Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Re: Hoe 'verkoop' je de Bijbel nou nog, tegenwoordig?

Berichtdoor salty » 22 nov 2010 23:14

Kennen jullie Paul Washer ?
Hij is fantastisch !!! -----The shocking youth message
http://www.youtube.com/watch?v=cncEhCvrVgQ
Hij laat zien wat het inhoudt om Jezus te kennen en te volgen !!!
Dan laat je je Bijbel nooit meer los !! Dan kan je er niet meer over zwijgen !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2010 10:17

mohamed schreef:
Mortlach schreef:Dus oké, als jij naar Cork komt gewandeld, wil ik wel aannemen dat het een wonder is.

Hmmm wie verlangden er in de Bijbel ook alweer een teken (klik)? :D

Met dat boze valt het tegenwoordig reuze mee, en om overspelig te zijn zul je toch seks moeten hebben, niet?

De tekenen waardoor de Joden in de eerste eeuw tot geloof kwamen waren het opwekken van de doden en uitdrijven van demonen, dergelijke wonderen hebben we voor zover mij bekend tot op heden geen verklaring voor.

Iemand die niet echt dood was maar uit coma komt, en een manisch-depressief iemand die van die na een heftige extreem eventjes in het midden uitkomt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2010 10:26

salty schreef:Kennen jullie Paul Washer ?

Na ongeveer 6 minuten was ik die kerel zo beu dat ik het filmpje heb uitgezet. Ik kan er niet goed tegen als de manipulatieve retoriek er zo dik bovenop ligt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2010 12:09

Mortlach schreef:
mohamed schreef:
Mortlach schreef:Dus oké, als jij naar Cork komt gewandeld, wil ik wel aannemen dat het een wonder is.

Hmmm wie verlangden er in de Bijbel ook alweer een teken (klik)? :D

Met dat boze valt het tegenwoordig reuze mee, en om overspelig te zijn zul je toch seks moeten hebben, niet?

Ja, maar in de Bijbel betekent overspel vooral andere goden vereren, waaraan de Joden tegen wie Jezus dat zei zich schuldig hadden gemaakt. Ik citeerde het even als grapje, maar er zit natuurlijk ook nu nog een kern van waarheid in. Immers, als jij je vriendin vertrouwt hoef je geen bewijs dat ze de waarheid spreekt?
Iemand die niet echt dood was maar uit coma komt, en een manisch-depressief iemand die van die na een heftige extreem eventjes in het midden uitkomt...

Ik mag zulk onversneden scepticisme wel!

En het water waar Jezus overheen liep was gewoon bevroren! :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2010 12:16

Mortlach schreef:
salty schreef:Kennen jullie Paul Washer ?

Na ongeveer 6 minuten was ik die kerel zo beu dat ik het filmpje heb uitgezet. Ik kan er niet goed tegen als de manipulatieve retoriek er zo dik bovenop ligt.

Ik heb welgeteld een minuut bekeken, sorry Salty maar zo zout heb ik het nog nooit gegeten. 8)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2010 12:23

mohamed schreef:Ik mag zulk onversneden scepticisme wel!

In dat klimaat? Dat zou pas een wonder zijn :-)

Maar goed, ik merk een patroon op: het is een wonder en dat moet je accepteren. Als je bewijs/tekenen wilt zien van dat wonder, ben je ongelovig en overspelig. Maar als je gelooft, hoef je geen bewijs... en zo is het cirkeltje rond, toch? Je moet geloven om de wonderen te accepteren, maar je moet de wonderen accepteren om te geloven. Beetje Kip-ei-verhaal.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 23 nov 2010 15:21

Om maar gelijk een uitzondering (als het al een uitzondering is) te noemen: Thomas.

Bij hem was het eerst zien/voelen dan geloven.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2010 18:14

Volgens mij is de Bijbel redelijk duidelijk dat die houding niet echt wordt toegejuicht.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2010 20:07

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Ik mag zulk onversneden scepticisme wel!

In dat klimaat? Dat zou pas een wonder zijn :-)

Maar goed, ik merk een patroon op: het is een wonder en dat moet je accepteren. Als je bewijs/tekenen wilt zien van dat wonder, ben je ongelovig en overspelig. Maar als je gelooft, hoef je geen bewijs... en zo is het cirkeltje rond, toch? Je moet geloven om de wonderen te accepteren, maar je moet de wonderen accepteren om te geloven. Beetje Kip-ei-verhaal.

Dat patroon zie ik niet, want wij waren toen nog niet geboren en geen ooggetuigen van wat zich daar in het midden oosten van de eerste eeuw afspeelde. De Joden die dat wel waren en Jezus volgden kregen vele wonderen te zien, doch degenen die hem niet geloofden en toch een teken verzochten kregen er geen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2010 20:17

Mortlach schreef:Volgens mij is de Bijbel redelijk duidelijk dat die houding niet echt wordt toegejuicht.

Jezus deed vele wonderen onder zijn volgelingen die hij niet boos en overspelig noemde, maar hij spreekt inderdaad de mens zalig die geen wonderen heeft gezien maar toch gelooft.

Ook bewees Christus middels de wonderen die hij deed aan de oplettende lezer wie hij is.

Ps 72,18
Geloofd zij de HEERE God, de God Israëls, Die alleen wonderen doet.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 nov 2010 22:39

De discussie ontaardt weer eens in ordinair bekvechten of iets nou wel of niet is gebeurd.
Als je met soort onderling gekissebis aankomt bij mensen die nog nooit iets van de God ab de Bijbel hebben gehoord, kun je het meteen schudden.

Is dat de essentie van geloof, of Jezus nou wel of niet over water heeft gelopen, jona wel of niet in een vis heeft gezeten?

De God van hemel en aarde heeft Zijn Zoon gezonden om mens te worden en de leven, te lijden en te sterven om daar mee eeuwig leven te verwerven voor hen die zelf niks meer in te brengen hebben. Hoe ga je mensen vertellen dat er ze op de dodenlijst staan zonder Jezus Christus...
Jezus wie?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2010 23:21

JeeWee schreef:Is dat de essentie van geloof, of Jezus nou wel of niet over water heeft gelopen, jona wel of niet in een vis heeft gezeten?

Ik mag hopen van niet, maar ik ben dan ook niet degene die volhoudt de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk te nemen. 'Jullie' (excuseer me dat ik de term gebruik) hebben van de Bijbel zo'n onneembaar fort gemaakt dat er geen enkele steen uit de muur mag ontbreken of het hele boeltje stort in elkaar.

De God van hemel en aarde heeft Zijn Zoon gezonden om mens te worden en de leven, te lijden en te sterven om daar mee eeuwig leven te verwerven voor hen die zelf niks meer in te brengen hebben. Hoe ga je mensen vertellen dat er ze op de dodenlijst staan zonder Jezus Christus...
Jezus wie?

Dat moet je mensen niet vertellen, je moet mensen de kans geven jou dat te komen vragen. Kijk, ik heb hier als niet-christen een heel eigen kijk op natuurlijk, en ik voel dat als iemand me eerst een probleem aanpraat waarvan ik niet wist dat het bestond, of dat nou kalk in de vaatwasser is of een eeuwigheid in brandend vuur en daarna met een kant en klare oplossing aankomt, dat enigszins verdacht is. Laat mensen zelf ontdekken dat er een probleem is, en als ze gaan zoeken naar oplossingen zullen er ongetwijfeld een aantal bij jullie oplossing uitkomen. En een aantal ook niet, omdat het christendom in de vorm zoals die door het orthodox protestantisme wordt aangeboden niet aansluit bij hun ervaring, gevoel en karakter. Dat moet je dan ook niet (willen) forceren, want dat kweekt alleen maar weerstand.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 00:25

mohamed schreef:Dat patroon zie ik niet, want wij waren toen nog niet geboren en geen ooggetuigen van wat zich daar in het midden oosten van de eerste eeuw afspeelde. De Joden die dat wel waren en Jezus volgden kregen vele wonderen te zien, doch degenen die hem niet geloofden en toch een teken verzochten kregen er geen.

Nee, ze kregen dingen te zien waarvan zij geloofden dat het wonderen waren en waarvan nu door sommigen wordt gezegd dat het wonderen waren. Wij waren immers nog niet geboren toen, en geen ooggetuigen van wat zich daar heeft afgespeeld. Je zegt het zelf, de mensen die de wonderen te zien kregen geloofden al. Zou het een met het ander te maken hebben? Het lijkt me dat je een stuk sneller bent geneigd iets als wonder te beschouwen als je toch al gelooft dat je met een vleesgeworden God hebt te maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 09:05

Mortlach schreef:als iemand me eerst een probleem aanpraat waarvan ik niet wist dat het bestond, of dat nou kalk in de vaatwasser is of een eeuwigheid in brandend vuur en daarna met een kant en klare oplossing aankomt, dat enigszins verdacht is.

:lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2010 09:09

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Dat patroon zie ik niet, want wij waren toen nog niet geboren en geen ooggetuigen van wat zich daar in het midden oosten van de eerste eeuw afspeelde. De Joden die dat wel waren en Jezus volgden kregen vele wonderen te zien, doch degenen die hem niet geloofden en toch een teken verzochten kregen er geen.

Nee, ze kregen dingen te zien waarvan zij geloofden dat het wonderen waren en waarvan nu door sommigen wordt gezegd dat het wonderen waren. Wij waren immers nog niet geboren toen, en geen ooggetuigen van wat zich daar heeft afgespeeld. Je zegt het zelf, de mensen die de wonderen te zien kregen geloofden al. Zou het een met het ander te maken hebben? Het lijkt me dat je een stuk sneller bent geneigd iets als wonder te beschouwen als je toch al gelooft dat je met een vleesgeworden God hebt te maken.

Bedenk je goed dat de eerste christenen Joden waren en dat God die vlees wordt volgens orthodoxe Joden geen Joods concept is. Ook is het opmerkelijk dat het levitische Priesterambt en de sekte van de Sadduceeën enkele jaren na Jezus zijn optreden zijn opgeheven. Dergelijke feiten kan ik niet uitsluitend ter kennisgeving naast mij neerleggen.
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 nov 2010 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”