Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 08:29

Riska schreef:De zondag gaat niet sec over de kerkdienst, hij gaat over de sabbat en dat we dan dus samen moeten komen. De taken van de kerk worden dan genoemd: de prediking, de scholen die in stand gehouden moeten worden, en dat wij naar de gemeente moeten komen.
Specifiek over de kerkdienst gaat geen een zondag: het is uitleg van de geloofsbelijdenis, de Wet, de Sacramenten en het Onze Vader.
Het typische is dat in veel kerken veel over de ellende van de mens gepreekt wordt, terwijl er maar drie zondagen over gaan. Dan komt de verlossing - van zondag 5 t/m zondag 31 en de dankbaarheid beslaat de zondagen 32 t/m 52.

1.Door mensen samengestelde (leer)regels bepalen hoe God handelt, dat is het grote probleem, de Bijbel leert dat Zijn wegen ondoorgrondelijk zijn, de mens past het niet zich daarmee te bemoeien.
Ondertussen zou een Onveranderlijke God zijn rustdag voor de Joden middels een paar onduidelijke mysterieeen een dag op laten schuiven en tegelijk voor de heidenen geldig worden?
2. Riska, je noemt de sabbat en de zondag in 1 adem, terwijl deze 2 verschillende dagen, bijbels gezien, niets met elkaar te maken hebben, in functie.
Hiermee bevestig je een andere dwaling, nl de vervangingsleer, waarbij wij heidenen nu in het verbond zijn ipv de joden (*teken verbondsdoop) en onze eigen 'sabbat' hebben, de zondag.
Als je me kunt vertellen waar in de Bijbel staat dat de zondag nu de rustdag is, zal ik je zeer dankbaar zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 nov 2010 09:20

Wat de zondag betreft, klik hier

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik een orthodoxe Jood ken die aangeeft dat de Sabbat iets is tussen God en de Joden en dat alle niet-Joden een dag mogen kiezen, als er maar een dag is van rust en/of bezinning.

Wat mijzelf betreft: ik houd me er niet mee bezig. Ik weet wanneer de Sabbat veranderd is in de zondag en dat dat mensenwerk ik, zoals ik ook weet dat met Kerst een heidens feest - de zonnewende - is gebruikt om het tot een christelijk feest te maken.
Het zijn voor mij uiterlijkheden. Waar het om gaat is de intentie waarmee we vieren. Dus: of ik met 'hart en ziel' God aanbid en op hoogtijdagen zoals Kerst niet naar de uiterlijkheden kijk die de commercie erin heeft gebracht, maar diep van binnen vier.
Ik ben 70, heb alle strijd binnen kerken en religies wel meegemaakt en vraag me af waarom mensen zich zo druk maken over bepaalde gebruiken en regels, die er al eeuwen en eeuwen zijn. En daarmee in feite op de stoel van God gaan zitten in het oordelen over gebruiken van vele geslachten voor ons.
Voor mij blijft gelden: ik wil de Heer volgen naar mijn beste vermogen en vertrouw God mijn leven toe...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 nov 2010 09:45

De H.C. heeft het niet over aanbidding als het over de zondag, sabbat of kerkdienst gaat, juist daar zou het genoemd moeten worden. Elders wordt het wel afgekeurd als je dingen niet doet die je wel behoort te doen, dus is het m.i. een fout dat het noemen van aanbidding ontbreekt.
En idd, de zondag ipv de sabbat kan ik ook niet terug vinden in de Bijbel. (dat punt was ik even vergeten)

Wat betreft de scheiding tussen erfschuld/erfsmet, dat neem ik even terug. Ik geloof bij nader inzien dat ik dat uit het vragenboekje van Hellenbroek heb ipv uit de H.C.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 nov 2010 10:32

Riska schreef:Voor mij blijft gelden: ik wil de Heer volgen naar mijn beste vermogen en vertrouw God mijn leven toe...

Erg fijn om te lezen!
Als we dat nu allemaal eens deden? Dan hebben we de handen meer dan vol aan onszelf, en hebben we minder tijd/zin om te discussiëren of Kerst nu wel of niet gevierd mag worden.
2 of 3 dagen in het jaar met nadruk Zijn komst gedenken en vieren, wat is daar mis mee?

*Edit: naar aanleiding van een opmerking van 1a2b3c: Deze reactie is wat snel geplaatst. Echter sta ik er nog steeds achter, zij het dat nieuwe "broeders en zusters van de Refoweg-gemeenschap" de discussies uit het verleden veelal nog niet kennen.*
Laatst gewijzigd door Race406 op 16 nov 2010 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 nov 2010 10:46

Race406 schreef:
Riska schreef:Voor mij blijft gelden: ik wil de Heer volgen naar mijn beste vermogen en vertrouw God mijn leven toe...

Erg fijn om te lezen!
Als we dat nu allemaal eens deden? Dan hebben we de handen meer dan vol aan onszelf, en hebben we minder tijd/zin om te discussiëren of Kerst nu wel of niet gevierd mag worden.
2 of 3 dagen in het jaar met nadruk Zijn komst gedenken en vieren, wat is daar mis mee?

Als je tegen discusiëren bent (ik noem het liever van gedachten wisselen) snap ik echt niet wat je op een forum zoekt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 nov 2010 10:57

1a2b3c schreef:
Race406 schreef:

Erg fijn om te lezen!

Als je tegen discusiëren bent (ik noem het liever van gedachten wisselen) snap ik echt niet wat je op een forum zoekt.

Ik ben niet tegen een discussie. En ook niet tegen het van gedachten wisselen. :wink:
Maar af en toe wordt ik wat moe van de onderwerpen. Niet vanwege het onderwerp zelf, maar wel vanwege het feit dat het onderwerp al zo vaak langs is gekomen..
Maar relatief nieuwe forummers kunnen dat niet echt weten natuurlijk. Dus is mijn vorige reactie wellicht wat te snel neergezet, al sta ik er nog wel helemaal achter. 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 nov 2010 11:13

Erg fijn om te lezen!
2 of 3 dagen in het jaar met nadruk Zijn komst gedenken en vieren, wat is daar mis mee?[/quote]

Als je tegen discusiëren bent (ik noem het liever van gedachten wisselen) snap ik echt niet wat je op een forum zoekt.[/quote]

Ik ben niet tegen een discussie. En ook niet tegen het van gedachten wisselen. :wink:
Maar af en toe wordt ik wat moe van de onderwerpen. Niet vanwege het onderwerp zelf, maar wel vanwege het feit dat het onderwerp al zo vaak langs is gekomen..
Maar relatief nieuwe forummers kunnen dat niet echt weten natuurlijk. Dus is mijn vorige reactie wellicht wat te snel neergezet, al sta ik er nog wel helemaal achter. 8)[/quote]

Oké, dat snap ik. Maar als je een onderwerp niet interesant vindt of het is al meer behandelt dan zou ik het gewoon overslaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 nov 2010 13:03

1a2b3c schreef:
Optimatus schreef:Respecteer jij de H.C. dan niet?

Niet méér dan andere mensenwerken, en dan natuurlijk voor zover ze bijbels zijn. Punt is dat de leer van de H.C. in veel gevallen over de Schrift heerst. En zo wordt vaak het levende Woord krachteloos gemaakt wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.
Maar als mensen het beter of net zo goed zijn gaan weten als God Zelf dan moet het wel verkeerd gaan, en dat doet het ook!!

Dat vroeg ik niet. Ik vraag nu nogmaals: heb jij respect voor de Heidelberger ja of nee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 nov 2010 13:31

Optimatus schreef:
1a2b3c schreef:
Optimatus schreef:Respecteer jij de H.C. dan niet?

Niet méér dan andere mensenwerken, en dan natuurlijk voor zover ze bijbels zijn. Punt is dat de leer van de H.C. in veel gevallen over de Schrift heerst. En zo wordt vaak het levende Woord krachteloos gemaakt wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.
Maar als mensen het beter of net zo goed zijn gaan weten als God Zelf dan moet het wel verkeerd gaan, en dat doet het ook!!

Dat vroeg ik niet. Ik vraag nu nogmaals: heb jij respect voor de Heidelberger ja of nee?

Op die vraag kan ik niet met alleen ja of nee antwoorden. In principe heb ik respect voor iedereen maar als iets of iemand tegen Gods Woord ingaat heb ik daar geen respect voor. Niet dat ik een persoon of een werk in zijn geheel afkeur maar alleen dat wat niet in overeenstemming is met de Bijbel. Spijt me als je daar niets mee kunt maar ik kan er niet meer van maken. Ik ga niet iets helemaal afkeuren omdat er ook fouten in staan.
Als jij vindt dat je geen respect hebt voor de H.C. als je bepaalde dingen niet overneemt dan is het antwoord: nee.
Zelf vind ik dat je evengoed respect voor iets kan hebben al ben je het niet met alles eens. En in die zin is het antwoord: ja. (maar niet meer respect voor de H.C. dan voor andere mooie boeken zoals bijv. de christenreis)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 nov 2010 13:55

En wat vind jij in de H.C. tegen de Bijbel ingaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 nov 2010 14:27

dat wil ik ook wel ns weten. Ik begrijp er nog steeds niets van.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 nov 2010 15:13

Dat had ik al gezegd:

De kinderdoop, nergens in de Bijbel staat dat de doop ipv de besnijdenis gekomen is.

Volgens de H.C. ken je je ellende door de wet en dat is op zijn minst onvolledig. God werkt niet volgens één sjabloon, Paulus werd overtuigt van zijn ellende toen hij een ontmoeting met Jezus had. Denk ook aan Levi e.d.

Zondag 33: de opstanding van de nieuwe en afsterving van de oude mens als een proces is ook niet Bijbels.
In Christus zijn we volmaakt, nu al. Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
De oude mens is dood en de nieuwe mens leeft, punt. Dat moet je geloven ondanks dat je de oude en nieuwe natuur in je ervaart want je kan alleen uit het geloof leven Rom.6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. En Rom 8 24-25 ....de hoop nu die gezien wordt is geen hoop....
Rom 6: 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven; Kol.3:3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. En 2Tim2:11 e.a.

Zondag 38: Deze zondag gaat over hoe je de sabbat en kerkdienst invuld. Het belangrijkste mis ik nl: de aanbidding van God. Dat hoort toch zeker aanwezig te zijn: ik zal liefde en lof voor U ten offer mengen. In 't heiligdom waar 't volk vergadert is.
Aangezien iets nalaten wat je behoort te doen door de H.C. ook als fout aangemerkt wordt (terecht) is dit ook een fout.

Zondag 44: dat zelfs de allerheiligste maar een klein beginsel van gehoorzaamheid hebben. (!!!!) Rom. 7 christenen noem ik dat.
Dit vind je echt niet terug in de Bijbel, God spreekt in Zijn Woord over kinderen, jongelingen en vaders, en over groeien in geloof. In 1Korth.15: 57 en Rom. 8 staat hoe je door de Heilige Geest overwinning kan hebben over de zonden en in Rom 6:14 staat dat de zonde niet over je zal heersen.

Onbijbels is ook dat de leer van de H.C. over de Schrift heerst maar dat is niet de schuld van de opstellers van de H.C.
De preken worden opgebouwt door de bril van de H.C. Eerst ellendekennis, eerst de wet enz. De weg van de bekering staat zo'n beetje uitgestippelt in de H.C. en dat vind je terug in de preken.
Terwijl je in de Bijbel juist zo'n groten verscheidenheid vind in de bekeringen. De wind blaast waarheen hij wil...enz.

Misschien vergeet ik nog wel iets, ik sta er dus niet voor in dat ik volledig ben.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 15:33

Optimatus schreef:En wat vind jij in de H.C. tegen de Bijbel ingaan?

Wat vind jij zelf van de HC ?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 nov 2010 22:06

Je kan ook gewoon de vraag beantwoorden :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 nov 2010 07:48

kwebbel schreef:Je kan ook gewoon de vraag beantwoorden :P

Volgens mij was de vraag vooral gesteld aan 1a2b3c, die daarop, evenals ik antwoord heeft gegeven.Dus for the sake of interaction was ik nu benieuwd naar het antwoord van de vragensteller zelf :-)
Een door mensen opgetekend epistel, wat de authoriteit meent te hebben om te weten hoe alles gaat, en hoe God behoudt en vervloekt, en ook nog eens zegt dat de sabbath de zondag is geworden en de besnijdenis de doop, wel die hebben toch erg weinig begrepen van de voorafschaduwing en het Woord dat Vlees is geworden.
Want het enige wat de doop met besnijdenis te doen heeft, is dat het nu om de besnijdenis van het hart gaat.
EN ondanks dat de Schrift in COl 2:11 nog zo zegt dat het hier om een besnijdenis gaat van het zondige hart, die NIET MET HANDEN geschiedt, komt de HC aan met een lichamelijke besnijdenis die wel met handen geschiedt.
Laatst gewijzigd door Bastiaan30 op 17 nov 2010 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”