Kerstfeest?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2010 13:36

Waarom zou ik terugkeren naar joodse feesten en gebruiken? Ik ben geen jood, ik ben christen. Het christendom en het jodendom kennen een gemeenschappelijke bron - ja, Bron - maar zijn elk hun eigen weg gegaan. Ik verwerp de besnijdenis en de offerdienst en ik weiger me te onderwerpen aan joodse spijswetten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 13:54

Optimatus schreef:Waarom zou ik terugkeren naar joodse feesten en gebruiken? Ik ben geen jood, ik ben christen. Het christendom en het jodendom kennen een gemeenschappelijke bron - ja, Bron - maar zijn elk hun eigen weg gegaan. Ik verwerp de besnijdenis en de offerdienst en ik weiger me te onderwerpen aan joodse spijswetten.

Christendom is een van de variaties VAN het jodendom (en het enige juiste)
de sterke scheiding tussen de twee ontstond later pas.

Verder stel jij nu spijswetten, en offerdienst, met besnijdenis (waar bijbelse argumenten tegen zijn, al vind ik die laatste discutabel) gelijk aan het goedpraten van GERMAANSE en KELTISCHE feesten

Valentijn = een romeins feest van pure lust, luppercus, hart symbool heeft niets te maken met liefde, maar staat voor de vrouwelijke vaginale ingang
Kerst = Midwinterfest, een germaans druidisch feest waar de grote eik geeerd werd, en wodan offfers kreeg, en nimphen in het bos sexuele rituelen deden
Pasen = Walpuringsnacht, een germaans druidisch vruchtbaarheidsfeest, met allerlei sexuele uitspattingen en veel hekserij
Allerheilingen/Halloween = Keltisch Dodenfeest, een dag waarop hekserij weilig tierde en men contact legde met de voorouders

En zo kan ik wel even doorgaan! weg ermee!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2010 23:52

T.A.F. schreef:
Optimatus schreef:Waarom zou ik terugkeren naar joodse feesten en gebruiken? Ik ben geen jood, ik ben christen. Het christendom en het jodendom kennen een gemeenschappelijke bron - ja, Bron - maar zijn elk hun eigen weg gegaan. Ik verwerp de besnijdenis en de offerdienst en ik weiger me te onderwerpen aan joodse spijswetten.

Het jodendom erkent de Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, niet. Derhalve is het jodendom een andere godsdienst dan het christendom.

T.A.F. schreef:Verder stel jij nu spijswetten, en offerdienst, met besnijdenis (waar bijbelse argumenten tegen zijn, al vind ik die laatste discutabel) gelijk aan het goedpraten van GERMAANSE en KELTISCHE feesten

Dat doe ik niet, dat maak jij er van.

T.A.F. schreef:[Valentijn = een romeins feest van pure lust, luppercus, hart symbool heeft niets te maken met liefde, maar staat voor de vrouwelijke vaginale ingang
Kerst = Midwinterfest, een germaans druidisch feest waar de grote eik geeerd werd, en wodan offfers kreeg, en nimphen in het bos sexuele rituelen deden
Pasen = Walpuringsnacht, een germaans druidisch vruchtbaarheidsfeest, met allerlei sexuele uitspattingen en veel hekserij
Allerheilingen/Halloween = Keltisch Dodenfeest, een dag waarop hekserij weilig tierde en men contact legde met de voorouders

Ten eerste maak ik zelf uit welke feesten ik vier, niet jij.

Verder, als jij kerst en pasen heidense feesten vindt, moet je je niet op deze heidense feesten in de kerk bevinden. Immers, de kerk viert deze feesten ook.

Ik weet natuurlijk niet wat jij op de genoemde feestdagen aan het doen bent, maar ik hanteer de christelijke vierwijze, niet de pre-christelijke vierwijzen. Het hupsen in het bos (het Loetbos nabij Berkenwoude) laat ik over aan de hond, als hij achter een tennisbal aanrent en 'm weer eens niet kan vinden.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 23:57

Voor mij is afgodsdienst zelfs als je het verhaaltje bij die afgodsdienst goedpraat nog steeds afgodsdienst.
Stel we gingen horoscopen lezen in de kerk met een of ander christenlijk verhaaltje eroverheen om dat gebruik dan te verkruistenlijken.
is dat dan opeens ok? het is met feesten als kerst, pasen etc niet anders, die zijn occult vandaag de dag nog even zozeer als voordat de bijl aan de onheilige eik gezet werd.

Ik vind deze feesten heidens, en vind dat de kerk hierin moet veranderen. ik heb als christen ook de plicht om gemeente te zijn.
Zie hier mijn probleem wat te doen als er alleen kerken zijn met deze heidense gebruiken, wat dan te doen?

Het enige wat dan kan is je eigen kerk oprichten, maar alleen kan ik geen kerk zijn.
Voor mij is vooralsnog het gebod dat ik ergens lid MOET zijn belangrijker, maar de eerste kans die ik linksom of rechtsom zie om een kerk te stichten die WEL de juiste grondbeginselen heeft, of de huidige te reformeren naar deze juiste grondbeginselen, dan zal ik dat direct doen.

Er waren in de tijd van Christus honderden varianten van het jodendom. en vele rabbis, Christus was hier verre nieuw in.
Het idee dat er EEN jodendom was in die tijd was onjuist. Het christendom stond dan ook lange tijd bekend als gewoon een van de honderden joodse stromingen.
pas toen een romeinse keizer specefiek "die joodse secte die zichzelf christen noemt" ging benoemen, en joden door de rebelie in 70 na christus in een kwaad daglicht stelden tegenover de romeinse keizer, gingen christenen de naam christen voeren, in een poging te ontstappen aan de wraakacties tegen deze opstand.

Zelfs deze christenen vierden gewoon de joodse feeste, hoewel er ook toen al zeer zondige heidense feesten werden verkirstend door de vroege katholieke kerk.. toch waren er nog veel christenen die hier verzet tegen baden en tot aan de verre middeleeuwen waren de klasieke joodse feesten (dus niet de feesten die na het jaar 30 als gebruik zijn aangenomen) toch echt de norm voor christenen, wel aangevuld met pinksteren en hemelvaart. pas toen men de germaanse gebieden actief wilde katholiceren (met name voor geld en machtslust door de paus) koos men om de germaanse feesten als dominant over te nemen in de kerk.
(men gokte dat door de feesten exact zo te laten als het volk ze gewend was, en alleen er een christenlijk verhaaltje over te plakken, het verzet laag zou zijn, en zo de paus zijn invloed kon uitbreiden)
Vele christenen hebben hiertegen geproteseerd en miljoenen hebben omdat zij de joodste feesten verdedigden de dood gevonden op de brandstapels.
Ja de paus vermoorde de enige echte christenen die vochten voor de juiste zaak, om maar de collecteinkomsten van die germanen te hebben.

In lijn met deze geschiedenis kan de reformatie hier maar een ding op antwoorden WEG met die paapse toestanden herstel de joodse feesten!

Het nablaten van "maar wij hebben er nu een andere betekenis bij" dat donderd me niet! dat is hetzelfde smoesje wat die paus het volk aanjoeg en het was fout en het IS fout, weg met de heidense feesten!

Idem dito met de zondagsdienst, God gebied ons de ZATERDAG.. na de eerste 3 eeuwen veel christenen te hebben uitgemoord praktisch elke echte christen een keizer die opeens het ware geloof KAAPTE, het merendeel van de christenlijke boeken verbrande, de geestelijke leiding vervind door een collectie boeken en dan alleen die boeken die hem uitkwamen, de zondag als dienstdag instelde ipv de zaterdag en meer van dergelijke veranderingen die teruggedraaid moeten worden, of op zijn minst herzien!

Het ware christendom moet in ere hersteld worden, alleen de paus eruit gooien en de bijbel centraal zetten is bij lange na nog niet een ver genoeg gaande reformatie, we zijn nog veel te paaps. Omdat we nog steeds de paapse foute germaanse feesten hebben, de paapse bijbel, en de paapse erediensdag.
en dat moet dus idd gewoon anders.

Optimatus schreef:
T.A.F. schreef:

Het jodendom erkent de Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, niet. Derhalve is het jodendom een andere godsdienst dan het christendom.

T.A.F. schreef:Verder stel jij nu spijswetten, en offerdienst, met besnijdenis (waar bijbelse argumenten tegen zijn, al vind ik die laatste discutabel) gelijk aan het goedpraten van GERMAANSE en KELTISCHE feesten

Dat doe ik niet, dat maak jij er van.

T.A.F. schreef:[Valentijn = een romeins feest van pure lust, luppercus, hart symbool heeft niets te maken met liefde, maar staat voor de vrouwelijke vaginale ingang

Ten eerste maak ik zelf uit welke feesten ik vier, niet jij.

Verder, als jij kerst en pasen heidense feesten vindt, moet je je niet op deze heidense feesten in de kerk bevinden. Immers, de kerk viert deze feesten ook.

Ik weet natuurlijk niet wat jij op de genoemde feestdagen aan het doen bent, maar ik hanteer de christelijke vierwijze, niet de pre-christelijke vierwijzen. Het hupsen in het bos (het Loetbos nabij Berkenwoude) laat ik over aan de hond, als hij achter een tennisbal aanrent en 'm weer eens niet kan vinden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 00:14

Het zou fijn zijn als je mijn hele bijdrage beantwoorden zou, anders lijkt het of je er isoritmisch overheen walst en dat doet aan de muziek nogal wat afbreuk.

Voor mij is afgodsdienst zelfs als je het verhaaltje bij die afgodsdienst goedpraat nog steeds afgodsdienst.

Wordt er bij jullie rond kerst aan eiken- en Wodanverering gedaan en zweven er nymphen in seksueel uitdagende kleding rond? (nymfen zijn overigens mythische verschijnselen en niet menselijk, zoals je elders beweert). Wij hebben bij ons in Berkenwoude een GerGem, maar ik kan hen niet betrappen op dit soort uitspattingen. Ook zij viert met kerst de geboorte van onze Heer Jezus Christus.

En ik weet niet wat jij met pasen viert, maar wij vieren dan de glorierijke verrijzenis van onze Heer Jezus Christus.

Stel we gingen horoscopen lezen in de kerk met een of ander christenlijk verhaaltje eroverheen om dat gebruik dan te verkruistenlijken.
is dat dan opeens ok? het is met feesten als kerst, pasen etc niet anders, die zijn occult vandaag de dag nog even zozeer als voordat de bijl aan de onheilige eik gezet werd.

Dat is grote onzin. Met kerst en pasen worden de geboorte resp. de wederopstanding van Jezus herdacht en gevierd. Dat deze dagen destijds zijn vastgesteld zoals deze zijn vastgesteld, doet daar niets aan af.

Ik vind deze feesten heidens, en vind dat de kerk hierin moet veranderen. ik heb als christen ook de plicht om gemeente te zijn.
Zie hier mijn probleem wat te doen als er alleen kerken zijn met deze heidense gebruiken, wat dan te doen?

Het enige wat dan kan is je eigen kerk oprichten, maar alleen kan ik geen kerk zijn.
Voor mij is vooralsnog het gebod dat ik ergens lid MOET zijn belangrijker, maar de eerste kans die ik linksom of rechtsom zie om een kerk te stichten die WEL de juiste grondbeginselen heeft, of de huidige te reformeren naar deze juiste grondbeginselen, dan zal ik dat direct doen.

Ik ben benieuwd wanneer de volgende kerkscheuring het RD haalt.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 25 nov 2010 00:32

Mijn voorkeur is verandering van binnenuit, maar als dat niet lukt, is afsplitsing de enige resterende optie.

Ik zit met kerst idd niet in de kerk noch met pasen, ik mijd deze feesten.
Ik heb iig geen kerstboom in huis en andere symbolen van deze feesten komen ook het huis niet in.

Hoewel men denkt met kerst God te eren, vloekt men God, en hetzelfde denk ik over pasen.
men denkt God te eren, maar men eerd de afgoden van weleer.

Ik weet hoe mensen het uitleggen, dat zij menen er werkelijk God mee te dienen, maar ik meen dat dat een dwaling is.
Was het niet dat eens het volk dacht God te dienen, en een koning toen de oude schriftrollen vond en diep zich schaamde, en dit bekend maakte aan het volk en zij zich massaal van hun wegen keerden!

Hoewel zij dachten met God te zijn, beseften zij zich pas door deze nieuwe kennis, wat ze werkelijk gedaan hadden, en wat ze werkelijk moesten doen.
Nu zo ook met kerst en pasen en dergelijke, ik geloof best dat de meeste christenen werkelijk menen God te dienen en domweg onwetend zijn over de afgoden die zij hiermee eren en het verdriet wat zij God met het houden van deze feesten en gebruiken doen. Maar ik hoop toch dat zij dit in gaan zien, in berouw hun kleding scheuren, diep wenen en hun wegen veranderen.

Optimatus schreef:Het zou fijn zijn als je mijn hele bijdrage beantwoorden zou, anders lijkt het of je er isoritmisch overheen walst en dat doet aan de muziek nogal wat afbreuk.

Wordt er bij jullie rond kerst aan eiken- en Wodanverering gedaan en zweven er nymphen in seksueel uitdagende kleding rond? (nymfen zijn overigens mythische verschijnselen en niet menselijk, zoals je elders beweert). Wij hebben bij ons in Berkenwoude een GerGem, maar ik kan hen niet betrappen op dit soort uitspattingen. Ook zij viert met kerst de geboorte van onze Heer Jezus Christus.

En ik weet niet wat jij met pasen viert, maar wij vieren dan de glorierijke verrijzenis van onze Heer Jezus Christus.

Dat is grote onzin. Met kerst en pasen worden de geboorte resp. de wederopstanding van Jezus herdacht en gevierd. Dat deze dagen destijds zijn vastgesteld zoals deze zijn vastgesteld, doet daar niets aan af.

Ik ben benieuwd wanneer de volgende kerkscheuring het RD haalt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 10:40

Hoe kun jij weten dat wij met kerstmis en pasen anderen eren dan God? Kun jij in de harten van anderen kijken?

Volgens mij niet.

Waar haal jij de overmoed vandaan om anderen zulks te veroordelen?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 25 nov 2010 18:12

Volgens mij is Jezus voor zondaars gestorven en volgens mij doen zondaars zonden.

Vóór dat we dus iemand willen veroordelen over het wel of niet legitiem kerstfeest vieren is het misschien verstandig om eerst de hand in eigen boezem te steken.

Misschien vier je wel Kerstfeest omdat je ouders dat al deden en maak je dáárvoor een uitzondering.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat Jezus niet voor jouw zonden had hoeven te sterven omdat jij zelf in staat ben om die Wet te volbrengen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 10:38

Pasker schreef:Maar het kan natuurlijk ook zijn dat Jezus niet voor jouw zonden had hoeven te sterven omdat jij zelf in staat ben om die Wet te volbrengen.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 nov 2010 14:17

T.A.F. schreef:Hoewel men denkt met kerst God te eren, vloekt men God, en hetzelfde denk ik over pasen.
men denkt God te eren, maar men eerd de afgoden van weleer.

Interessant dat jij dus afgoden hebt geëerd in het verleden met kerst en pasen. Christenen doen dat niet. Je uitspraken zeggen meer over jezelf in het verleden dan over anderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2010 21:34

Ik krijg de indruk dat T.A.F. een zeer beperkte groep mensen als christenen wil of kan bestempelen.

Wij vallen blijkbaar buiten de boot. Dat schept een band, niet waar? :)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 27 nov 2010 00:39

T.A.F.
*Jezus werd geboren in de maand april, de stal was historisch meer een grot, we horen geen afbeeldingen te maken van wat onder of boven de aarde is (lees, wat bovennatuurljk is) (engelen afbeelden mag dus bvb niet) zijn geboortedag vieren doet er ook niet toe, wat hij deed aan het kruishout, dat is belangrijk!

Volgens mij zaten er ook engelen op het "verzoendeksel" volgens opdracht. En wat betreft het "kruishout", dat is meer waar je zelf de voorkeur aan geeft. Is het belangrijk dat het Licht in de wereld kwam of is het belangrijk dat Jezus voor jou moest sterven?

Als ik het goed begrijp wil jij de zondaars de kerk uitzetten.

Idem dito met de zondagsdienst, God gebied ons de ZATERDAG.. na de eerste 3 eeuwen veel christenen te hebben uitgemoord praktisch elke echte christen een keizer die opeens het ware geloof KAAPTE,

Hier maak je volgens mij toch wel een grote fout, op de zevende dag is het Sabbath, dus NIET de Sabbath is op de zevende dag.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is de Sabbath van de Here uw God.

Het ware christendom moet in ere hersteld worden, alleen de paus eruit gooien en de bijbel centraal zetten is bij lange na nog niet een ver genoeg gaande reformatie, we zijn nog veel te paaps. Omdat we nog steeds de paapse foute germaanse feesten hebben, de paapse bijbel, en de paapse erediensdag.

De kerk is als een "moeder" voor ons en zodra we het beter weten dan onze "moeder" dan zijn we volgens Paulus een "man" geworden en hebben het kinderlijke afgelegd en ga je het "huis" uit, dus niet om een andere "moeder" te zoeken natuurlijk en ook niet om tegen je "moeder" te schoppen maar gewoon omdat je nu zelf de verantwoording neemt voor je daden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 nov 2010 09:24

Optimatus schreef:Ik krijg de indruk dat T.A.F. een zeer beperkte groep mensen als christenen wil of kan bestempelen.

Wij vallen blijkbaar buiten de boot. Dat schept een band, niet waar? :)

Jazeker, maar ondaks onze meningsverschillen hebben we wel meer banden en zullen we in gebed altijd verbonden zijn (met alle christenen overigens ongeacht denominatie).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2010 14:35

Daar zeg ik van harte amen op.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 28 nov 2010 11:45

Pasker zegt:
Hier maak je volgens mij toch wel een grote fout, op de zevende dag is het Sabbath, dus NIET de Sabbath is op de zevende dag.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is de Sabbath van de Here uw God.

Pasker dat begrijp ik niet goed, wil je dat even uitleggen? En dan met bijbelse argumenten.

Zes dagen zult gij of mag men arbeiden, daar zit het niet in, daar mag je een keus in maken, maar de wekelijkse sabbatdag tussen vrijdagavond zonsondergang en zaterdag zonsondergang is een heilige tijd die heeft God als een teken gesteld voor Zijn kinderen ... om trouw te zijn aan God en Zijn zegen te ervaren, daar kan geen menselijke instelling tegen op hoe goed ook bedoeld!
Ex 31,15
Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “Archief”