Mortlach schreef:Onbegrijpelijk. Evolutie zien als 'arm' concept. Met alles wat ik lees en wat ik zie over de natuur, het leven en de manier waarop elk probleem biologisch wordt opgelost, stijgt mijn verbazing over de rijkdom van het evolutie-concept. De manieren waarop evolutie wordt toegepast op allerlei gebieden die niets met biologie te maken hebben is werkelijk wonderbaarlijk.
Voor mij is soortvorming door evolutie oneindig veel 'rijker' en 'breder' dan soortvorming door Goddelijke interventie. Oneerbiedig gezegd: *poef* en het was er allemaal.
En het is nogal jammer dat het inzien dat een God alles regeert, bestuurt en bepaalt een veel grootser Idee is dan dat het volgens onze arme theorieën is gegaan, waarmee we lang niet alles kunnen verklaren. Er zijn genoeg verschillende theorieën te bedenken, wat de wonderbaarlijkheid van één theorie nogal sterk doet afnemen.
Mortlach schreef:haring schreef:Sommige dingen zijn nu eenmaal waar maar voor sommige niet leuk. De evolutietheorie is er een van.
Daar moest ik ook aan denken. De wetenschap is al eeuwen bezig te zagen aan de poten van het mensbeeld. Na copernicus waren we niet langer het middelpunt van het heelal, Darwin 'reduceerde' ons tot het dierenrijk en Freud sloeg nogal een deuk in ons geestelijk zelfbeeld. Hubble leerde ons hoe nietig we eigenlijk zijn ten opzichte van de kosmos. En zodra de processen in de hersenen beter worden begrepen zal dat nog wel een keer gebeuren. Het mensbeeld heeft wat te lijden zeg.
Volgens mij begint het christendom met de reducering van de mens?
Mortlach schreef:Maar de mens stelt op kosmische schaal nu eenmaal niet zo veel voor. En dat terwijl wij onszelf zo belangrijk vinden, zo belangrijk dat we bedacht hebben dat we wel speciaal door een almachtig wezen moeten zijn gemaakt.
Heel erg jammer als je of blijk geeft van de Bijbel niet goed te kennen, of een ware karikatuur ervan maakt, of delen ervan weg wil laten.
Volgens mij staat er bijvoorbeeld in de Bijbel dat God ALLES geschapen heeft, en niet alleen de mens.
Mortlach schreef:Precies. Kijk je naar de aarde en naar de natuur en wil je verklaren hoe die zo gekomen is, dan gebruik je wetenschap; wil je weten hoe je met die aarde en met die natuur om moet gaan, dan religie. Ik las ooit een uitspraak van een theoloog, het kan Kuitert geweest zijn, dat de verhalen uit de Bijbel wel wáár zijn, maar niet echt gebeurd.
Goed, in je eerste zin moet je voorlopig geloven. Interessante theorie, maar daar raken we nooit over uitgepraat, aangezien het een mening is, en geen vaststaand feit.
Even heel eerlijk: Hoe zit het met jouw bronnen aangaande de Bijbel?
Ik vermoed dat je m'n vraag wel begrijpt.
Mortlach schreef:Dan redeneer je toch vanaf het huidige moment, op de linaire basis, niet waar?
Nee, als sterrenlicht er een miljard jaar over doet om ons te bereiken van een bepaalde ster, dan kijken we dus een miljard jaar terug in het verleden. En je kan op basis van dat licht nog steeds dingen uitrekenen over de samenstelling en massa van die ster.
I know. Maar daarom beredeneer je de geschiedenis wel op lineaire basis. Je stelt namelijk dat op basis van aanwezig licht de aarde ouder is dan 6000 jaar. Dat kan alleen als dat licht een x-aantal jaar geleden ook daadwerkelijk op die lineaire basis is tot stand gekomen.
Mortlach schreef:Dat kan ook, maar ik hou het op het eerste.
Maar dat weet ik wel!
Maar goed, je geeft nog steeds geen onderbouwing van de 99,99% van de wereld, waarom ik indirect vroeg.