mensen, we dwalen af
maar goed, laat ik me ook in de discussie mengen. vooreerst, ik ben een gergemmer, dus je weet me te plaatsen. ook ik zit dus in een kerk waar voornamelijk belijdenis van de leer wordt afgelegd (tenminste, dat meen ik te kunnen concluderen uit het feit dat niemand die (minstens) de laatste 10 jaar belijdenis heeft afgelegd aan het avondmaal deelneemt).
die belijdenis wordt dan afgelegd op basis van "alleen het historisch geloof". ik denk dat de term "alleen het historisch geloof" te vervangen is voor "ik weet wel dat God bestaat, maar ik geloof Hem niet". Hoe kun je ooit ter wereld belijdenis doen van je ongeloof?!? ik kan hier eerlijk gezegd niet bij. je hebt God lief, of je haat hem! hoe kun je belijden in Hem te geloven, en zijn beloften voor waar aan te nemen, terwijl je Hem ondertussen met je hele hart haat?
je kunt natuurlijk zeggen van "ja, ik weet wel dat ik God haat, maar ik wil me niet bij God aansluiten, alleen bij de kerk". lijkt me ook een uitermate vreeme constructie. iemand die een ongelooflijke hekel aan voetbal heeft, gaat toch ook niet bij een voetbalclub? en zeggen dat je God niet haat als je onbekeerd bent, lijkt mij in strijd met zowel de Bijbel als de belijdenisgeschriften, die je beide zult moeten ondertekenen, wil je je bij de Ger. Gem. aansluiten.
Voetius schreef:Binnen onze gemeente moet je als je belijdenis gaat doen, antwoord geven op de volgende vragen:
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
ik denk dat deze vraag zeker slaat op "het ware geloof". ten eerste, hoe kun je beloven standvastig te blijven "In de genade Gods", als je die genade van God niet hebt? en ten tweede, je belooft hier ook in de zaligmakende leer te zullen "leven en sterven". hoe kun je in de zaligmakende leer leven zonder jezelf te bekeren? dat lijkt mij een innerlijke tegenstrijdigheid.
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
voor deze vraag geldt m.i. grotendeels hetzelfde als bovenstaande vraag. ds. vreugdenhil zegt hierover (ben het met hem eens

)
Er wordt bij het doen van belijdenis in het openbaar aan ons gevraagd: "Belooft u, overeenkomstig deze leer, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten, en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren?" Zo luidt de derde belijdenisvraag van Voetius. En daarop gaan we ‘ja' zeggen, nadat we op de catechisatie geleerd hebben, dat goede werken alleen maar kunnen voortkomen uit een oprecht geloof. We kunnen het dus zo niet wenden of keren, of er wordt toch gevraagd naar het zaligmakend geloof. Onder de klem daarvan mag niemand zichzelf uitworstelen.
Doortje schreef:Op deze vragen kan je antwoorden zonder bekeerd te zijn. Er wordt niet gevraagd of je geloof hebt.
misschien heb ik het verkeerd, maar door deze zin lijkt het alsof je een mogelijkheid zoekt om belijdenis te doen, en toch onbekeerd te kunnen blijven. waarom? waarom zou je belijdenis willen doen, maar je niet willen bekeren?
verder begrijp ik dat jullie (heb het even tegen Daphne, Doortje en Laurina) in de ger. gem. zitten? en dan neem ik even aan dat jullie cathechesatie ook gevolgd wordt aan de hand van het 'Kort Begrip'? misschien interessant: de ondertitel van het Kort Begrip is "voor hen die zich ten avondmaal willen begeven".
ik hoop dat ik wat duidelijk ben geweest over mijn visie, misschien wel een beetje te emotioneel betrokken en te weinig rationeel, maar goed, dat is vaak lastig als je jezelf erg betrokken voelt
P.S.voor wie interesse heeft, ik heb een interessant artikel van ds. Vreugdenhil hierover op mijn computer staan, waar ik dus ook uit geciteerd heb, als je me pb't wil ik het wel mailen.