Huh, zijn er serieus basisscholen in Nederland te vinden, die NIETS aan Sinterklaas doen?
Hm. Mijn schoonouders zijn ook best wel streng reformatorisch en zeg maar in de loop der jaren steeds strenger geworden. Zo had mijn man heel erg vroeger wel een kerstboom in huis, totdat zijn moeder het als onchristelijk bestempelde (daarom zal er hier ook geen kerst voorbij gaan zonder kerstboom, manlief hecht daar echt aan, want met het strenger worden van zijn moeder verdween ook alle gezelligheid uit zijn ouderlijk huis). Sinterklaas mocht toen heel vroeger gelukkig nog wel, dus dat plezier heeft hij ook nog gekend. Hoe ze er nu over denken, geen flauw idee, eigenlijk.
Nou ja, ieder doet wat hem/haar goed lijkt, maar ik zou niet weten wat er erg is aan Sinterklaas. Kinderlijke onschuld, wat mij betreft. Een keer in het jaar helemaal verwend worden met cadeaus. Wij kregen vroeger altijd heel veel cadeaus, maar echt geen peperdure. Mijn moeder begon al maanden van te voren met inslaan. En tegen de tijd dat we doorhadden dat sommige klasgenootjes hele spelcomputers kregen en wij niet... ach, toen geloofden we al niet meer in Sinterklaas en begrepen we echt wel, waarom wij niet zulke dure cadeaus kregen. Toen we klein waren, zagen we vooral gewoon die enorme berg cadeautjes. Mijn moeder pakte echt alles in. Hadden we nieuwe stiften nodig, hoppa, cadeautje. Nou, geef vier kids stiften, een kleurboek, knutselmateriaal, een boek, etc. en die zakken vullen zichzelf wel