BigSmile schreef:Nee, ik weet niet of er eerst heel wat moet gebeuren Marnix. Maar het valt mij gewoon op. We zijn allemaal zondig, dat verschilt heus niet per kerkverband. Maar wat ik nu geleerd heb binnen de GKV is dat als je gezondigd hebt je om vergeving vraagt. En dan heb je het. Daarna ga je weer verder. Maar als ik nu vraag hoe je dan weet dat je zonden vergeven zijn, en of dat dus altijd (blijkbaar) is op het moment dat je het vraagt: krijg ik geen antwoord. Voor mij helaas niet overtuigend.
Hoe vraag je dan om vergeving? Volgens mij wordt daarbij, dat wordt in de GKV overal geleerd, door een beroep te doen op het offer van Jezus Christus. Dan weet je toch hoe je zonden vergeven zijn? Daar wordt iedere zondag op gewezen. Je andere vraag snap ik niet precies... natuurlijk worden je zonden niet pas vergeven als je er om vraagt.
Welke Bijbelse notie mis je daar in?
14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.