HSV doet afbreuk aan Gods woord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2010 20:14

Faramir schreef:
mohamed schreef:Wel erg gemakkelijk om de bron in diskrediet te willen brengen zonder ook maar een inhoudelijk argument te geven waarom dat zo zou zijn.

Ach kom, jij neemt zo'n bron toch zeker zelf ook niet serieus. Lees dan eens wat er daadwerkelijk staat op die link van je. Via allerlei ketterijen (verdiep je eens in de katharen bijvoorbeeld) heeft een juiste schriftversie het overleeft tussen alle andere valse van de grote boze Kerk. Ja hoor, en een Gallisch dorpje bood dapper weerstand.

Ik citeerde het hele artikel toch niet? Het punt wat ik wilde maken is dat de Textus Receptus tot de Byzantijnse familie behoort, welke maar liefst 80% van de bewaarde handschriften vertegenwoordigt met de minste onderlinge verschillen. De Minority Text, oftewel de kleinere familie waar de Alexandrijnse geschriften toe behoren die jouw kerk gebruikt, hebben onderling veel meer verschillen. Wellicht zou je kunnen denken dat die afwijkingen er in zijn geslopen door louter toevalligheden, maar ik neig naar opzettelijkheid. Wellicht maakt mij dat een slechte waard en daarom ambieer ik ook geen baan in de horeca.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 nov 2010 20:19

mohamed schreef:
Faramir schreef:
mohamed schreef:Wel erg gemakkelijk om de bron in diskrediet te willen brengen zonder ook maar een inhoudelijk argument te geven waarom dat zo zou zijn.

Ach kom, jij neemt zo'n bron toch zeker zelf ook niet serieus. Lees dan eens wat er daadwerkelijk staat op die link van je. Via allerlei ketterijen (verdiep je eens in de katharen bijvoorbeeld) heeft een juiste schriftversie het overleeft tussen alle andere valse van de grote boze Kerk. Ja hoor, en een Gallisch dorpje bood dapper weerstand.

Ik citeerde het hele artikel toch niet?

Dat klopt, maar wat je citeert moet je wel in de context van het hele artikel plaatsen.
Het punt wat ik wilde maken is dat de Textus Receptus tot de Byzantijnse familie behoort, welke maar liefst 80% van de bewaarde handschriften vertegenwoordigt met de minste onderlinge verschillen. De Minority Text, oftewel de kleinere familie waar de Alexandrijnse geschriften toe behoren die jouw kerk gebruikt, hebben onderling veel meer verschillen.

Dat zou zomaar kunnen.
Wellicht zou je kunnen denken dat die afwijkingen er in zijn geslopen door louter toevalligheden, maar ik neig naar opzettelijkheid.

Dat is idd veel spannender.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2010 20:33

Faramir schreef:
mohamed schreef:Het punt wat ik wilde maken is dat de Textus Receptus tot de Byzantijnse familie behoort, welke maar liefst 80% van de bewaarde handschriften vertegenwoordigt met de minste onderlinge verschillen. De Minority Text, oftewel de kleinere familie waar de Alexandrijnse geschriften toe behoren die jouw kerk gebruikt, hebben onderling veel meer verschillen.

Dat zou zomaar kunnen.

Als het je onverschillig laat, wat boeit het je dan of iemand de Statenvertaling leest?
Faramir schreef:
mohamed schreef:Wellicht zou je kunnen denken dat die afwijkingen er in zijn geslopen door louter toevalligheden, maar ik neig naar opzettelijkheid.

Dat is idd veel spannender.

Zo spannend vind ik het niet en het doet er ook niet toe, de feiten liggen er nu eenmaal zo en daarom gebruik ik liever de Statenvertaling.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 nov 2010 20:50

mohamed schreef:Als het je onverschillig laat, wat boeit het je dan of iemand de Statenvertaling leest?

Het boeit mij eigenlijk helemaal niet wat voor een vertaling iemand leest. Wat me wel boeit is dat de ene vertaling afgeschoten wordt en dat men liever blijft bij een hele oude vertaling met een taalgebruik die vandaag de dag niet meer voorkomt. Het boeit mij enorm dat een bijbelvertaling zo'n twistpunt is binnen bepaalde gemeenten/stromingen dat mensen er blijkbaar uit moeten stappen indien ze gebruik willen maken van een nieuwe vertaling.

Ik kan mij voorstellen dat in de dienst wordt bepaald dat er altijd uit vertaling x wordt gelezen. Maar mensen mogen vandaag de dag thuis toch een vertaling naar keuze hanteren lijkt mij dan.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 nov 2010 12:38

Jantjes schreef:Ik heb niks tegen de drie formulieren van enigheid maar zijn wel met een bepaald doel en bepaalde omstandigheden geschreven die je niet uit het oog moet verliezen.

Je bedoelt zeker de 3 formulieren van ONenigheid..? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (Let op de 3 smileys... :-oo )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2010 19:37

Faramir schreef:Leuke site voor verhalen van het kaliber Da Vinci Code. Wellicht een bron van inspiratie voor Dan Brown.

Jaja... The Estates' Translation.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 nov 2010 18:45

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Ik heb niks tegen de drie formulieren van enigheid maar zijn wel met een bepaald doel en bepaalde omstandigheden geschreven die je niet uit het oog moet verliezen.

Je bedoelt zeker de 3 formulieren van ONenigheid..? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (Let op de 3 smileys... :-oo )

=D>
Inderdaad want ze zijn wel door ONenigheid ontstaan.

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 nov 2010 18:49

dit is een van de aanslagen van de vorst der duisternis op jonge mensen.

Dat is de mening van de Ger.Gem. op de HSV.

http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... t_1_518391

Let u eens op het beantwoorden van de vragen, oftewel het is helemaal geen antwoord op de vragen die gesteld worden, wat een misleiding.

Ach, laat de jeugd maar in het duister met de onbegrijpelijk SV Ger.Gem.
Kan u hoog van de troon (preekstoel) vertellen hoe het is uit de Dordse leerregels, Catechismus, oudvaders, dogma 's, enz. kan de Bijbel gesloten blijven #-o

.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 29 nov 2010 19:07

In het ND gelukkig ook positieve geluiden van de HSV.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 29 nov 2010 20:01

Jantjes schreef:dit is een van de aanslagen van de vorst der duisternis op jonge mensen.

Let u eens op het beantwoorden van de vragen, oftewel het is helemaal geen antwoord op de vragen die gesteld worden, wat een misleiding.

Kan u hoog van de troon (preekstoel) vertellen hoe het is uit de Dordse leerregels, Catechismus, oudvaders, dogma 's, enz. kan de Bijbel gesloten blijven #-o

.

Nou inderdaad, ongelofelijk! Ik citeer:

"Ik zeg het in alle voorzichtigheid: dit is een van de aanslagen van de vorst der duisternis op jonge mensen.”

Daarop zeg ik (ook met alle voorzichtigheid) dat mensen die zulke uitspraken doen een aanslag van de duivel in de hand werken op jonge mensen die willen weten wat het evangelie hen te zeggen heeft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2010 20:08

Jantjes schreef:dit is een van de aanslagen van de vorst der duisternis op jonge mensen.

.

Dit vind ik toch mooi hoor:

Het is stil en donker geworden wat betreft de bevindelijke doorleving van het Woord des Heeren. We willen de dingen snel en gemakkelijk opnemen. Ik ontken niet dat er een taalkloof is en dat er moeilijkheden zijn, en dat daarover geworsteld wordt, maar het probleem is: hoe los je die op? Niet met een herziening. Wat staat ons verstaan van Gods Woord in de weg? Dat is ons 
verduisterd verstand en ons boze hart.

Volgens die redenatie zou je de Bijbel zelfs in Egyptische hierogliefen kunnen vertalen of hexadecimale code, dan is die taalkloof pas echt groot en de worsteling des te groter. Hoe los je de taalkloof op? Niet met een herziening? Oké, het probleem is het verduisterde hart, maar daar kun je als mens niets aan doen (hooguit bidden dat God er iets aan doet). Het is wel typisch dat van een oplosbaar probleem een onoplosbaar probleem wordt gemaakt.

Mooi is ook dat er zo gehamerd wordt op de inspiratie van de heilige geest aan de originele vertalers van de SV. Dat waren godsvrezende theologen. Alsof de moderne vertalers allemaal halve atheïsten zijn. het zal je maar worden gezegd.

tot slot:

Laten we vasthouden aan het onveranderlijke Woord des Heeren.”

Dat Woord is dan wel een keer van het Hebreeuws, Aramees en Grieks naar het Nederlands veranderd. maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk. Gewoon allemaal de brontalen leren lezen. Die hele reformatie met de Bijbel in de volkstaal was nergens goed voor! :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 29 nov 2010 20:18

[/quote]

Het is wel typisch dat van een oplosbaar probleem een onoplosbaar probleem wordt gemaakt.

[/quote]

Heel scherp opgemerkt! En juist door steeds barrières te creëren houd je jongeren (en geloof me ook ouderen) weg bij het Woord van God. En wie wil nou juist het Woord gesloten houden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 nov 2010 14:23

Optimatus schreef:
Faramir schreef:Leuke site voor verhalen van het kaliber Da Vinci Code. Wellicht een bron van inspiratie voor Dan Brown.

Jaja... The Estates' Translation.

Overigens heb ik naar meerdere bronnen verwezen, maar in het vervolg niet meer ergens om vragen als je het antwoord niet wilt horen, afgesproken? Dat is namelijk een beetje vervelend en ik erger mij daar aan.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 01 dec 2010 11:26

Het grappige is dat soortgelijke discussie ook plaatsvonden toen de statenvertaling er kwam. Ook bijvoorbeeld bij vertalingen/moderniseringen van de king james version zijn soortgelijke discussies geweest. De geschiedenis herhaalt zich :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Twitter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Twitter » 01 dec 2010 11:53

ja, en blijkbaar hebben we er niets van geleerd!

sommige dominees durven zelfs te beweren dat de HSV een list van satan is.... :(

ds. A. Kort van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland schreef:"Persoonlijk zie ik deze als een list van de duivel. Toen het hem niet lukte een bepaald deel van het kerkelijke leven door die nieuwe, in het oog lopende, valse vertalingen te beïnvloeden, nam hij de SV zelf ter hand.
Hij gaat knoeien met de vertaling, die zo tot rijke zegen voor het Nederlandse volk geweest is en gebruikt daarvoor onze eigen mensen,"

Terug naar “[Religie] - Open forum”