Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 09:12

JeeWee schreef:Hoe ga je mensen vertellen dat er ze op de dodenlijst staan zonder Jezus Christus...

Dat vertel ik mensen absoluut niet, want als hun hart hen niet veroordeelt wie ben ik dan om dat wel te doen?

1 Joh 3,20
Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.
Jezus wie?

Denk jij echt dat er nog mensen zijn die niet weten wie Jezus Christus is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 10:24

mohamed schreef:Bedenk je goed dat de eerste christenen Joden waren en dat God die vlees wordt volgens orthodoxe Joden geen Joods concept is.

De denkbeelden van het Jodendom destijds zullen ongetwijfeld net zo breed zijn geweest als die van het christendom nu. Niet iedere Jood is direct een orthodoxe Jood.

Ook is het opmerkelijk dat het levitische Priesterambt en de sekte van de Sadduceeën enkele jaren na Jezus zijn optreden zijn opgeheven. Dergelijke feiten kan ik niet uitsluitend ter kennisgeving naast mij neerleggen.

Post hoc, ergo proctor hoc? Ik moet zeggen dat ik van dat deel van de geschiedenis niets afweet, dus ik kan zoiets wel ter kennisgeving naast me neerleggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 10:49

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Bedenk je goed dat de eerste christenen Joden waren en dat God die vlees wordt volgens orthodoxe Joden geen Joods concept is.

De denkbeelden van het Jodendom destijds zullen ongetwijfeld net zo breed zijn geweest als die van het christendom nu. Niet iedere Jood is direct een orthodoxe Jood.

Ook is het opmerkelijk dat het levitische Priesterambt en de sekte van de Sadduceeën enkele jaren na Jezus zijn optreden zijn opgeheven. Dergelijke feiten kan ik niet uitsluitend ter kennisgeving naast mij neerleggen.

Post hoc, ergo proctor hoc? Ik moet zeggen dat ik van dat deel van de geschiedenis niets afweet, dus ik kan zoiets wel ter kennisgeving naast me neerleggen.

Dat zou je wellicht 'ook' als drogreden kunnen kwalificeren, of struisvogelpolitiek, maar laten we ons a.u.b. verre van namecalling houden. Eigenlijk zeg je dus 'omdat ik er niet van af weet, is het niet relevant.' Wellicht is dat in sommige gevallen waar, maar in deze kwestie naar mijn bescheiden inzicht absoluut niet.

Waarom is het relevant dat het levitische Priesterambt is opgeheven? Omdat Jezus een betere Priester (Heb 8,6) voor eeuwig is (Heb 7,24) waardoor het levitische ambt kwam te vervallen.

Waarom is het relevant dat de sekte van de Sadduceeën is opgeheven? Jezus is de opstanding en het eeuwige leven (Joh 11,25) en de Sadduceeën geloofden in beide niet (Mat 22,23).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 11:02

mohamed schreef:Dat zou je wellicht 'ook' als drogreden kunnen kwalificeren, of struisvogelpolitiek, maar laten we ons a.u.b. verre van namecalling houden. Eigenlijk zeg je dus 'omdat ik er niet van af weet, is het niet relevant.' Wellicht is dat in sommige gevallen waar, maar in deze kwestie naar mijn bescheiden inzicht absoluut niet.

Waarom is het relevant dat het levitische Priesterambt is opgeheven? Omdat Jezus een betere Priester (Heb 8,6) voor eeuwig is (Heb 7,24) waardoor het levitische ambt kwam te vervallen.

Waarom is het relevant dat de sekte van de Sadduceeën is opgeheven? Jezus is de opstanding en het eeuwige leven (Joh 11,25) en de Sadduceeën geloofden in beide niet (Mat 22,23).

Het was niet mijn bedoeling aan 'namecalling' te doen, het was echter het eerste wat me te binnen schoot. Helaas kan ik niet alles van alles afweten. Het kan zelfs nog zo zijn dat het optreden van Jezus inderdaad direct aanleiding was voor de dingen die jij zegt. Maar dan nog, dat geeft alleen aan dat de mensen toen iets geloofden, niet dat dat ook waar was.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 12:30

Ik ben bekeerd zonder bijbel, zonder contact met gelovigen, slechts door de Waarheid te zoeken.
Ik heb Jezus mogen zien, op Zijn troon, in de hemel.

Pas jaren later kwam ik met andere gelovigen in contact en kreeg ik een bijbel van hen.
Tot die tijd was het alleen ik en God, die dagelijks spraken en de Geest Gods die mij veranderde en onderwees.

Wat is ECHT christendom is een vraag die voor mij erg leeft.. (kerken hebben de waarheid in 2000 jaar goed kunnen ombuigen)
De kern, van Zondebesef, genade, en redding staat echter als een paal boven water!

Toen ik God vroeg destijds waarom mocht ik zien, en zovelen die zeggen laat maar zien, niet?
Sprak Hij : "Omdat jij het meende"

Hierin was Thomas anders : Hij kon niet geloven, maar wilde wel, Jezus zocht hem daarop op!
En zei die priester niet : Here ik geloof EN ik twijfel, help me?
Wie oprecht zoekt (zelfs als je niet weet wie je zoekt) -> ik ben het die je vervolgt) zal God zich aan bekend maken, maar niemand is zo blind als diegene die niet wil zien!

Wij hebben de enige waarheid, en dat kan ik mensen zeggen.
Ik wil niet dat mensen van mij mijn kennis klakkeloos kopieren, dat zou ze religieus maken, maar niet waarlijk bekeren.
Wat ik probeer is mensen aan te zetten in te zien dat er een waarheid is, dat die te kennen is en dat ze oprecht op zoek moeten gaan.
Dat ze vooral mijn woorden moeten toetsen... neem het niet van mij aan, neem het van HEM aan.. stel je ervoor open..

Ik kan alleen mensen de weg wijzen, de reis zullen ze zelf moeten maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 15:52

Mortlach schreef:Helaas kan ik niet alles van alles afweten.

We hebben het over het christendom uit de eerste eeuw en alles wat daar over geschreven is kun ook jij over beschikken. Het heeft met niet kunnen weten weinig te maken, maar veelmeer met niet willen. Dat zeg ik niet om je aan te vallen hoor, maar om je er attent op te maken dat je de schijn wekt nog te weinig van het christendom af te weten om er een rechtvaardig oordeel over te vellen.
Het kan zelfs nog zo zijn dat het optreden van Jezus inderdaad direct aanleiding was voor de dingen die jij zegt. Maar dan nog, dat geeft alleen aan dat de mensen toen iets geloofden, niet dat dat ook waar was.

Dit vind ik wel een beetje een dooddoener, want dat geldt natuurlijk voor elke religie op aarde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 16:40

mohamed schreef:
Mortlach schreef:Helaas kan ik niet alles van alles afweten.

We hebben het over het christendom uit de eerste eeuw en alles wat daar over geschreven is kun ook jij over beschikken. Het heeft met niet kunnen weten weinig te maken, maar veelmeer met niet willen. Dat zeg ik niet om je aan te vallen hoor, maar om je er attent op te maken dat je de schijn wekt nog te weinig van het christendom af te weten om er een rechtvaardig oordeel over te vellen.

Natuurlijk zou het kunnen, maar om eerlijk te zijn zijn er voor mij interessantere onderwerpen om mijn leestijd aan te besteden, en er mag tussendoor ook nog een beetje worden gewerkt.:-) Maar je hebt helemaal gelijk dat mijn 'oordeel' (zwaar woord meteen) met de nodige manco's komt.

Het kan zelfs nog zo zijn dat het optreden van Jezus inderdaad direct aanleiding was voor de dingen die jij zegt. Maar dan nog, dat geeft alleen aan dat de mensen toen iets geloofden, niet dat dat ook waar was.

Dit vind ik wel een beetje een dooddoener, want dat geldt natuurlijk voor elke religie op aarde.

Uiteraard. Ik ben eerder geneigd de wonderen die in de Boeddhistische lectuur worden beschreven te geloven omdat ik Boeddhist ben. (al maken het al dan niet waar zijn van die wonderen niet uit voor mijn ervaring van dat geloof). Maar goed, dat is dus het hele punt wat ik probeer te maken. ALs je toch al geloofd met iets bijzonders te maken te hebben, ben je eerder geneigd een 'wonder' te aanvaarden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 18:19

Mortlach schreef:Natuurlijk zou het kunnen, maar om eerlijk te zijn zijn er voor mij interessantere onderwerpen om mijn leestijd aan te besteden, en er mag tussendoor ook nog een beetje worden gewerkt.:-) Maar je hebt helemaal gelijk dat mijn 'oordeel' (zwaar woord meteen) met de nodige manco's komt.

Ik ben blij dat je je daarvan bewust bent.
Uiteraard. Ik ben eerder geneigd de wonderen die in de Boeddhistische lectuur worden beschreven te geloven omdat ik Boeddhist ben. (al maken het al dan niet waar zijn van die wonderen niet uit voor mijn ervaring van dat geloof). Maar goed, dat is dus het hele punt wat ik probeer te maken. ALs je toch al geloofd met iets bijzonders te maken te hebben, ben je eerder geneigd een 'wonder' te aanvaarden.

Dat is waar ja, maar de tekenen die Jezus deed hebben niet alleen een letterlijke, maar vooral een symbolische betekenis die teruggrijpt naar het oude testament, wat ze naar mijn idee extra wonderlijk maakt.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 24 nov 2010 19:51

Gebruik je deze wonderen voor de verkoop van de Bijbel? :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 19:54

Sjaakje schreef:Gebruik je deze wonderen voor de verkoop van de Bijbel? :wink:

Ik mag hopen van niet zeg, want dan zal je weinig succes boeken. Ik herinner me nog heel goed dat ik als kind eens een uitzending van de EO-kinderkrant bekeek waarin het verhaal van Jezus die over het water loopt aan bod kwam. Ik dacht toen al "dat kan helemaal niet!" en zie dat als punt waarop ik dat hele geloof (waarvan mijn ervaring en gevoel destijds sowieso al nihil was) gedag heb gezegd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 19:59

Ik heb eerder al gezegd dat ik niets hoef te verkopen! :-oo

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 25 nov 2010 06:59

Mortlach schreef:

Ik mag hopen van niet zeg, want dan zal je weinig succes boeken. Ik herinner me nog heel goed dat ik als kind eens een uitzending van de EO-kinderkrant bekeek waarin het verhaal van Jezus die over het water loopt aan bod kwam. Ik dacht toen al "dat kan helemaal niet!" en zie dat als punt waarop ik dat hele geloof (waarvan mijn ervaring en gevoel destijds sowieso al nihil was) gedag heb gezegd.

Is dat een reden om geloof af te wijzen? Hoe zit dat met het Boeddhisme dan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 10:24

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Mortlach op 25 nov 2010 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 10:24

Sjaakje schreef:
Mortlach schreef:

Is dat een reden om geloof af te wijzen? Hoe zit dat met het Boeddhisme dan?

Het gaat voornamelijk om mijn gebrek aan gevoel en ervaring bij God en het Christendom. Beide heb ik bij Boeddhisme wel heel sterk. Daarnaast zei ik al dat het al dan niet waar zijn van de wonderen die worden beschreven mijn ervaring van het Boeddhisme niet aantast.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2010 11:25

Mortlach schreef:Het gaat voornamelijk om mijn gebrek aan gevoel en ervaring bij God en het Christendom. Beide heb ik bij Boeddhisme wel heel sterk. Daarnaast zei ik al dat het al dan niet waar zijn van de wonderen die worden beschreven mijn ervaring van het Boeddhisme niet aantast.

Welke gevoelens en ervaringen doel je precies op, wil je dat een specificeren?

Terug naar “[Religie] - Open forum”