Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 15:37

@mic schreef:alst goed is was God toch iig bij die evangelist :wink:

Zeker, maar dan kun je toch wel aanvoelen en zien dat de duivel daarbinnen zegeviert?
Ik denk dat je over die mensen daarbinnen niet kon zeggen 'En de Geest des Heeren was vaardig over hen'.

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 15:38

caprice schreef:Je maakt mij niet zomaar wijs dat de mensen in voornoemde gelegenheden ineens dringend nodig hebben. God is wel overal, maar Hij kan zich ook verborgen houden.

Ik heb Hem nodig gehad! JUIST als ik wegloop!

Iemand die vroeger in de wereld leefde en die evangeliseerde bij 'refocafe's' zei dat ze heel duidelijk voelde dat de duivel hier zegevierde. Het was voor de verandering geen reformatorische, maar een evangelische.

Dat is heel fijn voor d'r. Laat ik nou precies dat gevoel in de kerk te hebben. :shock: Je kunt weinig met dat soort uitspraken. En waarom evangeliseerde zij daar dan? Omdat God daar niet komt, dat is off-limits? Te eng? Please. Ben je stiekum óók boos op Jezus dat Hij naar de tollenaars ging in plaats van de vrome mensen?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 feb 2004 15:40

caprice schreef:Er zijn er ook die de wereld intrekken en met de kerk niets meer te maken willen hebben. Hoewel je God haat kun je toch nog wel weten dat Hij dat kan veranderen? Niet in de wereld, maar in de kerk.
Ja, dat kan. Maar dat is iets anders dan zeggen dat je niet bij de wereld wilt horen, want dat wil ieder mens uit zichzelf nu juist wel.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 15:44

windekind schreef:
caprice schreef:Er zijn er ook die de wereld intrekken en met de kerk niets meer te maken willen hebben. Hoewel je God haat kun je toch nog wel weten dat Hij dat kan veranderen? Niet in de wereld, maar in de kerk.
Ja, dat kan. Maar dat is iets anders dan zeggen dat je niet bij de wereld wilt horen, want dat wil ieder mens uit zichzelf nu juist wel.

Dat Hij dat kan... en dat je daar je hoop op stelt.

Maar het kan ook nog iets anders zijn: Het verstrikt raken in de Godsdienst.

Of de godsdienst alleen gebruiken wanneer je er winst uit aardse zaken uit kunt halen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 feb 2004 21:17

mensen, we dwalen af :D

maar goed, laat ik me ook in de discussie mengen. vooreerst, ik ben een gergemmer, dus je weet me te plaatsen. ook ik zit dus in een kerk waar voornamelijk belijdenis van de leer wordt afgelegd (tenminste, dat meen ik te kunnen concluderen uit het feit dat niemand die (minstens) de laatste 10 jaar belijdenis heeft afgelegd aan het avondmaal deelneemt).

die belijdenis wordt dan afgelegd op basis van "alleen het historisch geloof". ik denk dat de term "alleen het historisch geloof" te vervangen is voor "ik weet wel dat God bestaat, maar ik geloof Hem niet". Hoe kun je ooit ter wereld belijdenis doen van je ongeloof?!? ik kan hier eerlijk gezegd niet bij. je hebt God lief, of je haat hem! hoe kun je belijden in Hem te geloven, en zijn beloften voor waar aan te nemen, terwijl je Hem ondertussen met je hele hart haat?

je kunt natuurlijk zeggen van "ja, ik weet wel dat ik God haat, maar ik wil me niet bij God aansluiten, alleen bij de kerk". lijkt me ook een uitermate vreeme constructie. iemand die een ongelooflijke hekel aan voetbal heeft, gaat toch ook niet bij een voetbalclub? en zeggen dat je God niet haat als je onbekeerd bent, lijkt mij in strijd met zowel de Bijbel als de belijdenisgeschriften, die je beide zult moeten ondertekenen, wil je je bij de Ger. Gem. aansluiten.

Voetius schreef:Binnen onze gemeente moet je als je belijdenis gaat doen, antwoord geven op de volgende vragen:

2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?

ik denk dat deze vraag zeker slaat op "het ware geloof". ten eerste, hoe kun je beloven standvastig te blijven "In de genade Gods", als je die genade van God niet hebt? en ten tweede, je belooft hier ook in de zaligmakende leer te zullen "leven en sterven". hoe kun je in de zaligmakende leer leven zonder jezelf te bekeren? dat lijkt mij een innerlijke tegenstrijdigheid.

3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

voor deze vraag geldt m.i. grotendeels hetzelfde als bovenstaande vraag. ds. vreugdenhil zegt hierover (ben het met hem eens :D )
Er wordt bij het doen van belijdenis in het openbaar aan ons gevraagd: "Belooft u, overeenkomstig deze leer, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten, en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren?" Zo luidt de derde belijdenisvraag van Voetius. En daarop gaan we ‘ja' zeggen, nadat we op de catechisatie geleerd hebben, dat goede werken alleen maar kunnen voortkomen uit een oprecht geloof. We kunnen het dus zo niet wenden of keren, of er wordt toch gevraagd naar het zaligmakend geloof. Onder de klem daarvan mag niemand zichzelf uitworstelen.

Doortje schreef:Op deze vragen kan je antwoorden zonder bekeerd te zijn. Er wordt niet gevraagd of je geloof hebt.

misschien heb ik het verkeerd, maar door deze zin lijkt het alsof je een mogelijkheid zoekt om belijdenis te doen, en toch onbekeerd te kunnen blijven. waarom? waarom zou je belijdenis willen doen, maar je niet willen bekeren?

verder begrijp ik dat jullie (heb het even tegen Daphne, Doortje en Laurina) in de ger. gem. zitten? en dan neem ik even aan dat jullie cathechesatie ook gevolgd wordt aan de hand van het 'Kort Begrip'? misschien interessant: de ondertitel van het Kort Begrip is "voor hen die zich ten avondmaal willen begeven".

ik hoop dat ik wat duidelijk ben geweest over mijn visie, misschien wel een beetje te emotioneel betrokken en te weinig rationeel, maar goed, dat is vaak lastig als je jezelf erg betrokken voelt :)

P.S.voor wie interesse heeft, ik heb een interessant artikel van ds. Vreugdenhil hierover op mijn computer staan, waar ik dus ook uit geciteerd heb, als je me pb't wil ik het wel mailen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 21:41

Napoleon schreef:misschien heb ik het verkeerd, maar door deze zin lijkt het alsof je een mogelijkheid zoekt om belijdenis te doen, en toch onbekeerd te kunnen blijven. waarom? waarom zou je belijdenis willen doen, maar je niet willen bekeren?

Dat is de kern juist Napoleon. Omdat men zo graag bij de kerk wil horen maar eigenlijk niet weet of God ze wel wil hebben.(fatalistische uitverkiezingsvisie). En zo word twijfel iets wat ontkent moet worden. Strak gezicht, niks toegeven, en amen zeggen.

Ik kan het me van kerkleden wel voorstellen, maar ik begrijp niet waarom een dominee.. een kerkeraad, nee een complete kerkstroming dit op die wijze in de hand werkt. Wat zijn we dan weinig met God bezig.

joris

Berichtdoor joris » 15 feb 2004 10:51

ik weetg waarom kerkmensen vaak niet vooruit komen in hun relatie met God. Ze denken dat God in de kerk is. Maar God is juist niet ind e kerk volgens mij. Als alle onbekeerden daar bij elkaar zitten, hoe moet God daar dan binnenkomen? Omdat die kerkmensen die 1,5 uur op zondag wel braaf zullen zijn met elkaar gaat God die ochtend de stad in om mensen te bereiken die in de binnenstad in de goot in hun eigen kots wakker liggen te worden.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2004 06:58

joris schreef:ik weetg waarom kerkmensen vaak niet vooruit komen in hun relatie met God. Ze denken dat God in de kerk is. Maar God is juist niet ind e kerk volgens mij. Als alle onbekeerden daar bij elkaar zitten, hoe moet God daar dan binnenkomen? Omdat die kerkmensen die 1,5 uur op zondag wel braaf zullen zijn met elkaar gaat God die ochtend de stad in om mensen te bereiken die in de binnenstad in de goot in hun eigen kots wakker liggen te worden.

Dat heb je gelukkig verkeerd. Het zijn niet allemaal onbekeerde mensen. Als aan het begin van de dienst om de zegen wordt gevraagd is die er ook vaak.
Is er thuis vooraf gebeden? Heeft men zich voorbereid op de dienst? Hoe ga je naar de kerk? Met een bewogen of verhard hart? En als je met een verhard hart gaat, ben je daar dan weer verdrietig over, of steenkoud?
Onzin dat God niet in de kerk zou zijn. Zeker als het Zijn Kerk betreft.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 16 feb 2004 12:10

En kl...opmerking Doortje? Ik begrijp er helemaal niks van? Weet je wat ik jou zie doen? Vastklampen aan redenen van andere mensen (incluis je dominee) om maar te geloven dat de kerk het goed heeft. Om maar niet zelf te denken en twijfelen en kiezen. Verantwoordelijkheid ontlopen. Denk je dat ik het als klote opmerking bedoelde? Nee! Weet je wát klote is? Dat jij niet eerlijk bent over wat je zélf denkt, en dat je denkt dat ik hier praat alleen maar om jou te kakken te zetten. Je doet het prima in je eentje. Ik doe juist zeker mijn best om je te begrijpen, maar volgens mij doe je dat zelf niet.

Vin, sorry voor die opmerking, want je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar het viel bij mij een beetje verkeerd, dus dat ligt aan mezelf.
Verder herken ik me niet in wat je zegt! Misschien was ik wel wat te fel en heb je zo een beetje een verkeerd beeld van mij gekregen, maar dat zij zo.. Ik wil zeker niet mijn verantwoordelijkheden ontlopen, maar ik zie het juist als mijn verantwoordelijkheid om wel belijdenis te gaan doen. Jij begrijpt dat niet oke, maar als ik dat nou zo voel?

Je praat aan de ene kant ontzettend stellig, maar aan de andere kant is het overduidelijk dat je niet weet wat je er mee aanmoet. Vanwaar dan die stelligheid? Om maar niet dom te lijken? Je bereikt het tegendeel!

Die stelligheid is er omdat ik er zeker wel achter sta! Dat ik niet weet wat ik er mee aan moet heeft persoonlijke redenen.. Dit klinkt nogal vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Kiezen voor de kerk? Wat een flauwekul! Weet je dat je geen -enkele- vraag hebt kunnen beantwoorden! Je antwoord dus -makkelijker- op de belijdenisvragen dan op de mensen in dit topic? Je mag het van mij best met een leeg hart en voor de vorm doen, maar kom dan niet bij mij aan met dat ik het niet goed bedoel en ik je niet snap omdat 't bij jullie 'anders' gaat.

Dat ik geen enkele vraag heb kunnen beantwoorden maak jij er van, omdat je mijn antwoorden niet voldoende genoeg vind. En ''kiezen voor de kerk? Wat een flauwekul!" is altijd makkelijk te roepen, daar kan je alles wel mee ontkrachten!

Je zegt dat ik niet voor mezelf denk, maar dat vind ik hier helemaal niet van toepassing! Ik heb verder heel weinig lust om hier nog over te gaan discussieren, zelf vind ik het ook allemaal moeilijk.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

Berichtdoor Ikke21 » 16 feb 2004 12:14

Laurina schreef:voor:
- je naaste
- de kerkelijke gemeente

Graag jullie ideeen hierover!

Kan je als dooplid of meelevend lid niet evenveel voor een gemeente betekenen?

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 12:31

Doortje schreef:Vin, sorry voor die opmerking, want je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar het viel bij mij een beetje verkeerd, dus dat ligt aan mezelf.
Verder herken ik me niet in wat je zegt! Misschien was ik wel wat te fel en heb je zo een beetje een verkeerd beeld van mij gekregen, maar dat zij zo.. Ik wil zeker niet mijn verantwoordelijkheden ontlopen, maar ik zie het juist als mijn verantwoordelijkheid om wel belijdenis te gaan doen. Jij begrijpt dat niet oke, maar als ik dat nou zo voel?

Je verantwoordelijkheid voor God, of voor de kerk? Dit soort vragen bedoel ik, waar je geen antwoord op geeft. Moet je zelf weten hoor. Ik begrijp wat niet? Dat wat je zelf ook niet begrijpt? Misschien stel ik vragen om je te proberen te begrijpen. En dan is mijn bescheiden inschatting dat als je mij al niet durft te antwoorden, dat je dan misschien de dingen helemaal niet zo helder op een rijtje hebt als je mij graag wil doen geloven.

Die stelligheid is er omdat ik er zeker wel achter sta! Dat ik niet weet wat ik er mee aan moet heeft persoonlijke redenen.. Dit klinkt nogal vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Dat je wáár achter staat? Dat je eerst de kerk zoekt en dan God bedoel je? Dat belijdenis niet van geloof zou moeten zijn? Is niet moeilijk antwoord geven toch? Je bent aan het draaikonten :P Van mij mag je ergens achter staan hoor. Maar vraag 1 is dan -waar- achter. En vraag 2 word onvermijdelijk -waarom-. Weet je waarom? Dat blijkt namelijk ook niet uit je antwoorden, allemaal dingen die je ontwijkt. En toch herken je jezelf er niet in? Lijkt me sterk.

Dat ik geen enkele vraag heb kunnen beantwoorden maak jij er van, omdat je mijn antwoorden niet voldoende genoeg vind. En ''kiezen voor de kerk? Wat een flauwekul!" is altijd makkelijk te roepen, daar kan je alles wel mee ontkrachten!

Welke antwoorden Doortje? Ik hoor "het is hier anders, je begrijpt me niet!", klinkt nogal huilerig.. sorry dat ik het moet zeggen. Je hebt me niet uitgelegt waar je dan wel niet achter staat, en waarom. En je hebt vage persoonlijke redenen? Ik zou nou -juist- veel meer begrip voor je hebben als je -daar- dan eerlijk over was. Dit is een manke discussie, voer hem dan niet, er spelen -wel- dingen mee, terwijl je doet van niet. Wat ik al eerder zei dus.

Ja was mijn uitspraak altijd makkelijk te roepen om alles mee te ontkrachten? Waarom? MOET je niet altijd voor GOD kiezen en de kerk op twee? Ik zie niet wat er mis is met mijn uitspraak. Jij wel. Weet je waarom? Omdat de kerk op 1 staat, stiekum. Vind je dat niet vreselijk? Ik wel Doortje. Volgens mij zou je dominee het nog met me eens zijn ook, als hij misschien voor heel eventjes eerlijk zou zijn. Maar om de één of andere reden denk ik dat ook jouw dominee schrikt van die uitspraak. Van tja, de kerk is toch wel heeeeeel belangrijk. Ik probeerde trouwens niet eens iets te ontkrachtten, ik zou juist gewoon graag argumenten horen die wat verder reiken dan wat bij jou in de kerk de gewoonte is... dat vind God namelijk waarschijnlijk ook niet genoeg als verantwoording over je leven.

Je zegt dat ik niet voor mezelf denk, maar dat vind ik hier helemaal niet van toepassing! Ik heb verder heel weinig lust om hier nog over te gaan discussieren, zelf vind ik het ook allemaal moeilijk.

Niet van toepassing? Lol :mrgreen: Je bent het eens of oneens, hoe bedoel je 'niet van toepassing'? Dat je weinig lust om te discusseren had wist ik al, en ook dat je het moeilijk vind. Laat dat nou net de reden zijn dat je de kuil voor jezelf hebt gegraven. Jammer. Nou is je laatste zin misschien wel de eerste eerlijke.

Groetjes,

Vincent

P.S. Ik bedoel 't niet om lullig te doen. Je hoeft t ook niet met me eens te zijn. Als je tegen God maar eerlijk bent.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 12:41

Doortje als ik het goed samenvat ga je een leuge ophangen voor God?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 16 feb 2004 14:04

Ik ben niet van plan hier nog op in te gaan. Jullie moeten allemaal zelf weten wat jullie ervan denken en vinden, ik zie het nut er verder niet van in.
Vin, ik ben bij alles wat ik zei eerlijk geweest, ook al denk jij misschien van niet, en als je al mijn berichten nog een keer goed doorlees, begrijp je misschien beter wat ik allemaal bedoel.

En dat "jullie denken nu eenmaal anders" heb ik maar 1 keer gezegd en het later nog teruggenomen ook, ik vind het een beetje flauw om daar op terug te komen.

groetjes Doortje
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 14:26

Lieve Doortje,

Mag ik even sarcastisch lachen over het feit dat je hier in het openbaar geen belijdenis kan en wil doen over jouw motivatie om openbare geloofsbelijdenis af te leggen.

Bij deze,

Vincent.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 14:28

Wat je doet, doe dat uit geloof......

(en die indruk krijg ik nu niet zo heel hard, thats my point)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”