Jeewee,
Ik heb even lopen denken welk gevoel ik nou precies had bij je vraag en reacties, en wil dat proberen onder woorden te brengen.
Je vraagt hoe de Bijbel tegenwoordig nog aan de man te brengen is. Ik reageer daar op en vervolgens ervaar ik de reacties als 'ja, maar ik wil niet dit' of 'ja, maar, ik kan toch niet dat'. Het komt op mij over alsof je een behoorlijk compromisloze houding hebt aangenomen. En dat begrijp ik wel, je kunt als gelovige op zo'n punt komen dat je geen compromissen meer wilt sluiten in je geloofsleven (of in ieder geval proberen).
Daar is absoluut niets mis mee, als je christen bent op een eilandje. Maar dat ben je nu net niet, je staat op de markt en probeert een boodschap te verkopen. Blijkbaar werkt de huidige aanpak niet en dan heeft harder roepen ook geen zin.
Vergeef me dat ik het hier wegzet, maar de Boeddha heeft in een van zijn preken hier een hele passende gelijkenis, die ik wil parafraseren... ik heb een site met de parabel gevonden, ik zal de tekst hier kopiëren.
One day, a fire broke out in the house of a wealthy man who had many children. The wealthy man shouted at his children inside the burning house to flee. But, the children were absorbed in their games and did not heed his warning, though the house was being consumed by flames.
Then, the wealthy man devised a practical way to lure the children from the burning house. Knowing that the children were fond of interesting playthings, he called out to them, "Listen! Outside the gate are the carts that you have always wanted: carts pulled by goats, carts pulled by deer, and carts pulled by oxen. Why don't you come out and play with them?" The wealthy man knew that these things would be irresistible to his children.
The children, eager to play with these new toys rushed out of the house but, instead of the carts that he had promised, the father gave them a cart much better than any he has described - a cart draped with precious stones and pulled by white bullocks. The important thing being that the children were saved from the dangers of the house on fire.
In this parable the father, of course, is the Buddha and sentient beings are the children trapped in the burning house. The Burning House represents the world burning with the fires of old age, sickness and death. The teachings of the Buddha are like the father getting the boys to leave their pleasures for a greater pleasure, Nirvana.
De kinderen uit het brandende huis halen, dat is het belangrijkste. Hoe je dat dan doet, is minder belangrijk. Al moet je ze naar buiten lokken... Moet je je eigen geloofsleven aantasten om dat te doen? Misschien, of misschien kun je een manier vinden zonder je principes te breken toch je doel te bereiken.
Het is ook een beetje ongelijk. Wij als 'gevorderde gelovigen' moeten ons beseffen dat mensen die (nog) niks geloven in de kinderschoenen staan. Het is alsof je kleuters die nog moeten leren tellen universitaire wiskunde probeert bij te brengen. Dat werkt ook niet. Nee, je begint met 1,2,3 en leert ze zelfs dingen die niet waar zijn: 5 kun je niet delen door 2, bijvoorbeeld. Op hun niveau, en dan hopen dat het aanslaat. De groei die wij hebben doorgemaakt moet toch echt ieder voor zich doormaken.
Vergeet niet dat de dingen die voor jou als een paal boven water staan (zeker weten!) voor anderen misschien helemaal niet zo voor de hand liggen. Het is denk ik toch oefenen in het bij jezelf houden: jij voelt dit, jij ervaart dat, geloof betekent dit voor jou, etc. en minder 'Dit IS zo!'
Dus, interesse tonen in anderen, in hun gevoelens en ervaringen, toch kijken hoeveel compromissen je wilt sluiten om ze uit het brandende huis te redden, en dan op instapniveau praten over wat het voor jou betekent.
Wat ik zelf wel als prettig ervaren heb, waren uitnodigingen van vrienden om voor hen speciale diensten bij te wonen. (wel even uitkijken wat voor dienst natuurlijk, een donderpreek zal waarschijnlijk eerder averechts werken, ook hier weer, compromissen zoeken). Ik zag wat het voor heb betekende, en voor de anderen in de kerk. Niet dat ik nou Gods aanwezigheid voelde, maar ik kon me voorstellen dat anderen dat wel deden. En dat ervoer ik als waardevol.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes,
Mort