Riska schreef:De zondag gaat niet sec over de kerkdienst, hij gaat over de sabbat en dat we dan dus samen moeten komen. De taken van de kerk worden dan genoemd: de prediking, de scholen die in stand gehouden moeten worden, en dat wij naar de gemeente moeten komen.
Specifiek over de kerkdienst gaat geen een zondag: het is uitleg van de geloofsbelijdenis, de Wet, de Sacramenten en het Onze Vader.
Het typische is dat in veel kerken veel over de ellende van de mens gepreekt wordt, terwijl er maar drie zondagen over gaan. Dan komt de verlossing - van zondag 5 t/m zondag 31 en de dankbaarheid beslaat de zondagen 32 t/m 52.
1.Door mensen samengestelde (leer)regels bepalen hoe God handelt, dat is het grote probleem, de Bijbel leert dat Zijn wegen ondoorgrondelijk zijn, de mens past het niet zich daarmee te bemoeien.
Ondertussen zou een Onveranderlijke God zijn rustdag voor de Joden middels een paar onduidelijke mysterieeen een dag op laten schuiven en tegelijk voor de heidenen geldig worden?
2. Riska, je noemt de sabbat en de zondag in 1 adem, terwijl deze 2 verschillende dagen, bijbels gezien, niets met elkaar te maken hebben, in functie.
Hiermee bevestig je een andere dwaling, nl de vervangingsleer, waarbij wij heidenen nu in het verbond zijn ipv de joden (*teken verbondsdoop) en onze eigen 'sabbat' hebben, de zondag.
Als je me kunt vertellen waar in de Bijbel staat dat de zondag nu de rustdag is, zal ik je zeer dankbaar zijn.