GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: GKV

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2010 22:46

BigSmile schreef:Nee, ik weet niet of er eerst heel wat moet gebeuren Marnix. Maar het valt mij gewoon op. We zijn allemaal zondig, dat verschilt heus niet per kerkverband. Maar wat ik nu geleerd heb binnen de GKV is dat als je gezondigd hebt je om vergeving vraagt. En dan heb je het. Daarna ga je weer verder. Maar als ik nu vraag hoe je dan weet dat je zonden vergeven zijn, en of dat dus altijd (blijkbaar) is op het moment dat je het vraagt: krijg ik geen antwoord. Voor mij helaas niet overtuigend.

Hoe vraag je dan om vergeving? Volgens mij wordt daarbij, dat wordt in de GKV overal geleerd, door een beroep te doen op het offer van Jezus Christus. Dan weet je toch hoe je zonden vergeven zijn? Daar wordt iedere zondag op gewezen. Je andere vraag snap ik niet precies... natuurlijk worden je zonden niet pas vergeven als je er om vraagt.

Welke Bijbelse notie mis je daar in?

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 okt 2010 18:54

Ik heb laatst weer eens op de website gekeken van een GKV. Dan kun je kijken hoe dat voelt na een tijd van een ander kerkverband te zijn.
In feite: net als toen ik lid was. Ik herken me er namelijk niet zo erg in. Ik ervaar toch wel sterke verschillen.
Het belangrijkste punt is dan toch wel, wat altijd al het geschilpunt tussen CGK en GKV was: het functioneren van de toeëigening van het heil in de prediking. De HHK lijkt daarin duidelijk meer op de CGK.
Ik herinner mij vanuit de GKV mensen die zoiets hadden van: weinig verschil eigenlijk, zelfde leer, alleen wat andere sfeer.
Dat is echter niet juist. Want het is toch werkelijk geen ondergeschikt punt hoe je omgaat met zaken als de noodzaak tot bekering/wedergeboorte.
Bij de GKV heb ik altijd zo'n ondertoon geproefd van: 'Wij zijn allemaal gelovige mensen, die het goed bedoelen. Dat zit wel goed met ons.' Dat herkende ik laatst ook weer helemaal.
Dat is in mijn kerk toch echt heel anders.
Mozes zei aan het einde van zijn leven: "Want ik ken uw weerspannigheid en hardnekkigheid. Wanneer gij, terwijl ik thans nog levend bij u ben, tegen de HERE weerspannig zijt geweest, hoeveel te meer dan na mijn dood!" (Deuteronomium 31:27)
Dat was met Israël zo. Is dat vandaag met het kerkvolk anders? Lijkt mij duidelijk van niet. Hoeveel verval hebben we al niet gezien in kerkelijk Nederland?
Die tekst is een notie die in de prediking, die ik hoor in de HHK, veel duidelijker doorklinkt dan in de GKV. In de HHK hoor ik altijd wel over de noodzaak tot bekering, en dat het met ons echt niet automatisch wel in orde is. Wat dat betreft heb ik de inslag van de GKV in dit opzicht als nogal naïef ervaren. En ik denk dat dat ook nooit gaat veranderen. Dat wordt hooguit erger, maar zeker niet minder.

Toen ik nog lid was van de GKV, voelde ik mij als ijverige bijbelstudent ook nogal een buitenbeentje, of eigenlijk: een raar figuur. Alsof ik iets deed wat helemaal niet leefde bij de anderen. Zo ervoer ik dat.
Dat ervaar ik in mijn HHK-gemeente anders. Daar ben ik voor mijn gevoel veel minder vreemd tussen de anderen, zoals ik ben. Waar zou dat toch in zitten?
Toen ik die foto's van mensen zag op die GKV-website, bekroop me ook een beetje dat gevoel, wat ik ook in mijn GKV-tijd wel had m.b.t. kerkjeugd: 'het gaat ze meer om cool en eigentijds zijn, dan om een grondige kennis van de Bijbel.' En daar heb me nooit erg bij op mijn gemak gevoeld. Ik ben niet zo'n popi-type. Ik houd meer van diepgang.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2010 08:56

Opmerkelijk, ik zit tegenwoordig in de CGK maar herken de verschillen die je noemt totaal niet. Waarschijnlijk omdat we beiden niet echt objectief zijn :) (het valt me wel op dat je je af en toe blijkbaar even zomaar weer moet afzetten en dat even met ons delen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 okt 2010 16:56

Boekenlezer schreef:Die tekst is een notie die in de prediking, die ik hoor in de HHK, veel duidelijker doorklinkt dan in de GKV. In de HHK hoor ik altijd wel over de noodzaak tot bekering, en dat het met ons echt niet automatisch wel in orde is. Wat dat betreft heb ik de inslag van de GKV in dit opzicht als nogal naïef ervaren. En ik denk dat dat ook nooit gaat veranderen. Dat wordt hooguit erger, maar zeker niet minder.

Toen ik nog lid was van de GKV, voelde ik mij als ijverige bijbelstudent ook nogal een buitenbeentje, of eigenlijk: een raar figuur. Alsof ik iets deed wat helemaal niet leefde bij de anderen. Zo ervoer ik dat.
Dat ervaar ik in mijn HHK-gemeente anders. Daar ben ik voor mijn gevoel veel minder vreemd tussen de anderen, zoals ik ben. Waar zou dat toch in zitten?

Misschien omdat je wilt horen wat je hoort en daar bij blijven? Een bevestiging dat je goed zit?
En het "Zingt een nieuw lied voor de Heer" alleen maar nieuwlichterij is (lijkt?).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2010 20:36

Ik heb een aantal HHK-diensten meegemaakt, in enkele gevallen ook als organist (een echte voortrekkersrol!), maar ik kan niet zeggen dat de prediking nou echt diepgaander is dan die in de PKN of de OKK.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 nov 2010 11:09

Ik begrijp wel wat Boekenlezer bedoelt. Ik ervaar dat zelf ook zo in de GKV en heb dit in dit topic ook al eens aangegeven. Nu wordt de noodzaak van de bekering mijns inziens ook niet in elke CGK aangestipt en benoemd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2010 15:49

Ligt er misschien aan wat je wil horen en wat het uitgangspunt is. Ik zie tussen mijn vorige kerk (GKV) en mijn huidige (CGK) daarin geen verschil. Daarnaast vind ik in beide kerken een hoop diepgang in de preken en daarnaast ook de praktische toepassing.

En ik denk ook wel te snappen wat Boekenlezer bedoelt, maar ik vraag me af of dat is wat we moeten zoeken en of je dat "noodzaak van bekering" moet noemen. Er kan wel eens te makkelijk over worden gedaan (je zit in het verbond en gaat naar de kerk dus is het goed) maar ik denk dat we moeten uitkijken om te stellen dat de noodzaak van bekering niet gekend wordt. Het heeft ook sterk te maken met de vraag wat de kerk is, is het een gemeenschap van heiligen (waar natuurlijk ook ongelovigen en schijngelovigen inzitten) maar waar de kerngroep gelovige kinderen van God zijn, en spreek je die aan) of is het een gemeenschap met veel ongelovigen en moet je prediking ook op hen gericht zijn. Ik vind het eerste geen onbijbelse insteek als je kijkt naar hoe de apostelen zich tot de gemeenten richten. En dan hoeft het ook geen houding te zijn van "het zit wel goed met ons" maar "ondanks onze gebreken weten we ons gemeente van God". Het is niet automatisch wel in orde, daarin zijn we afhankelijk van het offer van Christus. En wat over Mozes gezegd wordt klopt, maar denk je dat GKV'ers die hardnekkigheid, de oude mens die telkens weer de kop opsteekt, niet kennen? Waar ligt de focus? Op onze verdorvenheid of op onze verlossing daarvan door Christus? Op onze hardnekkigheid of op Christus met wie onze oude mens sterft? Verder mag die tekst ook in een ander kader worden geplaatst, dat van het nieuwe verbond, niet het oude verbond met Mozes dat voorbij is:

8 Maar God berispt zijn volk met de woorden: ‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 9 Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 11 Volksgenoten zullen elkaar niet meer hoeven te onderwijzen, men zal elkaar niet meer hoeven te zeggen: “Ken de Heer!”, want allen zullen mij kennen, van klein tot groot. 12 Ik zal hun wandaden vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’ 13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.

Wat Bijbelstudie betreft, ik doe daar ook wel aan gedaan en heb nooit zo'n buitenbeentje gevoeld. Daarnaast zie ik wel dat aandacht verschuift van alleen kennis naar het ook in praktijk brengen, wat me een goede zaak lijkt. Dat kan je als je het negatief benadert uitleggen als "cool en eigentijds zijn" en als je wat minder negatief zou kijken bijv. als "wat uit willen dragen aan anderen, de boodschap aan anderen mee willen geven en dat ook op een manier doen die bij hen overkomt." Zou je wat objectiever kijken, dan zou je tegenover die diepgang (waar ik me van afvraag of de Bijbel dat vooral leert) niet "popi-zijn" zetten maar iets positievers.

Verder zal het ook per plaats wel sterk verschillen, dat nuanceert zowel jouw als mijn verhaal een beetje :)

1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 1990 » 22 nov 2010 14:47

Boekenlezer schreef:Toen ik die foto's van mensen zag op die GKV-website, bekroop me ook een beetje dat gevoel, wat ik ook in mijn GKV-tijd wel had m.b.t. kerkjeugd: 'het gaat ze meer om cool en eigentijds zijn, dan om een grondige kennis van de Bijbel.' En daar heb me nooit erg bij op mijn gemak gevoeld. Ik ben niet zo'n popi-type. Ik houd meer van diepgang.

Sinds dit seizoen wordt het catechese-onderwijs van onze CGK-gemeente samen met een GKV-gemeente gegeven, de reden hiervoor is het lage aantal catechisanten bij ons. De GKV is echter een gemeente met meer dan 100 jongeren. Ik herken het beeld dat jij schetst, onder de jongeren heerst pure desinteresse en onverschilligheid en ik hoop van harte dat dit geen invloed gaat hebben op onze gemeente.

Groet,
1990
Rechts georiënteerde CGK'er in een linkse gemeente.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 nov 2010 21:31

1990 schreef:
Boekenlezer schreef:Toen ik die foto's van mensen zag op die GKV-website, bekroop me ook een beetje dat gevoel, wat ik ook in mijn GKV-tijd wel had m.b.t. kerkjeugd: 'het gaat ze meer om cool en eigentijds zijn, dan om een grondige kennis van de Bijbel.' En daar heb me nooit erg bij op mijn gemak gevoeld. Ik ben niet zo'n popi-type. Ik houd meer van diepgang.

Sinds dit seizoen wordt het catechese-onderwijs van onze CGK-gemeente samen met een GKV-gemeente gegeven, de reden hiervoor is het lage aantal catechisanten bij ons. De GKV is echter een gemeente met meer dan 100 jongeren. Ik herken het beeld dat jij schetst, onder de jongeren heerst pure desinteresse en onverschilligheid en ik hoop van harte dat dit geen invloed gaat hebben op onze gemeente.

Groet,
1990

Die desinteresse en onverschilligheid, dat is inderdaad precies datgene wat mij het meest dwars zit.
Marnix had het over afzetten door mij. Nou, dit is iets, wat mij het meest prikkelt tot afzetten.
Ik heb daarbij altijd het gevoel gehad, dat daar door predikanten nooit adequaat op gereageerd werd. Dat er een soort bedrijfsblindheid heerst, een niet onderkennen en serieus nemen daarvan. En dat heeft mij altijd zeer gedaan.
Heb je zó'n rijk evangelie, en dan blijft men daar zó koud onder? Hoe is het mogelijk! :shock:
En ik vraag mij ook af: waarom lijkt dit haast kenmerkend voor de GKV? Dat is toch eigenlijk absurd?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 1990 » 22 nov 2010 22:16

Boekenlezer schreef:En ik vraag mij ook af: waarom lijkt dit haast kenmerkend voor de GKV? Dat is toch eigenlijk absurd?

Ik zocht de reden hiervoor eigenlijk eerst in het 'eigen wereldje' waarin ze leven (lees: eigen basisscholen, middelbare scholen en de Christelijke Hogeschool Ede waar veel havisten heen gaan) maar in de bevindelijk-reformatorische wereld zie ik dit fenomeen niet direct terug, terwijl daar toch ook behoorlijk een eigen wereld geleefd wordt (al is dat gelukkig steeds minder).

Groet,
1990
Rechts georiënteerde CGK'er in een linkse gemeente.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2010 14:53

Boekenlezer schreef:
1990 schreef:

Groet,
1990

Die desinteresse en onverschilligheid, dat is inderdaad precies datgene wat mij het meest dwars zit.
Marnix had het over afzetten door mij. Nou, dit is iets, wat mij het meest prikkelt tot afzetten.
Ik heb daarbij altijd het gevoel gehad, dat daar door predikanten nooit adequaat op gereageerd werd. Dat er een soort bedrijfsblindheid heerst, een niet onderkennen en serieus nemen daarvan. En dat heeft mij altijd zeer gedaan.
Heb je zó'n rijk evangelie, en dan blijft men daar zó koud onder? Hoe is het mogelijk! :shock:
En ik vraag mij ook af: waarom lijkt dit haast kenmerkend voor de GKV? Dat is toch eigenlijk absurd?

Tja, ik vraag me af hoe objectief je beeld is. Het frustreert je omdat jij je beeld heel objectief vindt terwijl anderen zich daar totaal niet in herkennen. Dan is het logisch dat jij het als bedrijfsblindheid ziet omdat ze totaal niet herkennen wat je bedoelt. Ik herken het ook niet, ik zie juist niet dat mensen koud blijven onder het evangelie, integendeel. En dan kan ik bijv. helemaal niets met opmerkingen als "waarom lijkt dit haast herkenbaar voor de GKV". Ik vind dat helemaal niet kenmerkend en ook niet herkenbaar.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2010 18:54

1990 schreef:
Boekenlezer schreef:En ik vraag mij ook af: waarom lijkt dit haast kenmerkend voor de GKV? Dat is toch eigenlijk absurd?

Ik zocht de reden hiervoor eigenlijk eerst in het 'eigen wereldje' waarin ze leven (lees: eigen basisscholen, middelbare scholen en de Christelijke Hogeschool Ede waar veel havisten heen gaan) maar in de bevindelijk-reformatorische wereld zie ik dit fenomeen niet direct terug, terwijl daar toch ook behoorlijk een eigen wereld geleefd wordt (al is dat gelukkig steeds minder).

Groet,
1990

Iets waar ik aan denk als mogelijke oorzaak, is een stuk kuyperianisme.
Abraham Kuyper leerde de veronderstelde wedergeboorte. Dat kreeg zo'n uitwerking, dat men er in de Gereformeerde Kerken nogal gauw vanuit ging dat je het geloof wel hebt. Die leer heeft de GKV officieel afgewezen, maar dat sluit nog niet uit dat de sfeer ervan is blijven doorwerken. Ik heb ik het wel eens genoemd: het veronderstelde geloof. Er wordt dan te gemakkelijk vanuit gegaan dat je wel bekeerd en wedergeboren bent.

Binnen die context is ongeïnteresseerdheid weinig meer dan een kwaaltje, wat hopelijk ooit eens overgaat. Terwijl er dan in werkelijkheid zeer waarschijnlijk een nieuwe geboorte plaats moet vinden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2010 18:56

Marnix schreef:Tja, ik vraag me af hoe objectief je beeld is. Het frustreert je omdat jij je beeld heel objectief vindt terwijl anderen zich daar totaal niet in herkennen. Dan is het logisch dat jij het als bedrijfsblindheid ziet omdat ze totaal niet herkennen wat je bedoelt. Ik herken het ook niet, ik zie juist niet dat mensen koud blijven onder het evangelie, integendeel. En dan kan ik bijv. helemaal niets met opmerkingen als "waarom lijkt dit haast herkenbaar voor de GKV". Ik vind dat helemaal niet kenmerkend en ook niet herkenbaar.

Het is mij opgevallen dat de jeugd nogal vaak erg graag meedeed met de wereld. Een sfeer van "de seculiere wereld is interessant en gaaf, het geloof is saai".
En het is mij opgevallen dat er ook anderen zijn, die dat opgevallen is.
Misschien verwoord ik e.e.a. niet altijd helemaal raak. Dat zou kunnen. (Het is ook niet altijd zo simpel om goed te verwoorden wat je aangevoeld hebt.) Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik iets opgemerkt heb, waarin ik niet de enige ben. Concreet voorbeeld waarin ik dat zie, is een reactie als deze.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 nov 2010 09:46

Er zullen altijd mensen zijn die het met je eens zijn en die dezelfde dingen constateren in hetzelfde soort gemeenten.
Maar er zijn ook mensen die dat niet zo zien, juist actieve, jonge, bloeiende en inspirerende GKV's zien.
So be it. En die voorbeelden kun je eindeloos tegenover elkaar blijven zetten, zoals nu een beetje dreigt te gebeuren.
pobody's nerfect

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 nov 2010 15:53

Bij ons in de kerk werd er afgelopen zondag door een GKV predikant gezegd dat de GKV er in de bevindelijk-gereformeerde hoek erom bekent staat qua levensstijl niet echt een vreemdeling in de wereld meer te zijn. Dus dat veel GKV-ers opgaan in de massa van de wereld terwijl we juist de opdracht hebben dat niet te doen. Hij zei ook dat veel GKV-ers daar schamper over doen als ze dat gezegd wordt maar dat deze dominee zich daar juist toch zorgen over maakt. Ik vond dat dan toch knap gezegd want het is denk ik in veel gevallen wel waar.

Terug naar “Archief”