemel ben ik bijna niet.. het gaat mij niet om bevrijd te worden van de hel, dat is aan God en zou ik nog verdienen ook, maar ik dorst de genade om van de zonde zelf bevrijd te worden.. niet alleen van de schuld maar van alle boosheid die ertoe leid.

dit verlangen dat diep in me is, kenmerkt voor mij ware bekering.. bekering die mij gegeven is, verkozen is, dat besef ik me.
ook al worstel ik tegelijk omdat ik mezelf niet goed genoeg acht... omdat ik niet geheiligd genoeg ben.. ik zou zo graag volledig vrij zijn..

Als je echter jouw eigen problemen, zoals bvb het hebben van een relatie of iets anders.. belangrijker vind dan Gods wil.. DAN is dat een teken van een ander hart.. er is een valse bekering.. die niet diep smacht bevrijd te worden van de zonde, zelfs al zouden ze de hel nog krijgen, maar slechts bevrijd te worden van de straf van de zonde, van de hel. Velen prediken Christus als een bevrijder van de hel, inplaats van een bevrijder van zonde.
iemand die de Here waarlijk liefheeft, verlangt zijn wil.. en zou dus om te beginnen niet eens actief homo WILLEN zijn.. oh wellicht faalt hij elke week.. met de muisknop of met een jongen die hij kent.. maar het kan niet zo zijn dat hij het goedpraat...

aangaande die steen, ik voel mij onwaardig die op te pakken, en zonder verzet laat ik toe dat ze naar mij gegooid worden.. maar op grond van ZIJN volbrachte werk, genade alleen, moet ik die steen oppakken en gooien. niet in mijn kracht, maar in ZIJN kracht,

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2010 13:09

T.A.F. schreef:Ik zou de EREdienst op zondag graag alleen voor leden (en aspirantleden) zien, met dus een gesloten deurbeleid.
en daarnaast bijbelstudiegroepen, inloophuizen, of doordeweekse diensten om geintereseerden en nog niet bekeerden te woord te staan.
Gezien dat een kerkgebouw privebezit is kan nog altijd mensen de toegang ontzegd worden, vrije toegang, behalve dan voor de mensen op de zwarte lijst.
Ok, dus je wilt de drempel om de kerk binnen te komen nog wat hoger maken? Dat kan natuurlijk, maar historisch gezien (en dan bedoel ik dat tot en met de apostolische tijd) is het nooit de praktijk geweest om erediensten besloten te houden. Paulus liep toch ook gewoon de synagoge binnen op sabbat? En in de tijd van Augustinus liepen mensen tijdens de eredienst gewoon naar binnen en buiten. In jouw voorstel zou zoiets ondenkbaar zijn, maar de vroege kerk heeft altijd staande gehouden dat de roeping van de kerk in de wereld is, om mensen uit de wereld te behouden. Daarom dus die open deuren.
Achter een gesloten deurbeleid zit ook de gedachte dat je de zonde en de duivel buiten de deur kunt houden door een kerkdeur dicht te doen. Je weet toch hopelijk wel beter. Gods Woord is het enig probate middel om de zonde en de duivel te weerstaan, niet een al dan niet hardhouten deur. Zo'n gesloten deurbeleid is niet meer dan mensenwerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 13:37

elbert schreef:
T.A.F. schreef:Ik zou de EREdienst op zondag graag alleen voor leden (en aspirantleden) zien, met dus een gesloten deurbeleid.
Ok, dus je wilt de drempel om de kerk binnen te komen nog wat hoger maken? Dat kan natuurlijk, maar historisch gezien (en dan bedoel ik dat tot en met de apostolische tijd) is het nooit de praktijk geweest om erediensten besloten te houden. Paulus liep toch ook gewoon de synagoge binnen op sabbat? En in de tijd van Augustinus liepen mensen tijdens de eredienst gewoon naar binnen en buiten. In jouw voorstel zou zoiets ondenkbaar zijn, maar de vroege kerk heeft altijd staande gehouden dat de roeping van de kerk in de wereld is, om mensen uit de wereld te behouden. Daarom dus die open deuren.
Achter een gesloten deurbeleid zit ook de gedachte dat je de zonde en de duivel buiten de deur kunt houden door een kerkdeur dicht te doen. Je weet toch hopelijk wel beter. Gods Woord is het enig probate middel om de zonde en de duivel te weerstaan, niet een al dan niet hardhouten deur. Zo'n gesloten deurbeleid is niet meer dan mensenwerk.

ik snap je punt, en je historische achtergrond, is idd iets om over na te denken.. echter...
we weten ook dat waar je mee omgaat je mee word besmet.. als je de meest devoute vrome christen wekelijks naast mensen zet die stelselmatig net ff over de scheef gaan, zal het niet lang duren voor ze hem meetrekken.
door een gesloten deur belijd, kun je juist het zuivere Woord prediken, en voorkom je dat door derden niet zuivere koffie word geschonken;)
de gedachte die erachter zit bij mij is : zet 100 twijfelende refokids in een streng gecontroleerde omgeving, zonder de verhalen en verleidingen van de wereld en ze zullen netjes meelopen.. als ze dan volwassen zijn en de wereld wel zien... zijn ze zo sterk gevoed (of geindoctrineerd als je de negatieve term wenst te gebruiken) dat hun weerstand tegen die wereldse zaken dan veel groter is. (natuurlijk moet je ze dan wel daarop voorbereiden, dat word vaak nog vergeten)
90% of meer van hen zal in de kerk blijven als gevolg.

Zet zulke zelfde kids midden tussen de wereld, de gigantische kloof ervarend midden in hun kwetsbaarste periode met alle aanvallen van de wereld en ik zeg je, je mag blij zijn als 5% blijft hangen, en ws willen die nog allemaal hervormingen ook, zodat de zuiverheid van de kerk op termijn ook nog in het geding komt.

Wij zijn christenlijke soldaten, strijders voor God.. ik zie de kerk dan als de kazerne en de gereformeerde scholen als de militaire academie, een veilige afgeschermde plek om je voor te bereiden op de strijd daarbuiten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2010 14:09

T.A.F. schreef:de gedachte die erachter zit bij mij is : zet 100 twijfelende refokids in een streng gecontroleerde omgeving, zonder de verhalen en verleidingen van de wereld en ze zullen netjes meelopen.. als ze dan volwassen zijn en de wereld wel zien... zijn ze zo sterk gevoed (of geindoctrineerd als je de negatieve term wenst te gebruiken) dat hun weerstand tegen die wereldse zaken dan veel groter is. (natuurlijk moet je ze dan wel daarop voorbereiden, dat word vaak nog vergeten)
90% of meer van hen zal in de kerk blijven als gevolg.
Ik denk dat je hier een principieel punt aanhaalt, wat mijns inziens toch niet het goede antwoord geeft. Het probleem zit hem minder in de wereld zelf dan in de mens (in dit geval de refokids) zelf. Afbakening naar de wereld toe is daarom geen garantie dat ze in het goede spoor blijven lopen. Daarbij kan het waar zijn dat 90% voor het oog in de kerk zal blijven, maar hoe diep zit het dan met hun geloof en bekering? Niet zo diep, ben ik bang. Want de Bijbel leert ons dat alle mensen gevallen zijn en alle mensen geneigd zijn tot het kwade. Daarom zal elke afbakening naar de wereld, hoe goedbedoeld ook, hen er niet van weerhouden om toch de wereldse verleidingen op te zoeken. Een beetje nagaan wat er zoal onder reformatorische jeugd gebeurt, bevestigt dit, ook bij degenen bij wie de ouders/kerk proberen om hen daarvan te weerhouden.
Daarom is een hek om hen heen niet de oplossing.
Wat dan wel? Voorleven door de ouders, een levende relatie van hen met de Heere Jezus, liefde tot hun kinderen, een hartelijk gebed voor hen en een positieve aansporing om Hem ook na te volgen. Dat zijn vruchten die gezien worden, met name door jonge mensen. Want ze zien heel goed of het echt is of niet met het geloof van hun ouders. En als ze zien dat het echt is bij hun ouders, zijn ze zelf ook meer geneigd om dit voorbeeld na te volgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2010 14:49

T.A.F. schreef:
JeeWee schreef:

Echt een schande dat dit soort teksten hier nog te vinden zijn!

een schande dat er kerken zijn die dit niet doen, en mensen die hoewel ze zicht christen noemen deze stellingname niet steunen.
christen zijn betekend ZIJN WIL liefhebben.
Homosexualiteit (en dan doel ik dus op de actieve handeling) is een gruwel in Gods ogen..

Ik denk dat wij een verschillende definitie hanteren van wat een christen is. Een christen is in mijn optiek iemand die Christus als zijn Verlosser en Zaligmaker aanvaard heeft en zich kan vinden in de Geloofsbelijdenissen van Nicæa en Athanasius alsmede het Apostolicum.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 15:35

Optimatus schreef:Ik denk dat wij een verschillende definitie hanteren van wat een christen is. Een christen is in mijn optiek iemand die Christus als zijn Verlosser en Zaligmaker aanvaard heeft en zich kan vinden in de Geloofsbelijdenissen van Nicæa en Athanasius alsmede het Apostolicum.

Dat God bestaat is een feit, dat Christus redder is is ook een feit.
Dat weet de duivel ook. En alleen maar omdat je een zinnetje opgedreund hebt maakt je nog niet bekeerd.
Er kan geen bekering zijn zonder sterven, heilinging zonder streven Gods wil voor alles door alles en in alles te volgen.
Als je dat niet doet, heb je Hem nooit werkelijk aanvaard.

http://www.youtube.com/watch?v=U0tAfrPl ... re=related
Kijk dit filmpje maar eens.. dit filmpje heeft veel invloed op me gehad.. in mijn overstap van evangelisch naar gereformeerd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2010 16:24

Het is niet aan jou om te (kunnen) beoordelen welke relatie ik met Christus heb. Daar weet jij totaal niets vanaf.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”