Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Ds. Vreugdenhil trekt zich terug uit bestuur HSV

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2010 13:25

Wat uit je je toch als een narrig mannetje #-o
LEES vooral eens voor je iets schrijft.
Ten eerste gaat je reactie al helemaal niet meer over waar het in dit topic over zou moeten gaan.

En verder: in mijn reactie Waaruit je slechts een deel plukt, noem ik in dat deel het SOLI DEO GRATIA en link dat aan aan Maarten Luther. Da's al zeker geen verheerlijking van hem of van wie dan ook.

Mijn God, wat is de mens dan op deez' aarde!
De broze mens, hoe klimt hij tot die waarde,
Dat Gij aan hem in zoveel gunst gedenkt;
En 's mensen zoon Uw teerste liefde schenkt!
Laatst gewijzigd door JeeWee op 31 okt 2010 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2010 15:22

Wat heeft dit nog met Ds. Vreugdenhil en de HSV te maken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 nov 2010 19:45

Ds. Vreugdenhil u ben een sluwe vos een valse leraar die valse dwalingen brengt.

Het zal je maar gezegd worden door je collega predikant ds. Th. L. Zwartbol uit de Oud.Ger.Gem. waarmee er ook nog eens een convenant bestaat.
http://www.refdag.nl/nieuws/avond_gbs_o ... n_1_515372

Niet alleen door de Oud.Ger.Gem. maar ook door je naaste collega predikant ds. A. Verschuure uit de Ger.Gem. is het er mee eens.

Ongelofelijk wat daar op die GBS gezegd wordt.

Ik geloof zeker dat de drie genoemde predikanten ds. A. Verschuure, ds. Th. L. Zwartbol en ds. A. van Voorden hun verstand nog in een dikke, dikke duisternis verkeer.

.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 nov 2010 20:32

Het begint inderdaad knap zielig te worden, hoe de GBS zich tegen de HSV afkeert.
Schijnbaar zijn ze daar behoorlijk bang voor de HSV.

Jammer trouwens dat het uit de HHK hoek zo stil blijft rond de HSV, ik vrees dat dit vooral een teken van verdeeldheid is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 nov 2010 22:41

Wullimpie schreef:Het begint inderdaad knap zielig te worden, hoe de GBS zich tegen de HSV afkeert.

Jammer trouwens dat het uit de HHK hoek zo stil blijft rond de HSV, ik vrees dat dit vooral een teken van verdeeldheid is.

Wij hebben een abbonnement op de Saambinder, maar hoe daar over de HSV gesproken wordt.... vreselijk gewoon.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 15 nov 2010 23:04

Ds. Vreugdenhil u ben een sluwe vos een valse leraar die valse dwalingen brengt.

Het zal je maar gezegd worden door je collega predikant ds. Th. L. Zwartbol uit de Oud.Ger.Gem. waarmee er ook nog eens een convenant bestaat.
http://www.refdag.nl/nieuws/avond_gbs_o ... n_1_515372

Niet alleen door de Oud.Ger.Gem. maar ook door je naaste collega predikant ds. A. Verschuure uit de Ger.Gem. is het er mee eens.

Ongelofelijk wat daar op die GBS gezegd wordt.

Ik geloof zeker dat de drie genoemde predikanten ds. A. Verschuure, ds. Th. L. Zwartbol en ds. A. van Voorden hun verstand nog in een dikke, dikke duisternis verkeer.

Dit is echt ongelofelijk! Dit is wat je noemt God voor je karretje spannen. Daar kan ik met echt kwaad over maken ](*,)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 nov 2010 08:25

Wullimpie schreef:Jammer trouwens dat het uit de HHK hoek zo stil blijft rond de HSV, ik vrees dat dit vooral een teken van verdeeldheid is.

Inderdaad.
Ben even aan het google geweest en vond het volgende over de HHK.

Drs. W. de Kloe schrijft in het Kerkblad van de Her¬steld Hervormde Kerk over het Sola Scriptura en de Herziene Statenvertaling.
„De Reformatie kende vijf so¬la’s. Eén daarvan is het sola Scriptura, de Schrift alleen.
De Bijbel werd letterlijk ont¬ketend. Het kon niet zo zijn dat kerk en traditie heersten boven de Schrift of dat alleen geestelijken de beschikking hadden over een Bijbel. Nee, de Schrift heeft het laatste woord. En iedereen moest toegang hebben tot de Bijbel. Om dagelijks te lezen wat God te zeggen heeft en dat in praktijk te brengen. Wat was het een voorrecht dat de Bijbel vertaald werd in de landstalen. Zo heeft de Heere de kerk van de Reformatie in ons land de Statenvertaling geschonken, die al bijna 400 jaar tot zegen mag zijn voor velen die worstelen met de vraag van Luther. Dankzij de Statenvertaling kon Gods Woord in de taal van het volk doorgegeven worden.
Taal is echter steeds in beweging. Daardoor, dat valt niet te ontkennen, wordt het verstaan van de Staten¬vertaling voor vele jongeren steeds moeilijker. Daardoor wordt in de gezinnen steeds vaker gegrepen naar andere vertalingen of zelfs naar kinderbijbels. Het mag toch niet zo zijn dat de taal van de Bijbel een belemmering gaat vormen voor komende generaties om Gods Woord te verstaan? Als de Heere het niet verhoedt, zal de Herziene Statenvertaling, die binnenkort verschijnt, tot nieuwe verdeeldheid leiden binnen de gereformeerde gezindte. Goed beschouwd is het schrijnend dat er in onze dagen met zoveel kennis en zoveel technische mogelijkheden, geen breed draagvlak te vinden is voor een betrouwbare omzetting van Gods Woord in de taal van onze tijd. De Heere geve ons een nieuwe Reformatie, waardoor Zijn Woord weer centraal mag staan en Zijn Geest kracht doet in de samenleving en in zon¬daarsharten.”

Dat vind ik wijzen woorden van Drs. W. de Kloe.

Als ik tussen de regels door lees mag ik dan aannemen dat Drs. W. de Kloe het met de HSV eens is?

.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 nov 2010 08:33

pannenkoek schreef:
Wullimpie schreef:Het begint inderdaad knap zielig te worden, hoe de GBS zich tegen de HSV afkeert.

Wij hebben een abbonnement op de Saambinder, maar hoe daar over de HSV gesproken wordt.... vreselijk gewoon.

Saambinder als verdeler.het tegenovergestelde dus.
Opzeggen dat blad
Over ZEKER WETEN gesproken

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 nov 2010 09:36

pannenkoek schreef:

Inderdaad in die Saambinder weekblad van de Ger.Gem. schreven de predikanten G.J.N. Moens en J.M.D. de Heer dat de staten vertalers van de Staten Vertaling uit 1637 nooit de bedoeling gehad hebben om de Bijbel in een begrijpelijk taal over te zetten maar een getrouwe omzetting, dat hadden ze voor ogen een getrouwe omzetting.

Betreffende predikanten blijven liever (zo schrijven ze in de Saambinder) in het duister van de SV rond lopen zoals er vroeger ook mensen waren die de taal van de SV Bijbel niet begrepen. Maar…deze mensen worstelde er mee totdat de Geest Gods hun het vertelde en toen begrepen ze het.

*passage verwijderd door moderator*

.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 nov 2010 10:29

Jantjes schreef:Betreffende predikanten blijven liever (zo schrijven ze in de Saambinder) in het duister van de SV rond lopen zoals er vroeger ook mensen waren die de taal van de SV Bijbel niet begrepen. Maar…deze mensen worstelde er mee totdat de Geest Gods hun het vertelde en toen begrepen ze het.

Dat is een veelgehoord argument. Maar als je consequent bent, moet je de Bijbel dan gewoon in de grondtaal gaan lezen en helemaal niet met een vertaling werken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 nov 2010 10:53

henkie schreef:
Jantjes schreef:Betreffende predikanten blijven liever (zo schrijven ze in de Saambinder) in het duister van de SV rond lopen zoals er vroeger ook mensen waren die de taal van de SV Bijbel niet begrepen. Maar…deze mensen worstelde er mee totdat de Geest Gods hun het vertelde en toen begrepen ze het.

Dat is een veelgehoord argument. Maar als je consequent bent, moet je de Bijbel dan gewoon in de grondtaal gaan lezen en helemaal niet met een vertaling werken.

Ach ja, alles wat anders is dan wat men gewend is bestempelt men als duivels, niet goed en iets waar men zich niet aan moet branden. Liefst nog met allerlei voorbeelden van mensen die door het lezen van de SV tot geloof zijn gekomen. Dat dat ook gebeurt met mensen die een andere vertaling lezen laat men maar onvermeld. Of er wordt glashard gezegd dat dat geen echte bekering kan zijn.
En de schapen die vertwijfeld op zoek zijn naar Rust en vrede met God nemen al dat gebral maar aan als godsspraak. De ds zal het wel weten...
Het woord godsspraak schrijf ik bewust met een kleine g trouwens. Mensen die een andere kerk/vertaling/berijming/liedbundel als duivels bestempelen maken zichzelf tot een godje. En ik hoop dat de troon waar zij op zijn gaan zitten heel snel totaal en zeer grondig vernield wordt.
Heel stiekem vraag ik me af of dominees die zulke taal uitslaan het nog wel waard zijn om dominee te zijn. Dienaar van het Goddelijke Woord, het lijkt meer op het dienen van jezelf en het verkondigen van je eigen woordje....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2010 11:19

Ik ben vertaler van beroep, en ik durf wel te zeggen dat een goede vertaling er eentje is die men leest en begrijpt. Taal is een hulpmiddel, geen doel op zich. Als blijkt dat men de SV niet (meer) leest of slecht begrijpt vanwege al die ieglijken en laat-middeleeuwse zinsbouw en spelling, dan moet er iets gebeuren.

Stel je zo eens voor dat iemand die niet met de SV is opgegroeid (en ongelovig is) dat boek ter hand neemt en begint te lezen. Hoe ver zou hij of zij komen, denk je? De Bijbel is al een ingewikkeld boek qua materie. De taal zou niet ook nog eens onnodig drempels moeten opwerpen.

Men kan zich later natuurlijk altijd nog bekwamen in het begrijpen van de SV of de grondtalen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2010 11:30

henkie schreef:

Of de grondtaal omzetten in binaire code. :wink:

Het is voor mij een beetje vreemd dat het feit dat de taal onbegrijpelijk is wordt gezien als een pluspunt.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 nov 2010 11:38

henkie schreef:

Dat is een veel gehoord argument. Maar als je consequent bent, moet je de Bijbel dan gewoon in de grondtaal gaan lezen en helemaal niet met een vertaling werken.

Ja, dat zeg ik ook altijd. Vaak hoor je, 'ja, maar in de grondtaal staat....' En de schuingedrukte woorden in onze statenvertaling staan niet in de grondtaal, maar om de taal beter te snappen zijn ze er tussen gezet. Daar deed destijds niemand moeilijk over.
Taal leeft nu eenmaal. Nieuwe woorden komen er bij, en oude woorden verdwijnen.
Op het zendingsveld hebben ze ook een andere Bijbel. Daar staat niet 'zo wit als sneeuw.' ze weten niet wat sneeuw is. Daar staat 'zo wit als katoen'
Dat mag blijkbaar wel.
Hoe ze in de saambinder schrijven over de hsv vind ik ook tegenover ds Vreugdenhil niet netjes. Hij heeft er veel tijd in gestoken.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2010 11:49

pannenkoek schreef:Op het zendingsveld hebben ze ook een andere Bijbel. Daar staat niet 'zo wit als sneeuw.' ze weten niet wat sneeuw is. Daar staat 'zo wit als katoen'
Dat mag blijkbaar wel.

Volgens de puristen mag dat vast ook niet :mrgreen:

Maar het is wel een duidelijk voorbeeld van hoe taal moet worden aangepast aan de belevingswereld van de lezer. Zelfs als je de zin helemaal kunt lezen, als je niet weet wat sneeuw IS, omdat je in de Sahara woont, heb je niks aan dat zinnetje. Je moet eigenlijk weten welk gevoel bepaalde woorden opwekten bij de lezers van de brontekst, en dan woorden zoeken die datzelfde gevoel opwekken bij moderne lezers.

Terug naar “Archief”