Het celibaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Het celibaat

Berichtdoor Pasker » 25 nov 2010 00:17

Riska schreef:Ja, wijsheid komt van boven. Maar waar we het hier over hebben is dat er mensen zijn (van beneden dus, gewoon aardse stervelingen) die menen een ander hun regels te mogen opleggen, omdat ze nu eenmaal een leidinggevende functie hebben. Of die regels overeenstemmen met Gods regels is de vraag.

Dat is inderdaad de vraag.
Wat te denken van de volgende tekst van Paulus in 1 Kor. 32
Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen. 33 Maar hij, die getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan aardse zaken, hoe hij zijn vrouw zal behagen, en hij is verdeeld.
Zou de Kerk volgens jou dan niet de eis mogen stellen en de voorkeur geven aan hen die NIET getrouwd zijn waardoor zij zich beter aan de Geestelijke zaken kunnen wijden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 00:20

Niet als dit leidt tot het friemelen aan kinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 nov 2010 08:56

Pasker schreef:Zou de Kerk volgens jou dan niet de eis mogen stellen en de voorkeur geven aan hen die NIET getrouwd zijn waardoor zij zich beter aan de Geestelijke zaken kunnen wijden?
niet de eis, wel voorkeur.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 25 nov 2010 17:56

Riska schreef:
Pasker schreef:Zou de Kerk volgens jou dan niet de eis mogen stellen en de voorkeur geven aan hen die NIET getrouwd zijn waardoor zij zich beter aan de Geestelijke zaken kunnen wijden?
niet de eis, wel voorkeur.

En jij spreekt deze woorden door de Heilige Geest?

Riska

Berichtdoor Riska » 25 nov 2010 18:20

Waar slaat dat nou weer op?
Ik kijk wel uit om te zeggen dat ik woorden spreek door de Heilige Geest. Ik heb de waarheid niet in pacht en heb geleerd dat je grote bescheidenheid moet betrachten als het gaat om iets te zeggen in naam van God of geleid door de Heilige Geest.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 nov 2010 21:02

Faramir schreef:Dat zou kunnen, maar katholieken gaan er van uit dat indien de bischoppen samenkomen voor een concilie dat er dan leiding is van de heilige Geest. Ook protestanten geloven dat overigens aangezien ze de eerste concilies ook aannemen.

Daar kun je van uit gaan; maar het is wel belangrijk of dat ook werkelijk zo is, dat er dan leiding van de Heilige Geest is; daar zul je toch zekerheid over moeten/willen hebben?...........Maar misschien vindt jij dat geen probleem als je daar geen zekerheid over hebt? Zou het kunnen zijn, dat jij er van uit gaat, dat de Heilige Geest leiding geeft, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is?...............

......Ik geloof dat de leiding van mijn kerk (altijd) geleid wordt door de Heilige Geest. En omdat ik dat geloof is dat dan ook zo?.............

Hoe weet jij nu, of de bisschoppen door de Heilige Geest geleid worden?

h.g.

Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 nov 2010 21:58

Optimatus schreef:Niet als dit leidt tot het friemelen aan kinderen.

Dat doet het dan ook niet. Er is geen enkel onderzoek dat daarop wijst en ik vind het bijzonder jammer dat je met dit soort laster denk te moeten scoren.

http://cicero.de/97.php?ress_id=9&item=4907

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 nov 2010 22:07

learsi schreef:
Faramir schreef:Dat zou kunnen, maar katholieken gaan er van uit dat indien de bischoppen samenkomen voor een concilie dat er dan leiding is van de heilige Geest. Ook protestanten geloven dat overigens aangezien ze de eerste concilies ook aannemen.

Daar kun je van uit gaan; maar het is wel belangrijk of dat ook werkelijk zo is, dat er dan leiding van de Heilige Geest is; daar zul je toch zekerheid over moeten/willen hebben?...........

Zekerheden heb je niet, ook niet of God überhaupt bestaat.
Maar misschien vindt jij dat geen probleem als je daar geen zekerheid over hebt? Zou het kunnen zijn, dat jij er van uit gaat, dat de Heilige Geest leiding geeft, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is?...............

Er kan van alles natuurlijk. In principe kan ik ook nu denken dat ik daadwerkelijk leef terwijl ik al een tijdje gevangen zit in de matrix.
......Ik geloof dat de leiding van mijn kerk (altijd) geleid wordt door de Heilige Geest. En omdat ik dat geloof is dat dan ook zo?.............

Natuurlijk niet. Jouw kerkgemeenschap leert immers niet de Waarheid. Er is immers maar 1 waarheid, maar ik kan me voorstellen dat jij vanuit jouw perspectief net het omgekeerde denkt en dat zal ik respecteren. Ik verplaats mij zelfs regelmatig in de anders gelovige om het van hun kant te bekijken, dat makt een discussie ook veel aangenamer en zorgt voor begrip. Maar enige empathie ontbreekt vaak bij de protestantse broeders en zelden verlaten zij hun eigen denkkaders en plaatsen die denkkaders maar al te graag op en om anderen om vervolgens de ander te veroordelen. Op zich ook best fascinerend.
Hoe weet jij nu, of de bisschoppen door de Heilige Geest geleid worden?

Daar geloof ik heilig in, tenminste wanneer zij in concilie zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 nov 2010 22:14

Riska schreef:
Faramir schreef:Ja, en? Als de keuze van een priester nou eenmaal zo gevallen is dan is daar niets aan te doen. Dat het voor de geloofsgemeenschap een spijtige beslissing is lijkt me logisch. Evengoed is het spijtig voor een protestantse geloofsgemeenschap als een dominee het bijltje erbij neergooit.
Een dominee doet dat bv. omdat hij het werk niet meer bevredigend vindt, iets anders gaat doen.
Een priester die gaat trouwen wordt verplicht het ambt neer te leggen. Kwestie van al dan niet vrije keuze.

Indien een dominee een homoseksuele relatie aangaat kan hij/zij ook geen dominee blijven. Ook geen vrije keuze. Jij kan hier niet bepalen waarvoor dominees hun werk hebben neergelegd simpelweg omdat er vele redenen zullen zijn, evenals voor priesters. Dat je hier nu twee voorbeelden aanhaalt die je goed uitkomen... vrij doorzichtig.
Indirect of direct zal dat met de leer te maken hebben. Je kan bijvoorbeeld in een eucharistieviering geen rare fratsen uithalen daar dan de heiligheid van de eucharistie in het geding komt.

In de gevallen die ik ken heeft het te maken met gezamenlijke vorming en toerusting. Dus: Bijbelkring, verschil tussen Eucharistie, Avondmaal in de Gereformeerde traditie en Avondmaal in de Lutherse traditie.
Dat soort zaken en van het ene op het andere seizoen stak de bisschop er een stokje voor (terwijl bv. de avond over de Eucharistie verzorgd werd door iemand van het Bisdom).

Dit voorval kan onwaarschijnlijk veel redenen hebben. Waarvan vele met de leer te maken kunnen hebben.
Dat zou kunnen, maar katholieken gaan er van uit dat indien de bischoppen samenkomen voor een concilie dat er dan leiding is van de heilige Geest. Ook protestanten geloven dat overigens aangezien ze de eerste concilies ook aannemen.
Ik meen dat er in de tijd van concilies nog geen protestanten waren - of bedoel je veel latere? Waar we eigenlijk niks meer mee van doen hebben/hadden?

Toen er nog geen protestanten waren zijn er concilies geweest. Latere protestanten hebben daar achteraf selectief in geshopt wat ze dan wel en wat ze dan niet aan namen. Dus ik heb het nog geen eens over concilies van na 1500.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2010 22:18

Het is heel simpel, geen enkele protestant heeft hiervoor in het sola scriptura topic enige steekhoudende en intern consistente onderbouwing voor kunnen geven. Dan kun je natuurlijk gewoon net doen of er niets aan de hand is en doorgaan op drijfzand, maar dat is jouw keuze dan.

Ik zei dat de Bijbel de leidraad is, ik had het hier niet over Sola Scriptura. Natuurlijk moeten we ons ook laten leiden door de Geest, maar als de Bijbel Gods Woord is en de Geest Gods Geest, zullen die elkaar niet tegenspreken en kunnen beiden dus de leidraad zijn. En zo is de Bijbel duidelijk over het huwelijk en over niet trouwen. En geloof ik niet dat het besluit van het celibaat een door de Geest geinspireerd besluit is, en er zijn meer besluiten waar ik vraagtekens bij zet.

De Bijbel is een boek wat voor vele interpretaties uit te halen zijn, zie maar naar het aantal protestantse stromingen die allemaal van zichzelf zeggen dat ze toch wel heel erg en meer bijbels bezig zijn dan de anderen. De leiding moet zowel de orale (overlevering) als schriftelijke (Bijbel) traditie volgen en dat niet van God los koppelen.

Klopt, maar dat was volgens mij niet de discussie.

Zoals ook gebeurt in de katholieke Kerk waar het geweten van de individuele mens als instrument van de heilige Geest wordt gezien. Waar mensen met een afwijkende mening niet gelijk de kerk uit worden gezet en waar er meerdere vormen van christelijke spiritualiteit mogelijk zijn.

Prima. Prachtig. (Maar als priester is een andere mening over celibatair leven blijkbaar niet mogelijk)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 nov 2010 22:24

Marnix schreef:(Maar als priester is een andere mening over celibatair leven blijkbaar niet mogelijk)

Het staat een priester vrij om daar welke mening dan ook over te hebben. En dat blijkt ook uit vele discussies de afgelopen decennia. Blijkbaar heb je het dus bij het verkeerde eind.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2010 22:57

:) Oke, maar hij mag het niet in de praktijk brengen, dat kost hem dan wel zijn ambt :) Ik blijf het feit dat de eerste "paus", Petrus, getrouwd was toch ook nog steeds wel opmerkelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 nov 2010 01:01

Riska schreef:
Ik kijk wel uit om te zeggen dat ik woorden spreek door de Heilige Geest. Ik heb de waarheid niet in pacht en heb geleerd dat je grote bescheidenheid moet betrachten als het gaat om iets te zeggen in naam van God of geleid door de Heilige Geest.

Door welke geest spreek jij dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 nov 2010 09:23

Pasker schreef:
Riska schreef:

Sorry hoor, ik vind dit een onzinnige vraag.
Is al jouw spreken van de Heilige Geest?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 nov 2010 17:52

Riska"[quote="Riska schreef:

Sorry hoor, ik vind dit een onzinnige vraag.
Is al jouw spreken van de Heilige Geest?

Ik citeerde slechts woorden van een Paulus, een gewoon mens ,volgens jou, van deze aarde.
Net zo iets als een Dominee.

Terug naar “Archief”