paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor pannenkoek » 06 nov 2010 20:13

zoals ik al eerder schreef ben ik aan het bijhouden hoeveel hij weg is.
Kerk, school, verg. voor de akkerbouw. En op dit moment vaak nog 's avonds tot laat ploegen.
Kan niet echt zeggen hoeveel avonden per wk, maar ik denk gemidd. toch bijna 4
Voordeel is dat hij thuis werkt. Komt koffie drinken en eten. Des te meer geniet ik ervan als ie thuis is.
HEb genoeg te doen 's avonds. De oudste gaat om 21.45 richting bed, en ik ga om 22.00 de rommel opruimen en tassen klaar maken voor de volgende dag. Dus heb niet het idee dat ik (zielig) alleen zit.
Zelf ben ik elke do av. een uur naar aerobics en 1xper 2 wk naar de vrouwen ver.
Gelukkig is de oudste 15.5 dus kan ze oppassen. Wij hadden hier vroeger 5 opppassers in de buurt, hebben we veel gebruik van gemaakt.
De jongste kreeg 7 jr geleden vd oppas haar laatste fles. Hij vond dat erg leuk, en ik kwam thuis en kon direct door naar bed. Had ik wel nodig die tijd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 nov 2010 22:06

De werkende moeders die hier schrijven dat je je huishouden toch echt wel in één dag kan doen vergeten geloof ik een beetje dat je huis natuurlijk niet vies wordt als je niet thuis bent... Bij ons is er altijd iemand thuis, wat dus betekent dat ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks moet zuigen en dweilen. Bovendien kom ik als de kinderen niet slapen echt niet zo aan m'n huishoudelijke werk toe, dat moet ik echt een beetje in de gestolen momentjes doen.

Doordat ik regelmatig 's avonds werk is manlief best veel thuis 's avonds. Bijbelkring of andere avonden waar we allebei wel naar toe willen proberen we altijd netjes om en om te doen.

Over intellectuele input: ik lees graag heel uitgebreid de krant, dat is 's avonds echt mijn momentje. Ik probeer sowieso 's avonds zo min mogelijk in het huishouden te doen, die tijd is voor mijzelf. Het ligt ook nog wel in de planning om eens een leuke cursus te doen, maar nu ontbreekt het me daarvoor nog een beetje aan tijd en rust.

@Lievemama: leuk dat je wat ideeen hebt gekregen! Succes met de uitvoering ervan, ik hoop dat je er wat voldoening uit kunt halen!

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 06 nov 2010 22:39

Haai schreef:De werkende moeders die hier schrijven dat je je huishouden toch echt wel in één dag kan doen vergeten geloof ik een beetje dat je huis natuurlijk niet vies wordt als je niet thuis bent... Bij ons is er altijd iemand thuis, wat dus betekent dat ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks moet zuigen en dweilen. Bovendien kom ik als de kinderen niet slapen echt niet zo aan m'n huishoudelijke werk toe, dat moet ik echt een beetje in de gestolen momentjes doen.

Dat is wel een goed punt, daar had ik eigenlijk nooit zo over nagedacht maar zo werkt het wel natuurlijk.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 nov 2010 09:00

Nou, mijn huis is toch echt elke dag een ontplofte bom. Want ik kom om 16.00 uur thuis met Jurian na een dagdienst, en binnen de kortste keren liggen alle mandjes met speelgoed door de hele kamer. Ik zuig en dweil ook bijna iedere dag. En ik doe mijn huishouden ook niet op 1 zelfde dag hoor, maar de ene dag op de ochtend beneden (Jurian vindt mee poetsen het mooiste dat er is), en een andere dag op de middag bijvoorbeeld boven. Tegenwoordig speelt hij ook heerlijk boven, dus dat gaat nu goed. Toen hij nog elke dag 's middags sliep, deed ik boven altijd als hij op bed lag.
Maar als ik een week thuis ben wordt alles wel viezer, maar dan nog doe ik alles elke week, en zuig en dweil ik bijna dagelijks. Maargoed, als we allebei van half 9 tot 5 zouden werken, en Jurian dan na het eten meteen naar bed zou gaan, zou het idd totaal anders zijn, maar doordat ik alsnog best veel met hem thuis ben, en hij nou niet het meest nette jongetje is dat er bestaat ;) wordt het nog een rommeltje
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2010 10:37

lievemama schreef:Wij hebben een zoon van bijna 3 jaar en een zoon van bijna 5 maanden.
Ik zit al thuis sinds januari 2008.
Ik word het thuis zitten een beetje boel zat...maar werk vinden is niet zo makkelijk...
en ik twijfel heel erg....je kinderen hebben het toch het beste bij de ouders....en tegenwoording hoor je ook zulke rare verhalen...
vind niets om mn kinderen aan vreemde over te laten, maarja ik wil ook graag even iets voor mezelf in de 5 dagen dat ik alleen met de kinderen ben.....zucht....iemand een idee...

Misschien heb je er niks aan hoor. Maar mijn vriendin is ook moeder van 1 kindje. Zij zei wel altijd ik blijf er voor m'n dochtertje. Maar op een gegeven moment begon het wel te kriebelen om te werken. Zonder echt een beroepsopleiding gedaan te hebben (wel met een Havo diploma op zak) is ze gaan solliciteren, als administratie medewerkster. Ze heeft een baan van 16-18 uur (2 halve dagen en 1 hele dag) per week. Ze vindt het heerlijk.

Succes ermee.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 07 nov 2010 13:43

Werk hier wel een paar dagen.. maar dan moet er gewoon gezogen e.d. worden hoor elke dag. Je hebt toch twee eetmomenten wél thuis en er wordt voor en na het werk toch gespeeld in huis. Qua rommel maakt het niet zoveel uit.. misschien wordt het op die dagen juist wel rommeliger omdat ik dan minder tijd en zin heb om het op te ruimen.. dus dat argument vind ik echt niet opgaan!
Snap nooit dat mensen vinden dat je met kinderen om je heen niets kunt doen in het huishouden. Ze kunnen toch zelf spelen of anders meehelpen? Hier hobbelen we met elkaar het hele huis door (groot huis in minder dan een dag!), verschillende poetsdoekjes en we hebben grote lol! Werk zelf meerdere dagen en heb op de dagen dat ik thuis ben al vaak zoiets van: wat moet ik nu gaan doen?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 nov 2010 18:07

Sja, ik vind schoonmaken met de kinderen om me heen niet handig, ben dan echt dubbel zo lang bezig en moet dan steeds speelgoed uit m'n emmertje water vissen enzo 8-[

Lijkt me wel vervelend als je echt niet weet wat je doen moet thuis. Ik verveel me echt geen moment, heb zelfs veel dingen die ik graag zou willen doen en waar ik gewoon niet aan toekom. Ik werk nu vaak 10-12 uur pw, maar ook toen ik nog helemaal thuis was kon ik me ook prima vermaken. Er is altijd wel wat in huis te doen, of te lezen, knutselen, bakken, even naar de winkels, bezoekjes, ergens helpen of gewoon lekker even met de kinderen bezig zijn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 nov 2010 18:09

Hier is wel altijd iemand thuis (als papa werkt, is mama thuis en andersom) en dat scheelt toch echt wel in de mate waarin je huis 'vies' wordt. De hele dag wordt er naar de wc gegaan, gegeten, gedronken, GELEEFD. Als je ergens leeft, dan wordt het ook gewoon 'vies'. En dan heb ik het niet over opruimen en rommel. Leef met elkaar een uurtje per dag in een ruimte en je moet al opruimen, dus dat zal niet al te veel verschil maken.

@blompje: ik ben het met je eens. Je kunt met kinderen prima wat huishouden doen, gewoon met elkaar. En op mijn vrije dagen denk ik ook wel eens 'poe, de dag duurt lang' of 'wat zal ik gaan doen'.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 nov 2010 18:11

Ja maar, Haai, bij moet je dan op visite gaan? Ik heb ook zat hobby's, maar niet alles is te combineren met kind. En de meeste mensen werken en dus heeft daar langs gaan geen zin. Naar andere moeders en speelgroepjes, ofzo, nee, daar ben ik geen type voor. En boodschappen doen, daar heb ik een hekel aan, ik kan het niet als een uitje zien. Bovendien doet mijn man het echte huishouden, daar heb ik niet zo'n heel groot aandeel in. Ik vind naar de bibliotheek gaan wel een uitje, dat is wel gezellig. Ik ga ook graag langs mijn zus, maar die gaat dalijk ook weer werken en precies op dagen dat ik vrij ben...

De rest werkt. Andere vrienden/vriendinnen zitten nog niet echt in de kids. Dus tja...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 nov 2010 19:04

Ik zit ook echt niet zo vaak ergens op de koffie hoor :mrgreen: Heb wel een aantal vriendinnen/kennissen/familie met kleine kinderen, dus is voor de kids ook leuk als we daar even langsgaan. Verder ga ik regelmatig gezellig bij m'n moeder langs, en daar help ik ook nog een paar uurtjes per 2 weken in huis. We zitten we hier zo'n 20 min. lopen bij het centrum vandaan, dus ik ga regelmatig even voor wat dingetjes daarheen. Daar maken we dan echt een beetje een uitje van: lekker even koffie drinken bij de Hema enzo. Oh ja, even Kringloop-shoppen is hier ook favoriet. Op donderdagochtend is er bij ons bij de kerk inloop, daar gaan we vaak ook even een bakkie dooen. Komen vooral oude mensen, maar zij vinden het erg leuk als er ook kinderen komen in ik vind het zelf ook altijd wel gezellig. We nemen dan meteen wat boeken mee van de bieb zodat we voor de rest van de week ook weer wat te lezen hebben. Nou ja, goed, ik weet in ieder geval altijd genoeg te verzinnen om te gaan doen. En als ik écht niets leuks meer weet ga ik wat in het huishouden doen :mrgreen:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 nov 2010 20:13

ik ga altijd bewust schoonmaken als juul beetje humeurig is..s amen en doekje... samen een emmertje met water... en ze tuttelt de hele tijd om mij heen. Ach.. als de speelgoedbeesten zwemles moeten ehbben volgens haar.. zet ik haar met emmer en beest ind e douche... en beneden is ze vaak aan het spelen.

hier s avonds alleen nog maar opruimen, soms nog ff de stofzuiger erdoor.

ALs ik heb gewerkt heb ik mar één eetmoment thuis, ze eten s mrogens op het kdv en tussen d emiddag ook, dus dat scheelt vaak heel veel. Zelf ben ik blij dat ik weer aan het werk ben. Al is die drang nu meer met een veel huilende baby dat ook de peuter huilerig maakt... zodat ik even niks aan mijn hoofd heb.

VInd het zelf wel moeilijk om nu te beslissen om een vaste baan te nemen. Zal veel moeite hebben dat mijn kinderen dan als ze naar school gaan een giga lange dag hebben, omdatik in het onderwijs zit en vaak dan met vergaderingen ed je laat thuis bent. en ze oo niet zelf kan halen en brengen van school

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 nov 2010 21:05

Ik maak ook regelmatig schoon als de kids erbij zijn. Op het moment van dweilen zet ik even een dvd aan voor mn zoon en dochterlief gaat dan even in de box. Ik dweil zeker niet elke dag, ongeveer 2/3x in de week....geen tijd voor. Ik dweil meestal op woensdag en op vrijdag en soms op zaterdag. Op maandag/dinsdag zijn de kids overdag niet thuis. Ze kunnen ook avondeten krijgen op het kdv, maar dat wil ik niet, vind het wel belangrijk om het bidden/danken en bijbel lezen ook als basis te geven en anders missen ze dat 3x in de week.

Ik ben eigenlijk van plan om als de kids groter zijn en allemaal op de basisschool ook een dag erbij te gaan werken, maar dan wel elke dag korter, zodat ik ze gewoon kan ophalen en er geen bso aan te pas hoeft te komen. Dan blijven ze wel een dag langer eten op school, maar ik denk dat de scholen daar toch wel in de toekomst naar toe zullen gaan.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 08 nov 2010 08:06

@ajl: zou dan wel kijken naar de schooltijden van kinderen. Kleuterklassen mn houden er soms nog rare tijden op na.. Veel kinderen zijn dan 3 middagen vrij.. Dan zitten ze 's morgens 3.5 uur op school. Dat maakt het lastig om zonder extra opvang toch wat te werken als moeder.. Sommige scholen hebben de kleuters op vrijdagmiddag vrij en dan wel 3 middagen les, dat lijkt me praktischer!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 nov 2010 09:13

De school waar wij ze heen willen doen, heeft volgens mij voor de kleuters 2 middagen vrij, maar dan kan ik ook nog wel een dag thuis werken. ( heb een erg flexibele en pro ouders werkgever).[

lievemama schreef:Een andere vraag, zijn jullie mannen ook zo veel van huis (leuke dingen doen met andere of voor werk) En ben jij als moeder dus veel thuis omdat je niet veel oppas wil regelen?

Mijn man is voor zijn werk regelmatig 's avonds weg en meestal ook erg ad hoc. Afspraken maken is voor mij daarom wel eens moeilijk. Die moet ik ook ruim van te voren doorgeven en dan kan hij het inplannen met zijn werk. Wij hebben ook nog geen betrouwbare oppas kunnen vinden. Voor leuke dingen gaat mijn man eigenlijk nooit weg ( of hij moet gaan hardlopen en dat doet hij meestal als de kids slapen). Hij is namelijk veel te blij als hij dingen met de kinderen kan/mag doen.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 08 nov 2010 13:19

lievemama schreef:Een andere vraag, zijn jullie mannen ook zo veel van huis (leuke dingen doen met andere of voor werk) En ben jij als moeder dus veel thuis omdat je niet veel oppas wil regelen?

tsja, ik ben toch blij om te lezen dat ik niet de enige ben van wie de man veel weg is..
soms baal ik er wel eens van.. :oops:
die van mij werkt voor zichzelf, dus pakt zoveel mogelijk werk aan. logisch ook, want als je nu nee zegt vragen ze de volgende keer meteen iemand anders. en ik ben natuurlijk ook wel blij dat hij genoeg werk heeft, helemaal nu de rustigere periode er weer aan komt.. het is namelijk wel fijn als er wat binnenkomt.
maar dit heeft wel als gevolg dat hij meestal van maandag t/m zaterdag werkt en ook nog vaak 's avonds doorgaat of nog een extra ander klusje ergens heeft. ik kan er nooit van opaan hoelaat en of hij 's avonds thuis is.
van sept. tot april is hier eens in de 2 weken vrouwenver. van de kerk (gaan hier ook veel jonge vrouwen heen), daar probeer ik wel zoveel mogelijk heen te gaan, maar bijv. een vaste avond gaan sporten ofzo vind ik niets omdat ik dan altijd oppas achter de hand moet hebben voor als hij er niet is en ik wil dat niet structureel 1 avond in de week van iemand vragen (daar komt nog bij dat wij ook niet echt dichtbij zulk soort gelegenheden ofzo zitten dus je zit ook altijd nog met reistijd).
daarom vind ik het ook wel lekker om 2 dagen per week te werken (al vind ik het soms wel veel om echt 2 hele dagen weg te zijn van 7 tot 19 uur, maar dat is in mijn sector nu eenmaal niet anders en voor het werk zelf is het ook wel nodig.) verder kom ik tijd te kort om alles te doen wat ik nog wil.. ga geregeld ff ergens een bakkie doen of hier komt een vriendin/buurvrouw of wie dan ook een bakkie halen, er ligt nog een stapel foto's te wachten om in het boek geplakt te worden, er ligt nog stof om een jurkje voor dochterlief te naaien en ga zo maar door.

dochterlief vind het ook prachtig om te helpen met het huishouden wat ook inderdaad altijd speelgoed/stofdoeken in de sopemmer betekent, maar we rommelen zo gezellig wat aan samen.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Terug naar “Archief”