learsi schreef:Faramir schreef:Dat zou kunnen, maar katholieken gaan er van uit dat indien de bischoppen samenkomen voor een concilie dat er dan leiding is van de heilige Geest. Ook protestanten geloven dat overigens aangezien ze de eerste concilies ook aannemen.
Daar kun je van uit gaan; maar het is wel belangrijk of dat ook werkelijk zo is, dat er dan leiding van de Heilige Geest is; daar zul je toch zekerheid over moeten/willen hebben?...........
Zekerheden heb je niet, ook niet of God überhaupt bestaat.
Maar misschien vindt jij dat geen probleem als je daar geen zekerheid over hebt? Zou het kunnen zijn, dat jij er van uit gaat, dat de Heilige Geest leiding geeft, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is?...............
Er kan van alles natuurlijk. In principe kan ik ook nu denken dat ik daadwerkelijk leef terwijl ik al een tijdje gevangen zit in de matrix.
......Ik geloof dat de leiding van mijn kerk (altijd) geleid wordt door de Heilige Geest. En omdat ik dat geloof is dat dan ook zo?.............
Natuurlijk niet. Jouw kerkgemeenschap leert immers niet de Waarheid. Er is immers maar 1 waarheid, maar ik kan me voorstellen dat jij vanuit jouw perspectief net het omgekeerde denkt en dat zal ik respecteren. Ik verplaats mij zelfs regelmatig in de anders gelovige om het van hun kant te bekijken, dat makt een discussie ook veel aangenamer en zorgt voor begrip. Maar enige empathie ontbreekt vaak bij de protestantse broeders en zelden verlaten zij hun eigen denkkaders en plaatsen die denkkaders maar al te graag op en om anderen om vervolgens de ander te veroordelen. Op zich ook best fascinerend.
Hoe weet jij nu, of de bisschoppen door de Heilige Geest geleid worden?
Daar geloof ik heilig in, tenminste wanneer zij in concilie zijn.