JeeWee schreef:Is dat de essentie van geloof, of Jezus nou wel of niet over water heeft gelopen, jona wel of niet in een vis heeft gezeten?
Ik mag hopen van niet, maar ik ben dan ook niet degene die volhoudt de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk te nemen. 'Jullie' (excuseer me dat ik de term gebruik) hebben van de Bijbel zo'n onneembaar fort gemaakt dat er geen enkele steen uit de muur mag ontbreken of het hele boeltje stort in elkaar.
De God van hemel en aarde heeft Zijn Zoon gezonden om mens te worden en de leven, te lijden en te sterven om daar mee eeuwig leven te verwerven voor hen die zelf niks meer in te brengen hebben. Hoe ga je mensen vertellen dat er ze op de dodenlijst staan zonder Jezus Christus...
Jezus wie?
Dat moet je mensen niet vertellen, je moet mensen de kans geven jou dat te komen vragen. Kijk, ik heb hier als niet-christen een heel eigen kijk op natuurlijk, en ik voel dat als iemand me eerst een probleem aanpraat waarvan ik niet wist dat het bestond, of dat nou kalk in de vaatwasser is of een eeuwigheid in brandend vuur en daarna met een kant en klare oplossing aankomt, dat enigszins verdacht is. Laat mensen zelf ontdekken dat er een probleem is, en als ze gaan zoeken naar oplossingen zullen er ongetwijfeld een aantal bij jullie oplossing uitkomen. En een aantal ook niet, omdat het christendom in de vorm zoals die door het orthodox protestantisme wordt aangeboden niet aansluit bij hun ervaring, gevoel en karakter. Dat moet je dan ook niet (willen) forceren, want dat kweekt alleen maar weerstand.